Nu blir det här rätt OT, förlåt, men jag tycker det vore superspännande att höra varför bara en kropp i balans ska lyssnas på?
Jag förutsätter att min kropp är ett ekosystem som liksom alla andra strävar mot balans/homeostas i alla lägen. Varför skulle den inte?
Menar du att en kropp som vill norm-sova kan tillåtas att göra det, men en kropp som har andra sömnbehov än normen inte ska få sina behov fyllda? (Särskilt i en tråd där utmattning är inblandad?)
Jag menar att om din kropp är i obalans, tillexempel om du har hypotyreos, så kan kroppen signalera att den vill sova hela hela tiden och är supertrött. Men det blir en ond cirkel, om du lyssnar alltför mycket på det, för ju mer du sover extra i det läget ju högre risk är det att ämnesomsättningen sjunker ytterligare.
Kroppen är som ett barn, den är alltid ärlig, men det gäller att kunna förstå om "jag vill ha godis" verkligen betyder att det är rimligt att ge den godis. Som det vuxna tänkande självet, måste du kunna känna igen att "jag vill ha godis" betyder antingen lågt blodsocker eller lågt dopamin, och fatta ett rimligt beslut om åtgärd.
Så, att sova 12 timmar per dag kan vara helt normalt för en person och det kan vara det som behövs. Speciellt om man håller på att läka ut en skada, förkylning, etc. Men det är också ganska troligt att den mentala och fysiska hälsan skulle bli bättre av att minska det till 9-10 timmar.
Kroppen behöver få röra på sig istället för att ligga still, och hjärnan behöver lagom med stimulans istället för att tugga på i drömvärlden alltför ofta.
Själv mår jag bäst på ungefär 9 timmars sömn. Jag är en kvällsmänniska och min föredragna tid i sängen är ca 00:30-10:00.