Att föda upp Araber

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare san123
  • Startdatum Startdatum
Sv: Att föda upp Araber

nu får det räcka med hanteringshistorier här

tanken med tråden var helt enkelt att föda upp araber. Och där skall vi gå tillbaka till
jag är väldigt nyfiken på det här med trender när det gäller avel
jag har gjort som flera föreslagit och talat med flera och läst.

En hingst som Cetat anses vara omodern har några sagt, trots att han ger bra avkommar.
Hästar från Crabbet har jag läst anses vara gammalmodiga i typ
vissa blodslinjer ger en viss typ av hästar.

det är ämnen som jag gärna hör vad fler har att säga om

våra äventyr med de små tanterna kommer fortsätta på http://soren.juvas.com

Jag har haft en valack e: Cetat, en jätte trevlig kille men tyvärr lite för liten.
Hans exteriöra svaghet var att han hade bockhov och jag vet inte vart det kommer ifrån.
Han var jättretrevlig på alla sätt och vis, en riktig mysprutt.

Jo men det beror ju på vad du själv tycker om. Det finns modehingstar och modelinjer och det finns omoderna, men det finns de som vill ha de gamla linjerna i sina hästar och de som bara vill avla på det senaste.
Bestäm dig för en typ du gillar och håll dig till den.
För min del tog det många år innan jag kom fram till vilka kriterier jag vill följa. Jag vill ha araber med massa och power. De polska är stammässigt mitt ideal och jag tycker om den lite äldre typen med lite rakare profil. Temperament, brukbarhet och sundhet är a och o.
Det finns många som vill ha mycket eleganta hästar med väldigt typade huvuden, och det finns de som bara vill ha crabbet eller egypt eller polskt. Det ena är inte mer rätt än det andra, men man måste hitta sin egen väg.

Jag såg två hingstar som jag blev imponerade över, men undrar om någon har någon erfarenhet av någon av hingstarna. Hingstarna är: Emfatyk och Preference.

Någon med erfarenhet?

Nu har jag suttit och läst igenom tråden och känner att jag vill blåsa liv i den igen..

Jag står nämligen själv i Arab-köpar-tankar och har vid detta inköp bestämt mig för att lägga ner god tid på att hitta info om rasen och om linjer.
Men det är mkt info att plöja igenom när man väl sätter sig vid internet, som formligen bara sprutar ut sidor..

Funderingarna just nu är de klassiska
Vilka hingstar är bra och vilka är dåliga, men denna frågan kan bli oändligt stor så den hoppar jag över.

Frågorna är nog lite mer praktiska..
Vilken form på bröstkorgen önskas, platt har jag förstått inte är önskvärt, men om man hittar två individer,
Den ena med oval bröstkorg och den andra med rund. Vilken väljer man? (nu tar vi varje önskning för sig och bygger ihop den ultimata hästen)
Visst vill man tydligen ha svanhalsen, men vad är för mycket och vad är för lite??

Finns det munproblem på Araben, är det då större tendens att problemen sitter med de individerna med stor dish??

Utställning och handling. Kan man springa själv på alla utställningar eller måste man ha en handler? Eller ännu hellre kan man gå handler kurs?

Vilka datum gäller för 2011?? Hittar inte på SAHF:s hemsida

Fler frågor kommer...

Och sen en sista önskning, kan ni inte lägga in bilder på en bra individ, jämfört med en mindre bra. Vad har just Din häst för svaghet och styrka??

PM:a mig gärna om ni vill..

När det gäller linjer så titta hellre på stolinjen än hingstlinjen.
Hitta en stark stolinje oavsett om du vill ha en "utställningshäst" eller en galoppör.
// Linda

Ang. platt eller oval bröstkorg så bör en rastypisk arab ha en väl välvd revbensbåge. Jag har för övrigt haft en arab med, för rasen, ovanligt "flata" sidor och det var väldigt trevligt ur en synpunkt-när man letade sadel. ;)

När det gäller dish och ev. tandploblem så skulle jag säga att det beror på om det är en korrekt dish eller ett svängt huvud som ger illusionen av en dish.

En korrekt dish tycker jag bara ska "påverka" nosbenet men en del araber har uppåtsvängda käkben istället för raka (linjen mellan ganasch och underläpp). Det ser ut som om man har knyckt till nospartiet uppåt/framåt. Jag har träffat på sådana araber med tandproblem, de svängda käkbenen har gett svängda tandrader.

Var börjar jag leta efter sto-linjerna? Var kan man hitta resultat på individer?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 747
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 390
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 897
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka