Att komma upp på morgonen

Jag mår alltid lite illa och är snurrig på morgnarna. Hade en familjemedlem som inte fattade varför det inte bara var att gå upp. Jag gjorde då jämförelsen med nätter då hon måste sova klockan nio och klarar inte av att vara vaken på nätterna.
Vadå det är väl bara att hålla dig vaken klockan två på natten? Vad är problemet?

Jag skulle älska ständig kväll/natt! Skiften är ju ofta längre men också färre... och jag skulle känna mindre dåligt samvete gentemot djuren.
Jag jobbar bara em/kväll och natt. Underbart. Men på loven är det dagtid. Är ju zombie fram till onsdagen. Uääk.

Jag mår alltid lite illa och är snurrig på morgnarna. Hade en familjemedlem som inte fattade varför det inte bara var att gå upp. Jag gjorde då jämförelsen med nätter då hon måste sova klockan nio och klarar inte av att vara vaken på nätterna.
Vadå det är väl bara att hålla dig vaken klockan två på natten? Vad är problemet?
Ibland går jag upp och sätter mig i en fåtölj för jag mår bara konstigt. Efter 20 minuter så brukar det bli bättre. Även om jag går upp sent.

Ibland går jag upp och sätter mig i en fåtölj för jag mår bara konstigt. Efter 20 minuter så brukar det bli bättre. Även om jag går upp sent.
Ja jag vet vid det här laget att det är jobbigt på morgonen. Så jag får liksom stå ut en stund så blir det bättre sen.

Tänkte på den här tråden i morse…

Vaknade halv åtta. Fnös åt mig själv och somnade om till kvart i åtta. Klev upp och gick på toa. La mig igen och surfade. Klev upp vid nio och åt frukost. Nu ligger jag i sängen igen. En bra förmiddag! :love:

Somnade fö innan elva igår. ;)

Jag har inte investerat i någon wake up light, men däremot har jag satt timer på bordslampan på nattduksbordet så den tänds ett par minuter efter mitt första alarm. Jag har också gått ifrån högljudda alarm som ger hjärtinfarkt när jag vaknar, en klocka som vibrerar ger mig ett mycket lugnare uppvaknande och jag känner mig inte lika vimmelkantig.

Vaknade halv åtta. Fnös åt mig själv och somnade om till kvart i åtta. Klev upp och gick på toa. La mig igen och surfade. Klev upp vid nio och åt frukost. Nu ligger jag i sängen igen. En bra förmiddag! :love:

Jag somnade vid nio-tio igår och klev upp klockan nio idag. Så är det för det mesta. Jag sover en stor del av dygnet.

Låter helt perfekt 🥰
Det är min plan för i morgon 😁
Kan gå upp ordentligt vid 12 och ta en längre promenad med Harry 😁

Jag är också morgontrött och om det inte finns något som tvingar mig att gå upp så ligger jag gärna i sängen till 9-10 på fm. På vardagarna stiger jag upp kl 5 och det enda som hindrar mig från att medvetet försova mig varje dag är vetskapen om hur otroligt jobbigt det är med den stressen man får när man inser att man försovit sig och hur mycket saker man måste göra ändå innan man kan åka till jobbet. Den normalt rätt lugna och behagliga hundpromenaden på 40-45 min innan jobbet blir inte speciellt lugn och behaglig i det läget, inte heller den 45 min långa pendlingstiden in till jobbet.

I ärlighetens namn dock så tillåter jag mig själv att sova ut på helgerna. Ofta somnar jag vid 22-tiden och det är inte helt ovanligt att jag sover 12 timmar natten mellan fredag och lördag. Det är skönt att sova och jag tillåter mig att sova när kroppen säger att den vill sova, om det finns möjlighet. Dock försöker jag att enbart sova i sängen, har jag väl stigit upp så går jag sällan och lägger mig igen om jag inte är sjuk. Att ligga i sängen och kolla på film, läsa, surfa på mobilen osv försöker jag undvika, det sabbar min förmåga att somna på kvällen om jag legat i sängen hela dagen. För mig är det viktigt att hjärnan och kroppen förknippar sängen med att sova så att den automatiskt går in i sov-mode när jag går och lägger mig. Jag kan knappa lite på telefonen eller läsa en stund innan jag släcker och sover och även en stund precis efter att jag vaknat men inte mer än det. Är jag ordentligt vaken vill jag inte vara i sängen.

Blir inte kvällen väldigt kort om du lägger dig innan 21-22?
Jag brukar käka middag runt 20 typ. Lägger mig sällan före 01.
Äsch, ska man ha den där sprudlande piggkänslan vid 06.20-06.25 så får jag knyta mig mellan 22-23. Det kostar för mycket energi nästa dag för mig att vara uppe längre. Ibland är det värt det, men ganska sällan.

Äsch, ska man ha den där sprudlande piggkänslan vid 06.20-06.25 så får jag knyta mig mellan 22-23. Det kostar för mycket energi nästa dag för mig att vara uppe längre. Ibland är det värt det, men ganska sällan.

Det är nog ingen direkt vetenskap utan kanske mer en smaksak?
Jag vill gärna ha ett socialt liv på kvällarna. Ofta blir middagen runt 20. Innan man käkat klart, avhandlat viktiga (och mindre viktiga ämnen 😅) är klockan sällan före midnatt. Gillar att plocka undan och varva ner lite innan jag lägger mig.

Varför?

Alltså, vad är målet med det?

Har du inga tider att passa så är det din kropp du borde låta styra, om den är i balans det vill säga.
Nu blir det här rätt OT, förlåt, men jag tycker det vore superspännande att höra varför bara en kropp i balans ska lyssnas på?

Jag förutsätter att min kropp är ett ekosystem som liksom alla andra strävar mot balans/homeostas i alla lägen. Varför skulle den inte?

Menar du att en kropp som vill norm-sova kan tillåtas att göra det, men en kropp som har andra sömnbehov än normen inte ska få sina behov fyllda? (Särskilt i en tråd där utmattning är inblandad?)

Det är nog ingen direkt vetenskap utan kanske mer en smaksak?
Jag vill gärna ha ett socialt liv på kvällarna. Ofta blir middagen runt 20. Innan man käkat klart, avhandlat viktiga (och mindre viktiga ämnen 😅) är klockan sällan före midnatt. Gillar att plocka undan och varva ner lite innan jag lägger mig.
Såklart, jag beskrev bara hur det funkar för mig. Prioriterar gärna tiden på morgonen och spenderar timmen innan midnatt i djup återhämtning istället.

Gillar också att se till att allt är fixat och varva ner, men det sker sådär två timmar tidigare i snitt. Nu när vi joxat med klockan är det härligt att kliva upp med ljuset igen. Även om det går över om några veckor igen…

Såklart, jag beskrev bara hur det funkar för mig. Prioriterar gärna tiden på morgonen och spenderar timmen innan midnatt i djup återhämtning istället.

Gillar också att se till att allt är fixat och varva ner, men det sker sådär två timmar tidigare i snitt. Nu när vi joxat med klockan är det härligt att kliva upp med ljuset igen. Även om det går över om några veckor igen…

Ok då får vi helt enkelt enas att vi är olika och prioriterar olika :) jag ser ingen vits med att gå upp vid 6-snåret helt enkelt och eftersom jag inte sett det under hela mitt liv gissar jag att jag inte kommer hux flux göra det heller inom överskådlig tid, trots beskrivningar om hur härligt och uppfriskande det är för andra ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
878
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 713
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar