Att dra sitt strå till stacken

Alltså jag tycker att det är ganska givet att vi som önskar att fler hjälpt till (och gnällde mindre. för de som gnäller mest är de som inget gör- oftast) INTE menar att de som är svårt sjuka eller har småbarn de sliter med eller tar en kurs var femte år ska stå där på heltid var tredje helg. Herregud.

Det man önskar är att de som uppenbarligen kan träna hund x antal dagar i veckan kunde hugga in med vad som efter förmåga när man ber om det. Istället för att klaga över att det inte är kortklippt gräs/ fler utställningar/ inget BPH nu i april varför inteeee... Hade alla ryckt in två timmar hade det lättat enormt för ALLA. Ingen begär att alla ska vara ledsjälar. Men att bara göra ett handtag nån gång ibland, efter tid o förmåga, det kan man faktiskt få önska sig av folk i allmänhet.

Alltså jag tycker att det är ganska givet att vi som önskar att fler hjälpt till (och gnällde mindre. för de som gnäller mest är de som inget gör- oftast) INTE menar att de som är svårt sjuka eller har småbarn de sliter med eller tar en kurs var femte år ska stå där på heltid var tredje helg. Herregud.

Det man önskar är att de som uppenbarligen kan träna hund x antal dagar i veckan kunde hugga in med vad som efter förmåga när man ber om det. Istället för att klaga över att det inte är kortklippt gräs/ fler utställningar/ inget BPH nu i april varför inteeee... Hade alla ryckt in två timmar hade det lättat enormt för ALLA. Ingen begär att alla ska vara ledsjälar. Men att bara göra ett handtag nån gång ibland, efter tid o förmåga, det kan man faktiskt få önska sig av folk i allmänhet.

Precis så.

Folk ställer gärna upp när det är tydligt anvisat exakt vad de ska göra, men ofta blir det en liten grupp som vet vad som behövs göras, och sen är lite sura på att ingen annan tar tag i det än dem själva. Det blir alldeles för abstrakt med "hjälpa till med det ni kan" utan man måste formulera ner det till just "klippa gräset" "måla staket" eller vad det nu är som behöver bli gjort. När man har fått en stadig grupp som gör de här väldigt tydliga uppdragen så upptäcker man rätt snart vilka som faktiskt är lämpliga att dra in på mer abstrakta saker, och vilka som behöver tydliga ramar för att klara av någonting. Jag har själv gått i fällan och tyckt att folk åtminstone kunde hjälpa till med något men inte gett dem någon specifik uppgift för att jag har tänkt att de borde kunna se det själva. Folk i allmänhet ser inte sånt, tror att någon annan ska göra det, men ber man om hjälp med specifika uppgifter så får man väldigt sällan nej. Och då menar jag att man verkligen specificerar - kan du stå vid den här ringen och göra det här mellan de här tiderna? - och inte kan du hjälpa till under dagen?
Tydlighet tydlighet tydlighet - varför har vi inte kortklippt gräs? Ja tyvärr är det ingen som har ställt upp på gräsklipparlistan, skulle du kunna tänka dig att ta ett pass en gång i månaden? Vilken vecka, dag passar dig bäst? Varför är det inte fler utställningar? Vi har lite svårt med funktionärer- skulle du kunna tänka dig att ta det här passet till utställningen vi planerar? Vad känner du dig trygg i med att göra?
När man är insatt och har ett sinne för föreningsliv så ser man vad som behöver göras, men det är inte självklart för alla och det behöver man vara medveten om. Jag tror att det är där många krockar sker, för mig är det självklart vad som behövs göras inför en tävling men andra har kanske inte ens snuddat vid tanken på allt som måste förberedas.
Det är ett hästjobb att få igång en förening och hålla den på rätt köl, ja det ska vara kul med föreningsliv - men det kräver även en hel del styrning.

Måhända att jag kan känna mig irriterad och frustrerad emellanåt, men arg och bitter? "Ställa krav"? Jag har inte ställt några krav alls. Jag har bara en önskan att människor skulle förstå vilket hästjobb det är för ett fåtal att dra runt allting för ett större antal. Jag blir inte ett dugg sur över att man "bara" står två timmar istället för fyra - man har ju hjälpt till utifrån sina förutsättningar. Jag förstår faktiskt inte varför du verkar dra de slutsatser som du gör. Jag tycker inte heller att det är särskilt schysst att insinuera att vi skulle vara arga eller bittra, använda oss av skuld och skam som metoder och annat som påståtts i tråden (inte av dig). Det är inte schysst. Vi sliter rövarna av oss, men det betyder inte att jag går omkring och är otrevlig mot folk.

Jag blir glad av minsta lilla hjälp. Givetvis. Jag går liksom inte runt och surar över att någon städar. Det tänkte jag nog var uppenbart.
Fast nu svarade jag @HeddaVovven som i inledningsvis tyckte att folk borde ta ansvar för en hel tävling och tyckte att det borde krävas för att få vara medlem. Även om man själv inte tycker att man är sur mot andra så skiner det ibland igenom och det måste man arbeta med, jag har verkligen fått jobba med mig själv i den frågan och jag har några samveten omkring mig i föreningen som kan påpeka att jag börjar bli lite vass i tonen. Det behöver inte ens vara att man är otrevlig mot folk, ibland är man bara en aning mindre trevlig och det kan betyda en hel del.
Det jag har försökt poängtera genom hela tråden är att folk i allmänhet gärna hjälper till om de får tydliga uppdrag som fungerar utifrån deras förutsättningar. Om en person inte tycker att det är okej att lämna sin hund i bilen hela dagen, då får man hitta en lösning som fungerar, det hjälper inte hur mycket du lämnar din egen hund i bilen.
Nej det kommer aldrig att bli rättvist, det kommer alltid vara några som drar ett tyngre lass än övriga i en förening, men om man vill ha hjälp, ber om hjälp och ständigt får nej då måste man fundera över vad det är som gör att man får nej. Är det uppgiften, tiden, hur frågan ställs, inte klart vad frågan innebär eller vad är det som gör att folk inte vill hjälpa till?

Även om man själv inte tycker att man är sur mot andra så skiner det ibland igenom och det måste man arbeta med, jag har verkligen fått jobba med mig själv i den frågan och jag har några samveten omkring mig i föreningen som kan påpeka att jag börjar bli lite vass i tonen. Det behöver inte ens vara att man är otrevlig mot folk, ibland är man bara en aning mindre trevlig och det kan betyda en hel del.

Men vad är det du antyder, egentligen? Att vi som ber om mer hjälp är omedvetet otrevliga mot folk? Det tänker jag faktiskt inte ta. Det är inte okej. Du känner inte mig, min klubb eller de jag jobbar med. Sitt då inte och insinuera att vi beter oss som skit för att vi drar stora lass. Var du sur under tiden du engagerade dig så får det stå för dig. Du behöver inte antyda att det skulle gälla oss andra också.

Folk ställer gärna upp när det är tydligt anvisat exakt vad de ska göra, men ofta blir det en liten grupp som vet vad som behövs göras, och sen är lite sura på att ingen annan tar tag i det än dem själva. Det blir alldeles för abstrakt med "hjälpa till med det ni kan" utan man måste formulera ner det till just "klippa gräset" "måla staket" eller vad det nu är som behöver bli gjort. När man har fått en stadig grupp som gör de här väldigt tydliga uppdragen så upptäcker man rätt snart vilka som faktiskt är lämpliga att dra in på mer abstrakta saker, och vilka som behöver tydliga ramar för att klara av någonting. Jag har själv gått i fällan och tyckt att folk åtminstone kunde hjälpa till med något men inte gett dem någon specifik uppgift för att jag har tänkt att de borde kunna se det själva. Folk i allmänhet ser inte sånt, tror att någon annan ska göra det, men ber man om hjälp med specifika uppgifter så får man väldigt sällan nej. Och då menar jag att man verkligen specificerar - kan du stå vid den här ringen och göra det här mellan de här tiderna? - och inte kan du hjälpa till under dagen?
Tydlighet tydlighet tydlighet - varför har vi inte kortklippt gräs? Ja tyvärr är det ingen som har ställt upp på gräsklipparlistan, skulle du kunna tänka dig att ta ett pass en gång i månaden? Vilken vecka, dag passar dig bäst? Varför är det inte fler utställningar? Vi har lite svårt med funktionärer- skulle du kunna tänka dig att ta det här passet till utställningen vi planerar? Vad känner du dig trygg i med att göra?
När man är insatt och har ett sinne för föreningsliv så ser man vad som behöver göras, men det är inte självklart för alla och det behöver man vara medveten om. Jag tror att det är där många krockar sker, för mig är det självklart vad som behövs göras inför en tävling men andra har kanske inte ens snuddat vid tanken på allt som måste förberedas.
Det är ett hästjobb att få igång en förening och hålla den på rätt köl, ja det ska vara kul med föreningsliv - men det kräver även en hel del styrning.

Precis så! Jag har själv tagit över efter en person som hellre gjorde saker själv än strukturerade, delegerade och förklarade vad som behöver göras. Han gick helt enkelt in i väggen och innan dess så var han mycket upprörd över att han fick göra allt själv. Men för många är det inte självförklarande vad som behöver göras för att hålla igång en bana och heller inte hur rutinerna ser ut för att montera trasmaskinen inför träning. I efterhand har han förstått att han delvis hade sig själv att skylla när han år efter år serverade allt på silverfat och skötte allt och utan att delegera på annat sätt än "Om någon skulle tycka det vore kul att göra X, så är det alltid välkommet".

Jag håller med andra ord med dig, det krävs massor av styrning och att man verkligen kan delegera och entusiasmera folk.

Men vad är det du antyder, egentligen? Att vi som ber om mer hjälp är omedvetet otrevliga mot folk? Det tänker jag faktiskt inte ta. Det är inte okej. Du känner inte mig, min klubb eller de jag jobbar med. Sitt då inte och insinuera att vi beter oss som skit för att vi drar stora lass. Var du sur under tiden du engagerade dig så får det stå för dig. Du behöver inte antyda att det skulle gälla oss andra också.

Jag tror nog att @Snurrfian talar mer generellt än om dig och din klubb. :)

Jag tror att problemet finns i "ber om hjälp". Ber man någon om hjälp så säger man indirekt att det är man själv som har ansvaret att se till att saken blir utförd och att den man ber om hjälp inte alls har samma ansvar som en själv för att få saker och ting att rulla. Vad man måste få folk att förstå är att klubben är medlemmarnas gemensamma ansvar.

Antyder? Att jag har behövt jobba med mig själv? För att jag har reagerat surt? Det säger inte något om dig, utan ett konstaterande om mig. Det jag antyder rent generellt är att det ofta beror på hur man ställer frågan om man får ett ja eller nej när man ber om hjälp. Jag har inte påstått att du eller någon annan beter er som skit, jag har mest konstaterat att det ofta är otydligt vad man behöver få hjälp med.
Jag har lyckats få igång ett stort engagemang i min förening som inte har ett dugg med hundar att göra, det har krävt ett stort jobb både inom föreningen och med mig själv, men som sagt, senast nu i februari när vi hade en av våra större tävlingar för året så hade jag fler funktionärer än vad jag behövde, jag hade folk som stannade hela dagen trots att jag hade bara bett om ett par timmar, jag har byggt upp en större grupp med människor som vet vad de ska göra och tycker att det är roligt. Men om det inte är intressant för dig att veta hur jag och min förening har tagit oss ditt så står det dig fritt att sluta läsa mina inlägg.

Nej det kommer aldrig att bli rättvist, det kommer alltid vara några som drar ett tyngre lass än övriga i en förening, men om man vill ha hjälp, ber om hjälp och ständigt får nej då måste man fundera över vad det är som gör att man får nej. Är det uppgiften, tiden, hur frågan ställs, inte klart vad frågan innebär eller vad är det som gör att folk inte vill hjälpa till?
Men alltså. Givetvis är man medveten om att vissa alltid kommer få dra ett tyngre lass. Så är det ju när man tackar ja till tex styrelsearbete m.m - men problemet är ju att man får göra ALLT själv.

Jag har suttit och mejlat ut om hjälp till ett VM till alla medlemmar som bodde inom rimligt område. Det var ett mail till 80 pers, jag fick inte ens 10 svar. Några av dem sa ja till att hjälpa till - men backade ur när de fick veta att man ville ha hjälp i kafeet i 3 timmar (så vi andra som stog hela tävlingen skulle kunna få en paus och faktiskt kolla).
Samma sak när vi har utställning, folk ska dit och vara där hela dagen (och folk vill GÄRNA att vi har utställningen) men ingen kan tänka sig att stå 2 timmar på parkeringen innan det börjar för de har "Minsann betalat anmälningsavgift". Det har vi med i styrelsen.. men det bryr sig ingen om?

Hur arbetar man med det liksom? När man hör av sig om konkreta uppgifter, så korta pass man bara kan m.m?
Vi har ingen möjlighet till att ha belöningssystem heller, det är vi får få och fattiga för.

Vi brukar vara noga med att vara tydliga med de enkla sysslor som kan göras, hur de går till och att passen är korta. Det finns dessutom flera sysslor som man kan utföra på tider när det passar bäst för en själv, t ex kan medlemmar boka in sig på städveckor då man har ansvar för att det är snyggt på klubben(kolla toaletterna, panta burkar, kanske sopa av lite). Det är rätt snabbt fixat vid ett tillfälle när man ändå är nere och tränar hunden, ändå är det i ganska stor utsträckning folk som ändå jobbar mycket som till slut tar merparten av de där veckorna. Det är ju lite synd.

Jag tror nog att @Snurrfian talar mer generellt än om dig och din klubb. :)

Men vi här inne representerar väl ett antal olika klubbar? Då blir ju diskussionen ändå "generell" och jag förstår inte varför man utgår ifrån att anledningen till att man inte får hjälp skulle vara att man medvetet/omedvetet är otrevlig.

Antyder? Att jag har behövt jobba med mig själv? För att jag har reagerat surt? Det säger inte något om dig, utan ett konstaterande om mig. Det jag antyder rent generellt är att det ofta beror på hur man ställer frågan om man får ett ja eller nej när man ber om hjälp. Jag har inte påstått att du eller någon annan beter er som skit, jag har mest konstaterat att det ofta är otydligt vad man behöver få hjälp med.
Jag har lyckats få igång ett stort engagemang i min förening som inte har ett dugg med hundar att göra, det har krävt ett stort jobb både inom föreningen och med mig själv, men som sagt, senast nu i februari när vi hade en av våra större tävlingar för året så hade jag fler funktionärer än vad jag behövde, jag hade folk som stannade hela dagen trots att jag hade bara bett om ett par timmar, jag har byggt upp en större grupp med människor som vet vad de ska göra och tycker att det är roligt. Men om det inte är intressant för dig att veta hur jag och min förening har tagit oss ditt så står det dig fritt att sluta läsa mina inlägg.

Konstaterande om dig? Du använder mestadels "man", inte "jag":

Även om man själv inte tycker att man är sur mot andra så skiner det ibland igenom och det måste man arbeta med, jag har verkligen fått jobba med mig själv i den frågan och jag har några samveten omkring mig i föreningen som kan påpeka att jag börjar bli lite vass i tonen. Det behöver inte ens vara att man är otrevlig mot folk, ibland är man bara en aning mindre trevlig och det kan betyda en hel del.

Jag läser jättegärna dina inlägg, men jag tänker inte delta i en generell diskussion där din utgångspunkt ser ut att vara att vi inte får hjälp för att vi omedvetet är otrevliga eller vassa i tonen.

Jag tror att problemet finns i "ber om hjälp". Ber man någon om hjälp så säger man indirekt att det är man själv som har ansvaret att se till att saken blir utförd och att den man ber om hjälp inte alls har samma ansvar som en själv för att få saker och ting att rulla. Vad man måste få folk att förstå är att klubben är medlemmarnas gemensamma ansvar.

"Be om hjälp" var bara ett retoriskt exempel. Vi uppmärksammar, informerar, frågar, ber och allt däremellan, givetvis. Återigen en sak jag trodde var självklar, att vi "angriper" frågan på flera olika sätt.

Men alltså. Givetvis är man medveten om att vissa alltid kommer få dra ett tyngre lass. Så är det ju när man tackar ja till tex styrelsearbete m.m - men problemet är ju att man får göra ALLT själv.

Jag har suttit och mejlat ut om hjälp till ett VM till alla medlemmar som bodde inom rimligt område. Det var ett mail till 80 pers, jag fick inte ens 10 svar. Några av dem sa ja till att hjälpa till - men backade ur när de fick veta att man ville ha hjälp i kafeet i 3 timmar (så vi andra som stog hela tävlingen skulle kunna få en paus och faktiskt kolla).
Samma sak när vi har utställning, folk ska dit och vara där hela dagen (och folk vill GÄRNA att vi har utställningen) men ingen kan tänka sig att stå 2 timmar på parkeringen innan det börjar för de har "Minsann betalat anmälningsavgift". Det har vi med i styrelsen.. men det bryr sig ingen om?

Hur arbetar man med det liksom? När man hör av sig om konkreta uppgifter, så korta pass man bara kan m.m?
Vi har ingen möjlighet till att ha belöningssystem heller, det är vi får få och fattiga för.
Vi har jobbat med föreningsutveckling, alltså inte gått på en specifik tävling och påpekat att vi behöver mer hjälp utan börjat med föreningsdag för alla, dels en del sammarbetslekar för att olika grupper skulle lära känna varandra men framför allt med att få en plan på vad vi vill med föreningen, vill vi har fler tävlingar? Okej men vad behövs för att vi ska kunna ha fler tävlingar? Helt enkelt låtit medlemmarna själva upptäcka att deras insats behövs genom att formulera det på papper, det har varit en riktig ögonöppnare för många, och det har byggt en vi känsla i föreningen, oavsett om vi håller på med olika inriktningar. Det har krävt och kräver ett hästjobb av oss i styrelsen, det har inneburit att vi kommer att få halva styrelsen utbytt till årsmötet, de insåg att det de tyckte inte stämde överens med vad föreningens medlemmar tyckte och insåg att det var dags att lämna över till styrelsemedlemmar som ville dra åt samma håll som föreningens övriga medlemmar.
Sen när det kommer till specifika arrangemang, gå ut tidigt, redan i planeringsstadiet, "vi funderar på att arrangera det här men behöver hjälp med det här och det här för att ro det i land- finns det några som är intresserade?" och sen involvera de som har anmält intresse i planeringen, inte så att man tvingar på dem saker utan hela tiden hålla dem informerade och möjligtvis be dem att kolla om det finns några de vet som kan tänkas hjälpa. På det sättet är de en del av arrangemanget istället för någon som "bara ska ställa upp ett par timmar" trots att de kanske inte gör så mycket mer fysiskt arbete.
En gemensam fest när arrangemanget är avslutat, det räcker ofta med att föreningen betalar kolet till grillen, var och en tar med sig det de vill äta och så kanske man har fixat en kaka till efterrätt från förenings sida. Inga stora kostnader men mycket goodwill!

Men vi här inne representerar väl ett antal olika klubbar? Då blir ju diskussionen ändå "generell" och jag förstår inte varför man utgår ifrån att anledningen till att man inte får hjälp skulle vara att man medvetet/omedvetet är otrevlig.

Konstaterande om dig? Du använder mestadels "man", inte "jag":

Jag läser jättegärna dina inlägg, men jag tänker inte delta i en generell diskussion där din utgångspunkt ser ut att vara att vi inte får hjälp för att vi omedvetet är otrevliga eller vassa i tonen.
Jag använder man och jag i lika stor mängd men det beror en hel del på hur man tolkar texten, uppenbarligen tog du illa vid dig, trots att jag svarade någon annan vilket inte var min avsikt.

Jag använder man och jag i lika stor mängd men det beror en hel del på hur man tolkar texten, uppenbarligen tog du illa vid dig, trots att jag svarade någon annan vilket inte var min avsikt.

Jag vet att du svarade @HeddaVovven men det gör det liksom inte mer okej att insinuera att hen skulle vara arg och bitter heller? Din text ger intrycket av att du utgår generellt ifrån att det skulle vara fallet, att vi som vill ha mer hjälp låter sura, och så tar du dig själv som exempel. "Jag har också", "även om man själv /.../, jag har fått jobba med mig själv i den frågan". Och så vidare. Således påpekar jag att jag absolut inte springer omkring och surar eller är arg, och du kontrar ändå med att man kanske inte ens själv förstår att man låter sur. Då tar jag det givetvis som en generell diskussion, inte att du bara utgår från dig själv.

Jag vet att du svarade @HeddaVovven men det gör det liksom inte mer okej att insinuera att hen skulle vara arg och bitter heller? Din text ger intrycket av att du utgår generellt ifrån att det skulle vara fallet, och så tar du dig själv som exempel. "Jag har också", "även om man själv /.../, jag har fått jobba med mig själv i den frågan". Och så vidare. Således påpekar jag att jag absolut inte springer omkring och surar eller är arg, och du kontrar ändå med att man kanske inte ens själv förstår att man låter sur. Då tar jag det givetvis som en generell diskussion, inte att du bara utgår från dig själv.
Ja @HeddaVovven s inlägg inledningsvis andades för mig en rätt stor surhet och bitterhet att det var så få som ställde upp och jag kände igen mig i den känslan? Jag förklarar hur jag har arbetat för att komma ifrån det och du anser att jag antyder saker om dig? Jag måste utgå ifrån mig själv för att kunna förklara hur jag har vänt en nedåtgående spiral, väldigt svårt att ta det som en generell diskussion. Det är du som nu i flera inlägg gå på mig istället för att lyfta blicken till den egentliga frågan. Hur får man folk att ställa upp?

@Snurrfian Fast jag tror inte @HeddaVovven är sur IRL. Det är ju lätt (och skönt!) att spy galla över saker som sånt här över internet.
IRL tror jag hon är trevlig, annars skulle ju bara ännu flera skita i att jobba.

--
Skulle man inte kunna fixa ett schema på whiteboard, eller finns sånna redan, där det typ står GRÄSKLIPP ONSDAG, sen skriva upp sitt eget namn på. Eller nåt?

Ja @HeddaVovven s inlägg inledningsvis andades för mig en rätt stor surhet och bitterhet att det var så få som ställde upp och jag kände igen mig i den känslan? Jag förklarar hur jag har arbetat för att komma ifrån det och du anser att jag antyder saker om dig? Jag måste utgå ifrån mig själv för att kunna förklara hur jag har vänt en nedåtgående spiral, väldigt svårt att ta det som en generell diskussion. Det är du som nu i flera inlägg gå på mig istället för att lyfta blicken till den egentliga frågan. Hur får man folk att ställa upp?

Men man måste väl få pysa ut frustration utan att du tror att man är sur och bitter mot folk i verkligheten? :confused: Jag går helt enkelt inte med på din utgångspunkt i att anledningen till att vi inte får hjälp skulle vara för att vi bemöter folk otrevligt och går omkring och är bittra. Så är liksom inte fallet, lika lite som att jag tror att @HeddaVovven springer omkring och surar på sin klubb för att Kalle "bara" kunde stå på parkeringen i två timmar istället för fyra. Vi springer inte omkring och surar. Vi är inte arga eller bittra bara för att vi är mänskliga och pyser ur oss lite frustration i tråden. Det är det enda jag påpekar. Om det gäller dig så uppskattar jag verkligen om du använder "jag" istället för "man" så vi inte buntas ihop, för jag kan inte relatera till de tjurigheter som du gett exempel på.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V