Att ha kontroll på sin hund

Jenka

Trådstartare
Och ja, i det här fallet skiter jag fullkomligt i om kontrollen sitter i ren lydnad eller enbart i kopplet.

Men hur kan man gå ut och gå med en hund man inte har kontroll på i väntade situationer? Som tex hundmöten i tätbebyggt område.

Å andra sidan, vad är alternativet? Hunden kan ju inte gärna sitta inne, men hur gör man om man inte har chans att hålla hunden? Hur hade ni gjort i en liknande situation?

Var på väg hem för nån timme sen och mötte en husky (eller liknande) på gångvägen. Kopplad. Ägaren stannar till, gör ingen ansats till att pulsa ut en bit från gångvägen eller nåt sånt. När jag precis ska gå förbi med min hund säger hon lite osäker "ja vi får se om det här går..." (eller nåt liknande) och strax därefter gör hunden utfall. Han träffar dock bara mitt ben med kroppen och hunden inte alls så ingen skada skedd. Tror iof att han snarare var lekfull än arg men är inte säker.

Kom mig inte för att säga nåt alls... Hunden var väl för stark för ägaren helt enkelt.

Sv: Att ha kontroll på sin hund

Jag förstår att det inte känns roligt. Och det hade det inte gjort för mig heller.
Men för mig "på andra sidan" så kan jag ju säga att även om man stannar så är det inte alltid man hinner med. Min hund gör ibland "utfall" för att han så gärna vill hälsa. Och även om jag håller honom kort är det inte alltid jag hinner med. Ofta lägger han sig ner när en hund närmar sig, men flyger han upp kanske jag inte hinner reagera för att det går så fort.
Jag brukar dock försöka gå ut en bit och har hunden kort och går ibland lite framför för att kunna hindra honom med min kropp.
Han har dock blivit bättre och bryr dig inte lika mycket om alla hundar.
Men som kvinnan du mötte, om hon är väldigt osäker på hur det ska gå, förstår ag inte att hon inte går ut mer så det blir mer avstånd.

Var en gång ute med en hund och mötte en karl med en golden. Dom stod på sidan av gångvägen ute i snön. Karl hålleri längst ut på koppler och när vi går förbi kastar sig hunden fram. Nu nådde han ju inte,men en sån gång undrar man ju varför han inte höll hunden kort även om dom stod så långt ut.

Man kan ju inte veta om ens hund kommer att bli "knäpp" i förväg, men jag har alltid sagt att jag inte skaffar mig mer att ha i kopplet än vad jag kan hålla. Mina båda kan jag hålla även i situationer där båda drar som galningar. Nu är det iofs lite skillnad med tanke på vädret (blankis med 3 cm vatten ovanpå). Men hade jag vid något tillfälle misstänkt att dom skulle få en knäpp så går jag ut i snön där jag får fäste eller håller i något stadigt (:D). Jag hade i varje fall gjort allt för att dom inte skulle komma fram till mötande hund.

Tack och lov sköter dom sig i dagsläget. :)

Jag orkade inte säga något när det kom en lös hund framtravades till oss idag heller när vi var på väg hem efter en långpromenad, jag körde bara bort den. Matte gick 20 meter efter på promenadvägen(liten park med lekplats för barn, inget ställe där man har hundar lösa annat än precis vid sidan om man har vett i skallen) och rökte. Tur att jag har en hund som är snäll när det kommer lösa hundar.

Vad gäller ren fysisk kontroll så tycker jag gott att man kan slänga på hunden en grimma el dyl för omgivningens och sin egen skull tills man har tränat tillräckligt för att få bukt med problemet, om man nu inte kan kontrollera hunden på annat vis.

Sånt där är så irriterande. Tyvärr är jag bättre på att skälla i huvudet än högt. Men jag har blivit lite bättre på att säga ifrån. Min hund skulle inte göra nåt om det kom en hund springande till oss. men det är ju ändå inte så roligt.
Har sett några som har sina hundar typ 50 meter framanför sig. Dom har ju ingen koll alls... Förstår inte att dom har hunden så långt framför. Är min hund lös på gångväg så är det ca 10 meter som gäller, inte längre.

jag som stått på andra sidan om hundmötet kan lova att det inte är roligt det heller. men man måste givetvis göra allt som går för att förhindra det, det är ens ansvar när man tar ut hunden!

sambons förra schäfer var jag inte helt trygg med när vi var ute. han var väldigt stöddig och dessutom "tonåring". efter en lång tids tragglande och många tårar (japp, jag grät ett antal gånger när jag kom in med hundarna) satte jag på honom ett halti. och vi har aldrig haft så trevliga promenader som efter det. mycket satt nog i att jag kände mig säkrare och "hade kontroll".. tilläggas ska att det var verkligen sista utvägen, jag var helt slutkörd och kände mig fruktansvärt "dålig" varje gång vi hade varit ute.
nu har jag dessutom en tik som blev uppjagad av schäferns hålligång och försökte leka bort situationen. tillsammans vägde de ungefär lika mycket som jag, så det var inte alltid lätt att hålla emot. innan haltit gick jag alltid omvägar och fick en klump i magen vid eventuellt hundmöte...

Fast vet man att risken finns så är man väl förberedd även om det går snabbt?

Men det är som sagt mer "från andra sidan sett" jag inte förstår. Att man mår dåligt över det kan jag dock förstå. Däremot har jag ju som sagt ingen lösning på problemet heller (mer än att inte skaffa så stor hund men det verkar ju lite tråkigt förstås). Hon jag mötte hade dock kunnat göra mer, jag hade tex tagit tag i halsband (eller jag tror hon hade sele?) så inte hunden får så stor kraft.

Det är ju därför jag håller hunden kort och ibland går lite framför honom. Ibland lyfter jag upp honom så han går på bakbenen för att ha mer kontrol på honom. Men ibland hinner man helt enkelt inte reagera. Det vet du säkert själv. En del saker ser man, men det tar några sekunder innan man reagerat.
Ibland har jag verkligen fåt dra och slita i hunden för att hindra honom att komma fram. Vantar och koppel är inte alltid en bra kombination, men jag brukar lägga kopplet mellan lillfinger och ringfinger för att få ett bättre grepp.
Men som sagt, min hund har blivit lite bättre. Dock förstår han fortfarande inte att det inte går hälsa på alla hundar.

Ja, det är när man vet om det jag menar. Även om situationen blir mer skrämmande eftersom man dessutom inte ser kring varje hörn.

Min hund är inte 100% pålitlig vid hundmöten då han älskar andra hundar. Därför är han kopplad när vi möter hundar (och på kommando att hålla sig nära mig när vi går runt hörn etc så jag har koll på honom). Men han väger 8 kg så att hålla honom är inte direkt några problem :p
Inte heller med bc-korsningen jag hade hand om förut. Eller tollaren jag ibland passar. Eller ens rottweilern jag passat (tror jag? Vet iof inte riktigt om han lägger all kraft bakom).

Knepig sits som jag inte funderat så mycket på tidigare :crazy:

Det blir ju också lite skillnad på en hund som drar fram och en som kastar sig fram. om min hund tex bara dragit lite extra när det kommit en hund hade det inte varit några problem,men ibland kastar han sig fram och då är det inte alltid lika lätt att hålla emot. Tycker i alla fall jag. Men därför ser jag till att hålla honom kort, speciellt när jag ser att han visar extra intresse för mötande hund.

Vad gäller ren fysisk kontroll så tycker jag gott att man kan slänga på hunden en grimma el dyl för omgivningens och sin egen skull tills man har tränat tillräckligt för att få bukt med problemet, om man nu inte kan kontrollera hunden på annat vis.

Precis vad jag tänkte när jag läste första inlägget i tråden.

Vantar och koppel är inte alltid en bra kombination, men jag brukar lägga kopplet mellan lillfinger och ringfinger för att få ett .

Lägg det runt tummen. Upp i handen underifrån, över tummen och ner i handen igen och ut på samma ställe som det kom in.

Lägg det runt tummen. Upp i handen underifrån, över tummen och ner i handen igen och ut på samma ställe som det kom in.

man kan också hålla kopplet bakom höften, antingen in på ena sidan och fram på andra eller bara hålla handen snett bakom höften för mer stöd. viktigt är att inte ha det kring midjan för då är du inte alls lika stabil som vid höften.

Jag mötte ett liknande ekipage igår.
En medelålders kvinna med en väldigt stor, brun hund. (Jag tänkte ovtjarka när jag såg den :o ) När hon fick syn på oss tvärvände hon och gick raka vägen till närmsta lykstolpe, där hon snurrade kopplet ett varv runt stolpen.
Billy gick vid min sida och brydde sig inte nämnvärt om hunden, och när vi passerade gjorde den utfall så gott den kunde med tanke på lyktstolpen. :crazy:

En dvärgpinscher på knappt 7 kilo är en ganska lätt match.
Undrar om ägaren förstår hur farliga hon och hunden faktiskt är för andra hundar..?

Du gav ju svaret själv: Man kan ju inte inte låta bli att motionera hunden om man inte vill få ännu värre problem och alla har inte möjlighet att ta bilen/bussen ut till ett ställe där man inte möter någon. (Tänk den huskyn på en buss!!!)

Jag har en galning i kopplet, men jag håller honom, hade jag inte kunnat det hade det varit GentleLeader/sele med ring fram som gällde.

Man kan ju inte heller alltid förutse vad som kommer hända, och man har inte alltid möjlighet att flytta på sig!

Man får ju inte tänka att alla vill bara vara jävliga! I just detta fallet kanske kvinnan kunde gjort mer men har du själv aldrig någonsin tabbat dig vad gäller din hund?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 991
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 827
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka