Att dra sitt strå till stacken

Finns det SBKs som har så höga medlemsavgifter som 600-700:- :o

Här kostar det 300:- och då får man ju nyttja anläggningen när inga kurser pågår.
Hur får de ihop det? Förbundsavgiften är 400 kr och sen tillkommer den lokala avgiften utöver det?

Här kostar det 300:- och då får man ju nyttja anläggningen när inga kurser pågår.
De två jag tittade på nu kostar 680 samt 620 kr så ni kan nog glädja er med en billig medlemsavgift och billiga kurser.

Ordinarie medlemskap kostar 660 kr (varav 440 är förbundsavgift) hos den brukshundsklubb som är närmast. Är man medlem i flera klubbar kostar det 260 kr.

Jag coachar en del unga i start av föreningar och vad jag alltid skickar med dom är att om styrelsen tycker medlemmarna gör för lite så har styrelsen misslyckats.
Om styrelsen när dom skriver verksamhetsplanen och budgetförslaget inte tar hänsyn till de faktiska insatser övriga medlemmarna gör så har styrelsen missbedömt och behöver krympa föreningens kostym. Om medlemmarna inte vill ha en blomstrade förening så är det så. Eller så sliter eldsjälarna vidare och föreningen blomstrar. Men då får styrelsen ha det så.

Min föreningsstyrelse består av ett glatt gäng som hugger i - vi har en stor fastighet att underhålla.
Nya ordförande sitter ibland och muttrar över de som inte kommer trots att dom sitter i styrelsen. Då säger jag. - Strunt i dom som inte är här. Gläds åt dom som kommer.

Och ett annat ord på vägen. VALBEREDNINGEN är en förenings viktigaste människor. Om dom inte är aktiva så blir föreningen så småningom trött och inavlad.

Vår klubb har medlemmar som aldrig är på klubben utan är medlemmar just för att kunna tävla. Annars tränar - kursar de privat. Det tycker jag är helt OK. Naturligtvis hade det varit roligt om de varit aktiva hos oss i stället, men de har anledningar att inte vara det som jag köper.
Det tycker inte jag. Ska man tävla får man också hjälpa till att arrangera tävlingar.

Har ni bara avtalsinstruktörer?

När jag är instruktör på min BK får jag 100 kr/h för den tid det är kurs. Får inte betalt för den administration jag gör men de timmar jag är med kursarna. Får även körersättning tor hemma och klubben vid kurstillfällen. Självklart betalas det skatt så det blir ju mindre netto. Men jag håller inte kurs för pengarna.

Är inte avtalsinstruktör.

490 kostar medlemskapet på min närmaste klubb och då går 110kr till klubben. Gamla klubben kostar 550 och där går 150kr till klubben. :)

När jag är instruktör på min BK får jag 100 kr/h för den tid det är kurs. Får inte betalt för den administration jag gör men de timmar jag är med kursarna. Får även körersättning tor hemma och klubben vid kurstillfällen. Självklart betalas det skatt så det blir ju mindre netto. Men jag håller inte kurs för pengarna.

Är inte avtalsinstruktör.

Vi får betalt genom rekvisition. Tror timpenningen ligger på 60 eller 80 kr per tillfälle.

Är funktionär så fort jag kan och hjälper gärna till med "extrauppgifter". Jag har varit drivande i ideella föreningar tidigare men varit tvungen att dra ner på det. Min hälsa och min familj måste komma före faktiskt. Vill inte heller lova en massa jag sen inte kan hålla (eller borde hålla pga ovanstående).

Sen blir det ju tyvärr inte bättre för resten för det.

En reflektion från mig själv (i egenskap av att vara engagerad i en annan sport):

Som en som roddar med tävlingar och andra aktivteter så stör jag mig 0% på de lite nyare i sporten som knappt än har fått koll på sig själva. De nyttjar sällan allt de kan nyttja och klagar inte heller på allt som "någon" borde göra. Dessutom ställer många upp om man ger dem en enkel och avgränsad uppgift om man frågar dem snällt. Inte heller på folk som är sjuka/förhindrade eller helt enkelt sönderstressade (dessa sista är dock oftast ändå de som ändå på nåt sätt tar på sig mycket).

Jag stör mig inte heller på de som tävlar på internationell nivå, de kanske inte har tid eller möjlighet att hjälpa till men ställer oftast upp i andra sammanhang genom att bidra med sin kunskap vid träningstillfällen och coacha andra på tävling när de har möjlighet.

