Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har träffat två maxade C-ponny araber, äkta, inte det minsta inavlade utan rejält outcross... Så det tror jag inte ett dugg på att detta är boven
Jag tror som carinaso att standardhöjden ligger på cirkus 148-153 i Sverige. Sedan tror jag det kan variera lite mellan länder beroende på om det är vanligt/populärt med blodslinjer som ger stort/smått där.
Jag har faktiskt träffat på några araber i c-ponnyhöjd men alla har varit tämligen inavlade.
I just de fallen jag träffade på misstänker jag att inavel var boven (och det finns ju forskning på att inavel kan ge sådana "biverkningar") men det är säkerligen inte alltid så. Ett par av dessa hästar såg klart "fel" ut i proportionerna, lite som en shetlandsponny med dvärgväxt ungefär.
Men givetvis beror det mkt på blodslinjer och även foder bör spela in.
En individ med dåliga förutsättningar t ex ingen avmaskning,dåligt kraft och grovfoder,eller endast små mängder av det,samt endast får gå i parasitstarka hagar,ja jag har svårt att tänka mej att den utvecklas på samma sätt som en väluppfödd individ.
Fast även utställningshästar tränas ju. Så det finns inget som talar emot att de skulle vara bra "skogsmulle" föräldrar
Kolla på Johannas sida, där kan du läsa om ridning, och de rider alla hästar över 3 år som ska visas! Så det är inte så att det enda de gör är att springa i snöre!
... Sedan undrar jag ju om det är så att man bara går på utseende vid val av hingst.
Den polska aveln har väl väldigt hårda kriterier?
mycket hårdare än de premieringar som vi har i vårt land gällande både halvbloden och kallblod.
Sedan en snabb sväng till Carina.
Det är mycket på grund av ett samtal du och jag hade får några år sedan som jag avgjorde att jag köpt de hästar jag har köpt.
jag tycker de är både snygga, smarta och snabba i huvudet, generellt sett,
sedan orkar de mycket om jag jämför till deras storlek. jag gillar helt enkelt hästar och jag tycker ju att araben i rasen är lätthanterlig, det går fort att tala med den så att säga.
jag ser att det låter helskumt det jag skriver. Och gissar att jag trampar någon på tårna.
Förutom att de inte blir ihjälstressade om de inte får arbeta...De är lite hästvärldens Border Collie sas.