Och du undrar varför folk inte vill hjälpa till längre? Hade jag fått det svaret när jag funderade över om jag verkligen ville lämna min hund i bilen en hel dag så hade jag nog aldrig ställt upp igen.
Det är svårt med föreningsliv, jag är inte engagerad i hundvärlden just nu, har visserligen lovat att ställa upp som funktionär till höstens jaktprov men inget mer. Men jag är mycket engagerad i en annan förening som kräver mycket av sina medlemmar, men det allra viktigaste för att få folk att ställa upp är att göra det enkelt för dem. "skulle du kunna tänka dig att grilla hamburgare mellan 12-14" ger betydligt mer ja än "du måste jobba hela dagen annars är du inte välkommen i föreningen"
SBK behöver nog fundera över sina regler för att få funktionärer i framtiden, i "min" sport, går det utmärkt att vara tävlingsledare och tävla i samma tävling. Inte på SM nivå eller högre men fram tills dess är det normalt. Många gånger så går funktionärerna omlott med varandra, den ena tävlar, den andra är funktionär och sen byter man.
Tidigare styrelse har kört på den hårda stilen och krävt av folk att de ska ställa upp, det höll på att köra hela föreningen i graven, vi som klev in och räddade upp kan visserligen gnälla ibland men till vår senaste tävling så hade jag nästan för många funktionärer, men vi hade trevligt och ingen kände att det var för mycket jobb. (Mer än jag då, men jag hamnade mest i kläm mellan de tävlande och den gamla styrelsen, till nästa år så är det uppstyrt.)