Att hålla häst utan toppjobb

Sv: Att hålla häst utan toppjobb

KL

Får ut cirka 20,000 - lägger ner 5-7,000 i månaden på tre hästar, men kostnaderna varierar mycket beroende på vad vi för tillfället gör med dem. Har en delägare som betalar hälften av utgifterna så vi hamnar förmodligen på mellan 10,000 och 14,000 sammanlagt.

Jag betalar:
* uppstallning, 3-4,000 kronor
* skoning, 1,500 kronor
* försäkring, 800 kronor
* ev. resor för att ta mig till stallet

Andra delägaren:
* uppstallning och träning, 2000 kronor
* hö och strö, 1,500 kronor
* kraftfoder
* övriga utgifter (avmaskning, mineraler, vitaminer osv).
* står för trailerkostnaden.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Du har fel. Jag har just flyttat hem igen. Bodde i egen lägenhet i 2 år innan och hade inga problem att hålla hästen. Så jo, jag kan nog påstå att jag klarar av att hålla häst.

Edit: Kan tillägga att jag inte flyttade hem av några ekonomiska problem. Du har ju ingen aning om min ekonomi, så hur kan du påstå att jag inte har råd att hålla häst?

Varför betalar du inte för dig hemma då? Om du nu har pengar...
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Nej, det lät lite konstigt att du bor hemma av ekonomiska skäl, men ändå har 100 000 plus lite till sparade för att lägga på en häst som du - förmodar jag - har arbetat ihop själv.

Jag bor hemma av ekonomiska skäl, men också för att ha nära till min häst. Jag skulle kunna skaffa en lägenhet i närheten och fortfarande ha nära till hästen. Men, för att spara in så mycket pengar som möjligt, så bor jag hos föräldrarna tillfälligt. Jag har redan pengar, men det är ju alltid bra att ha mer. Om jag bor hemma hos mina föräldrar, så slipper jag betala hyran och får därmed in pengar hyffsat snabbt. Sedan får jag givetvis betala föräldrarna på annat sätt.

Ursäkta om det här är dåligt förklarat, jag är ganska trött just nu.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Är det mycket för en häst verkligen? Och framför allt i Stockholm? Antar att det handlar om vad man räknar in, men jag skall - dock lite motvilligt - erkänna att min kostar betydligt mer än så varje månad om jag räknar in tränings/tävlingskostnader också... :o

Kanske beror på hur man räknar? Jag räknar då in stallhyra, strö, försäkring, foder, hovslagare, träningar, tävlingar, fodertillskott osv. Bara stallhyra med viss extraservice, strö och foder landar på ca 4700 kr/mån och då räknar jag inte ens in tillskotten i det som går på en extra tusenlapp ungefär... :eek:
Nej, nu slutar jag räkna. *stoppar huvudet i sanden*
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Oj, det var mycket för en häst! Är det stallhyran som är så saftig?

stallhyra 2600
hovis 1100 (skos var 6e vecka)
förs 850
spån 250
extra foder 300
träningar 1000
sen tillkommer diverse smått och gott (vaccinationer/träckprov/tandläkare/avmaskning/osv osv)

Men min häst är inte dyr i sthlmsmått. Här ligger stallhyrorna ofta över 3 000kr.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Är det mycket för en häst verkligen? Och framför allt i Stockholm? Antar att det handlar om vad man räknar in, men jag skall - dock lite motvilligt - erkänna att min kostar betydligt mer än så varje månad om jag räknar in tränings/tävlingskostnader också... :o

Hm, nej, kanske inte! Vi betalar som sagt var 10,000 för tre hästar, men då har vi eget stall och tränar inte just nu.

Usch, man ska nog inte räkna så noga, som sagt var...
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag jobbar som undersköterska och får ut ca 13.000kr i månaden. Lite olika beroende på OB. Två tonårssöner, sambo ( som inte är pappa till barnen) 3 hästar, 2 katter och 1 hund.
Bor väldigt billigt på landet. Eget stall med hagar, kör eget hö och har hästar som inte kräver så mycket extra kraftfoder. Beroende på hökvalitet. Hämtar spån hos närliggande såg. Ca 1000 kr om året.
Min del av boendekostnaden är 3000kr. Då ingår allt. Lån, värme,el, amortering och att vi sparar 700kr till oförutsedda utgifter.
Matkostnad ca 4000kr.
Har en åring, en pensionär och en 5-åring. En skoning och 2 verkningar 900kr var 8de vecka. försäkring 800 kr i månaden.
Sätter undan 500kr varje månad på hästkonto om något händer.
Köper enbart kläder på rea eller Ullared. Blir mest kläder till barnen.
Vi har en bil eftersom min sambo har bil genom jobbet.
Den enda semester vi åker på är till fjällen på vintern, eftersom vi inte kan åka bort sommartid.
Visst lägger man mycket på hästarna, men utan dom hade jag inte velat vara. De är värda alla pengarna jag lägger.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag jobbar som kokerska inom äldrevården, har en 11 månaders dotter och sambo. Jag har 6 hästar och 4 åsnor här på gården. Tjänar ca 13000 efter skatt, har försäkringar på djuren på ca 1400 i månaden och en hökostnad på ca 1700, alla hästar utom en går barfota på sommarhalvåret, verkar lite själv med hjälp av hovis. Har lösdrift så mycket som möjligt, men stallplats finns. Min hästtransport är gammal, men renoverad. Hämtar spån hos min kompis som har såg. Tränar inte lika mycket som en del av er skulle jag tro. Det verkar som att det som kostar mycket är om man ska hyra in hästar hos andra.
Sen är man ju lite beroende av familjen. Det är nog ofrånkomligt, men det gäller ju inte bara hästarna. Jag skulle inte kunna ha kvar gården om jag var ensamstående med min dotter tex.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Haha.. .nej, det bästa är definitivt att inte räkna. Alls. Hade jag gjort en budget hade jag bara insett att det inte gick, men nu går det ju faktiskt, med lite extrajobb här, födelesedagspengar där osv. ;)
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Bara en allmän reflektion självklart är det bra med en buffert om ngt händer med hästen. MEN dom flesta verkar ha sina hästar försäkrade. Nu vet inte jag vad ni har för försäkringar men själv har jag hög veterinärvård med fast självrisk (kommer dock bli rörlig nästa år). Jag kör alltid mina hästar till klinik med direktreglering om det är ngt galet. Det jag vill ha sagt är att det låter som att bara för att man har häst behöver man ha en buffert på minst hästens värde om inte mer för att ens kunna ha häst.
Eller hur tänker ni? Jag har alltid pengar till ev. självrisk + lite till kanske 10 000. Då ingår även mediciner i min försäkring. Men jag har ju inte flera tiotusentals kronor liggande.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Har du något problem med att jag bor hemma utan att betala? Jag och mina föräldrar löser mitt boende här på andra sätt.

Nej det har jag absolut inte men då kan du heller inte säga att du klarar att hålla häst och vara arbetslös.

Du bor hos mamma och pappa och de betalar ditt uppehälle. Dvs de spronsrar dig att hålla häst.
Alt att du betalar för dig hemma genom att arbeta. Då blir ditt uppehälle din betalning. Och då är du inte arbetslös.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

jag har inte heller nån sån hög buffert.
men även jag har bra försäkring + fast självrisk så jag vet ungefär vad det kommer kosta.

Sen är jag beredd på att få jobba extra/maxa kreditkortet/leva snålt om nåt går sönder.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jo jag säger detsamma det är jag också beredd att göra.
Jag tycker dock mer att en buffert behövs till bilen för den kan nog gå sönder i betydligt större utsträckning. Det viktigaste är nog att man har en plan. Jag kan tex ta mig till stallet även om bilen är sönder jag kanske dock inte kan åka iväg och träna och tävla men det är en annan sak.
Och skulle min häst bli riktigt ordentligt skadad så han skulle överskrida maxbeloppet på 120 000:- så är nog den krassa verkligheten att jag skulle få ta bort honom.
Och förmodligen skulle all min utrustning få bli stulen om jag skulle försätta mig i konkurs där men förhoppningsvis har man en försäkring till det med :)
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? Taxichaufför/telefonist
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? 12-16.000:-
Sambo/gift eller ensam? pojkvän, men separat boende.
Barn? nej.
Vad betalar du för boende/mat per månad? hyra 2.300:-, mat typ 2.000:-
Hur mycket pengar går åt till hästarna? ca 8.000:-, har en häst och räknar där in bensin, släp, träningar, utrustning och rubbet.

Mina funderingar blir; lever många hästfolk utöver sina tillgångar? Ja, vissa månader blir det tufft men då är det bara för mig att ta lite extrapass. Har tack och lov alltid den möjligheten! I ärlighetens namn har jag inget bra ekonomiskt tänkande och lever väldigt mycket för dagen. Men börjar bli liiiite bättre... Köper nära nog aldrig kläder, dricker inte längre, är aldrig ute osv. Så det handlar bara om prioriteringar.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Bara en allmän reflektion självklart är det bra med en buffert om ngt händer med hästen. MEN dom flesta verkar ha sina hästar försäkrade. Nu vet inte jag vad ni har för försäkringar men själv har jag hög veterinärvård med fast självrisk (kommer dock bli rörlig nästa år). Jag kör alltid mina hästar till klinik med direktreglering om det är ngt galet. Det jag vill ha sagt är att det låter som att bara för att man har häst behöver man ha en buffert på minst hästens värde om inte mer för att ens kunna ha häst.
Eller hur tänker ni? Jag har alltid pengar till ev. självrisk + lite till kanske 10 000. Då ingår även mediciner i min försäkring. Men jag har ju inte flera tiotusentals kronor liggande.

Jag gör som du. Har tyvärr inte råd att hålla min häst i vettigt livbelopp så jag har tagit bort det helt. Har henne i stället i 120.000:- vetvård med djurambulans, mediciner och rubbet. Fast självrisk och kör alltid till klinik med direktreglering.

Har dock varit kris en gång och då fick min kära mor hjälpa till.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Jag hara alltid haft den bilden att det är JÄTTEDYRT att hålla häst. Visst det hade varit billigare att spela fotboll men ändå.

Har man ut ca 13 000 kr i månaden och kan hålla 2-3 hästar kan jag inte tycka att det rä jättedyrt egentligen. Då är det inte jättedyrt att hålla hästen, bara att hålla den vid de tillfälle då den blir sjuk och vetrinärkostanderan springer i väg, annars är det ganska överkomligt.

De som ligger runt 13 000 kr i månaden som klarar av 2-3 hästar, wow. Och de som har ut runt 18 - 20 000 kr i månaden och har en häst. Tänk vad mycket ni kan lägga på er häst egentligen. Jag hade själv inte vågat ha häst och bara ha ut runt 13 000 kr i månaden, eller är det jag som är feg?
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Nej det har jag absolut inte men då kan du heller inte säga att du klarar att hålla häst och vara arbetslös.

Du bor hos mamma och pappa och de betalar ditt uppehälle. Dvs de spronsrar dig att hålla häst.
Alt att du betalar för dig hemma genom att arbeta. Då blir ditt uppehälle din betalning. Och då är du inte arbetslös.

Jag håller fortfarande på att jag har råd att hålla hästen. Däremot kan jag hålla med om att föräldrarna för tillfället betalar, då jag inte betalar för uppehälle.
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

kan säga så här jag klarar att hålla mitt egna sto för barnbidraget emd foder ,stallplats och allting.OM jag ska betala och hålla båda hästarna utan mina föräldrar får jag abrnpensionen på 2-3000 tror jag det ligger på iaf.Då har jag tilloch med pengar över åt mig själv :) det gäller att priotera
 
Sv: Att hålla häst utan toppjobb

Vad jobbar du med? Telefonist på nummerbyrå
Ungefär mellan tumman och pekfingret tjänar du i månaden? Olika eftersom jag är timanställd. Sist fick jag ut 12000 lite drygt.
Sambo/gift eller ensam? Sambo
Barn? Nej
Vad betalar du för boende/mat per månad? Olika beroende på hur mkt lön jag får, men mellan 3- 5000 kr.
Hur mycket pengar går åt till hästarna Kanske ca. 1500 kr för foder och strö/ månad. Hovslagare 1000 kr (var 8onde vecka). Massage 500/ mån. Vaccination och ev. tandvård 1000 kr/ år. Försäkring ca. 1200/ år.

Sedan tillkommer ju utrustning, ev. extra veterinärbesök osv osv osv:grin:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 186
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 769
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp