Att komma upp på morgonen

Alimemazin gör ju en trött dagen efter, så där kanske du har din anledning till morgontrötthet.
Jag märker faktiskt ingen effekt av den alls. Känns som sockerpiller. Jag somnar absolut inte två timmar efter att jag tagit den, vilket jag borde göra. Ibland hinner det gå nästan 4 timmar efter medicinintag innan jag somnar. Har väl någon gång tagit en dos till då.

Jag mår skit på morgonen och har inte alls lust att gå upp men jag har höns och har helt enkelt bestämt att om dom inte fått komma ut innan 10 så är jag en ond människa. Det har ändå tagit mig flera år att få in rutinen så att det går någorlunda automatiskt men det funkar iaf. Jag brukar alltid försöka tänka att rutiner är jätteviktigt när man har sånna här problem men strunta i om rutinen är rimlig för andra, många hade säkert sagt till mig att försöka se fram emot en god kopp kaffe eller nåt men det funkar inte för mig.

Jag är absolut ingen morgonmänniska, utan en riktig nattuggla. Om jag inte har någon tid att passa på helgen så tillåter jag mig själv att ligga kvar i sängen så längre jag vill. Varför inte, liksom? Livet är för kort för att plåga sig varenda dag. 😅

Jag måste hitta något som motiverar mig att gå upp. Som kaffe, en extra god frukost, något trevligt som ska hända den dagen. När klockan ringer så tänker jag jätteintensivt på det positiva och jag snoozar aldrig för då är det kört.

Har varit en nattuggla tidigare men aldrig någon sjusovare så steget till att gå upp tidigt var inte så stort.

Jag måste hitta något som motiverar mig att gå upp. Som kaffe, en extra god frukost, något trevligt som ska hända den dagen. När klockan ringer så tänker jag jätteintensivt på det positiva och jag snoozar aldrig för då är det kört.

Har varit en nattuggla tidigare men aldrig någon sjusovare så steget till att gå upp tidigt var inte så stort.
Innan DN fanns i en app fick DN mig att komma upp på morgonen. Numera när jag kan kolla i mobilen är det inte alls samma känsla och inte alls samma sug efter att få veta vad som hänt i världen.

Det är ganska bra att trivas med något som man måste göra många timmar per dygn! Brukar tänka likadant med att gilla matlagning, det är väldans praktiskt.

Fast när man är helt utvilad och hela kroppen bara sjuder av pigg känsla - då VILL man* bara komma upp och starta dagen.

*undertecknad som nog blivit utpräglad morgonmänniska enligt trådens diskussioner
jag har nog aldrig känt mig utvilad, men skulle gärna vilja!

Jag tror att det är svårt att ändra på sin natur, att bli morgonmänniska om man är född kvällsmänniska och tvärtom. Själv blir jag mer och mer kvällsmänniska ju äldre jag blir. Jag klarar att sova 4-5 timmar en natt om jag får sova till 9 men det blir mycket värre om jag behöver gå upp vid 6.
Precis jag är och har alltid varit kvällsmänniska. Jobbat skift större delen av mitt liv. Plågade mig själv i 3 år genom att jobba dagtid, var alltid trött, orkade inget efter jobbet så jag insåg jag bara sabbar för mig själv genom att jobba så.

Mitt bästa är varva kvällspass med nattpass men på nuvarande jobb finns bara dag eller kvällspass så jag jobbar ständig kväll. Min perfekta dygnsrytm är 09-01/02 ungefär. Då vaknar jag av mig själv utvilad och har energi.

Precis jag är och har alltid varit kvällsmänniska. Jobbat skift större delen av mitt liv. Plågade mig själv i 3 år genom att jobba dagtid, var alltid trött, orkade inget efter jobbet så jag insåg jag bara sabbar för mig själv genom att jobba så.

Mitt bästa är varva kvällspass med nattpass men på nuvarande jobb finns bara dag eller kvällspass så jag jobbar ständig kväll. Min perfekta dygnsrytm är 09-01/02 ungefär. Då vaknar jag av mig själv utvilad och har energi.
Jag är också lyckligast när jag får vakna av mig själv runt 09-11 på morgonen, men har nog aldrig känt att jag vill studsa upp från sängen och ta mig dagen an som en virvelvind oavsett vilken tid jag vaknat. :D

Jag har en väckarklocka i "wake-up light"-modell som har gjort all skillnad i världen under vinterhalvåret. Den börjar lysa väldigt försiktigt någon halvtimme innan jag behöver vakna, och sen ökar ljuset gradvis mot max. Om jag mot förmodan fortfarande sover när klockslaget inträffar så spelar den en behaglig liten melodi.

Tillägg för tydlighet: Poängen är alltså att jag vaknar "av mig själv" och känner mig utvilad och som att det är dags att gå upp. Sol i rummet även om det är kolsvart ute.
Samma här.
Jag var skeptisk, men hade möjlighet att låna en på obestämd tid. Nu står den här bredvid mig och jag känner mig faktiskt utvilad när jag vaknar. Det händer i princip aldrig när den inte är igång. Jag vaknar och känner mig klar i skallen istället för att hjärnan känns som en blöt tvättsvamp. Helt fantastiskt.

När jag inte behöver upp en specifik tid så ställer jag in den så att den är på maxljus strax efter den riktiga soluppgången. Då vaknar jag och är "pigg" lagom tills att det börjar bli ljust ute, och jag får på så sätt maximalt med dagsljus (är planen iaf). Vissa sådana lampor har ju även en solnedgångsfunktion, så att man kan få kroppen inställd på sömn lagom tills det är läggdags. Det hade nog kunnat vara intressant att ha.

Jag är också lyckligast när jag får vakna av mig själv runt 09-11 på morgonen, men har nog aldrig känt att jag vill studsa upp från sängen och ta mig dagen an som en virvelvind oavsett vilken tid jag vaknat. :D
Det händer typ aldrig, man måste ju gosa med katterna först och jag har en som är precis som mig mycket morgontrött och kan vara vaken men ligger hellre kvar i sängen när de mer hungriga morgonpigga studsar ur. Och man kan ju inte flytta på katten alltså måste jag vänta tills han behagar gå upp. 😁
Men därefter har jag energi istället för att vandra runt som ett vrak tills lunch ungefär som jag gör om jag måste gå upp vid 6 eller 7 tiden.

Det mysigaste som finns är att sluta jobbet vid 7 tiden på morgonen och veta att jag åker hem för att sova när större delen av befolkningen måste kliva upp istället.

• Gilla
Reactions: Sel
Det händer typ aldrig, man måste ju gosa med katterna först och jag har en som är precis som mig mycket.morgontrött och kan vara vaken men ligger hellre kvar i sängen när de mer hungriga morgonpigga studsar ur. Och man kan ju inte flytta på katten alltså måste jag vänta tills han behagar gå upp. 😁
Men därefter har jag energi istället flr att vandra runt som ett vrak tills Lunch ungefär som jag gör om jag måste gå upp vid 6 eller 7 tiden.

Det mysigaste som finns är att sluta jobbet vid 7 tiden på morgonen och veta att jag åker hem för att sova när större delen av befolkningen måste kliva upp istället.
Åååh, det där sista! :love:
När jag är ledig är det alltid veckodagar och jag älskar att småvakna runt åtta och lyssna på alla andra som kliver upp, på morgontrafiken och bara "FU, ha en bra dag" och somna om med djuren i sängen. :D🥰

Jag har nästan alltid jobbat kontorstid eftersom jag dels haft såna jobb och dels vill gå på spelningar och annat som är på kvällen. När jag jobbade kväll en period i slutet av tonåren kändes det som att jag inte hade något liv alls. Jag har turen att ha flextid så jag har många dagar kunnat förskjuta arbetstiden lite. Jag skulle aldrig fixa fasta arbetstider.

Jag har nästan alltid jobbat kontorstid eftersom jag dels haft såna jobb och dels vill gå på spelningar och annat som är på kvällen. När jag jobbade kväll en period i slutet av tonåren kändes det som att jag inte hade något liv alls. Jag har turen att ha flextid så jag har många dagar kunnat förskjuta arbetstiden lite. Jag skulle aldrig fixa fasta arbetstider.
Ja ständig kväll suger men mitt mående blir så dåligt med ständig dag så det är värt det trots allt.

Bäst är skiftjobb och som tur är byter jag arbetsplats 1.1 och där har de 3 skift och jag kommer jobba kväll/natt igen.

Ja ständig kväll suger men mitt mående blir så dåligt med ständig dag så det är värt det trots allt.

Bäst är skiftjobb och som tur är byter jag arbetsplats 1.1 och där har de 3 skift och jag kommer jobba kväll/natt igen.
Ja man lär sig ju efter ett tag vad som funkar bäst för en. Jag är väldigt social av mig och att inte kunna träffa folk på kvällen skulle få mig att må sämre än att tvingas upp på morgonen. Dock skulle jag aldrig någonsin kunna börja jobba före 8:00, och jag vill helst inte göra något tufft tidigt på morgonen eftersom hjärnan behöver komma igång.

Jag förstår inte riktigt ditt problem.. Klockan ringer, du vaknar, men kliver inte upp?
Då är det väl bara att gå upp ur sängen istället för att ligga kvar, om du nu vill det.
Du får väl lägga telefonen eller klockan med alarmet på en bit från sängen så du tvingas kliva upp om du nu inte klarar det annars.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Absolut. Så funkar det. Gu va bra det vore. Bara gå upp liksom. Varför har jag inte gjort det varje ledig dag i hela mitt liv. Bara gått upp.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
878
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 706
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar