Att hålla häst utan toppjobb

Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Hola,

Jag jobbar i IT-branchen. Tjänar hyfsat. Min man likaså. Vi har två barn.
Har lån på gård. Har inte koll på vad pengarna går till mera än typ lite lån och amortering, kanske 7 papp i månan. Har tre hästar hemma nu, de kostar i runda slängar 3000 i månan.
Nästan varenda krona som blir över av lönen går till renovering och investering i gården.

Vi mycket väl råd med våra hästar men jag vill nog ha det till att många lever över sina tillgångar. Eller låter andra betala på ena eller andra sättet.

Hade en kollega en gång, kollegan var mycket "sjuk" från jobbet så löningarna blev inte så stora.
Ensamstående, två barn. Men skulle promt röka sina cigaretter och ha bil. Ovanpå det TVÅ hästar uppstallade.
Var i stallet för jämnan och barnen fick klara sig mycket själva.

Jag minns att sonen ibland klagade att de inte hade mat hemma eftersom "mamma har inga pengar"

mvh Eva
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag klarar att hålla häst/ar utan jobb alls jag :angel:

Är arbetslös i väntan på ett fast jobb. Har ett sommarjobb som kommer ge mig 20.000 kr/3 veckor.

För tillfället bor jag hemma och betalar ingen hyra. Men det blir bara tills jag har fast jobb och har sparat till mig en del pengar.

Min nuvarande häst kostar 1.500 kr/månad. Och då ingår allt.

Letar för tillfället ytterligare en häst som kommer ligga på ca 100.000 kr + eventuell importavgift osv. Hästen kommer jag inte att ha några problem med att hålla. Speciellt inte sen när jag får fast jobb och en bra inkomst.

Enligt mig handlar det om att prioritera och planera :laugh:
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Men just i ditt fall kan du väl ändå inte säga att du klarar att hålla häst utan jobb.

Dina föräldrar betalar ju iomed att du inte lägger en krona till mat och uppehälle.
Sen är ju 1500 inkl allt väldigt billigt för att hålla häst så det låter nästan som att stallägaren spronsrar dig en hel del.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? *Jag studerar och jobbar extra varannan helg på mitt jobb (ica affär)

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? *3500:- i studiebidrag de månader som det är studier och runt 2500:- från mitt jobb. Så ca 6000:- eft. skatt

Sambo/gift eller ensam? Gift.

Barn? Vi har 3 st som är 8, 10 o 11år.

Vad betalar du för boende/mat per månad? Boende inget eftersom vi har hästgård och i mat är det runt vintertid knappt 1000:-för 2 hästar.

Hur mycket pengar går åt till hästarna? *Ja inte är det jättemycket. Transport delar jag o far och han står för kostnaderna, svärfar bor granne och är bonde så där får vi havre. Hö köper vi vissa år och vissa år tar vi själva (iår har vi inte tagit) Så det är mineraler, hö, betfor, saltsten och annat smått som kostar. Om jag tränar så kostar det 150:-/per gång. Har ridavstånd tlll ridhus.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Utifrån det många berättat om på Buke, både i denna tråd och tidigare drar jag slutsatsen att en hel del hade fått sälja sin häst om inte förstående partner och/ eller föräldrar funnits.

Så hade jag aldrig velat ha det. Fy för att i vuxen ålder vara så beroende av någon annans välvilja (och pengar).

Jag har alltid sett till att kunna betala för mitt mycket dyra intresse själv. Då är det ingen som kan ha synpunkter heller.

Min hästhållning kostar minst 6000-7000/ månad (stallhyra 3200:-- + försäkring, tävlingar, träningar mm). Boendekostnad 4200:--, mat ca 1500:--. Har ut mellan 20.000 och 27.000 (olika varje månad) och lever gott på det.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Nej, sälja hade jag inte behövt göra iaf, men jag hade nog fått ändra livsstil i övrigt. Som det är nu har jag råd att göra en hel del annat än bara ha häst, men skulle jag bli singel eller liknande skulle jag klara att ha hästen kvar men kanske inte bo i stor villa längre eller köra SUV exempelvis. Sedan skulle jag nog få jobba extra mer än jag gör idag, eller i alla fall hitta ett mer välbetalt extrajobb och därmed bli lite mer ekonomisk. Kanske hellre då ett extrajobb som jag inte trivs lika bra med som det jag har än mitt nuvarande som jag gillar men som ger mig mindre än hälften/dag än vad jag skulle fått på andra ställen.

Så synpunkter som hindrar mig klarar jag mig utan tack och lov, hästarna fanns innan eventuell sambo även om de inte kostade på långa vägar så mycket som nu. :) För mig är det snarare så att jag har råd att lägga mer pengar på hästen eftersom det inte kostar mig så mycket att leva i övrigt eftersom vi är två. Hyran halveras, telefon/bredband/tv osv halveras exempelvis. Som singel skulle jag få spara in på nästan allt utanför hästlivet, men det hoppas jag slippa - av skäl helt andra än ekonomiska. :D
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Men just i ditt fall kan du väl ändå inte säga att du klarar att hålla häst utan jobb.

Dina föräldrar betalar ju iomed att du inte lägger en krona till mat och uppehälle.
Sen är ju 1500 inkl allt väldigt billigt för att hålla häst så det låter nästan som att stallägaren spronsrar dig en hel del.


Varför skulle jag inte kunna säga det?
Jag bor bara hemma tillfälligt nu, så ja, mina föräldrar betalar väl hästen tillfälligt då? Jag hade inget problem att hålla häst innan när jag bodde i lägenhet heller. Btw så tabbade jag mig när jag skrev att hästen bara kostade 1500 inkl. allt, jag var nog inte riktigt vaken igår..
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Får ut ca 15000kr/mån. Har 3 hästar i eget stall.
Sambo + barn. Brukar ha en månadskostnad för hus,mat, bensin mm på ca 20' - 25' kr.

Jag har tur som har eget ensilage och havre på gården. Betalar 200kr per bal samt ca 1kr/kg för havren. Krafft köper jag av en bonde ( ca 3kr/kg) Har kollat över dyra försäkringar ett flertal gånger och väljer att ha högre veterinärvård än att ha hästen försäkrad för en stor summa. Tränar för en kompis som tävlar högre klasser= billig träning! :)
Spån hämtar jag 1-2ggr/per år med traktor.
Jag hade aldrig kunnat ha 3 hästar uppstallade med stallhyra.
När jag pluggade hade jag 1 häst uppstallad. Det funkade men man fick prioritera. Det får man ju nu också. Köper i stort sätt inga kläder, går aldrig på stan och shoppar loss, inga utlandsresor, billig transport som är betalad och klar mm.
Satsar på lite dyrare täcken som håller i flera år. Har en dyr sadel men i övrigt köper jag inte mycket märkessaker. Har nog inte köpt prylar på flera år faktiskt när jag tänker efter!
Visst kan även jag drömma om att köpa den där snygga stora transporten och de trendiga prylarna, men att ta ett lån skulle aldrig komma på fråga.
Från en som inte vet vad mode betyder ens!! :D
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Som jag ser det gäller det att ha ett lagom bra jobb för att både ha råd och tid med häst. Ett alltför kvalificerat jobb kräver mer tid = mindre tid för hästen. För mig är ett flexibelt jobb viktigt, där jag kan bestämma över arbetstid och arbetsuppgifter själv.

Jag jobbar som projektledare/forskare och får ut drygt 20 000 kr (vilket är uuuselt betalt). Månadskostnad för mig och hästen är ungefär 10 000 kr inkl. mat för båda. Sedan tillkommer ju "vanliga" räkningar och allt annat som hästen kostar (försäkring, hovslagare, etc). Det blir en del över men inte jättemycket. Är sambo utan barn.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

*kl*

Jag är sambo, inga barn och inget fast jobb, jobbar som timvik i vården och lönen varierar, mellan 9 000 - 13 000 ungefär. Hyra+mat blir ca 7000 i månaden, delat på två.

Har en ridhäst och en unghäst som går på lösdrift. Med hovis, stallhyra och foder kostar de mig 2 500/mån, försäkring, ev veterinär och equieterapeut, tävlingar, träningar m.m. blir utöver det. Vi har även en hund, en andra på gång.

Har kollat över mina försäkringar och inte nån utav mina hästar står i rätt livvärde, däremot har de höga belopp på veterinärvård. Skulle det inträffa något har jag en buffert, och varken lån på bil eller nån utav hästarna. Hovis får jag betala billigt för, båda stallhyrorna är "kompis"-priser och därför också billiga. Bor i ett mindre samhälle och har därmed inte hög hyra, det ena jobbet ligger 200 m bort, det andra 12 km bort, bensinen hamnar på ca 1400/mån.

Jag handlar varken märkeskläder till mig eller hästen, shoppar kläder gör jag då och då för mindre summor. Tycker jag kan leva ett hyfsat normalt "ungdomsliv" med fester o dyl. Har precis startat ett mindre företag och det har jag råd med också.

Min sambo har fast heltidsjobb, och det gör att allt känns tryggare. Skulle det krisa ordentligt kan jag låna pengar utav honom eller mina föräldrar, något man ogärna gör om det inte hänt nåt katastrofalt med hästarna eller bilen brakat ihop. Skulle det hända att vi får dela på oss nån dag kan jag alltid flytta hem till föräldrarna, de har stall ¨på gården och jobb lär jag hitta det också, det behövs alltid folk inom vårdyrkena.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Letar för tillfället ytterligare en häst som kommer ligga på ca 100.000 kr + eventuell importavgift osv. Hästen kommer jag inte att ha några problem med att hålla. Speciellt inte sen när jag får fast jobb och en bra inkomst.

Men betalar du hästen kontant då? 100000 är en ganska stor summa pengar för en person som inte har fast jobb (och därmed lätt att ta lån).
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

och jag skulle behöva en sambo :angel:

jag drar in 19 efter skatt, sen jobbar jag alltid lite extra och får in lite här och där.
Hästen kostar 5-6000 och jag inte mycket mer så vi klarar oss fint.
Men jag har ägt henne i 6 år och inte tjänat så mycket innan och haft det riktigt tight i omgångar.

men då får man välja, sälja hästen eller jobba skiten ur sig.
jag gjorde det sista och då (med lite tur och hjälp) ordnade det sig för mig.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Varför skulle jag inte kunna säga det?
Jag bor bara hemma tillfälligt nu, så ja, mina föräldrar betalar väl hästen tillfälligt då? Jag hade inget problem att hålla häst innan när jag bodde i lägenhet heller. Btw så tabbade jag mig när jag skrev att hästen bara kostade 1500 inkl. allt, jag var nog inte riktigt vaken igår..

Hade du inte kunnat bo hemma, om än tillfälligt, så hade du ju inte haft råd att ha kvar hästen.
Då kan du ju knappast påstå att du klarar din häst själv.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med?
Inom Vården, natt jobb deltid, men jobbar en del extra då man är ledig längre perioder.

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? Lite beroende på hur mycket jag jobbar extra eller inte så blir det 12 000- 19 000, för det mesta ca 16 000

Sambo/gift eller ensam?
Sambo

Barn?
Ja 2 st. 10 o 16 år.

Vad betalar du för boende/mat per månad?
Min halva är på 5000/ mån

Hur mycket pengar går åt till hästarna?
Jag har 2 hästar en shettis och 1 new Forest. Jag har eget stall, vi slår eget hö. Jag köper spån och kraftfoder för ca 400/ mån. Hovslagare ca 800 varannan månad. Veterinär ca 5000/ år.
Jag har ett lån på transport på 600/ mån.

Jag har dessutom flera hundar (har uppfödning) så de föder sig själva sas.
Utöver detta så har jag normala kostnader som bensin. Köper sällan kläder och då ej av märke. Barnen kostar ju en del förstås. Men hästarna är som ni ser ingen större kostnad, så jag klara mig eg bra.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Hade du inte kunnat bo hemma, om än tillfälligt, så hade du ju inte haft råd att ha kvar hästen.
Då kan du ju knappast påstå att du klarar din häst själv.

Du har fel. Jag har just flyttat hem igen. Bodde i egen lägenhet i 2 år innan och hade inga problem att hålla hästen. Så jo, jag kan nog påstå att jag klarar av att hålla häst.

Edit: Kan tillägga att jag inte flyttade hem av några ekonomiska problem. Du har ju ingen aning om min ekonomi, så hur kan du påstå att jag inte har råd att hålla häst?
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Men betalar du hästen kontant då? 100000 är en ganska stor summa pengar för en person som inte har fast jobb (och därmed lätt att ta lån).

När menar du att jag ska betala hästen kontant? Vid inköpet eller?
Jag vet att 100.000 är mycket pengar, men jag behöver inte ta lån för att få fram dom pengarna (eftersom jag redan har dom).
 
Senast ändrad:
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? under åren som jag har ägt hästarna så har jag varit gymnasiestuderande/arbetslös - vikarie/ personlig assistent/ högskolestuderande/arbetslös vikarie

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? gymnasiestuderande = 950:- (jobbade extra varje lov), arbetslös -vikarie = 4900-8000:-, per. assistent = 9500:-, högskolestuderande = 7200:- arbetslös vikarie = ca 5000-8000:-

Sambo/gift eller ensam? sambo sen ½ år tillbaks, innan har jag bott själv.

Barn? nej

Vad betalar du för boende/mat per månad? gymnasiestuderande så bodde jag på internat, =fick bidrag som täckte hyran, lade ca 500:-/mån på mat, arbetslös vikarie = hyra 2500:- mat 500-1000:-, personlig assistent 1600:- i hyra och ca 1000-2000:- i mat, arbetslös hyra 1600:- mat ca 1500:-, högskolestudernade mat 500-1000:- (då blev jag sambo så vi delade på maten) hyra 2000:-, arbetslös nu 500-1000:- i mat och 2000:- i hyra.

Hur mycket pengar går åt till hästarna?
ca 2500-4000:-/månad


PRIORITERA är det gyllene ordet ;) . Hästarna (2 st fullstora) ut på bete så fort det går och får gå där så länge det går. Har lyckats få låna gratis beteshagar. Inhandlar endast begagnade sadlar och andra saker som behövs. Sitter två sadlar lika bra men den ena kostar mer så blir det den billigaste ma köper.
Har aldrig haft dem helinnackorderade utan har oftast skött allt själv.
Snokar runt på billigaste trevligaste stallen :)
Kontakter är väl sen rätt viktigt om man ska få tag på bra och relativt billigt foder.

Men, sen så blir det ju inte så mycket pengar över till en själv. Men eftersom jag inte kan leva utan mina hästar, men däremot kan jag leva utan ett par jeans för 2500.- så är det ett lätt val :)

Har aldrig blivit sponsrad för mitt hästintresse. eller, när jag var 8-15 så betalade mamma och pappa ridlektioner en gång iv eckan. och sen så har de faktiskt betalat en vet.räkning på 1600:- . alla andra vet.räkningar har jag stått för.

Inga påhopp att jag inte borde ha häst när det är så tajt om pengar varje månad, tack. Jag har en rejält tilltagen buffert att ta till ifall det skulle krisa. dessutom bil och lägenhet jag kan sälja ifall det skulle behövas ännu mer pengar om h'starna skulle bli sjuka.
 
Senast ändrad:
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

När menar du att jag ska betala hästen kontant? Vid inköpet eller?
Jag vet att 100.000 är mycket pengar, men jag behöver inte ta lån för att få fram dom pengarna (eftersom jag redan har dom).

Nej, det lät lite konstigt att du bor hemma av ekonomiska skäl, men ändå har 100 000 plus lite till sparade för att lägga på en häst som du - förmodar jag - har arbetat ihop själv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 186
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 770
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp