HeddaVovven
Trådstartare
Rent allmänt resonerar jag som så att har man tid att träna/tävla har man också tid att hjälpa till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rent allmänt resonerar jag som så att har man tid att träna/tävla har man också tid att hjälpa till.
Självklart offrar man tid från sin egen träning när man hjälper till. Så är det för mig och alla andra eldsjälar.Hur resonerar du då?
Nu är jag inte aktiv på min klubb längre, för att jag inte orkar med. Men om man hjälper till på tävlingar osv. Så offrar man kanske dyrbar tid som man har att lägga på träningen? Självklart är det inte så för alla men vissa har nog svårt att hinna med.
Men ja jag håller med om att det måste bli någon förändring och att det inte är hållbart som det är nu. Det är trist när folk vill ha men inte bidra så att det faktiskt går runt. Det fungerar ju liksom inte.
Nej tvång är ju inte det man önskar men det funkar ju uppenbarligen inte som det är nu heller.
Förstår inte hur vissa kan tävla helg efter helg utan att själva anordna en enda tävling. Det är mycket jobb med att fixa alla funktionärer och tidsplaner mm.
En nyfiken fråga - min klubb (bl a) arrangerar sina kurser i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Betyder inte det att man får någon form av bidrag till sin kursverksamhet?
Till skillnad från privata aktörer som ju kör utan bidrag.
Så är det ju i så många andra klubbar så jag har svårt (ibland) att förstå att det inte finns några krav i hundklubbar.
När jag spelat ex handboll har vi bemannat cafet en eller två gånger/år - det har liksom ingått. Så när jag sen blev medlem i en stor hundklubb där 600 medlemmar dras runt av fem pers blir jag liksom både chockad och frustrerad.
)
Men om man hjälper till på tävlingar osv. Så offrar man kanske dyrbar tid som man har att lägga på träningen? Självklart är det inte så för alla men vissa har nog svårt att hinna med.
Hur resonerar du då?
Nu är jag inte aktiv på min klubb längre, för att jag inte orkar med. Men om man hjälper till på tävlingar osv. Så offrar man kanske dyrbar tid som man har att lägga på träningen? Självklart är det inte så för alla men vissa har nog svårt att hinna med.
insatser per år av alla så går det lättare. Sedan finns ovh behövs eldsjälarna också förstås!!! Men man ska inte begära att alla ska bli det bara för att de t ex går en kurs.
Självklart offrar man tid från sin egen träning när man hjälper till. Så är det för mig och alla andra eldsjälar.
Tyvärr är det inte så för alla, jag förstår vad du menar, jag har till och med lagt ner mitt eget tävlande för att kunna hjälpa till men andra människor gör andra prioriteringar. Istället för att bli arg och ställa krav så måste man hitta sätt att jobba runt det, det är inte lätt och kräver mycket av oss föreningsmänniskor men jag tror att det är det enda sättet att bygga förening för framtiden.Rent allmänt resonerar jag som så att har man tid att träna/tävla har man också tid att hjälpa till.
Tyvärr är det inte så för alla, jag förstår vad du menar, jag har till och med lagt ner mitt eget tävlande för att kunna hjälpa till men andra människor gör andra prioriteringar. Istället för att bli arg och ställa krav så måste man hitta sätt att jobba runt det, det är inte lätt och kräver mycket av oss föreningsmänniskor men jag tror att det är det enda sättet att bygga förening för framtiden.
Jag har också varit arg och bitter genom åren men har lärt mig att världen inte är så enkel som man skulle önska. Genom att se det positiva i det lilla, att förstå att det kanske var en enorm uppoffring för Kalle att stå på parkeringen i två timmmar, istället för att bli sur över att han inte stod fyra. Att vara glad att någon annan fixar städningen så att jag får mer tid till pappersarbetet även om det kanske är pappersarbetet jag helst skulle vilja ha hjälp med.
Sen kommer det alltid att finnas människor som enbart tänker på sig och sitt och kommer aldrig att ställa upp. Men att slösa energi på dem dränerar bara dig själv.
Exakt!Måhända att jag kan känna mig irriterad och frustrerad emellanåt, men arg och bitter? "Ställa krav"? Jag har inte ställt några krav alls. Jag har bara en önskan att människor skulle förstå vilket hästjobb det är för ett fåtal att dra runt allting för ett större antal. Jag blir inte ett dugg sur över att man "bara" står två timmar istället för fyra - man har ju hjälpt till utifrån sina förutsättningar. Jag förstår faktiskt inte varför du verkar dra de slutsatser som du gör. Jag tycker inte heller att det är särskilt schysst att insinuera att vi skulle vara arga eller bittra, använda oss av skuld och skam som metoder och annat som påståtts i tråden (inte av dig). Det är inte schysst. Vi sliter rövarna av oss, men det betyder inte att jag går omkring och är otrevlig mot folk.
Jag blir glad av minsta lilla hjälp. Givetvis. Jag går liksom inte runt och surar över att någon städar. Det tänkte jag nog var uppenbart.
Exakt!
Jag tror man måste bli bättre på att visa hur kul det kan vara att engagera sig. Det framställs ju ofta som massa jobb och inget tack.
Men det är ju kul också.
Givetvis offrar jag tid som jag annars kunde ha lagt ner på träningen. Men vem ska annars vara instruktör? Skriva åt domaren? Anordna tävlingar? Hur tänker du dig att det hade gått till om vi inte alla offrade något?