Att hålla häst utan toppjobb

Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Oj, det var mycket för en häst! Är det stallhyran som är så saftig?

Ojdå!

Jag som tycker att du verkar komma ganska billigt undan. :D

5000 i månaden betraktar jag som baskostnaden. För en (1) häst.

3000 - stall inklusive allt foder, strö och in- och utsläpp, tillgång till ridhus och paddock.
1000 - om jag rider för tränare en gång i veckan, vilket jag ser som basbehovet av träning.
Ja, och den femte tusenlappen rinner ju bort till hovis, försäkring, och annat diverse. Troligen är 5000 för lågt räknat en vanlig månad, men det blir billigare under betesperioden.

Och då har vi inte pratat om mina bilkostnader (2 mil ca enkel resa till stallet, obefintlig kollektivtrafik). Jag skulle inte ha bil om jag inte red. Och transporten har vi inte pratat om. Inga tävlingar ingår i de 5000.

Sen finns det ju ingen gräns uppåt för vad det skulle kunna kosta, men hade jag inte 5000 per månad till hästeriet, då skulle jag inte orka/vilja ha häst.

Jag anser, om man ser till min familj etc som livet ser ut idag, att jag behöver ha en nettoinkomst på minst 18 papp för att detta ska funka. Och det vore verkligen minimum. Men toppjobb är en överdriven beskrivning.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

schhh inte förstöra min glädjekalkyl :angel:

men visst hade jag behövt min suv trots att jag bor 0,5 min från tunnelbanan även utan häst. inte kör jag 8 mil om dagen bara för henne?? eller?? :angel:
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

men visst hade jag behövt min suv trots att jag bor 0,5 min från tunnelbanan även utan häst.

Absolut! Tunnelbana är för loosers! Du behöver ju en suv för att åka till jobbet - perfekt att parkera med i centrala Stockholm - och jag tror att du behöver ha transporten med dig också för alla saker du behöver under arbetsdagen.

Så dessa utgifter ingår per definition inte i hästkalkylen, utan är delar av vilket civiliserat liv som helst.

:D
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Att hålla häst är inte det billigaste direkt! Och då tänker man att folk som har häst har bra med pengar och bör då mer eller mindre ha ett relativt bra jobb.

Men det finns ändå de som inte har de absolut bästa jobben och som ändå ha häst och till och med två, tre stycken :cool: ibalnd är de till och med ensamstående med två barn och ett jobb som tex undersköterska. Ett jobb som jag inte räknar som ett jättebra betalt jobb.

Vad jobbar du med?
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?
Sambo/gift eller ensam?
Barn?
Vad betalar du för boende/mat per månad?
Hur mycket pengar går åt till hästarna?

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?


Just nu har jag ju ingen häst, men kan ju skriva hur det var när jag hade häst/hästar

Jobbade som montör/lagledare på stort vitvaruföretag, fick ut ca 11500-12500kr/månad
Var merparten av denna tid singel (sambo vid ett par tillfällen) och hade inga barn
Hade en hyra på 2011kr/månad, och la ca 2000kr på övriga levnadskostnader (telefoni, el, mat, hemförsäkring) och ca 1500kr på bilen inkl skatt, försäkring, bensin och avbetalning på lånet (hade stor audi-kombi
Hästarna kostade, inklusive försäkringar, hovslagare osv, ca 2500kr/st i månaden, trailern kostade allt som allt 700kr/år i skatt och försäkring, men drog in mer då jag hyrde ut den lite då och då.

Har inte räknat med träningar/tävlingar i hästkostnaden, så där tillkommer säkert en del.
Var även arbetslös en kort period (fick skriva på papper om återanställning samma dag jag gjorde min sista arbetsdag, men var officiellt arbetslös i 5 veckor) och då blev mitt matkonto mindre, hästarna skulle ju ha sitt iallafall ;)
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med?
Tog studenten för två veckor sen. Men jobbar under sommaren inom vården och kommer trolligtvis fortsätta med det eftersom jag gått omvårdnadslinjen.
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?
Gissar att det kommer ligga på runt 10 - 12 tusen
Sambo/gift eller ensam?
Sambp
Barn?
Nej
Vad betalar du för boende/mat per månad?
Som det är nu står pojkvännen för allt fram tills jag har ett jobb, men betalar kanske 100 - 500kr i mat per månad.
Hur mycket pengar går åt till hästarna?
Just nu 1900 (plus vaccinationer & försäkring när detväl kommer)
Till hösten kommer mitt stos föl att ha egen box och då kommer allt att gå på ca 4000kr för allt.

Jag varken tränar eller tävlar med hästen, köper bara det viktigaste till hästen, har billig försäkring, köper väldigt väldigt sällan nya kläder, reser inte, köper inget till mig som jag inte verkligen behöver.

Har utöver de två hästarna en hund (ihop med pojkvännen) som jag betalar allt på, har billig försäkring på hunden också och köper inte den dyraste maten och inte heller nya saker till henne om hon inte behöver. Har även 8 st råttor som jag betalar allt på. Så i stort sett alla mina pengar går åt till djuren.

//Diana
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? Jag är timvikarie runt om i den komun jag bor i. Har ca 10 arbetsplatser.
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?
S¨otroligt olika. Som sämst kan jag i värsta fall käna så lite som 4000 kr. Men i bästa fall kan jag få ut i handen 16 000 kr. Det har hänt att jag fått ut mer. Men de senaste månaderna har snittet legat på 11 000 kr.
Sambo/gift eller ensam?
Sambo med en underbar kille som stöttar mej de krisiga gångerna då lönen suger!
Barn? Not yet.
Vad betalar du för boende/mat per månad? Oxå olika. Jag betalar min sambos räkningar efter hur jag tjänar. Oh är jag skyldig pengar så betalar jag honom extra räkningar. Min mat är rätt billig. Bensinen till o från hästen kostar dock en hel del.

Hur mycket pengar går åt till hästarna?
I snitt 1000 kr i månaden. Då räknar jag in foder och övriga produkter. Men hovis tillkommer ju oxå "just nu" var 4:e vecka på 650 kr. Men då har jag ingen hökostnad eller spån mm under sommarhalvåret.

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?[/QUOTE]
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Sen finns det ju ingen gräns uppåt för vad det skulle kunna kosta, men hade jag inte 5000 per månad till hästeriet, då skulle jag inte orka/vilja ha häst.

Så tänker jag också! :p
Ingen gräns uppåt, men minst 5-6000:-
Då är stallhyran inklusive grovfoder/spån ändå "bara" 2000:- och om jag "bara" har 5-6000:- att röra mig med blir det i regel inga pengar över till utrustning. Men då är träning + bensinkostnader till och från stallet inräknat.

Och trots att budgeten var väl uträknad för att ha råd att ha häst och lite övriga utgifter/sparande varje månad så blir det rätt knapert känns det som. Kanske för att jag prioriterar träning före utrustning!

Folk har olika mål och intressen, syfte med att ha häst. Men för mig skulle det inte funka om jag inte hade råd med träningar ca 10000:- per år (helst mer!) och gott och väl har råd med den standard på skötsel/vård jag vill ha för att ha gott samvete som djurägare.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Det är verkligen inte billigt! Om jag inte vore sambo tror jag inte att det skulle gå öht, faktiskt.

Jag jobbar som butiksmedarbetare och får ut drygt 12K i månaden om jag jobbat alla mina pass. Jag är som sagt sambo, och det underlättar massvis.

Min häst kostar mig ungefär 4000 i månaden. Detta inkluderar avbetalning på lån, försäkring, stall, foder, bensin. Träningar, veterinärkostnader, hovis och ridhusavgift tillkommer såklart när det behövs.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? Föräldraledig, har endast gymnasieutbildning så till nästa höst ska jag börja plugga.

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? 180 kronor om dagen vilket ger ca 4300 kronor ut.

Sambo/gift eller ensam? Sambo

Barn? Två stycken en på ett och en på en månad.

Vad betalar du för boende/mat per månad? Alla räkningar och sådant förutom hästen så ca 8000-9000

Hur mycket pengar går åt till hästarna? Han kostar ca 2000 kronor i månaden med bensin och stallhyra med mera.

Har turen att ha en sambo. Han får ut ca 13000 så vi har inte så mycket pengar, men det gäller att prioritera.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? För närvarande vårdare.
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? 19 - 19 500/mån nu, i höst 20 - 21 000 hoppas jag.
Sambo/gift eller ensam? gift
Barn? 2
Vad betalar du för boende/mat per månad? 5-6 tusen inkl bensin
Hur mycket pengar går åt till hästarna? 4 -5 tusen allt som oftast. Konstigt nog, men alltid är det någon försäkring/tandkontroll/vaccination/maskmedel/hovis eller utrustning/foder

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?
Nej, jag prioriterar tex bort att äta lunch ute, dyra frisörer och utekvällar. Har inte varit utomlands sen jag skaffade häst heller. Man får välja vad man lägger pengarna på. Arbetar dessutom extra då och då så den här månaden fick jag två löner :laugh:
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Ojdå!

Jag som tycker att du verkar komma ganska billigt undan. :D

Jo, att ha eget stall minskar kostnaderna kraftigt per häst :p

Däremot får jag välja bort ridhus och sådant, och har höga pendlingskostnader, så egentligen tjänar jag nog inte många öre.

Boendekostnaderna ligger just nu på skyhöga 3000 + 4000 + 2500 + 2000 (pendlingskort, två lägenheter plus en extra hyra just nu) = 11 500. Höga matkostnader blir det tyvärr också av ett sådant liv, så där går förmodligen 8000 bort per person. Ja,ja - man ska inte klaga! Hästarna är värda ALLT detta lilla inkomstbortfall :bump:
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? Tjänsteman på en myndighet
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? 23000 efter skatt, jag vet att det är mer än en del här, men jag kallar det ej för toppjobb
Sambo/gift eller ensam? sambo
Barn? nej
Vad betalar du för boende/mat per månad? boende min del 4500, mat min del 3000
Hur mycket pengar går åt till hästarna? ca 7000/månad utslaget, då har jag två unghästar som går på gratisbete maj-sept och en ridhäst, stallhyra inkl. allt utom mockning 1800 kr/mån för unghästarna, 2500 kr/mån för ridhästen, övriga kostnader ca 2400 kr per månad för alla tre hästarna.
Till dessa kostnader får bensin till och från stallet på ca 1000 kr per månad läggas.

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar? Mycket möjligt, själv lägger jag undan en tusenlapp i månader att ha som buffert vid ev. oförutsedda utgifter.

Kan tillägga att sambon och jag har delad ekonomi, så jag betalar min hobby själv, vi delar på alla löpande kostnader.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Min tös kostar runt 5-6000 kr i månaden, då är hennes specialskor och specialhovslagare samt kiropraktor inräknad (hon är rätt duktig på att skada sig ifall inte allt stämmer). Jag bor hemma, har precis tagit studenten och letar nu efter ett dötrist jobb som jag kan tjäna massa pengar på :p Under min pluggtid har studiebidraget, mina sparpengar + min snälla pappas hjälp hållt min kuse vid liv :D
Nu är dock min lilla häst till salu till rätt köpare eftersom jag letar ny häst. Jag har kanske redan hittat den så det är möjligt att jag blir stående med två hästar ett tag, men det bör inte vara någon fara då jag har planerat att ett jobb kommer ge mig ca 8000 kr/månaden efter skatt. Dessutom har jag mina "studentpengar" 3000 kr/mån detta året ut. Sammanlagt har jag räknat att två kusar skulle kosta runt 8500-9000 kr, betydligt billigare nu under sommaren då stallhyran halveras. Så jag hade överlevt ett halvår i alla fall, sen har jag en ganska god buffert som jag kan använda i nödfall + en väldigt snäll pappa som sagt i kriser...Och när tösen är såld så får jag ju igen en hel del pengar :)
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med?
Säljare

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?
Ca 17,500 efter skatt

Sambo/gift eller ensam?
Sambo

Barn?
Nej

Vad betalar du för boende/mat per månad?
Med huslån, drift och amorteringar ca 8000:- Boende med ganska hög standard:laugh:

Hur mycket pengar går åt till hästarna?
Ca 5000:- / månad för tre hästar. Eget stall.

Funderingar:
Vet en del som lever över sina tillgångar, en del som inte gör det. Jag gör inga större utsvävningar utan planerar noga mina inköp (utrustningsnörd) och lägger undan lite pengar varje månad för oförutsedda utgifter. Delad ekonomi = betalar själv för mina intressen. Vet många vars andra hälft sponsrar det mesta med hästarna för de har ju "gemensam ekonomi".
 
Senast ändrad:
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag har turen att dela hästen med min syster. Eller jag har köpt henne och hon är halvfodervärd kan man säga. detta fungerar otroligt bra för oss båda just nu, jag vikarierar på ett äldreboende och hon går på gymnasiet... Visst jag tjänar inte så mycket, men det räcker faktiskt gott och väl! i alla fall nu i sommar när jag har mycket jobb ;-) Sedan blir det väl lite svårare och jag kommer att få avstå från andra saker. jag är galen i hästar men att gå ut på helgen med kompisarna är också viktigt för mig. och jag vill kunna handla saker till mig själv också och inte bara till hästen. och det har jag råd med just nu vilket är helt underbart! Så det är något jag rekommenderar starkt, att dela hästen med någon. Det är väldigt skönt också att om jag vill skulle jag kunna åka på semester några dagar för jag vet att syster kan ta hand om hästen, och jag gör det samma för henne om hon ska nånstans... Men jag kan erkänna att jag hade nog inte velat dela henne med nån annan än min syster, jobbigt när man tycker olika osv osv.... Men detta är helt kanon och rekommenderas! ;)
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? Jag har inget vanligt jobb...jag har daglig verksamhet två dagar i veckan.

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?Ungefär 7000kr.

Sambo/gift eller ensam?Sambo och precis gift mig med min sambo.

Barn?Inga barn än blir inte förrän på några år.

Vad betalar du för boende/mat per månad?1/3 av räkningarna med tanke på att min man tjänar ungefär det tredubbla som mig.
Mat betalar min man för.


Hur mycket pengar går åt till hästarna?Eftersom jag har eget stall och köper in hö årsvis till min häst så är driftskostnaderna ganska låga.
Strö till min häst tillverkar jag själv genom att strimla tidningspapper för han är hosthäst.
Men per månad kanske det går åt 1000kr som mest...
Sparar gör jag 2000kr i månaden till månaden ifall det skulle hända honom något.
Hästen är försäkrad.
Sen har jag egen bil som jag kan hålla med.
Plus att jag och min man en hästtransport gemensamt som både han och jag använder. Jag till hästen och han till för att frakta sina får vid behov.

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?[/QUOTE]Jag skulle absolut inte kalla att jag lever över mina tillgångar för detta är ett val jag har gjort med att vilja ha häst och det är något min man stöder mig i känslomässogt. Då han håller hästen lika kär som mig. Men det är jag som försörjer min häst.
På det hela när jag läste att nån som skrev dom flesta som har bidrag och verkar leva på sina nära för övrig ekonomiskt stöd tycker jag kommentarerna är lite bryskt att skriva.
För vare sig det i era gon är att leva på sina nära för ekonomiskt stöd så kanske det inte är det så det ligger till överhuvudtaget. Sen är det väl inte er sak att dömma det och påpeka det.
Jag menar inget illa med mitt inlägg.
Mvh Xoya.
 
Senast ändrad:
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? Jag får stdiebidrag+1000 kronor av pappa. Jobbar på sommaren och brukar ligga på runt 30 000 kronor före skatt. vilket är ca 2000 kronro ut i månaden.
Sambo/gift eller ensam? Bor hemma.
Barn?nej:p
Vad betalar du för boende/mat per månad?INget:)
Hyra 1000 kr, inkl hö och spån.
Kraftfoder, ca 1300 kr/månaden på vintern:eek:
Skoning, 350 i månaden.
Träningar och tävlingar och transporthyra: 1500 ca.
Försäkring står inte jag för..

Plus alla andra omkostnader som alltid kommmer upp:devil:

Men man får ju jobba hårt då min lön liggger på 80 på ena jobbet och 71.60 på andra...En skolvecka jobbade jag 46 timmar plus hade två hästar:eek::D Jag lever ändå inte över mina tillgångar enligt mig.. Jag har ju pengar över till att betala linser och kläder och skor.. Hansla diverse prylar och ut och festa när jag känner för det.. Men jag har inte mkt över ska jag inte säga, men hellre det!:idea:
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? Personlig assistent innom kommunen.

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? månadslön på ca18-19000.

Sambo/gift eller ensam?
vi bor var för sig.

Barn? japp en 6 åring.

Vad betalar du för boende/mat per månad?
räkningarna hamnar på ca7-8000+ 2000 i mat.

Hur mycket pengar går åt till hästarna?
Har en häst uppstallad på föräldragården så ingen stall hyra, vi brukar dela på hovs, vetr, foder osv.
ca 500 på träning, kör mycket till/fr stallet så bensin går det åt endel, ca2000.

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?

Ja ibland kan man undra hur folk har råd, med nya bilar transporter och dyra hästar!!
Jag tycker inte jag lever över mina tillgångar, jag betalar mina räkningar betalar för min häst och kan hitta på saker med mina kompisar, vi lägger ju tillsammans pengar på barne men annars har vi varsin ekonomi.
Jag köper det till hästen som jag vill ha, kostar det mycket får man spara och snåla lite ett tag.:banana:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 186
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 769
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp