Sv: Att föda upp Araber
Linjeavel betyder kort och gott att man betäcker närbesläktade hästar med varandra för att förstärka vissa egenskaper som finns hos de individer som man dubblar i stamtavlan. Xetran är exempelvis linjeavlad på Hadban Enzahi (han är både farfar och morfar till honom) och Regina på Exelsjor (som är både morfar och farmorsfar till henne).
Det farliga med linjeavel är att du även förstärker eventuella negativa egenskaper, så här är det viktigt att du vet mycket om dessa individer och vad de nedärver. Om man inte är säker på vad man gör är det bättre att låta bli, tycker jag. Har du SAHF:s tidning SAM? Det var en bra artikel om linjeavel i den i nr 3/08. Skicka ett mail till mig om du inte hittar den, så kan jag skicka den till dig.
Någon sådan bok känner jag inte till, tyvärr. Det hade väl varit bra.
Problemet är väl att avel inte är någon exakt vetenskap, utan handlar mycket om teorier, så frågan är väl
vem som skulle skriva en sådan bok och vad säger att just
den författaren har alla de rätta svaren?
Ja, du, Magnum Psyche... Vad gör honom till en populär showhingst? Han har vunnit massor och har avkommor som vunnit massor i showringen. Varför, när han inte är korrekt i sina ben? Ja, det kan man undra. Fråga domarna... Varför så många vill ha honom? De drömmer väl om att föda upp en halter champion, de också. Varför de gör det trots risken att få inkorrekta ben? Där finns det väl två alternativ; antingen så vet de om det och struntar i det, bara de får en vinnare. Eller så vet de faktiskt inte om det, utan tror att eftersom så många andra använder honom, så måste han väl vara perfekt?
Av den anledningen så tycker jag att man ska tänka till lite innan man betäcker med en hingst som man inte har sett personligen eller känner någon, vars omdöme man litar på, som har gjort det. Bilder och filmer är tyvärr inte att lita på, det photoshoppas rätt rejält på sina håll.
Carina på Silver Arabians