De man stör sig på är de som tävlat i flera, flera år kanske decennier t.o.m., glider ner på klubben på träning och förväntar sig maximal support (men ger inget tillbaka) från alla, klagar högljutt över hur dåligt allt är hur inkompetenta folk är (personer som sliter ideellt utan vare sig lön eller tack) och talar om hur all "borde" men kan inte tänka sig att bidra till att förändra eller förbättra saker. När man säger att "ja, men vad bra idé du får gärna se till att det blir av" och även erbjuder att avsätta medel om de bara tar fram ett skriftligt förslag så backar de fort alt. rinner det ut i sanden. På träningarna ska det passas upp och på tävling så ska det följa med en coach till dem, ber man om samma sak tillbaka så har de aldrig tid. Ber man dem om en så enkel sak som att kanske "är du snäll och håller ett öga på XX, det är hans första tävling" eller "kan du fylla på läsk i kylen" så får man oftast ett hetsigt och ilsket svar tillbaka och så blir det ändå inte gjort heller. De ska ha kakan, äta den och dessutom gärna ta en tugga på någon annans kaka också.

Sen har vi eldsjälarna som tyvärr sällan får tack eller lön utan är mest utsatta för väldigt mycket klagan främst från gruppen jag senast beskrivit ovan. Nuförtiden så har vi blivit bättre bara på att ge en extra eloge till funktionärer och domare och försöker klappa varandra på axeln och stämningen har lättat något. Sen finns det klubbar som kanske är inne i lite av en ond cirkel med eldsjälar som slitit i flera år men har svårt att delegera på ett bra sätt utan mer hotar och gnäller på sina medlemmar och då blir det såklart inte roligt att ställa upp. Man måste också våga att ge plats till nytt folk, jag sitter i distriktsstyrelsen nu men kan nu ge upp min plats för nytt blod då det finns flera kandidater som känns lovande. Kommer istället sitta i en kommitté och kunna fokusera på de frågor som ligger mig varmt om hjärtat. Sen så finns det fler lösningar, vet en klubb som tar en extra tävlingsavgift för att kunna betala funktionärer på tävling då de har inte kunnat lösa det på annat sätt.

Det finns mängder med saker som är enkla att göra, inte tar mycket tid i anspråk men underlättar enormt om de som redan har en lång "to do"-lista kan delegera ut. Skulle alla bara göra en liten insats så blir arbetsbelastningen inte så stor. Istället för att ha ett fåtal funktionärer som måste vara på pass en heldag så kanske det blir att man bara behöver avsätta en timme eller två om man bara lyckas få alla att dra sitt strå till stacken. Jag blev domare för att jag på den tiden inte hann hjälpa till på så många andra sätt på klubben, domaruppdraget är visserligen en heldag men jag behöver inte göra det mer än nån gång per år om jag inte vill. För mig var det på den tiden lättare att avsätta en heldag då och då och det fanns ett väldigt stort behov av fler domare. Jag tyckte inte det var så stor grej och jag tycker att det otroligt roligt att åka runt på domaruppdragen och träffa folk på olika klubbar och se hur de har det. Även om du så bara hjälper till att fylla på dricka i fiket, kollar toaletterna nån gång eller erbjuder dig att springa med dricka till funktionärer/domare så räcker det och mottas säkert med största tacksamhet på din klubb! Alla måste inte göra något men om många gör en liten småsak så blir det mycket i slutändan.

Observera att detta är en observation från "min" sport men jag tror att det lite likadant inom de flesta icke kommersiella sporter som bedrivs ideellt. Du kan gå till en PT och betala 700kr i timmen eller komma ner till atletklubben och få gratis support och träningshjälp. Kvalitén kan variera (även på avlönad PT) och på vem som står på klubben, det kan vara en världsmästare eller en ganska grön men engagerad person men du kan alltid lära nåt nytt av bägge (särskilt om du själv är nybörjare, då kan tom en grönare person träna dig bättre för de har närmare att komma ihåg svårigheterna man hade i början).

Tråkigt med den här tråden är att de som skulle behöva ta åt sig troligen inte alls känns vid problemen och istället ska andra känna att de behöver hjälpa till mer när jag tror att det inte riktigt det ts var ute efter.

Fast det låter ju sanslöst dyrt. Den dyraste fortsättningskursen i Nosework jag hittat här kostar 1995:- för 4*2,5 timme och max 6 ekipage. Fortsättningskursen jag går kostar 1300:- för 5*1,5 timme. Just nu finns ingen kurs i Nosework på Brukshundsklubbarna i närheten men andra kurser kostar mellan 800-1200 kr + medlemsavgift då.
Jag kollade nu. På närmsta brukshundklubben kostar en valpkurs på 5 tillfällen (2 timmarspass) 1200kr för medlemmar, 1450kr för medlemmar i annan brukshundklubb.
En annan närliggande klubb har valpkurs på 7 tillfällen, då kostar det 1600kr/1810kr. Allmänlydnadskurs, 1500kr för 6 tillfällen. Sedan tillkommer ju medlemsavgiften.

Tillägg: Medlemskap på första klubben kostar 510kr, på andra klubben är det 610kr.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar