Att dra sitt strå till stacken

Precis! Det behöver ju inte vara så på riktigt men det upplevs så. Hört väldigt många säga samma sak som jag upplevt och av samma anledning valt den mindre klubben lite utanför stan precis som jag gjort.
Är man tuff och här lätt för att ta plats brukar det ju inte vara problem. Men är man ens lite av den tystare sorten kan man lätt känna sig osynlig och otillräcklig.

Fast jag menade att jag tyckte att hen reagerade överdrivet relaterat till tråden, inte till någon enskild klubb. Att tycka att man ska klippa medlemskortet för att man läst denna tråd tycker jag är överdrivet.
Aha så missförstod jag. Samtidigt kan jag förstå att man känner så också.

Apropå vad vår klubb gör för att engagera folk, både i att få dem att hjälpa till och att tävla för klubben. Vår klubb håller i grillkvällar, tårtkalas, knytkalas, öppna träningar med fika ect. Det verkar funka bra eftersom jag aldrig hört något om att vi har fattigt med funktionärer eller folk som hjälper till, plus att det ökat andelen tävlingsekipage på klubben :D

Jag tycker det hör till faktiskt. Skulle alla tänka så skulle det ju inte ens finnas klubbar.
Man kan ju inte båda äta kakan och spara den.

Då faller lite poängen med att betala för att få vara med bort för de som vill träna/tävla, men som inte är så intresserad av allt kringarbete. Man betalar ju för att få vara där och träna, man betalar för att tävla och de medlemmar som inte brinner för klubben utan bara för att träna/tävla får man inte mer välvilligt inställda med krav, gnäll eller nån typ av tvång för att få vara medlem.

Då faller lite poängen med att betala för att få vara med bort för de som vill träna/tävla, men som inte är så intresserad av allt kringarbete. Man betalar ju för att få vara där och träna, man betalar för att tävla och de medlemmar som inte brinner för klubben utan bara för att träna/tävla får man inte mer välvilligt inställda med krav, gnäll eller nån typ av tvång för att få vara medlem.
Samtidigt så kommer ju det tänket göra att det antingen slutar finnas tävlingar eller så kommer de bli många gånger dyrare om folk inte tänker gratisarbeta längre.

Samtidigt så kommer ju det tänket göra att det antingen slutar finnas tävlingar eller så kommer de bli många gånger dyrare om folk inte tänker gratisarbeta längre.
Ja, vill man som klubb och eldsjälar gå den vägen och köra på gnäll, tvång och krav så blir det utfallet.

Ja, klubbarna skulle ju kunna anställa folk som går i cafeterian, bygger banor och allt annat som finns att göra.
MEN kostnaden skulle bli så hög att ingen skulle vilja betala för det.

Nu är ju inte jag nån klubbmänniska öht på så vis, men varför räkna med/tro att alla medlemmar som är tränings/tävlingsintresserade också ska vara intresserade av att sköta delar av verksamheten?

Lite som när barnen är med på nån typ av fritidsaktivitet och därmed är medlemmar i nån typ av klubb, så räknas det med att alla föräldrar ska vara intresserade av att ställa upp och gratisjobba för något som de faktiskt betalar för att barnen ska vara med på.

Ytterst märkligt fenomen det där.
Nu får du nog tänka ett varv till.
Brukshundklubben bygger på ideell verksamhet. Utan instruktörer, tävlingsledare mm inga kurser eller tävlingar. Hur ska man kunna tävla om ingen anordnar tävlingar? Hur ska man kunna träna om ingen klipper gräs, sätter upp vilt-stängsel, fixar belysning mm. Allt detta är gratis om man bara betalar sitt medlemsskap som det ser ut idag. Jag undrar helt ärligt hur vissa har mage att komma till klubben och träna och sedan tävla på klubbens egna tävlingar utan en tanke på att ställa upp och ta ansvar för något själva. Sen när man frågar om de vill utbilda sig, eller engagera sig i något har de inte tid. Men konstigt nog finns det alltid tid till träning av den egna hunden.

Nu är ju inte jag nån klubbmänniska öht på så vis, men varför räkna med/tro att alla medlemmar som är tränings/tävlingsintresserade också ska vara intresserade av att sköta delar av verksamheten?

Lite som när barnen är med på nån typ av fritidsaktivitet och därmed är medlemmar i nån typ av klubb, så räknas det med att alla föräldrar ska vara intresserade av att ställa upp och gratisjobba för något som de faktiskt betalar för att barnen ska vara med på.

Ytterst märkligt fenomen det där.

Klubbar är ju oftast ideella föreningar. Dvs att de drivs med att folk arbetar utan lön för klubben och på så sätt får den att gå runt. Att tro att medlems- eller träningsavgiften täcker alla kostnader borde vara lite naivt tycker jag. Vi hade kostnader för 160 000 kr i min aktivitetsgrupp förra året, utspritt på 40 medlemmar hade det då blivit en träningsavgift på 4000kr/person och det är ingen villig att betala. Därför måste vi arrangera tävlingar som täcker skillnaden mellan vad det kostar att driva anläggningen och vad medlemmarna är beredda att betala och på de tävlingarna får medlemmarna jobba ideellt.

Alternativet till SBK är att köra privat så slipper man hjälpa till.
Men det kostar.

Jag gick som provekipage för en blivande Noseworkinstruktör. Gratis. När hon sen startade sina kurser så frågade hon om jag ville gå fortsättningskurs hos henne.
1200:- för 3× 60 min. :nailbiting: 10 ekipage per gång.

SBK här tar 650:- för 5x 60 min och har 5-7 ekipage och TVÅ instruktörer :up:

En nyfiken fråga - min klubb (bl a) arrangerar sina kurser i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Betyder inte det att man får någon form av bidrag till sin kursverksamhet?
Till skillnad från privata aktörer som ju kör utan bidrag.

Helt ärligt hade jag gärna tvingat folk. Typ att du åtar dig att hjälpa till på två tävlingar om året (eller motsvarande) om du ska vara medlem och ta del av alla förmåner på klubben.
Så är det ju i så många andra klubbar så jag har svårt (ibland) att förstå att det inte finns några krav i hundklubbar.

När jag spelat ex handboll har vi bemannat cafet en eller två gånger/år - det har liksom ingått. Så när jag sen blev medlem i en stor hundklubb där 600 medlemmar dras runt av fem pers blir jag liksom både chockad och frustrerad.

(Och som svar på TS, jag har suttit i styrelsen för en hundklubb så varit med och anordnat läger/träningar/kurser trots noll intresse av varken träning eller tävling generellt. Nu är jag totalt oengagerad i allt förutom att baka kakor till kursen jag går en gång/termin men tycker int heller det är så märkligt eftersom jag som sagt har väldigt lite tränings och tävlingsambitioner :) )

Jag är en sån som alltid hamnar i styrelser, blir instruktör, provledare etc, för jag tycker det tillhör att dra sitt strå till stacken.

Det jag upptäckt är att om jag tex är provledare är det oftast ganska lätt att engagera genom att rent krasst dela ut uppgifter. En kokar kaffe, en snitslar, tre lägger spår etc, då till de som ändå ska dit.

På min gamla BHK hade vi funktionärsfest emellanåt, vissa lockades av det. Överlag tror jag man vinner på en ganska familjär stämning för att engagera, att ha elitistiska grupper är sällan lockande.

Det jag upptäckt är att om jag tex är provledare är det oftast ganska lätt att engagera genom att rent krasst dela ut uppgifter. En kokar kaffe, en snitslar, tre lägger spår etc, då till de som ändå ska dit.
Det funkar inte inom sbk att låta de tävlande hälpa till på tävlingen då man inte får tävla och vara funktionär på samma tävling.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar