Sv: Att föda upp Araber
Hej
Tack Carina för en bra och enkel förklaring. Jag misstänkte att det var så som du skrev. Men jag har inte hittat begreppet förklarat på ett tydligt sätt och att bara anta saker innebär ju inte att man har förstått rätt.
Det har varit kul att läsa vad folk skriver och vad de tänker. Och så som jag uppfattar det nu är att man skall hela tiden ifrågastätta, ta reda på fakta, ställa frågor och inte ta något för givet.
moholmarabs: Du undrar om jag tänker använda dem som ridhästar. Ja det har jag nog tänkt. Jag tänker att det är bra för hästar att röra på sig. När det gäller Hopp om fölen så är båda bra, men de är åringar, och man vet inte riktigt vart det barkar med dem gällande utseende.
Jag tänker att jag måste berätta för er hur det har gått och hur dumt det kan bli när man tar saker för givet. Och ur smart man blir och förstår så mycket när eftertankens kranka blekhet gör sig gällande.
Hästarna kom upp i torsdags med transport.
De hade varit exemplariska under resans gång, vi tog ut dem och ställde dem i varsin box. där de fick hö och vatten.
efter en timme sådär så tyckte vi alla. Såväl erfarna som oerfarna som var där att självklart skulle de små liven få röra på sig nu.
Så vi tog in stona i stallet och släppte ut de nyanlända i hagen. Och eftersom de är åringar, inte året fyllda än och skulle träffa andra åringar så åkte grimman av.
Det är så man tar ansvar, hästen får röra på sig och har inget som den kan fastna i på sig.
Sällan har jag sett så glada hästar som de två som sprang ut i Wilkesbackas enormt stora hage. Det gick bra
efter en timme sådär släpptes stona ut som genast agerade polis och jagade bort de nyanlända hästarna.
Vid insläppet hade de två nyanlända ingen som helst lust att gå in.
speciellt inte tillsammans med de där två elaka stona.
Att hälsa på de människor går utmärkt, på avstånd så att de inte kan få tag på en, då springer man undan.
Hästarna har nu tillbringat tiden sedan de kom till oss ute. Och varje måltid bär jag ut mat i hagen och de får komma fram till mig för att få maten.
För varje gång kommer vi närmare och närmare insläppet och vi får klappa dem mer och mer.
det är torrt väder och de har ordentlig päls så det går ingen nöd på dem och vi tycker det är osedvanligt dumt att fånga in dem då det inte går någon nöd på dem. Det finns även vindskydd och tak för dem och jag räknar med att de kommer att vara inne i stallet om några dagar.
Misstagen vi har gjort var att inte tänka på skillnaderna i miljön, vilket borde vara grundläggande.
Vi utgick helt enkelt från att de var mycket mer hanterade än vad de var.
Där de är uppfödda går de i flock, tas in i stallet i flock och går själva in i boxarna. Och de känner miljön, alla andra hästar och de som arbetar med dem.
Bara det att tas in i stall med grimma och grimskaft är nytt för dem.
när de hanteras sker det ofta i boxen där det är enkelt att sätta på en grimma. Där de är nu går det inte på enkelt sätt att arrangera att de kan gå in i stallet själva, och frågan är om de vill det i nuläget då de tycker att de äldre hästarna är läskiga.
jag läger in en bild på ett mat tillfälle här så att ni som vill se dem kan kolla.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=5135215&id=755584045
Det här såg jag att de gjorde på stuteriet göra
så jag testade samma sak.
Jag berättar om dessa galenskaper för att visa på hur jävla dumt det kan bli när man tar saker för givet, och att det blir fel när man har för bråttom.
Som vi ser det idag skulle de varit kvar i boxen hela första dagen.
De skulle ha gått i en väldigt liten hage för sig själva första tiden och de skulle ha haft på sig grimman i denna hage första dagarna så att det fungerat bra med insläpp och utsläpp.