Att föda upp Araber

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare san123
  • Startdatum Startdatum
Sv: Att föda upp Araber

Jag har träffat två maxade C-ponny araber, äkta, inte det minsta inavlade utan rejält outcross... Så det tror jag inte ett dugg på att detta är boven

I just de fallen jag träffade på misstänker jag att inavel var boven (och det finns ju forskning på att inavel kan ge sådana "biverkningar") men det är säkerligen inte alltid så. Ett par av dessa hästar såg klart "fel" ut i proportionerna, lite som en shetlandsponny med dvärgväxt ungefär.

Jag tror som carinaso att standardhöjden ligger på cirkus 148-153 i Sverige. Sedan tror jag det kan variera lite mellan länder beroende på om det är vanligt/populärt med blodslinjer som ger stort/smått där.

Jag har faktiskt träffat på några araber i c-ponnyhöjd men alla har varit tämligen inavlade.

De små jag känner till,maxade C eller små D,har varit/är överlevande tvillingar.
Men givetvis beror det mkt på blodslinjer och även foder bör spela in.
En individ med dåliga förutsättningar t ex ingen avmaskning,dåligt kraft och grovfoder,eller endast små mängder av det,samt endast får gå i parasitstarka hagar,ja jag har svårt att tänka mej att den utvecklas på samma sätt som en väluppfödd individ.
Låg mankhöjd är säkert en av effekterna av det.
Inavlade finns det en hel del av och de är inte mindre i mkh vad jag sett.
Tänk på hur El Shaklan,Magnum Psyche mfl dubblas och tripplas.
Tror det har andra effekter än mankhöjden,men visst kan det vara möjligt om just de linjerna man inavlat på redan är lite små.
Det var mina teorier det.

I just de fallen jag träffade på misstänker jag att inavel var boven (och det finns ju forskning på att inavel kan ge sådana "biverkningar") men det är säkerligen inte alltid så. Ett par av dessa hästar såg klart "fel" ut i proportionerna, lite som en shetlandsponny med dvärgväxt ungefär.

Och de jag har träffat på var högst proportionerliga, ädla och arabtypiska utan vare sig shetlandsstuk eller dvärgväxtstuk.

Visst KAN inavel ge oönskade effekter men inte alltid. Nu är jag ingen förespråkare av ren inavel (pappa-dotter, son-mor, helsyskon), så det är inte därför jag försvarar små araber. I öknen var de inte så stora, utan det är mera ett modernt "påfund" vad aveln fört oss fram till idag eftersom många förespråkar större och större araber och det är inte alltid dessa är speciellt arabtypiska utan ser fel ut på andra sätt, även proportionerna! Och inte heller alltid inavel med där....

Men givetvis beror det mkt på blodslinjer och även foder bör spela in.
En individ med dåliga förutsättningar t ex ingen avmaskning,dåligt kraft och grovfoder,eller endast små mängder av det,samt endast får gå i parasitstarka hagar,ja jag har svårt att tänka mej att den utvecklas på samma sätt som en väluppfödd individ.

Jag håller absolut med om detta. Har tyvärr sett exempel det där ett par årgångar uppfödningar blev ca en decimeter lägre än de äldre helsyskonen och dessutom såg generellt outvecklade ut i vuxen ålder.

Det här rörde sig om "hoppsan-föl" där det var just mor-son och far-dotter kombinationer där de individerna dessutom redan innan var hårt linjeavlade.

Är hästen snygg och välproportionerlig är det irrelevant vilken mankhöjd den har tycker jag. Det finns ju folk som behöver både stort och smått.

De arabuppfödare jag kommit i kontakt med så har det varit en väldigt tydlig skiljelinje på bruks- eller utställning. Inom utställning avlar man där på både ston och hingstar utan andra meriter än utställnings. Man har väl ambitionen att rida sina utställda hingstar men har inte tiden verkar det som.

Fast jag har kommit kontakt mer med bruksuppfödare, då det är den typ av araber jag varit mest intresserad av. Dessa har inte ägnat mycket tid alls åt utställning.

Namn på uppfödare har givetvis inget här att göra.

Hälsning Maja

Fast även utställningshästar tränas ju. Så det finns inget som talar emot att de skulle vara bra "skogsmulle" föräldrar :laugh:

Kolla på Johannas sida, där kan du läsa om ridning, och de rider alla hästar över 3 år som ska visas! Så det är inte så att det enda de gör är att springa i snöre!

Fast även utställningshästar tränas ju. Så det finns inget som talar emot att de skulle vara bra "skogsmulle" föräldrar :laugh:

Kolla på Johannas sida, där kan du läsa om ridning, och de rider alla hästar över 3 år som ska visas! Så det är inte så att det enda de gör är att springa i snöre!

Det var nog fyra år sedan jag senast var på jakt efter en arab. Det är ju skönt om det har ändrats. Men de finns ju säkerligen lika många sätt att göra det som det finns uppfödare av araber.

När jag la mig i denna tråd så var det i syfte att väcka frågan för TS. Vad h-n bör tänka på. Givetvis vill vi alla att hästarna skall brukas. Men att bygga en avel på att ta fram skogsmullehästar låter märkligt.

Sedan är jag å andra sidan den första att anse att man får ta fram vilka föl man vill. Korsningar som renrasiga. Huvudsaken att man vet vad man vill. Behålla eller sälja för profit, eller bara ha ett gullig föl som man säljer till någon man tycker om. Men om man ger sig in på arabavel för avelns egen skull, då bör man tänka på rasens utveckling.

Vem är Johanna?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Du kan läsa om henne här
http://www.johanna-ullstrom.com/

där står det om ridning, utställningsträning och lite annat smått och gott!
Johanna är från Sverige.

Hästarna måste ju vara tränade för att vinna på utställning, eller iaf välmusklade, och visst finns det tränare/stuterier som inte riktigt har fattat hur man bär sig åt än, men de vinner heller inget.

Det är inte så som många "bruksmänniskor" verkar tro, att det enda de gör är att springa i snöre! Men de tränas ju givetvis inte lika hårt som inför tex distans, men jag tycker o andra sidan att distansen är den hårdaste sporten om vi nu pratar hållbarhet, men alla som köper arab vill ju inte hålla på med distans.

Johanna är en underbar människa o visserligen från Sverige men jag tycker att här får man beskriva hur det är i Sverige.
Liksom Maja så tycker jag man delvis ser en uppdelning. Både vad det gäller avelsmaterial o funktion beroende på inriktning. Givetvis finns det härliga uppfödare som månar om att hästen både ska kunna gå godkänt i utställningsringen o vara goda atleter. Men många har valt en sida.
Men det är inget negativt menat utan man kan ju själv välja vem o vad för häst man vill köpa. Det är bara att följa sin tro......
// Linda

Jag kommer ihåg att det grumsades lite om Hart (?) - att han "egentligen inte var så fin, det var bara att han var musklad".

Både polackerna och ryssarna har haft som ambition att starta hästarna... även om det ibland bara är pliktskyldigast så ser du sällan en hingst på de tre stora fd statsstuterierna, som inte har en rad så väl som ett par championat och lite guldpoäng.

*kl*
Jag tycker det är stor skillnad på att åka (rida) häst som jag bland annat gör, och att tävla och meritera som inte lika många gör.

Jag tar för givet att en välmeriterad utställningshäst går att åka på annars är det något allvarligt fel på den hästen.
Det är en viktig del i utställningsträningen det med - att hästen får komma ut och använda kroppen, och inte minst - ha kul! Se något annat än det lilla innan utställningen.

Jag vill lyfta fram alla som kommer ända fram.
Finns dessutom uppfödare och utställare som lägger ner den tiden, mödan och pengarna och gör något av sina individer. Alternativt sponsrar de sålda avkommorna för att dom SKA kunna komma fram på tävlingsbanorna, dom tror på sina avkommor och kan stå för sin avel även in i framtiden.

Ja inte hittade jag något bruks på den sidan, eller är jag totalt blind? "Teddy" vilken häst, hjälp....

Hälsning Maja

Inte? provade du att scrolla neråt på startsidan, eller klicka på "about us" (leder till samma sida).

Ja du... Teddy är ingen häst jag skulle använda i avel iaf :crazy:

Hej
vad roligt att det är så många som svarar här.

Jag är fortfarande undrande över mycket, och vet att jag har mycket att lära mig.
Har nu fått reda på att en av mina grannar som bor en lite bit bort har arbetat väldigt mycket med araber och kan väldigt mycket.
och nu vet jag mer var jag kan få svar.

det var några frågor som jag fick som jag tänker svara på.
varför araber

jag tycker de är både snygga, smarta och snabba i huvudet, generellt sett,
sedan orkar de mycket om jag jämför till deras storlek. jag gillar helt enkelt hästar och jag tycker ju att araben i rasen är lätthanterlig, det går fort att tala med den så att säga.
jag ser att det låter helskumt det jag skriver. Och gissar att jag trampar någon på tårna.

Sedan tilltalas jag av historiken när det gäller hästarna.

Frågan om vad jag vill uppnå
Få fram bra och snygga hästar som har de typiska dragen med styrkan viljan och lusten att samverka.

Några funderingar som jag får när jag läser inlägg här gäller frågan att springa i ett snöre.
Det lät som en fördom att araber bara springer i snöre. De flesta araber används och arbetar ju hårt.

Sedan undrar jag ju om det är så att man bara går på utseende vid val av hingst.

Den polska aveln har väl väldigt hårda kriterier?
mycket hårdare än de premieringar som vi har i vårt land gällande både halvbloden och kallblod.

Sedan en snabb sväng till Carina.
Det är mycket på grund av ett samtal du och jag hade får några år sedan som jag avgjorde att jag köpt de hästar jag har köpt.

Jag har sett båda dina ston som nykläckta små fölisar :).

Att välja hingst efter enbart utseende? Själv tycker jag val av hingst borde vara en kombination av utseende, meriter/ prestationer, temprament och härstamning. Och allt detta ska passa stoet ifråga - så en bra hingst är kanske inte lämplig till alla ston, om du förstår vad jag menar?

Lycka till :)

... Sedan undrar jag ju om det är så att man bara går på utseende vid val av hingst.

Den polska aveln har väl väldigt hårda kriterier?
mycket hårdare än de premieringar som vi har i vårt land gällande både halvbloden och kallblod.

Sedan en snabb sväng till Carina.
Det är mycket på grund av ett samtal du och jag hade får några år sedan som jag avgjorde att jag köpt de hästar jag har köpt.

Det gör mig jätteglad att jag kunde hjälpa till. :)

Sedan vill jag bara kommentera ett par av dina frågor. Hur uppfödare väljer hingst varierar väldigt mycket. Det finns alla kategorier. De som bara faller för det man själv anser är snyggt (utan självkritik...). De som använder grannens hingst för att den är så snäll. De som letar i flera år efter den perfekta kombinationen och själv importerar semin långväga ifrån. De som tar det säkra för det osäkra och använder samma hingst som alla andra inom den disciplinen man avlar o. s. v ...

Ja, jag skulle nog säga att aveln i Polen har hårda kriterier (med Polen menar jag statsstuterierna, de privata varierar nog lika mycket som här). Kanske inte vid första anblicken. Man varken röntgar eller testar för sjukdomar i någon större utbredning. De flesta får gå på banan i en eller två säsonger, men det är sällan seriösa galoppsatsningar det handlar om, utan bara ett sätt att snabbt och effektivt testa skadebenägenhet, återhämtningsförmåga och psyke. För en enskild individ säger det inte mycket.

MEN, det är inte det som är poängen. De polska statsstuterierna vet precis vad de är ute efter. De känner sina blodslinjer till 100 % och, viktigast av allt, de har kontinuitet i sin avel. De testar alla hästar på banan i generation efter generation och sållar bort de som inte håller måttet. De har sysslat med programmatisk avel i 200 år och kunskapen går i arv till nästa generation stuteriansvariga. Hur många uppfödare kan säga det om sin aveln idag? I bästa fall hinner man med tre-fyra generationer under sin livstid och har ingen som tar över efter det...

Carina på Silver Arabians

jag tycker de är både snygga, smarta och snabba i huvudet, generellt sett,
sedan orkar de mycket om jag jämför till deras storlek. jag gillar helt enkelt hästar och jag tycker ju att araben i rasen är lätthanterlig, det går fort att tala med den så att säga.
jag ser att det låter helskumt det jag skriver. Och gissar att jag trampar någon på tårna.

Jag tycker inte det du skriver om arabens intelligens och psyke är helskumt alls. Det är en av huvudpoängerna med rasen tycker jag. De är lite hästvärldens Border Collie sas.

De är lite hästvärldens Border Collie sas.
Förutom att de inte blir ihjälstressade om de inte får arbeta... :D

Håller med helt, för övrigt. Jag tror att de flesta som tar araben till sitt hjärta gör det av just den anledningen.

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 753
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 390
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 897
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden