Att föda upp Araber

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare san123
  • Startdatum Startdatum
Sv: Att föda upp Araber

Tillbaka till det här med att välja hingst. Jag tar, alla dagar i veckan, hellre en polskfödd (eller med polskfödda föräldrar) unghingst som inte har gjort ett smack, förutsatt att jag själv tycker om honom, framför en cross-avlad snygging med aldrig så mycket egna prestationsmeriter. Till och med showhingsten framför alla, Magnum Psyche (som har väldigt inkorrekta ben), har tävlat, och vunnit, distanslöp.

Carina på Silver Arabians

men nu måste jag gå vidare i att ställa alla frågor där jag inga direkta svar har.
Linje avel, det har jag förstått innebär att man avlar på en linje, men hur då liksom?
jag läser stamtavlor, tittar på linjer, tänker linjer
tänker att man måste gå bakåt, tittar på bilder långt bak,

Och tänker att linjer kanske helt enkelt har koll vilka som är föräldrar, i flera generationer bakåt, och tar och korsar sin häst med en syssling kanske?

kan det vara så?

och sedan

Finns det någon bok?

så här tänker du när du avlar fram hästar, arbabhästavel för dummies? det vore väldans bra kan jag tycka så man kan få grepp lite om vad man bör kunna innan man sätter sig med alla de här böckerna och tidningarna?

Men sedan hingstval och om man Magnum Psyche
nu undrar jag här vad det är som gör att han är en showhingst om han nu har inkorrekta ben, och vad rä det som gör att så många vill ha honom då ?
jag tänker att bra ben är ju rätt bra att ha när man skall springa omkring som häst.
och då verkar det ju inte så bra att föra det vidare,

vad är det som gör att man tar risken att få en häst med inkorrekta ben ?

Linjeavel betyder kort och gott att man betäcker närbesläktade hästar med varandra för att förstärka vissa egenskaper som finns hos de individer som man dubblar i stamtavlan. Xetran är exempelvis linjeavlad på Hadban Enzahi (han är både farfar och morfar till honom) och Regina på Exelsjor (som är både morfar och farmorsfar till henne).

Det farliga med linjeavel är att du även förstärker eventuella negativa egenskaper, så här är det viktigt att du vet mycket om dessa individer och vad de nedärver. Om man inte är säker på vad man gör är det bättre att låta bli, tycker jag. Har du SAHF:s tidning SAM? Det var en bra artikel om linjeavel i den i nr 3/08. Skicka ett mail till mig om du inte hittar den, så kan jag skicka den till dig.

Någon sådan bok känner jag inte till, tyvärr. Det hade väl varit bra. :D Problemet är väl att avel inte är någon exakt vetenskap, utan handlar mycket om teorier, så frågan är väl vem som skulle skriva en sådan bok och vad säger att just den författaren har alla de rätta svaren?

Ja, du, Magnum Psyche... Vad gör honom till en populär showhingst? Han har vunnit massor och har avkommor som vunnit massor i showringen. Varför, när han inte är korrekt i sina ben? Ja, det kan man undra. Fråga domarna... Varför så många vill ha honom? De drömmer väl om att föda upp en halter champion, de också. Varför de gör det trots risken att få inkorrekta ben? Där finns det väl två alternativ; antingen så vet de om det och struntar i det, bara de får en vinnare. Eller så vet de faktiskt inte om det, utan tror att eftersom så många andra använder honom, så måste han väl vara perfekt?

Av den anledningen så tycker jag att man ska tänka till lite innan man betäcker med en hingst som man inte har sett personligen eller känner någon, vars omdöme man litar på, som har gjort det. Bilder och filmer är tyvärr inte att lita på, det photoshoppas rätt rejält på sina håll.

Senast ändrad:

Men sedan hingstval och om man Magnum Psyche
nu undrar jag här vad det är som gör att han är en showhingst om han nu har inkorrekta ben, och vad rä det som gör att så många vill ha honom då ?
jag tänker att bra ben är ju rätt bra att ha när man skall springa omkring som häst.
och då verkar det ju inte så bra att föra det vidare,

vad är det som gör att man tar risken att få en häst med inkorrekta ben ?[/QUOTE]

Tyvärr kommer du att märka att det finns en hel del sådant i arabaveln. Den är helt frisläppt, alla registrerade araber får användas i avel, och man avlar en hel del på inkorrekta individer. Jag har själv reagerat väldigt mycket på detta och kommit till slutsatsen att vill man avla seriöst måste man sätta upp sina egna avelskriterier, skaffa sig kunskap om exteriör och andra viktiga egenskaper och sedan hålla fast vid dem.

Min idealarab ser nog inte ut som dagens stjärnor. Jag vill t ex inte ha så mycket dish utan mer ett kilformat huvud med bred panna, jag vill ha mycket massa och rejäla ben med kraftiga ledgångar och bredd över bringan. Det finns väldigt många superdishade hästar med vackra svanhalsar, pinniga ben och smala bringor, och någon sådan kommer inte in i min avel. Men vi tänker förstås alla olika, det ska vi göra, och det finns många "pinnbenade" hästar som kan prestera bra inom någon disciplin. Men jag väljer bort dem, jag har skaffat mig kriterier som jag står för.

Min idealarab liknar det du beskriver, med undantaget att jag inte har något emot en dish, så länge som resten finns där också. Jag väljer dock inte bort en bra häst bara för att den inte har någon dish (titta bara på min vackra Sawanusia... inte en dish så långt ögat når, men resten finns där, enligt mig).

Sawanusia085.jpg

Sawanusia033.jpg

PS Jag förstår däremot inte varför du säger "Min idealarab ser nog inte ut som dagens stjärnor." De polska stona ser ut som du beskriver, men är stjärnor ändå. Jag säger som en god vän till mig brukar säga; "Innan man har varit i Polen har man ingen måttstock..."

Senast ändrad:

Det finns ju en hel del böcker om hästavel,
hantering av unghästar mm.
Det skiljer ju sig inte beroende på vilken ras man har..

Sen har väl B.Fahlgren skrivit en bok om polska linjer om du är intresserad av det, jag inte läst den själv men någon annan här kanske har.

Jag skulle inte kalla mig själv för speciellt avelkunnig (går nervöst och väntar på mitt sto ska föla i slutet av april)
men det jag har lärt mig kommer framför allt ifrån att kolla på hästar,
jag kollar på allt allt allt!
Åk på tävlingar o kolla på hästar, kolla på utställningar, diatans- & galopptävlingar, dressyr, hoppning ja allt!(en del stuterier har ju öppet hus med, då man kan komma ock kika lite)

Sen finns det ju kurser överallt! Bara man håller ögonen öppna finna det alltid nytt att lära om allt ifrån hovar till tänder. Kan varmt rekommendera steg 1 och 2 krusen för amatörtränare i galopp, ganska dyra men finna där lite intresse har de hur mycket som helst att lära om extreör, sjukdomar, skador mm
Ganska snart hittar man det man gillar, och de flesta hingsthållare i Sverige har inte något emot att man först vill komma och kolla på hingsten
innan man bestämmer sig, kan ju tyvärr bli långt att åka..

/erika

Jag undrar vad det är för fel på Magnum Psyches ben? Jag har ju inte sett honom irl, men bilderna jag har sett så har jag inte sett några större fel, och han är väl en av de enda arabhingstarna som man faktiskt får se benen på på bilderna.

Pselma har ju väldigt korrekta ben, och hon är ju som bekant efter Magnum, hennes fel på benen är att hon har något långa kotor. Och det är ju ett fel som inte spelar så stor roll, när man vet om det och vet vad man ska undvika.

Sen skulle man kanske önska grövre ledgångar, men det finns ingen vetenskaplig bevisning att grövre ledgångar skulle på något sätt vara hållbarare än mindre grova.

JAAA!!!! Hon är riktigt, riktigt bra!!! Så där ska dom se ut i kropp och balans!!!! Vilken western pleasure vinnare hon skulle kunna bli!!! Naturligtvis skulle hon kunna prestera högt inom alla grenar i western men sååååå snygg i pleasure med den sidan!!!

Var rädd om henne, dom där fina hästarna växer inte på träd.... Jag vet, då jag söker något att rida på men har ej hittat en än på 4 års tid....

Det är väl dax för dig att komma upp på hästryggen igen:D:angel:;)

MVH Pernilla

Ett tips för att lära sig mer om olika individer och blodslinjer är att polera upp sina engelskakunskaper (eller för all del tyska/franska osv om man kan det) och besöka alla olika internationella arabforum. Det finns hur mkt matnyttigt som helst att hitta runt om på nätet oavsett vilka linjer man är intresserad av. Mkt går att hitta genom en enkel googling.

Mitt intresse för arabiska blodslinjer började med att jag helt enkelt läste på så mycket som möjligt om individerna och blodslinjerna i hästen som jag hade då och sedan så utvidgade jag därifrån. Så jag skulle börja så. "Plugga på" vad som finns bak i dina ston (både bra och dåligt) och vad de linjerna och individerna har gjort runt om i världen prestations- och avelsmässigt.

Sen håller jag med erika om att det finns ju mkt runt avel som inte är rasspecifikt. Läs böcker som handlar om avel i största allmänhet. Peter Rossdale har skrivit flera bra t ex. Läs på om utfodring, exteriör, avmaskning, hovvård osv.

Jag är själv inte uppfödare kanske jag ska tillägga (än iaf) utan bara "arabnörd". Har haft turen att växa upp i ponnyuppfödarfamilj dock (welsh) så intresset för avel har alltid funnits där.

Jag har inte heller sett honom IRL, men jag skulle inte lita ett ögonblick på vad jag ser på bilder. Jag har däremot en mycket kunnig god vän som har sett honom och har pratat med flera amerikanska uppfödare som har sett sviter hos avkommor (för många för att det ska vara en slump). Jag är inte kunnig nog att gå in på exakt vad det är för fel på hans ben, men det är mer än ett problem om jag har förstått det hela rätt. Var glad att Pselma är korrekt, och var noga när du väljer hingst till henne, är mitt tips.

JAAA!!!! Hon är riktigt, riktigt bra!!! Så där ska dom se ut i kropp och balans!!!! Vilken western pleasure vinnare hon skulle kunna bli!!! Naturligtvis skulle hon kunna prestera högt inom alla grenar i western men sååååå snygg i pleasure med den sidan!!!

Var rädd om henne, dom där fina hästarna växer inte på träd.... Jag vet, då jag söker något att rida på men har ej hittat en än på 4 års tid....

Det är väl dax för dig att komma upp på hästryggen igen:D:angel:;)

MVH Pernilla
Tack! :) Du skulle ha sett hennes arbetstrav när fotona togs. Anette och jag satte oss i mitten av ridbanan och bara tittade. Sawanusia fortsatte varv efter varv efter varv utav sig själv, så där helt avslappnat bara.

Vänta ett par år till så får du mer än gärna låna henne av mig... :D Det är synd att hon är så nära i ålder till din lilla. Ja, jag inser ju att jag är tvungen att ta tag i det där med ridningen när det är dags för henne. Jag har redan ångest... ;)

Senast ändrad:

Det jag har hört är att han har tendens till att ge bockhov, men detta har jag även hört om El Amin tex, så det kanske kommer från den hingstlinjen?

Nej jag litar inte heller direkt på bilder, men jag tror att det är svårare att fejka till ben än tex en dish.

Jag har funderat lite löst på att betäcka Pselma igen, främst efterom lilla fille är en hingst, och även om han är söt nu så är det ju inte säkert att han räcker hela vägen fram sen...

Men i sverige hittar jag inget som jag tror på tillsammans med henne. Och utomlands vågar jag inte riktigt med tanke på hur mkt folk laborerar med bilder osv... så därav står jag lite still och trampar på stället. Jag vill hitta den perfekta hingsten till henne, iomed att jag kommer ta så pass få föl på henne, så har jag inte riktigt tid att testa massor olika linjer, utan vill köra på så säkra kort som det bara går.

Innan en ev betäckning så ska jag givetvis CA testa henne med, men först ska det köpas in en skrivare så att ja får ut papprena, och då ska jag även testa den andra märren som jag oxå vet att det finns möjlighet till att hon skulle kunna vara bärare.

Det jag har hört är att han har tendens till att ge bockhov, men detta har jag även hört om El Amin tex, så det kanske kommer från den hingstlinjen?

Nej jag litar inte heller direkt på bilder, men jag tror att det är svårare att fejka till ben än tex en dish.
Ja, bockhov är ett av problemen där han är klart överrepresenterad. Visst kan det vara hingstlinjen överlag, men det verkar ändå vara fler med problemen som har MP i sig, än de som stammar direkt från hans pappa eller farfar eller några av hans bröder.

Och du anar inte vad man kan göra i photoshop och vinklar vid fotograferingen.

Carina på Silver Arabians - som har varit tvungen att avliva en ettåring med MP som farfar (och med en mamma med i det närmaste perfekta ben). P g a bockhov. Av skadan blir man vis.

Jo.. jag skulle aldrig linjeavla på Pselmas hingstlinje! Det finns inte i min värld om det inte är väldigt långt bak, och hingsten i fråga är känd för att lämna bra ben. Därav går ju Opprevas bort, större delen av hingstarna de har lånat in senaste tiden har ju dessvärre varit släkt med Pselma.

Just nu vill jag gärna betäcka henne igen, men jag har inte sett nåt jag gillar! Och de jag har gillar har inte passat ihop med Pselma... gaaahh!

Jag skulle vilja ha 20 ston, obegränsat med pengar och sedan prova alla hingstar som jag tycker ser bra ut :d

Nån som vill sponsra mig? :angel:

Jag jobbar med photoshop och jag kan garantera att om du så skulle vilja ha rutiga giraffben med prickiga ankfötter på din arab så kan jag fixa det utan några större problem! ;)

Jo det vet jag med, men får du det då att se verkligt ut? att alla hårstrån ligger rätt, alla senor rätt, varenda grejj i ledgångarna osv osv.

Nu kan det ju vara så att de har lagt ner all den tiden och pengarna på att fixa till bilderna så pass mkt, men han är ändå en av de få hingstarna man får se benen på.

Men jag har inte sett honom irl så jag ska inte uttala mig. Men jag är glad över min dams fina ben iaf :laugh:

Jag har inte heller sett honom irl men jag kan inte tänka mig att benen är värre än att det går att fixa till med ganska enkla medel bara just där det tråkiga syns så att säga. Och skulle det vara RIKTIGT illa ställt med benen kan man alltid göra ett fotomontage och sätta dit benen från en korrekt häst. Men vi får verkligen hoppas att det inte är så illa! ;):D

Själva grunden i all fotoretuschering och fotomontage är att det inte får synas att det är gjort. Fast det sitter visserligen en hel del riktiga klantarsel och kluddar också där ute... :crazy:

Min idealarab liknar det du beskriver, med undantaget att jag inte har något emot en dish, så länge som resten finns där också. Jag väljer dock inte bort en bra häst bara för att den inte har någon dish (titta bara på min vackra Sawanusia... inte en dish så långt ögat når, men resten finns där, enligt mig).

Sawanusia085.jpg

Sawanusia033.jpg

PS Jag förstår däremot inte varför du säger "Min idealarab ser nog inte ut som dagens stjärnor." De polska stona ser ut som du beskriver, men är stjärnor ändå. Jag säger som en god vän till mig brukar säga; "Innan man har varit i Polen har man ingen måttstock..."

Jo, jag vet att de polska stona ser ut så, och det är därifrån jag har tagit mitt ideal .... Men jag vidhåller nog ändå att det som är modernt nu inte ser ut så, utan dishat och pinnigt. Jag tackar inte heller nej till en vacker dish, men jag tar hellre en rak profil och att allt det andra finns där än tvärtom!

Ditt sto har jag nog öst lovord över tidigare, om jag inte minns fel, och jag gör det igen. Jag hade inte tackat nej till ett sådant sto i mitt stall! Fast jag har ett vackert polskt sto som är nära mitt ideal, Kanoria (Noir-Kaisa Will-Pargos- El Khamsa). Kilformat huvud, stoora vackra ögon, lång hals, rejäl rumpa och rejäla ben, mycket bra vinklar. Men jag hade kunnat ha ditt sto också!!:love:

Tack! Ja, jag är väldigt nöjd med att jag lyckades lägga vantarna på henne. :D

Jag är väldigt nöjd med mitt andra sto också, Zefirka (Eldon - Zenobia/Endel). Tyvärr får jag inga bra bilder på henne, förutom när hon bara står och ser söt ut, som på min avatar. Hon förstår överhuvudtaget inte vad jag vill när jag släpper henne på ridbanan och ber henne leka. Hon blir bara olycklig. Tyvärr blev hon (fel) showtränad inför auktionen när hon såldes i Polen och det märks tydligt. När jag tog fram showtränset och hon hörde ljudet av kedjan flög hon in i hörnet i boxen och när jag höll fram showpisken framför henne ute stod hon helt fixerad och bara skakade. Normalt sett är hon den mest orädda häst jag har haft. Humör har hon och hon kan bli väldigt upprörd om det händer saker hon inte har kontroll över, men rädd eller osäker hade jag aldrig sett henne förut. Det var otäckt. :crazy:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 747
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 390
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 897
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka