Att föda upp Araber

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare san123
  • Startdatum Startdatum
Sv: Att föda upp Araber

En perfekt exteriör avlar man inte fram på en kvart men ett huvud är däremot mycket lättare att avla fram. Tänk på det! :idea:

När ni ska sälja en häst - uppfödare eller "vanlig ägare" - hur mycket ansvar tar ni då för vart den hamnar? Hur klarsynta och kritiska orkar ni vara när ni har en potentiell köpare framför er? Det är ofta som jag stött på fina arabhästar som hamnat hos folk som inte har förmågan eller viljan att ta vara på hästens goda egenskaper. Och påfallande ofta så är det en "icke arabmänniska" som inte kan uppskatta arabens fina egenskaper. De vill nog inte ha en arab egentligen, men har ändå skaffat en, av någon anledning.

Jag förstår att som uppfödare måste man ha in pengar och kan givetvis inte behålla varenda avkomma tills den perfekta köparen dyker upp.

Det står ju ofta i annonser och jag hör folk tala om att "den här skulle verkligen passa till distans, western osv".
'
Jag tror att med tur(relativt skadefria år), ett enormt tålamod och kunniga tränare, samt egen förvärvad kunskap om den egna hästens fysik och hur den reagerar på träning, kan man få de flesta araber att bli bra prestationshästar. Därför ligger det ju i säljarens intresse att se till att hästen hamnar på rätt ställe!

Enligt min uppfattning och av vad jag själv har sett ute på tävlingsbanorna, så är exteriören inte så avgörande.

Om uppfödaren också ser till att göra ett gott förarbete som att satsa på bra utfording, ordentlig hovvård - ja bra hästhållning överhuvudtaget - så att man säkert vet att den fått den bästa grund för bli en framtida prestationshäst, då tror jag att det är mycket lättare att sälja till seriösa människor.

Detta är för många självklara tankegångar.-MEN jag är uppriktigt trött och besviken på mycket i arabhästsvängen som jag tycker alltför mycket präglas av slöhet och oseriositet.

Jag drar för den saken inte alla över en kam, utan respekterar och beundrar också en hel del uppfödare och tävlingshäst-ägare.

Ulrika

En otroligt bra fråga, som alla uppfödare borde ställa sig.

Som uppfödare så står man som du säger inför ett dilemma. Dels så har du självklart den humana frågan. De flesta vill nog att hästen får det bra hos sin nya ägare. Men även om man bortser från den biten så har man två motverkande faktorer att ta hänsyn till.

Dels den kortsiktigt ekonomiska. Cash-flow. Ju tidigare pengarna kommer in desto bättre. Många gånger kan det till och med handla om ekonomisk överlevnad. För att undvika att hamna i den fällan, så gäller det att tänka smart i sin avel. Inte satsa mer än man mäktar med.

Den andra faktorn är den långsiktigt ekonomiska, den som är lättare att blunda för om någon viftar med kontanter framför dina ögon. Att sälja till "rätt" köpare som förvaltar ditt arv på bästa sätt är den bästa marknadsföringen för ditt stuteri. Därför ser jag det som en fråga om ren självbevarelsedrift att inte släppa iväg en häst till "fel" person.

Däremot är det inte alltid så lätt att bedöma en köpare, som man kanske bara har kontakt med vid några få tillfällen. Allt låter alltid jättebra, men man vet egentligen aldrig hur verkligheten ser ut. Man kan bara göra sitt bästa.

Personligen har jag haft tur. Jag har lyckats hitta mycket bra köpare till mina uppfödningar och jag har bra kontakt med dem fortfarande. Jag kompromissar dock aldrig vare sig med generna eller förarbetet. Förhoppningsvis har det bidragit.

Carina på Silver Arabians

Bara lite personliga kommentarer till kommentarer i traden...

Jag fick tva av mina unghastar till Sverige i forra sommar, och stoet som blir 4 nu i june, ar 140,5 cm hog. Hon kanske, om jag har tur, vaxa en eller tva mer centimeter hojdvis. Hon ar en liten stocky hast som ar valproportinerad med ben i langd efter kroppen.
Lilleman som blir 2 i june, kommer att bli storre. Hans sire ar 147,3cm enligt agaren men hans fol har alla blivit storre ann pappa. Sa jag hoppas han haller sig under 150cm. Lillemans dam ar 143 cm.

Jag foredrar personligen mina araber i den "mindre storleken". Nar de kommer upp i 16HH klassen ar de for mkt ben och ser inte riktiga ut.. Dock sager jag inte att alla ser ut sana.. MEN, araber har ju genom tiderna varit en mindre typ av hast. Forstas med utveckling andras saker och ting Manga ganger "way back when" fick de inte det foder intag som de behovde och darfor var mindre.

Magnum Pshyche.. lol Jag HAR sett honom IRL flera ganger och hur mkt photoshop som ar gjorda pa hans "portfolio" vill jag inte tanka pa. Visst ar han fin att titta pa, men har ngn tankt pa hans humor?? Inte vackert.. Man bor garna tanka pa att halla alla sina fingrar nara sig om man ar nara den hasten.
Men han ar inte den enda , dock jag vill inte sitta har och "slander" hastar som ar levande eller doda. Dock vill jag gora en notering om *Morafic. Jag hade turen att fa arbeta med Thom McNair for flera ar och Morafic var gammal da men det var en san hast man inte gick in boxen till utan en piska i handen. Underbart vacker forstas, och duktigt Vann allting och ngt men som hast, nej han skulle blivit kastrerad innan han var sant fran Egypt...

Det finns en "saying" i Usa som inte anvands alltfor mkt. "There are too many arabian stallions and not enough geldings". Vilket ar sa sant.. Jag pratar nu inte om bloodlines eller typ utan i allmanhet. Bara for att hasten ar fodd med utrustning betyder det inte att man maste ha den som hingst.. Kanske det kan vara ngt i Sverige ocksa? VIsar det sig att Lilleman inte "haller upp" till hingst kvalitet har jag inga problem med att skara honom. Hellre en "great gelding than a good stallion".

Samma sak med ston. Om Madeira inte visar sig att ha de forutsttningar jag forvantar mig av henne, det betyder ju inte att man maste ha ett fol.

Sen ar det det har med rida en 3 arig arab. Det ar kanske inte sa vanligt i Sverige, men tanker ingen pa att de for det mesta inte har vaxt fardigt forrann de ar minst 4 om inte aldre?? Varfor denna bradska med att ha dem "broke" och bli ridna nar de ar sa unga? Visst markarbete ar utmarkt, och man kan gora allting fran marken sa nar de ar "mogna" ar det bara att sitta upp och de ar nastan fardiga. En av mina unga var inte riden forrann han var nastan 5 men hans knan var tillsammans och han hade blivit tranad fran marken, gatt med sadel, gatt med havresackar etc fran han var 2. Han var ocksa inkord och plogade upp potatislandet at mig den sommar han blev 3.. I grimma och tommar.... Jag forstar att forstas kostar det mera pengar att behalla en ung hast efter 3 ars alder, men tank sa mkt langre hasten kommer att halla. Min aldsta ar nu 29 och fortfarande ridbar.. OK vi pratar inte om Grand Nationals men 4 ar sedan var hon med pa det arliga "cattleroundup" och arbetade 3 dagar utan problem..

Till TS som vill starta avla. Jag lade marke till att dina ston ar utav samma sire. Det betyder folen kommer att vara ganska nara i slakt, om du nu inte satsar pa linjeavel. Personligen skulle jag inte ha dem narmare an kusiner (stona) men det ar upp till var och en.
Att lara dig mer, las och las lite mer. Jag ar inte familjar med dina hastars linjer men som Carina sager, besok uppfodare med liknande stam, ak till Polen eller vad det tar dig, ga med i grupper har online och lar dig mer. Sen far du bestamma om du vill avla for "trend" eller for framtiden. Vad vill du ha ut av aveln? Att dela med dig eller kanske tjana lite pengar? For tjana MKT pengar gor man inte, det ar enormt dyrt med hastar, hur man an vander pa det. Har du tankt var du skall ha dina ston med fol nar den dagen kommer? Det enklaste ar ju egen gard med nog utrymme for upp till 10 hastar.. Det tar inte lang stund for det att handa. Ett eller tva fol om aret blir valdigt enkelt 10 eller mer fol om aret.. Speciellt om marknaden ar dalig som det ar nu. Och rakna aldrig med att ga in vad du har spenderat pa att gora ett fol.

Har du tankt att anvanda dina ston som ridhastar ocksa? En fordel om du kanske far ett fol som du har stora hopp for och maste salja en av de "gamla". Da har hon ju dubbel anvandning.. Och visst kan gravida ston bli ridna, de ar precis som manniskor, vill ha ngt att sysselsatta sig med.. Aven nar folet ar fott kan man rida igen, med fol pa sidan.. Bra uppfostran for folet ocksa..

OK jag har svammlat om en massa, och det ar sakert mer kommentarer jag har missat men jag hoppas detta tillfor TS lite i hennes "quest for the ultimate arabian"... Lycka till med ditt project..

Hej

Tack Carina för en bra och enkel förklaring. Jag misstänkte att det var så som du skrev. Men jag har inte hittat begreppet förklarat på ett tydligt sätt och att bara anta saker innebär ju inte att man har förstått rätt.

Det har varit kul att läsa vad folk skriver och vad de tänker. Och så som jag uppfattar det nu är att man skall hela tiden ifrågastätta, ta reda på fakta, ställa frågor och inte ta något för givet.

moholmarabs: Du undrar om jag tänker använda dem som ridhästar. Ja det har jag nog tänkt. Jag tänker att det är bra för hästar att röra på sig. När det gäller Hopp om fölen så är båda bra, men de är åringar, och man vet inte riktigt vart det barkar med dem gällande utseende.

Jag tänker att jag måste berätta för er hur det har gått och hur dumt det kan bli när man tar saker för givet. Och ur smart man blir och förstår så mycket när eftertankens kranka blekhet gör sig gällande.
Hästarna kom upp i torsdags med transport.
De hade varit exemplariska under resans gång, vi tog ut dem och ställde dem i varsin box. där de fick hö och vatten.

efter en timme sådär så tyckte vi alla. Såväl erfarna som oerfarna som var där att självklart skulle de små liven få röra på sig nu.
Så vi tog in stona i stallet och släppte ut de nyanlända i hagen. Och eftersom de är åringar, inte året fyllda än och skulle träffa andra åringar så åkte grimman av.
Det är så man tar ansvar, hästen får röra på sig och har inget som den kan fastna i på sig.

Sällan har jag sett så glada hästar som de två som sprang ut i Wilkesbackas enormt stora hage. Det gick bra

efter en timme sådär släpptes stona ut som genast agerade polis och jagade bort de nyanlända hästarna.
Vid insläppet hade de två nyanlända ingen som helst lust att gå in.
speciellt inte tillsammans med de där två elaka stona.

Att hälsa på de människor går utmärkt, på avstånd så att de inte kan få tag på en, då springer man undan.

Hästarna har nu tillbringat tiden sedan de kom till oss ute. Och varje måltid bär jag ut mat i hagen och de får komma fram till mig för att få maten.

För varje gång kommer vi närmare och närmare insläppet och vi får klappa dem mer och mer.

det är torrt väder och de har ordentlig päls så det går ingen nöd på dem och vi tycker det är osedvanligt dumt att fånga in dem då det inte går någon nöd på dem. Det finns även vindskydd och tak för dem och jag räknar med att de kommer att vara inne i stallet om några dagar.

Misstagen vi har gjort var att inte tänka på skillnaderna i miljön, vilket borde vara grundläggande.
Vi utgick helt enkelt från att de var mycket mer hanterade än vad de var.
Där de är uppfödda går de i flock, tas in i stallet i flock och går själva in i boxarna. Och de känner miljön, alla andra hästar och de som arbetar med dem.
Bara det att tas in i stall med grimma och grimskaft är nytt för dem.

när de hanteras sker det ofta i boxen där det är enkelt att sätta på en grimma. Där de är nu går det inte på enkelt sätt att arrangera att de kan gå in i stallet själva, och frågan är om de vill det i nuläget då de tycker att de äldre hästarna är läskiga.

jag läger in en bild på ett mat tillfälle här så att ni som vill se dem kan kolla.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=5135215&id=755584045

Det här såg jag att de gjorde på stuteriet göra
så jag testade samma sak.

Jag berättar om dessa galenskaper för att visa på hur jävla dumt det kan bli när man tar saker för givet, och att det blir fel när man har för bråttom.
Som vi ser det idag skulle de varit kvar i boxen hela första dagen.
De skulle ha gått i en väldigt liten hage för sig själva första tiden och de skulle ha haft på sig grimman i denna hage första dagarna så att det fungerat bra med insläpp och utsläpp.

Att du har hästarna på Wilkesbacka förändrar en hel del... :) Du har enormt mycket kunskap att hämta där, inom nära räckhåll. Mats med sin bakgrund och Anette med sin enorma kunskap om polska blodslinjer och som kan rabbla stamtavlor i 10 led utan att blinka. Ta vara på det. Det är inte många nystartade som har tillgång till det.

Vet ni
Jag tycker jag har haft en otrolig tur, med stället, folket som är där. Mats och Anna som är väldigt bra. och med grannar som är otroligt snälla och stälelr upp när hästarna rymmer en mörk lördagskväll i februari, vilket hände inatt.

Jag köpte mig ett 2 årssto i söndags efter Perignon Al Amar ue.Madheera Al Amar (Madjer Mahogany - Joka Tuam) Jag har för avsikt att kombinera avel och ridning med henne. Här nedan är en liten bild på henne tillsammans med min halvblodsvalack.

24819_350517905016_595040016_3698491_5084315_n.jpg

Vilken söt en lycka till:)

KL Tingade själv oxå nyligen ett arabsto e. etman som jag gärna skulle kunna tänka mig att avla på i framtiden om hon blir bra :) åtminstone har jag många lämpliga kandidater åt henne, men först skall vi nog rida :)

Sen har jag oxå arabstoet Mellizza e. Kulak u. Makieta som jag rider, henne skullle jag kunna tänka mig att ta ett föl efter.. hon har en stor ridbarhet och har blivit utställd med goda resultat och är även premierad.. blev erbjuden att köpa henne men just nu har jag inte tillräckligt bra ekonomi för att ha 3 hästar att underhålla..tiden får utvisa..

Zadira har jag som sagt beslutat att inte alls av avla på p.g.a hennes dåliga hållbarhet och röntgenfynden..

PÅ tal om annat, är det någon som vet om några av Ramses avkommor blivit testade för CA

Men alltså
nu kommer det ju upp saker här
Crossbreed? Polen, Crabbet

nu är det väl så att det är ju inte så länge sedan som alla hästarna kom från öken.
polen har ju haft en väldigt hård avel där man tagit bort hästar som inte har fungerat.
jag vet inte om det har varit lika hård i andra länder.
men
vad är grejen om du då tar en polsk välstammad och plockar in en egyptisk linje
och det blir en bra avkomma
blir det inte lite mer liv och mer uppblandning i genbanken?
det är ju ändå en arab, och de kommer ju alla hästar från öken från början

Det är så de har gjort, och gör, i Polen med jämna mellanrum. Annars hade det nog blivit lite väl mycket inavel till slut. Självklart måste man tillföra nytt blod ibland, men det ska göras på rätt sätt, med rätt individer och inte i varje generation. Blandar man för mycket tappar man snart kunskapen om vad blodslinjerna nedärver. Vitsen med kontrollerad avel (i motsats till "blanda hej vilt och hoppas på det bästa") är att man med större säkerhet ska vet "vad man får".

Dom arberna jag har haft hand om har varit 145 cm ett allround sto, 153 cm en vallack som har tävlas mkt i hoppning och en väldigt fin och rastypisk kille som var 150 cm och tränades i westernridning mm.

Hej
använder med all säkerhet tråden på ett helt galet sätt. Men jag räknar med att någon med all säkerhet kommer att berätta om jag gör fel, tänker bara berätta hur det nu har gått. En del kommer tycka att vi gör helt fel, några kommer att tycka att vi kanske inte borde ha hästar. Vi tycker att vi skall ha hästar och tycker att vi trots allt gör rätt bra ifrån oss.

I lördags tröttnade min man och jag.
Hästarna har slutat springa och gömma sig utan står glatt kvar och kommer emot oss när vi dyker upp.
Vi klappar och gullar, mao är räddslan slut.
efter tio försök med grimman skuttanden bort ifrån oss väldigt snabbt och lika fort tillbaka konstaterar vi att visst finns det en rädsla men det ligger också en del i att de vill bestämma själva bestämde vi oss.
vi gick till mats och lånade linor som spändes upp för att förhindra flyktvägar ut i skogarna runt Wilkesbacka.
Malika, som övrigt är en mycket snäll häst, hade vi redan fått på en grimma några dagar innan fick ett grimskaft som Daniel hålla i
jag ledde vägen fram emot det preparerade stallet mycket bestämt.
Familjen som bor på Wilkesbacka vaktade ängsligt sin flaggstång så att hästarna inte skulle smita förbi den. Hästarna följde snällt med. Regatta som är en väldigt självständig dam och inte vill ha grimma tjurade några sekunder tills hon kom på att det skulle bli helt tomt i hagen och att det inte var hon som fick gå före Malika gick rätt snabbt om Malika och Daniel.
väl framme vid stallet tog det stopp, dels var det ett stall och dels så var det en list på tröskeln som helt klart var farlig.
Ingång som vi har att inte använda våld på något sätt och om vi blir osäkra inte driva. Vi tänker att hästarna märker osäkerhet,
när vi försökt muta med lite godis en stund och inget fungerade tog Daniel en volt med Mailka och nytt försök. Bredvid stod regatta och försökte se in i stallet och vad det var för ställe egentligen.

Stopp
Då bytte vi
Han tog havrehink och jag tog grimskaftet. Familjen på wilkesbacka kom med glada tillrop.
Inget fungerade.
Mats kom med förslag att jag skulle dra i grimskaftet och ropa glatt och daniel skulle ge en liten knuff på rumpan.
Det fungerade utmärkt.
På en minut var var Malika inne i sin box.

Regatta som fortfarande var lika upprörd över att inte få vara först smet i samma box.
Då stängde vi dörren och gick för en kopp kaffe. Hö och vatten var färdigt i boxen från början.

Medans kaffet bryggdes ner så tittade Daniel och jag på varandra, reste oss upp och flyttade över Malika till hennes box.
jobbet var ju inte färdigt och det kändes fel att ta rast liksom.

Nu på söndags morgon så fick vi med hjälp av Anna grimma på Regatta i boxen,
Vi fick tränga upp henne i ett hörn och en vid huvudet och en vid rumpan.
Sedan fick de stå inne resten av dagen.
De har tillbringat hela sin tid sedan de kom i en jättehage med varandra och behöver förstå att det är rätt bra med stall där man för mat. Och där det finns en massa kompisar att titta på.
När de skall gå in skall det vara något trevligt de kommer till.

jag har förstått att många läser vad som sker här så jag vill rikta ett tack till alla som har hjälpt till både rent handgripligt men också när jag har ställt en massa frågor. Inte minst Vicke som har varit väldigt bra när självförtroendet har sjunkit djupt under snön.
Det vi lärt oss av det här är att INTE släppa ut hästar för fort när de kommer till en ny plats, att se till att de känner igen och litar på några personer innan de får gå ut i hage och att veta att de accepterar att ta på grimma.
Men också vikten av att sätta gränser och inte mesa för mycket.
Icke våld innebär ju inte att de skall köra med oss.

Lycka till i fortsättningen! Roligt att läsa om era äventyr, även om det säkert inte var lika roligt att stå där med hästar som vägrade grimma och stall- liv ....

Man lär sig efterhand. Inte minst lär man sig att sätta ner foten när det behövs. Det är trots allt 5-600 kg muskelkraft vi ska hantera ...

Ett bra sätt att lära sig på är att se hur hästarna gör mot varandra när de talar om vem som bestämmer.

Ett bra sätt att lära sig på är att se hur hästarna gör mot varandra när de talar om vem som bestämmer.

Ja du har helt rätt, jag tror jag skall gå kurs nu och inte förlita mig på mina erfarenheter från ungdomen. Jag konstaterar att min man som inte har erfarenhet från hästar är sjukt mycket bättre än jag.
Han bara kör på och har inget gammalt hanteringssätt att träna bort.
grymt duktig är han

Nä, detta med mutning fungerar bara så länge dom tycker att godiset är värt.
När det gäller flock och flockbeteende har vi människor ingen chans så länge vi inte tillbringar lika mycket tid som de andra hästarna i hagen, byter beteende och kan visa fördelarna med att agera flockledare.
Det är alltså inte möjligt muta en häst till ett likvärdigt förhållande som andra hästar ;)

Tack för lång läsning, det är alltid ett "aber" det här med hästar fria i hage och inte vill komma in. Dom brukar tajma det till skitväder, tids press och kaffesug ;)

En sak som fungerade bra på vår pålla i början när hon gärna sprang undan i hagen var att traska efter henne konstant ända tills hon tröttna på att gå undan, hon kom tillslut fram till den slutsatsen att det lönar sig att inte gå undan, nu kommer hon springande när man visslar i stället :)

Nu har vi en ny strategi här
Innan vi lämnar boxen är det operation rumpflytt som gäller.
i två till tre minuter
Och se
allt går så mycket lättare
likaså när det hetsas på promenaden är det operation byta håll som gäller.
fungerar rätt bra det med.
Dock kan jag tänka att det ser lite roligt ut för de som tittar på
ingen havrehink idag och inga galenskaper än så länge.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 747
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 390
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 897
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka