Att dra sitt strå till stacken

Det funkar inte inom sbk att låta de tävlande hälpa till på tävlingen då man inte får tävla och vara funktionär på samma tävling.
Inte ens i en annan klass? T ex skriva i en klass och senare på dagen tävla i en annan? Eller sitta ett par timmar i sekretariatet?

Frågar då jag är ny inom hundsport men är van från hästsporten att man kan göra både och.

Inte ens i en annan klass? T ex skriva i en klass och senare på dagen tävla i en annan? Eller sitta ett par timmar i sekretariatet?

Frågar då jag är ny inom hundsport men är van från hästsporten att man kan göra både och.
Inom rallyn får man det. Du får inte vara i samma klass som du tävlar, men annars är det inga problem.

Alla vi andra lämnar hunden i bilen. Bara att rasta vid pauserna. Tycker det är en dålig ursäkt faktiskt.
O_o Och du undrar varför folk inte vill hjälpa till längre? Hade jag fått det svaret när jag funderade över om jag verkligen ville lämna min hund i bilen en hel dag så hade jag nog aldrig ställt upp igen.
Det är svårt med föreningsliv, jag är inte engagerad i hundvärlden just nu, har visserligen lovat att ställa upp som funktionär till höstens jaktprov men inget mer. Men jag är mycket engagerad i en annan förening som kräver mycket av sina medlemmar, men det allra viktigaste för att få folk att ställa upp är att göra det enkelt för dem. "skulle du kunna tänka dig att grilla hamburgare mellan 12-14" ger betydligt mer ja än "du måste jobba hela dagen annars är du inte välkommen i föreningen"
SBK behöver nog fundera över sina regler för att få funktionärer i framtiden, i "min" sport, går det utmärkt att vara tävlingsledare och tävla i samma tävling. Inte på SM nivå eller högre men fram tills dess är det normalt. Många gånger så går funktionärerna omlott med varandra, den ena tävlar, den andra är funktionär och sen byter man.
Tidigare styrelse har kört på den hårda stilen och krävt av folk att de ska ställa upp, det höll på att köra hela föreningen i graven, vi som klev in och räddade upp kan visserligen gnälla ibland men till vår senaste tävling så hade jag nästan för många funktionärer, men vi hade trevligt och ingen kände att det var för mycket jobb. (Mer än jag då, men jag hamnade mest i kläm mellan de tävlande och den gamla styrelsen, till nästa år så är det uppstyrt.)

O_o Och du undrar varför folk inte vill hjälpa till längre? Hade jag fått det svaret när jag funderade över om jag verkligen ville lämna min hund i bilen en hel dag så hade jag nog aldrig ställt upp igen.
Det är svårt med föreningsliv, jag är inte engagerad i hundvärlden just nu, har visserligen lovat att ställa upp som funktionär till höstens jaktprov men inget mer. Men jag är mycket engagerad i en annan förening som kräver mycket av sina medlemmar, men det allra viktigaste för att få folk att ställa upp är att göra det enkelt för dem. "skulle du kunna tänka dig att grilla hamburgare mellan 12-14" ger betydligt mer ja än "du måste jobba hela dagen annars är du inte välkommen i föreningen"
SBK behöver nog fundera över sina regler för att få funktionärer i framtiden, i "min" sport, går det utmärkt att vara tävlingsledare och tävla i samma tävling. Inte på SM nivå eller högre men fram tills dess är det normalt. Många gånger så går funktionärerna omlott med varandra, den ena tävlar, den andra är funktionär och sen byter man.
Tidigare styrelse har kört på den hårda stilen och krävt av folk att de ska ställa upp, det höll på att köra hela föreningen i graven, vi som klev in och räddade upp kan visserligen gnälla ibland men till vår senaste tävling så hade jag nästan för många funktionärer, men vi hade trevligt och ingen kände att det var för mycket jobb. (Mer än jag då, men jag hamnade mest i kläm mellan de tävlande och den gamla styrelsen, till nästa år så är det uppstyrt.)
Alla vill väl att det ska vara enkelt för folk, och helst hade man ju bara haft korta pass som folk ska stå.
Men fram till att det är folk som vill hjälpa till så är det ju inte så mycket annat till val att ha hunden i bilen hela dagen när man hjälper till med arrangemanget klubben har liksom.

Alla vi andra lämnar hunden i bilen. Bara att rasta vid pauserna. Tycker det är en dålig ursäkt faktiskt.
Går ju fint om man har en eller tre som går att rasta ihop, har hundar som är OK med att sitta länge i bil osv.

Jag åker inte på gemensamma träningar längre. Det blir helt enkelt för ineffektivt för mig att lägga massa timmar och ändå ha 3/4 av hundflocken kvar att träna sen. Detsamma kommer tyvärr gälla tävlingar i år, det blir bara på ställen som jag kan åka till över en halvdag som mest.

Jag är med i styrgruppen för vår aktivitetsgrupp, är TL i agility och A2-instruktör. Jag har inte tid att engagera mig i alla saker jag har funktionärsbehörighet och har sagt att jag inte kommer att arrangera några tävlingar i år. (förra året var jag TL på 2 av våra 3 tävlingar varav en är 3 dagar), samt gjorde funktionärsschema till sammanlagt 7 tävlingsdagar vilket är ett jäkla hästjobb. Jag tycker inte det är så konstigt att man ibland behöver ta en paus och inte kan lägga all sin tid på sitt fritidsintresse. Jag har stor release på mitt jobb nu strax innan påsk och då är det omöjligt att projektleda sveriges största inomhustävling i agility samtidigt. För även vi som ofta ställer upp behöver tid för återhämtning. Jag tycker inte att man kan förvänta sig att man kommer att agera i alla roller man har behörighet bara för att man har behörigheten. Jag är tex A2-instruktör men håller i princip inga kurser för det får jag inte ihop. När jag gick utbildningen höll jag kurser men sen dess har mitt liv förändrats och det finns inte plats för det.

Precis....

Du svarar utifrån att du blir tillfrågad och huruvida du ska tacka ja eller nej utifrån hur frågan ställs.
Jag pratar om att ta ansvar, att vara den som ringer runt och frågar, att göra tidsplanen, att tänka på allt och lite till. Inte om att steka hamburgare eller bre frallor.
Och ja jag tycker det är löjligt att inte kunna lämna sin hund i bilen. Det får jag göra när jag är funktionär. Varför är det mer synd om någon annan hund än mina hundar?

Går ju fint om man har en eller tre som går att rasta ihop, har hundar som är OK med att sitta länge i bil osv.

Jag åker inte på gemensamma träningar längre. Det blir helt enkelt för ineffektivt för mig att lägga massa timmar och ändå ha 3/4 av hundflocken kvar att träna sen. Detsamma kommer tyvärr gälla tävlingar i år, det blir bara på ställen som jag kan åka till över en halvdag som mest.
Att du stannar hemma från träningar och tävlingar pga för många hundar är ju helt irrelevant för tråden. Jag pratar om de som tränar och tävlar på brukshundklubben och utnyttjar alla fördelar utan att ge något tillbaka.
Hoppas du ändå kan hjälpa till på något sätt eftersom du planerar att tävla.

Jag sitter i styrelsen och är tävlingssekreterare. Utöver det blir det en hel del annat funktionärsarbete också.

Vi har bonussystem på vår klubb där man kan tjäna ihop till olika prisnivåer baserat på hur många timmar man jobbar ideellt. Det kan gälla både tävlingar, underhållsarbete som att städa eller klippa gräs och andra uppdrag som klubben tagit på sig för att tjäna pengar. Naturligtvis blir det fortfarande så att vi är ett gäng som jobbar 50-100+ timmar men att det nu är fler som ställer upp och hjälper till, även om det bara är ett par timmar, gör stor skillnad.

Utan funktionärer kan vi inte ha tävlingar. Alls. Så att tycka att klubbar ska hålla tävlingar utan att någonsin vara beredd att göra mer än att betala anmälningsavgiften betyder att man förutsätter att det alltid är andra som ska göra arbetet.

Att du stannar hemma från träningar och tävlingar pga för många hundar är ju helt irrelevant för tråden. Jag pratar om de som tränar och tävlar på brukshundklubben och utnyttjar alla fördelar utan att ge något tillbaka.
Hoppas du ändå kan hjälpa till på något sätt eftersom du planerar att tävla.

Jag stannar hellre hemma än får berättat för mig av andra att det är pjosk att inte ha hundarna i bilen långa dagar. Tonen du håller här får mig att vilja fira att jag inte är med i din klubb.

Alla vill väl att det ska vara enkelt för folk, och helst hade man ju bara haft korta pass som folk ska stå.
Men fram till att det är folk som vill hjälpa till så är det ju inte så mycket annat till val att ha hunden i bilen hela dagen när man hjälper till med arrangemanget klubben har liksom.

Det är ju just det här som är haken, ju fler som hjälper till desto enklare blir arbetsbördan. Arbetspassen behöver inte bli så långa och man måste inte ha hunden i bilen hela dagen.

Det funkar inte inom sbk att låta de tävlande hälpa till på tävlingen då man inte får tävla och vara funktionär på samma tävling.
Jo, det går. Klart de inte får lägga sitt eget spår, men att vara funkis i en annan klass kan de inte säga något om. Annars kan de ju baka bullar eller klippa gräsmattan dagen innan.
Om det fortfarande är ett problem rekommenderar jag en motion till SBKs årsmöte för att väcka frågan. Vi har ändrat liknande regler flera gånger när behoven har ändrats.

Jo, det går. Klart de inte får lägga sitt eget spår, men att vara funkis i en annan klass kan de inte säga något om. Annars kan de ju baka bullar eller klippa gräsmattan dagen innan.
Om det fortfarande är ett problem rekommenderar jag en motion till SBKs årsmöte för att väcka frågan. Vi har ändrat liknande regler flera gånger när behoven har ändrats.
Ja det hade underlättat betydligt. Kanske har reglerna ändrats men innan fick man inte tävla i en klass och vara tävlingsledare i en annan på samma tävling.
Förberedelse och kafeteria är ju en annan sak förstås.

Läste precis reglerna, ni får ha en tävlingsledare för varje grupp (i bruks).

Tillägg, samma i lydnad förutom huvudtävlingsledaren.

Jo det vet jag och så gör vi ofta men får man tävla samtidigt som man är tävlingsledare? Tror inte det faktiskt.
Står inget om det, därför antar jag att man får. Inte i den klassen man är tävlingsledare för såklart.
I lydnaden står utförligt att tävlingssekreterare/funktionär inte får starta i samma klass där han/hon tjänstgör.

Står inget om det, därför antar jag att man får. Inte i den klassen man är tävlingsledare för såklart.
I lydnaden står utförligt att tävlingssekreterare/funktionär inte får starta i samma klass där han/hon tjänstgör.
Vi blev nekade att göra så för några år sedan men reglerna har kanske ändrats.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg