Att hålla häst utan toppjobb

O

Orvar

Att hålla häst är inte det billigaste direkt! Och då tänker man att folk som har häst har bra med pengar och bör då mer eller mindre ha ett relativt bra jobb.

Men det finns ändå de som inte har de absolut bästa jobben och som ändå ha häst och till och med två, tre stycken :cool: ibalnd är de till och med ensamstående med två barn och ett jobb som tex undersköterska. Ett jobb som jag inte räknar som ett jättebra betalt jobb.

Vad jobbar du med?
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?
Sambo/gift eller ensam?
Barn?
Vad betalar du för boende/mat per månad?
Hur mycket pengar går åt till hästarna?

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Studerar och jobbar extra på hotell.
Studeimedel ca 7000:- och ca 2000:- per helg (lörd+sönd) jobbar ca 2 helger i månaden.

Sambo sedan 3 veckor :) innan dess helt själv
Inga barn,
Boende/mat ca 5-6000 kr per månad, nu när jag är sambo ca 4-5000kr.
Hästen kostar ca 4000:- inkl träningar.
Det jag jobbar ihop ska gå till hästen är tanken.. Tjånar jag mindre än 4000 någon månad får jag avstå från träningar tex.

Jag har inte många hundralappar kvar på kontot i slutet av månaden om man säger så :)
Men har en buffert och blir det pengar över försöker jag spara!
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

för att få ihop 2000 måste jag jobba 20 h, det orkar man ju inte varje helg... eller om man inte har ngt annat liv, kasnke om några år när man inte vil festa löngre ;)

JAg tycker det verkar som de "icke rika" istället är småkluriga och fixar lite pengar hätr och där, jag vet en som syr bröllopsklänningar, mm... man får ha lite fabtasi helt enkelt....själv funderar jag på att jobba extra som massör osv
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

2000 per helg är 8 tim lördag och 8 tim söndag (vanlig arbetstid) med OB och sem. ers.
Varannan helg är man ledig och kan festa om det är det man vill..

Visst måste man vara "småklurig" jag köper inga märkesgrejer till varken hästen eller mig och man får laga täcken och byta grejer med andra hästägare.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Det handlar ju om att prioritera. Man kanske inte kan ha den nyaste bilen eller fetaste transporten. Inte äta lunch ute varje dag, inte köpa kläder varje månad. Osv.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?

JA.
Framförallt om man räknar alla utgifter och slår ut per månad.
Hur billigt man än kan hålla de fasta kostnaderna så tycker jag t ex inte man har råd att ha häst om man går på socialbidrag! :p Egentligen inte om man studerar och bara lever på studielån heller, men mystiskt nog finns det ju de som lyckas lösa det. Har själv haft häst med inkomster på i snitt 6-7000:- per månad (deltidsjobb) men så var det inte hållbart heller utan till slut fick jag sälja hästen. En veterinärräkning på 1000:- kunde vara rena katastrofen om det kom oförutsett.

Just nu lever jag inte över mina tillgångar på hästfronten, jobbar på en kundtjänst och har inte riktigt "skitlön" men ganska låg. Lägger 5-6000:-/månad på hästen med bensinkostnader till och från stallet + träning inräknat. Skulle velat ha större marginaler men ca en tusenlapp per månad brukar det iaf bli över.

Just nu ligger jag back efter att under en period ha levt över mina tillgångar. Hade två (:eek: ) hästar med samma lön som nu, och den andra kostade ca 3000:-/månad, gick mer och mer back för varje månad. Nu var det aldrig tänkt att jag skulle ha den - visste att jag inte hade råd- men hade lovat att hjälpa till att få den såld när en kompis flyttat utomlands. Gissningsvis kommer det ta ända till vintern innan ekonomin kommit ikapp igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Man kan ha häst utan att man lever över sina tillgångar! Själv jobbar jag som undersköterska (timvik) och får väl ut ca 12-13000/mån. Har sambo, inga barn, 1 hund.
Stallhyra inkl:strö, foder, ut/insl, fodringar + mockning:1300kr
Träningar ca 4/mån: 600kr
Skoning: kommer jag undan billigt med;)
Bensinkostnad:1568kr/mån
+ vaccinationer och ev vet.kostnader (nu senast tandkontroll, 1800kr)
Försäkring står ägaren för, har foderhäst.

Mina pengar går till häst och hund, jag är sällan ute på krogen, köper sällan kläder till mig själv.
Jag prioriterar mina djur framför mig själv, häst är ett intresse som jag har haft sedan barnsben och det är först nu som jag har haft råd att skaffa en!
Men, skulle jag leva själv hade jag haft svårt att få det att gå ihop ekonomiskt.
Som ngn annan har skrivit, man har ju inte direkt råd att ha den senaste bilen och det "fetaste" släpet...
Man får prioritera helt enkelt!
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag jobbar som omvårdnadspersonal och har väl ut ca 14 000/mån. Nu lever jag själv utan barn så jag har ju bara mig själv och hästen att tänka på.
Betalar ca 1000-1500/ mån i stallhyra, grundhyran är 2300 men jag jobbar av lite när jag ändå är i stallet. Ingår gör hösilage, havre, betfor, mineraler, in-/utsläpp, mockning, torv samt ridhus på gården.
Sen lägger jag ca 15-2000 på träningar. Sen tillkommer försäkring ca 800. Transport har jag en egen som jag köpt ganska billigt så jag slipper hyra. Tävlar ca 2 helger i månaden dressyr el. fälttävlan.
Har en billig hyra på 2500 så slipper lägga allt för mkt pengar på att bo.
Jag tycker att jag klarar mig rätt bra och har råd att göra lite annat också.
Dock siktar jag nog mot en lite högre lön i framtiden så därför ska jag börja plugga till hösten ;) hur det blir med hästen då är ännu osäkert.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag är också nyfiken på detta!!

jag har haft häst förr, men då bodde jag ju hemma, så då var det ju inte så mkt utgifter som amn har idag!

Jag funderar på att skaffa häst till hösten, sparar undan lite pengar nu. Jag får ut ca 13 300 kr och kommer väl i höst få en löneförhöjning så jag hamnar minst på 14 000 ut varje månad..

i nuläget har jag allså ca 5000 kr över varje månad som jag skull kunna lägga på häst..

ÄNDÅ känns dte för lite med tanke på vad jag har hört här på buke..men har folk mer än det över att lägga på häst? har alla bättre lön än mej..Man börja undra..

sen har jag ju en sambo som inte är så road över att jag kommer "smälla mina pengar på en häst"..många har väl mer förstående partners kanske, som ställer upp OM det skulle krisa..

Förlåt för trådkapningen, kommer följa denna tråd!
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jobbar som säljare, min lön varierar väldigt mycket då jag har fast lön + provision men senaste månaderna har lönen legat på mellan 18-25 000 efter skatt. Är sambo utan barn.
Boende och mat ligger på ca 9-10 000 sammanlagt för oss båda.
Hur mkt pengar som går till hästen varierar väldigt mkt.. Det blir en hel del iaf. Om jag slår ut det på det senaste året har det nog varit ca 8 000 i månaden... Då räknar jag med utrustning, stallhyra, vetbesök, träningar, bensin osv. Kommande året bör det inte bli ens hälften av det.

Jag känner mkt hästfolk som lever över sina tillgångar tyvärr. Jag är iaf inte en av dom :p Sparar mkt varje månad och ser till att vi inte köper dyra onödiga grejer (förutom saker till hästen då förstås :D)
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Får ut ca 17500:- till 18500:-/ månad. Är gift. Inga hemma varande barn. Har huslån, billån, hästlån och ny transport. Hästen kostar mig ca 2500/mån i fasta kostnader. Är totalt ointresserad av shopping. (Förutom hästgrejer). Reser aldrig utomlands på semester. Har varit som längst till Danmark. Hästar och stallet är mitt liv. Min man är lik mig. Hemma bäst.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag hade häst en gång när:

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? 5500:-
Sambo/gift eller ensam? Sambo
Vad betalar du för boende/mat per månad? 2000
Hur mycket pengar går åt till hästarna? 3000

Knapert och jag skulle aldrig haft häst om inte min sambo hade kunnat hjälpa mig just då eller kunnat ställa upp och betala vet.kostnader om hästen skadat sig.
Nästa gång jag köper häst ska jag ha ett ordentligt jobb där jag tjänar minst 12" i månaden.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

det verkar ju finnas många här som både går sjukskrivna och går på socialbidrag med hästar så det verkar inte omöjligt.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Ingen fara ;) jag är själv väldigt intresserad av detta..

Folk som jobbar idag men sedan tänker plugga vidare, hur kommer det att gå för dem?

Jag kan nog tänka mig att de som lever ett samboliv med häst och som tänker plugga vidare, att de kan få ihop det än en som lever ensam och som ska plugga vidare? Jag vet inte, bara spekulationer.

Har alla föräldrar som skjuter till? Har alla börjat sitt hästägande sedan barnsben och kunna plugga undertiden man bor hemma, samtidigt som hästen står hemma och sen flytta och fortsätta?

Ingen som aldrig har haft föräldrar med "mycket" pengar och som har kunnat ge en det man har velat i hästväg? Någon som har börjat som vuxen?

Men egentligen, klara man att hålla häst med en lön på ca 12000 kr/månad, en månadskostnad på ca 6000 kronor och kvar 5000 kr? Det verkar vara minsta möjliga marginal, jag vet inte om jag hade vågat ?! :crazy:
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag tror att många som har flera hästar och låga eller mycket låga inkomster har dem på orter där det inte är lika kostsamt att ha häst, inte tränar, inte har dyra försäkringar, inte tävlar och därmed måste ha kostsamma transporter, inte ger dyra foder osv. Helt enkelt håller häst på ett sätt som gör att tre hästar kostar lika mycket som knappt en häst som tränas och tävlas i större stad.

Själv har jag en oekonomisk gen som slår igenom i mitt hästhållande så jag valde att börja plugga och samtidigt flytta ifrån billiga kollektivstall till stor välskött anläggning med ridhus och nära nog fullservice, öka träningsintensiteten och börja tävla. Smart drag. Min häst kostar om jag skall vara ärlig mer än vad jag får ut i studiemedel/studielån varje månad men jag jobbar dels extra och har dels en fantastiskt snäll sambo som ställer upp och bidrar.

Vågar gör jag för att jag vet att pengar alltid finns om något händer, jag har tack och lov en familj som inte stöttar ekonomiskt regelbundet men som självklart ställer upp vid akuta händelser.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med?
Receptionist/Telefonist

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?
En bit under 20 000:- före skatt. Bor utanför Sthlm så det är ingen hög lön.

Sambo/gift eller ensam?
Sambo

Barn?
Nej

Vad betalar du för boende/mat per månad?
Hm.. har inte budgeten framför mig nu men jag tror det blir ca 8000 med mat och hus/boende. Sen tillkommer ju bilar etc. Vi är ju två st i hushållet men minst en lön går ju åt till alla fasta utgifter. Vi är beroende av bil, har hus, hund och 5 katter.

Hur mycket pengar går åt till hästarna?
Jag har räknat ut en budget som har hållit ganska bra. Årsbudgeten är omkring 31 000:- tror jag och det slår jag ut på 12. Vi betalar 2600:- varje månad till ett konto som är hästens. Jag delar dessutom hästen med mi syster så för mig blir det bara 1300:-/mån. Detta täcker ALLA utgifter, stora som små, som har med hästen att göra. Förutom egna ridkläder etc.

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?
Jag lever inte över mina tillgångar och jag hade klarat mig även om jag levde själv genom att prioritera. Jag kanske skulle få ge upp extra tv-kanaler och byta bilen till en billigare. Men jag hade klarat att behålla hästen. Det har jag självklart räknat på.

Det som underlättar för mig är förstås att jag delar hästen med min syster, men han är ändå billig efter som jag lägger pengarna på det som är viktigt och väljer bort sånt som dyra sadlar och annat. Jag har honom på lösdrift och jag försöker dessutom hitta egen mark att hyra för att kunna ha en egen lösdrift så att jag får en låg hyra. Där han står nu är hyran låg ändå turligt nog. Jag har inga krav på ridhus, fina stallar eller sällskap av tävlingsryttare. Sålänge min häst har stora fina hagar och ett dugligt stall att nyttja, gärna en utebana, så är det inte mycket mer som jag kräver. Varpå jag återigen får ner hyran en bit. Sen lägger jag pengarna på att årligen kolla rygg och tänder av vetiga, duktiga människor som kanske kostar lite mer, och förebygger då skador och problem, utredningar och stora kostnader.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? receptarie
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? 19 000 före skatt
Sambo/gift eller ensam? sambo
Barn? nej
Vad betalar du för boende/mat per månad? boende 1700, mat har jag inget exakt på... men 5000 som mest kanske
Hur mycket pengar går åt till hästarna? 2000 i rena kostnader, inget extra medräknat tex veterinär, sen ca 2000:- i bensinpengar för att köra till henne.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med?
Inom Vården:angel:

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?
Jobbar bara deltid så jag får ut ungefär 12 000 efter skatt

Sambo/gift eller ensam?
Ensam

Barn?
Nej

Vad betalar du för boende/mat per månad?
Hyra 1600, mat ca 1000

Hur mycket pengar går åt till hästarna?
Nu har jag tre hästar men har ordnat det bra för mig.
Häst nr 1 delar jag med mamma och den betalar hon.
Häst nr 2 har jag på "foder", men där betalar jag bara skoningen(900) och ägaren resten:D
Häst nr 3 betalar jag själv och det kostar mig mellan 2-3000 i månaden med stallhyra inkl.allt. och verkning (unghäst) och försäkring.

Just det det blir ungefär 1500 i bensin varje månad också!

Så jag har det väldigt bra och jag klarar mig fint:bump::bump:
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Hur gör du om din häst blir sjuk? Har du någon buffert?

Utan buffert hade jag inte vågat ha häst med en inkomst på mindre än 15 000 kr. :confused:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 186
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 769
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp