Något jag insett med tiden efter att ha lyssnat på och sett människor som utfört ingrepp försvara sig mot folks obotligt dumma kommentarer är att jag också har lite svårt för några av reaktionerna som ibland följer på kränkningarna. Kränkandet i sig är alltid fel ja. Ett faktum. Men kränktheten som följer är ibland nästan oproportionell, särskilt med tanke på att man genom att närma sig ett ideal förvärvar en statusmarkör. Inte nödvändigtvis i hela samhället men i sin krets, där man verkar och där man sannolikt ofta också har plockat upp sina ideal. Man förstärker, säkert utan att mena det utan bara som en följd av att många andra råkar göra exakt samma sak, ett ideal som i sin tur ofta agerar i enlighet med förtryck som fettförakt, funkofobi, rasism och så vidare.
På tal om det blir jag väldigt tudelad när människor i försvar av skönhetsingrepp och liknande använder sig av hänvisningar till sådant som fettförakt eller rasism, liksom bemöter kritiken mot skönhetsingrepp som om det är en symbol för ett helt annat förtryck. Jag förstår tanken och det är säkert ofta välment då det kan finnas ytliga kopplingar, men det känns ofta inte helt rätt utan mer som ett skenheligt användande av något värre, något mycket mer djupgående som man tar till för att försvara ett agerande som av en händelse råkar ge en själv högre status. Jag fick höra att jag hade n-ordet läppar som barn men det är ju tyvärr fortfarande fullt möjligt för någon som förstorar läpparna idag att vara rasist, det som stör mig är alltså att kopplingen som en del vill göra är väldigt ytlig och grundproblemet här är ju egentligen inte utseendet i sig.
Det är svårt att förklara, men det känns nog lite som när smala människor vill protestera mot kränkningar och hänvisar till sådant som att det inte hade varit ok att säga liknande kommentar om feta. Även om det är fruktansvärt elakt och förstås inte hjälper någon är det ju inte ett faktiskt förtryck i den bemärkelsen som det ibland känns som att folk agerar som att det är. Problemet som komplicerar är i och för sig att även om den elaka kommentaren om en smal person inte är fettförakt så spelar den på samma utseende och kroppshets som fettföraktet omges av. Och att kritisera utseende-hets genom att komma med ännu mer utseende-hets är ungefär lika effektivt som att släcka en eld med bensin.