Att dra sitt strå till stacken

Jobbar du alltid helger/kvällar?
Jag jobbar bara kvällar och helger men inte varje kväll/helg. När jag kan försöker jag såklart ställa upp eller som Hundens Jul och My Dog kunde hundarna följa med. Men när vi har tävlingar blir det svårare. Sen kan man ju göra annat som försöka hitta sponsorer och liknande. Bakade till fiket på sista tävlingen. Själva planeringen brukar skötas av tävlingsansvariga i klubben. Själv tävlar jag inte så är ännu inte så insatt i sporten.

Vi har samma system på min arbetsplats men jag löser det alltid. Vi lägger fem veckor i taget. Skulle jag mot förmodan bli tvungen att jobba kan jag ändå vara ansvarig för tävlingen. Fixa funktionärer och tidsplan gör man ju ändå långt innan tävlingen. Ser inte jobbet som ett hinder faktiskt.
Beror kanske på vad man jobbar med? Mitt jobb är oerhört slutet och jag är verkligen inte tillgänglig på något sätt, ej sökbar heller. Jag kan ju självklart hjälpa till med planering inför och lägga tid före och efter men under själva tävlings-/träningshelgen är jag helt off.

Jag sitter i styrelsen, jobbar på träningar, är tävlingssekreterare och jobbar med alla våra talkoarbeten.

Jag är också sekreterare och medlemssekreterare samt skolad som olika typer av funktionär.

Jag sitter i racingkommittén och håller gärna träningar vid sidan om klubbens regelbundna träningar. Jag är också del av tävlingskommittén (egentligen har vi ingen officiell sådan)

Nej tvång är ju inte det man önskar men det funkar ju uppenbarligen inte som det är nu heller.
Förstår inte hur vissa kan tävla helg efter helg utan att själva anordna en enda tävling. Det är mycket jobb med att fixa alla funktionärer och tidsplaner mm.
Kanske är det så idag att det finns för många tävlingar inom bruks/lydnad, man kan glida vid sidan av på ett bananskal och bara tävla men inte hjälpa till. Hade tävlingarna varit färre och mycket bortlottningar så kanske fler ville ställa upp som funktionärer för att själva kunna tävla? Samtidigt har vi till viss del redan hamnat där, utan att fler hjälper till...

Jag är instruktör och håller 2-3 kurser om året, auktoriserad tävlingssekreterare i rally samt sitter med i klubbens tävlingskommiteé. Det är ett jätteproblem att hitta frivilliga till att hjälpa till rodda tävlingar, jag upplever inte att vi har brist på auktoriserade funkisar men däremot till mer "okvalificerat" alltiallo är det svårt att hitta folk.

Vet inte om tvång är vägen att gå, risken är att det blir ännu mer medlemstapp inom klubbarna då. Det är en svår nöt att knäcka.
Det där med "okvalificerat" alltiallo... Vet folk om att sådant behövs då? Jag har vid några olika tillfällen sett klubbar skriva ut på hemsida + facebook att de behöver hjälp inför tävlingar, samt listat vilka arbetsuppgifter som finns för de som inte är utbildade funktionärer. När det gjorts så har det hänt att de haft fler tillgängliga funktionärer än arbetsuppgifter :p

Det där med "okvalificerat" alltiallo... Vet folk om att sådant behövs då? Jag har vid några olika tillfällen sett klubbar skriva ut på hemsida + facebook att de behöver hjälp inför tävlingar, samt listat vilka arbetsuppgifter som finns för de som inte är utbildade funktionärer. När det gjorts så har det hänt att de haft fler tillgängliga funktionärer än arbetsuppgifter :p

Ja vi lyfter det på både kurser, i träningsgrupper och på Facebook. Ofta är folk intresserade men sen när det närmar sig att lägga en hel söndag på klubben eller vad den nu är så är det inte så kul längre ;)

Jag tänker att man förmodligen inte svarar i en sån här tråd om man känner på sig att man är den här oengagerade klubbmedlemmen som bara åker räkmacka...
Visst är det himla trist när folk inte ställer upp, speciellt eftersom att det skulle krävas så liten arbetsinsats om alla bidrog med något.
På min bk har vi belöningspoäng för funktionärerna som man kan använda till delbetalning för kurser, klubbkläder etc. På agilitytävlingarna har vi sällan problem med att få ihop tillräckligt med funktionärer, det är snarare så att vi har fler funktionärer än vad det finns arbetsuppgifter. Hur det ser ut i övrigt har jag lite halvdålig koll på.

Ja vi lyfter det på både kurser, i träningsgrupper och på Facebook. Ofta är folk intresserade men sen när det närmar sig att lägga en hel söndag på klubben eller vad den nu är så är det inte så kul längre ;)
Jag tror en del av problemet är att det ofta krävs heldagar. Jag skulle t ex gärna bli MH-figurant men både utbildningen och vid själva MH krävs fler timmar än jag kan lämna min egen hund och jag vill inte lämna bort henne mer än jag redan gör. Samma anledning gör att det är svårt att hjälpa till i andra sammanhang. Jag är dock nybliven styrelsemedlem.
Om det skulle räcka med några timmar här och där tror jag många fler skulle kunna och vilja ställa upp.

Jag tror en del av problemet är att det ofta krävs heldagar. Jag skulle t ex gärna bli MH-figurant men både utbildningen och vid själva MH krävs fler timmar än jag kan lämna min egen hund och jag vill inte lämna bort henne mer än jag redan gör. Samma anledning gör att det är svårt att hjälpa till i andra sammanhang. Jag är dock nybliven styrelsemedlem.
Om det skulle räcka med några timmar här och där tror jag många fler skulle kunna och vilja ställa upp.
Alla vi andra lämnar hunden i bilen. Bara att rasta vid pauserna. Tycker det är en dålig ursäkt faktiskt.

Jag bor själv med min hund så jag förstår dig verkligen angående det här med att vilja ge tiden till sin egen hund och inte lämna den men vid tävlingar etc har han det bra i bilen och vi är noga med att alla ska hinna med sina hundar. På utbildningar och så kan jag förstå att det blir knepigt. Jag brukar själv försöka kolla innan så man kan ta med sig hunden annars har jag svårt att fixa det :down:

Den här diskussionen/problemet har man ju haft i mååånga år när det gäller ryttarföreningar, andra idrottsföreningar - ja, i föreningslivet överhuvudtaget. Alltid några eldsjälar som ställer upp, och andra som aldrig gör det.
Jag tror definitivt inte man löser det med någon form av tvång, det får inte folk att känna sig mer engagerade.

Jag ställer gärna upp och jobbar för agility-sektionen i min klubb, och det gör jag för att jag tycker vi har en väldigt bra agility-sektion med fin sammanhållning, och jag vill att folk som kommer och tävlar ska känna sig nöjda med att tävla just på vår klubb.

Men att tvinga folk att ställa upp i tid och otid på diverse olika arrangemang - nej, det är ingen lösning på problemet. Däremot tror jag att man vinner mycket på att jobba med trivseln och sammanhållningen i klubben. Om folk trivs och känner sig välkomna så är de oftast mer benägna att hjälpa till.

Alla vi andra lämnar hunden i bilen. Bara att rasta vid pauserna. Tycker det är en dålig ursäkt faktiskt.
Fast, det tycker inte jag. Det finns tillfällen där jag inte ens fått/kunnat gå ifrån för att rasta min egen hund eftersom jag inte kan lämna min funktionärspost och jag inte får någon att byta av mig. Det är inte särskilt kul och självklart blir man då mer restriktiv med hur vad man hjälper till med. Alla kanske inte har hundar som kan vara i bilen tex. Finns väl många anledningar.

Beror ju på väder och hur parkeringen ser ut om detta är möjligt. Många parkeringar saknar skugga eller ligger långt ifrån och jag är inte bekväm med att lämna henne längre stunder utan uppsikt.
Hon är ännu unghund och min första hund jag haft från valp så jag kanske är lite fånig men det står jag för.

Generellt sett tror jag ändå att kortare pass skulle hjälpa till att få nya funktionärer då det inte känns så tungt att få prova på.

Handen på hjärtat, ni som tävlar, tränar eller går kurser på brukshundklubben, hur mycket hjälper ni till att ta ansvar för verksamheten?
Är ni utbildade tävlingsledare, tävlingssekreterare, mh-figurant, instuktör, sitter med i styrelsen eller något annat?
Jag är så innerligt trött på att folk bara skiter i att ta ansvar för något och hjälper till endast på egna villkor eller inte hjälper till alls.
Vi har flera tävlingsledare och tävlingssekreterare som flaggat för att de inte tänker hjälpa till i år. Det innebär att jag och några till med mig måste ta ansvar för ännu fler tävlingar än de vi redan tackat ja till. Jag tycker helt ärligt att om man ska tävla borde det vara krav på att vara tävlingsledare eller liknande för att få tävla. Varför är någon annans tid värd mer än min?
Så irriterad just nu.

Åh gud vad jag känner igen!
Jag sitter i utbildningsgruppen och i valberedningen. Jag är administratör för vår FB-grupp, webbmaster för hemsidan och kursadministratör (ansvarig för kursmail, kursanmälningar, frågor om kurser etc). Jag är hjälpinstruktör på valp- och allmänlydnadskurser, skrivare på tävlingar och ska utbilda mig till tävlingssekreterare. Jag har tjatat om utbildning till MH-figurant men där händer ingenting.

Vi är en klubb med nästan 600 medlemmar, ändå hamnar arbetet alltid på några få. Det är helt hopplöst. Vi ber och bönar ständigt om hjälp men allting ska tydligen serveras på silverfat utan att man ska behöva lyfta på arslet. :meh: Det är oerhört tröttsamt och ibland väldigt omotiverande. Vi är ett tight gäng bland oss som håller på och hjälper till, tack och lov, det är nog det som får många av oss att fortsätta. Blir lite extra ledsen att så få bland de yngre är villiga att hjälpa till, jag kan räkna antalet under 35 på ena handen. Man vill gå kurs, man vill tävla, man vill ha och man vill ha, men man vill inte göra något för det. Förrförra året fick vi skit för att vi inte hade arrangerat en inoff-utställning till Hundens Dag, som vi brukar, men vi fick påpeka att det helt enkelt inte går om ingen vill ansvara för den. Förstår inte att man har mage att gnälla när man inget gör.

Jojo, det låter ju alltid bra, men när datumen börjar krypa närmare får man lämpligt nog förhinder. :meh:

Jag är ansvarig för rallylydnaden på min klubb = instruktör, tävlingssekreterare och sitter med i tävlingskommitteen. Vi har börjat med att göra funktionärslistor redan i januari - för varje tävling ser vi hur många funktionärer som behövs, sen sätter vi in folk från träningsgängen och andra som är aktiva. Det blir 1-2 ggr/år man behöver ställa upp som vanlig funktionär. Det verkar funka bra!

Men det gäller ju folk som hjälper till - att få folk att ta de ansvarsfulla uppdragen som kräver att man lägger ner tid och energi - det är svårare. Som hos så många andra vilar allt på några nyckelpersoner och skulle någon av oss falla ifrån blir det stora problem! Många har inte tid, och vill inte ta ansvar heller. Det känns för stort, låter det som när man frågar runt.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?