Att hålla häst utan toppjobb

Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag är student med två hästar. Jobabr extra under sommaren och jullovet, samt en eller ett par dagar i veckan. Har fördelen att jag kan välja när jag vill jobba, och om det krisar i kassan kan jag lätt jobba in någon tusenlapp på två dagar.

Har hästarna snorbilligt:
Hösilage och halm: 1400 kr/år och häst
Hovis: totalt 600 kr/månad
Försäkring: runt 2500 kr/år för båda.
Kraftfoder: totalt ca 200 kr/månad vintertid

Medryttare som betalar runt 300 kr/månad.

Jag tränar en gång/år under en vecka, det kostar mig runt 7000 kronor.

Så sammanslaget skulle jag tro att jag betalar 1500 kr/månad för båda hästarna, plus veterinärräkningar som peppar peppar inte har varit så dyra.

Mitt boende kostar mig runt 2000 kr/månad, mat 1000 kr. Bil runt 1500.

Så, jag lever fattigt och har ett bra extrajobb som räddar mig.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag tillhör dem som inte behöver vända på slantarna. Jag har bra ekonomi. Jag och sambon tillhör kategorin höginkomsttagare. Vi har inga gemensamma barn och min dotter är över 18 år och snart helt självgående. Bor på egen gård så någon direkt stallhyra betalar jag inte. Tar eget grovfoder och så köper jag torvströ direkt från fabriken till bra pris. Har i dagsläget två egna hästar hemma på gården. Vintertid brukar det dyka upp en eller två inackorderingar. Driver gården som ett litet företag. Det innebär att målsättningen är att den skall bära sina egna kostnader.

Ekonomiskt har jag utrymme för 4-5 egna hästar om jag vill. Dock räcker det bra med två. Hinner inte mer fler hästars träning. Alltså får det vara.

Min föräldrar hade det inte speciellt gott ställt. De fick precis ihop så de kunde låta mig och systrarna rida på ridskola. Egen häst var det inte tal om. Är dock uppvuxen i en hästsläkt så hästar att rida på har det aldrig rådit någon brist på.
Jag utbildade mig och skaffade ett bra betalt jobb och egen gård innan jag skaffade egen häst. Att kunna ha häst hemma på egen gård var för mig ett vilkor för att jag skall ha egen häst.

Jag tror nog att många hästägare egentligen lever över sina tillgångar. Eller att det går runt precis utan marginal. Inträffar något oförutsett så rasar hela den ekonomiska tillvaron.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med?
Jag jobbar på en stor industri.

Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden?
Jag tjänar mellan 14.000 och 17.000 efter skatt.

Sambo/gift eller ensam?
Jag har sambo sedan fyra år tillbaka.

Barn?
Nej, det finns det inga ännu.

Vad betalar du för boende/mat per månad?
Jag betalar huslånet varannan månad och därpå så delar vi på alla andra räkningar som vi har tillsammans. Han står för sina räkningar, som t ex hans bredband, hans teve osv.


Hur mycket pengar går åt till hästarna?
Jag lägger nog omrking 3 000 och 4 000 på mina sju hästar i månaden. Jag köpet kraftfoder direkt av en bonde för en rysligt billig peng och sågspån hämtar vi själva direkt ifrån sågen. Hö köper vi av en bekant, bra kvalité till ett bra pris. Jag har eget stall, så några hyror det behöver jag inte betala. Ny utrustning köper jag väldigt sällan. Jag har det jag behöver.

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar?
Jag har ingen aning om hur andra har det, men mitt liv flyter på rysligt bra.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Nu har jag ingen egen häst och har aldrig haft det heller. Men, anledningen till att jag inte har det är delvis ekonomisk. Jag vill nämligen veta till 150% att när alla vanliga räkningar, hyra och bolån är betalt, plus kostnaderna för hästen ifall jag hade haft någon, är betalda, så ska det finnas pengar kvar på kontot att leva för under resten av månaden. Dvs, pengar till mat, nått biobesök och lite sånt.
Så, i dagens läge, med en lön på ca 11.000 efter skatt och månadsvisa utgifter på mellan 7-9.000, så anser jag inte att jag har råd att hålla en häst. Med andra ord, hade jag skaffat en i alla fall, som jag egentligen vill göra, så ja, då hade jag blivit tvungen att leva över mina tillgångar. Dvs... låna av min blivande sambo eller föräldrar.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag köpte min första häst för 3 år sen, ett varmblod för 5000 kr. Jag var arbetslös o min sambo pluggade. Vi hade honom inhyrd hos en kompis för 1300 kr/ mån.

Efter 8 mån så hyrde vi en gård och tog hem hästen. Då var jag gravid och vi hyrde ut 3 boxar med full service, vilket betalade vår egna häst. Sen tog vi en shettis på foder.

När jag fick barnet fick jag ut ganska hög mammapeng efter mitt förra jobb, 12700kr efter skatt. Min sambo började jobba och när vår gemensamma son var 3 mån blev jag gravid igen, så jag var hemma i sträck 2 år.
Nu har vi inga inhyrda då jag inte hinner med 2 små.

För 2 veckor sen sålde vi den första hästen pga att han var lite för osäker för mej, men istället köpte jag en häst för 9000 kr som jag fick betala av på 2 mån. Shettisen ska lämnas tillbaka efter vintern till min bror och då vi inte vill stå med 1 häst så har jag nu en ponny på foder i 2 mån som jag sen ska betala 13000 kr för uppdelat på 2000 kr / månad.

Tanken är att min sambo kan rida på den stora och jag på ponnyn, sen kan jag rida på den stora och hans dotter på ponnyn, så nu känns det perfekt!

Hästarna kostar oss inget på sommaren mer än saltsten och mineraler och verkning ( ibland verkar min sambo )och om man vill köpa lite ny utrustning. Jag bryr mig inte om märken utan köper det som e snyggt till ganska billig peng, typ på Börjes och Hööks. Vi bor på landet och har våra hästar som skogsmullar så man har ju ingen press på sig att ha det dyraste.


På vintern kostar hästarna oss kanske 3000 i hö (köper av sambons kusin )och halm har vi fått superbilligt av en bonde.


Jag ska börja plugga på distans till hösten och kommer få ut runt 10000 i mån. Vi har 6 barn tillsammans, men jag kan inte säga att hästarna tynger ner ekonomin så mkt.
Vi äter nästan aldrig ute. Köper sällan dyra kläder,jag har långt hår och klipper mej själv, går aldrig på bio ,dricker aldrig. Inte för att vi inte har råd, utan för att vi inte känner för det. Storhandlar mat på Ica maxi.

Vi bor i ett hus på 300 kvm och har 2 gratis boxar och 3 hagar för 6000 kr/mån.
Lite väl hög elkostnad och bensinkostnad, men vi bor å andra sidan väldigt bra.

Tror man kan ha häst utan toppjobb om man inte har krav på dyra hästar och utrustning. och tur e det för mej iaf =)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 186
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 769
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp