Att dra sitt strå till stacken

Har varit köksansvarig i 6 år på klubben, lagt några tävlingsspår och klippt planerna flertal gånger. Så jag har dragit mitt strå till stacken, men sista året så har jag inte gjort så mycket. Tränar/tävlar sporadiskt och har börjat lite med häst igen tillsammans med mitt 2-åriga barnbarn, tiden räcker inte till allt.

Alternativet till SBK är att köra privat så slipper man hjälpa till.
Men det kostar.

Jag gick som provekipage för en blivande Noseworkinstruktör. Gratis. När hon sen startade sina kurser så frågade hon om jag ville gå fortsättningskurs hos henne.
1200:- för 3× 60 min. :nailbiting: 10 ekipage per gång.

SBK här tar 650:- för 5x 60 min och har 5-7 ekipage och TVÅ instruktörer :up:
Fast det låter ju sanslöst dyrt. Den dyraste fortsättningskursen i Nosework jag hittat här kostar 1995:- för 4*2,5 timme och max 6 ekipage. Fortsättningskursen jag går kostar 1300:- för 5*1,5 timme. Just nu finns ingen kurs i Nosework på Brukshundsklubbarna i närheten men andra kurser kostar mellan 800-1200 kr + medlemsavgift då.

Oj vad spännande med så mycket engagemang!

Jag har varit med och drivit föreningar och organiserat volontärer utanför hunderiet. Mycket.

Kan säga att stämning/bemötande är enormt viktigt. Folk måste känna sig trygga, uppskattade och tillräckliga.
Det betyder inte att man är otrevlig för att folk inte ställer upp, men nyckeln till framgång ligger där, i hur de som varit med länge bemöter nya förmågor, och hur man blir bemött när man tar en paus o kommer tillbaka.

Det är väl som hundträning.. om din hund inte gillar ett visst moment är det inte säkert att det beror på att du inte är bra på att motivera din hund, men det är ändå just det du måste jobba med: motivationen i denna specifika situationen.

Varför hjälper folk till? De kommer inte jobba för att klubben ska finnas. De behöver nån bättre motivation. Funkar det inte får man analysera och förbättra.

Som med hunden, om hunden inte vill jobba kanske belöningen är fel? Eller känslan i uppgiften? Eller tidpunkten? Konkurrerande motivation? Den kanske är hungrig? Osäker? Kanske känslig för om du blir besviken? Kanske kommer igång av att få en större uppgift att bita i, eller så är det tvärt om så att den snabbt ger upp när det blir jobbigt?

Folk i allmänhet kommer inte att ändra sig. Utan man får anpassa idella föreningar till hur folk är. Om man vill förbättra hur saker funkar.

Känslan av att ro iland nått riktigt fint tillsammans med andra och känna att ens egen insats var viktig för att det skulle fungera är extremt motiverande för många människor.

När folk är motiverade nog att kämpa lite är det läge att ta reda på de vanligaste hindrerna. Kanske skulle barnaktiviteter underlätta? Eller en kurs som går ut på att lära volontärenas hundar att chilla i öppna burar medan husse/matte jobbar.

Men de som är kärnan i en förening kommer få göra allt själva om de inte är ödmjuka nog att analysera sitt beteende och anpassa det efter hur medlemmarna fungerar.

Sen är det klart man blir sur och bitter ibland..

Fast det låter ju sanslöst dyrt. Den dyraste fortsättningskursen i Nosework jag hittat här kostar 1995:- för 4*2,5 timme och max 6 ekipage. Fortsättningskursen jag går kostar 1300:- för 5*1,5 timme. Just nu finns ingen kurs i Nosework på Brukshundsklubbarna i närheten men andra kurser kostar mellan 800-1200 kr + medlemsavgift då.
Tror kurspriset kan variera ganska ordentligt mellan privata aktörer också. Alla kurser jag går på är hos privata aktörer då den närmaste Brukshundsklubb ligger för långt bort med hänsyn till de tider de har kurser samt de har ett ganska begränsat kursutbud.

Hos den privata aktören jag har gått nosework för kostar en nosework kurs (såväl första kursen samt fortsättningskurser) 1650 kr för 5*1 h 15 min (timpris 258 kr) och då med max 4 ekipage pga av lokalens storlek. Hos Hundenshus i Stockholm kostar en nosework kurs också 1650 kr men då 3*1,5 h (timpris 367 kr) och då anges inget om antal ekipage - denna är alltså bara lite billigare än @Voff exempel. Baserat på det tycker jag nog att en kursen på 1995 kr för 10 h låter som ett bra pris (timpriset blir 199,5 kr). Sen såklart spelar ju var i landet man bor. Stockholm har ju generellt högre priser.

Kurserna på närmaste BK har dock ett timpris på ca 125 kr för valpkurs, vardagslydnadskurs samt agilitykurs och då är man mellan 8-10 deltagare och en instruktör (frånsett agilityn där det är två instruktörer). Så det det är ju en stor prisskillnad mellan privata aktörer och BK. Närmaste BK erbjuder dock ingen kurs i nosework.

Senast ändrad:

Nja det vet jag inte. Själv tycker jag det är skitdyrt ffa för att instuktören inte är nått vidare, men kursare finns som vill betala. Tillräckligt för att instruktören kan ha det som heltidsjobb.
De som kör IPO-kurser utanför klubbformatet är bra mycket dyrare.

Nästa hund jag skaffar ska jag gå i privat regi med. Det blir dubbelt så dyrt men SBK här passar sällskapsraser bättre.

Hur menar du då?

Instruktörera här saknade kunskap av brukshundar. Jag blev riktigt besviken på deras kunskap. Bla så försökte de tuta i oss att morr under lek tex dragkamp inte fick förekomma och att kamplekar kunde trigga aggression så det fick man bara göra lite lätt i belöningssyfte.
De hade otroligt dålig kunskap av drivtstarka raser helt enkelt och ville packa ihop oss två med Schäfer i samma format i övningarna som den som hade en bulldog som var totalt ointresserad av träning tex.
Jag har väldigt svårt för instuktörer som inte kan se rasernas olika förutsättingar och behov.

Instruktörera här saknade kunskap av brukshundar. Jag blev riktigt besviken på deras kunskap. Bla så försökte de tuta i oss att morr under lek tex dragkamp inte fick förekomma och att kamplekar kunde trigga aggression så det fick man bara göra lite lätt i belöningssyfte.
De hade otroligt dålig kunskap av drivtstarka raser helt enkelt och ville packa ihop oss två med Schäfer i samma format i övningarna som den som hade en bulldog som var totalt ointresserad av träning tex.
Jag har väldigt svårt för instuktörer som inte kan se rasernas olika förutsättingar och behov.
Sånt gör mig galen. Blev jättebesviken när min extremt löttmotiverade arbetsnarkoman skulle göra samma motivationsövningar som gatuhundarna och labbekorsningarna i gruppen... man måste se till individen och en instruktör utan vana av den sortens hund kan sällan bidra med nått annat än ren teknik.

Oj, det kallar jag en stoooor kunskapsbrist! :eek:

Sånt gör mig galen. Blev jättebesviken när min extremt löttmotiverade arbetsnarkoman skulle göra samma motivationsövningar som gatuhundarna och labbekorsningarna i gruppen... man måste se till individen och en instruktör utan vana av den sortens hund kan sällan bidra med nått annat än ren teknik.

Precis. Calibra somnade faktiskt flera ggr varje gång vi var där.
Det var jättebra på det sättet att hon fick koncentrera sig på mig bland andra hundar men nivån var för låg även för en valpkurs.
Den andra Schäfern som var med var ena instuktören rädd för (den var ca 7 mån) för den var extremt livlig. I mina ögon var den en typisk sportavlad brukshund.

Ja det där kändes ju som ett extremt stort kunskapsglapp....

Nu vet jag inte hur sbk's instruktörsutbildningar ser ut, men jag gick en instruktörsutbildning på ett av de större privata företagen 2007. Visst pratades det lite raskunskap och rasskillnader osv, men just detta med bruks/arbetshundar kan jag (nu i efterhand med mer praktisk kunskap och erfarenhet) säga att det var det inte alls nån vidare info om.... Det känns som att det var mer inriktat på "enkla" sällskapshundar, lite mer svensson-hundar om man kan säga så....

Jäklar vad trist! Då förstår jag att man letar vidare. Man tycker ju att man borde ha sådan kunskap om man ändå är utbildad genom SBK. Jag har hört liknande resonemang, fast från privata aktörer. Instruktörsutbildningar verkar vara en jäkla djungel.

Jag har lyxen att ha en privat aktör inhyrd där jag jobbar som själv tävlar med Schäfer och Malle och som är mycket up to date när det gäller kunskap. Har kikat på hennes valpkurser och nivån är helt annan här. Här KAN hundarna en del när kursen är klar. Sen gillar jag hennes positiva och kluriga metoder så jag pröjsar hellre det dubbla och går där nästa gång :)
Sen gillar jag klubbkänslan men den får jag av vår Schäferhundklubb.

Det känns ju inte så konstigt att privata aktörer är dyrare dock, eftersom SBKs instruktörer jobbar gratis.

Exakt. Och det är väl därför de som jobbar gratis förväntar sig lite tillbaka på andra vis för att få helheten på klubben att funka.

En privat aktör hyr ofta in sig någon stanns med de kostnader det medför och köper mattrial, lyfter lön osv. Där köper man en ren tjänst.

På en klubb ska allt skötas inom klubben. Underhåll mm. Och inköp av mattrial måste ske med pengar medlemmarna jobbat ihop. Utan det faller hela klubben.

Jag är inte medlem i en enda klubb och förening just nu och det är så jäkla skönt. Jag är en sådan som tar med och hoppar på kryckor i slutet av utställningsdagen (nej, jag överdriver inte) och hamnar i styrelser för saker jag inte ens är intresserad utav för att det behövs folk. Jag står i kiosker en hel kväll, trots att jag inte gillar folk och suger på huvudräkning. Jag är en sådan som inte klarar av att säga nej- så när vi flyttade hit så har jag inte förnyat några medlemsskap eller gått med i några nya öht. Folk vet inte att jag finns så de kan inte fråga mig.

Vid framtida hund vänder jag mig gärna till privata aktörer och betalar för mig. Är inte så intresserad av att tävla så jag hoppas jag kommer klara mig undan föreningslivet.

Jag har massor av tid, för jag kan inte ens arbeta för att jag blev deprimerad och gick in i väggen- för över tio år sedan.

Vår klubb har medlemmar som aldrig är på klubben utan är medlemmar just för att kunna tävla. Annars tränar - kursar de privat. Det tycker jag är helt OK. Naturligtvis hade det varit roligt om de varit aktiva hos oss i stället, men de har anledningar att inte vara det som jag köper.

Däremot - om man är med i ett träningsgäng eller på annat sätt är aktiv på klubbens område tycker jag att man kan kräva att man ställer upp. Vi har ordnat så att det blir 1-2 ggr/år, och om man har giltigt skäl att inte ställa upp är det OK om man talar om det i hyfsad tid. (Akut sjukdom är såklart undantaget!). Men 1-2 ggr/år tycker jag inte är för mycket begärt. Och ja, jag tycker jag (vi) är trevliga, tar hand om nya och talar om exakt vad de ska göra.;)

Hos den privata aktören jag har gått nosework för kostar en nosework kurs (såväl första kursen samt fortsättningskurser) 1650 kr för 5*1 h 15 min (timpris 258 kr) och då med max 4 ekipage pga av lokalens storlek. Hos Hundenshus i Stockholm kostar en nosework kurs också 1650 kr men då 3*1,5 h (timpris 367 kr) och då anges inget om antal ekipage - denna är alltså bara lite billigare än @Voff exempel. Baserat på det tycker jag nog att en kursen på 1995 kr för 10 h låter som ett bra pris (timpriset blir 199,5 kr). Sen såklart spelar ju var i landet man bor. Stockholm har ju generellt högre priser.

Kurserna på närmaste BK har dock ett timpris på ca 125 kr för valpkurs, vardagslydnadskurs samt agilitykurs och då är man mellan 8-10 deltagare och en instruktör (frånsett agilityn där det är två instruktörer). Så det det är ju en stor prisskillnad mellan privata aktörer och BK. Närmaste BK erbjuder dock ingen kurs i nosework.
Exakt. Priser kan variera så poängen var väl att det inte alls behöver skilja speciellt mycket mellan en kurs hos en privata aktörer och en brukshundsklubb. För 1650 kr för 4.5 timme eller 1200 för 3 timmar är en dyr kurs och 650:- för 5x 60 min, 5-7 ekipage och TVÅ instruktörer är otroligt billigt.

Det går att hitta Noseworkkurser hos privata aktörer här i Göteborg för 166 kr/timmen och närmaste brukshundsklubben tar 134 kr/h för sin Agilitykurs (som ex. de har inga kurser i Nosework). Lägger man sedan på 600-700 kr i medlemsavgift.

Exakt. Priser kan variera så poängen var väl att det inte alls behöver skilja speciellt mycket mellan en kurs hos en privata aktörer och en brukshundsklubb. För 1650 kr för 4.5 timme eller 1200 för 3 timmar är en dyr kurs och 650:- för 5x 60 min, 5-7 ekipage och TVÅ instruktörer är otroligt billigt.

Det går att hitta Noseworkkurser hos privata aktörer här i Göteborg för 166 kr/timmen och närmaste brukshundsklubben tar 134 kr/h för sin Agilitykurs (som ex. de har inga kurser i Nosework). Lägger man sedan på 600-700 kr i medlemsavgift.

Finns det SBKs som har så höga medlemsavgifter som 600-700:- :o

Här kostar det 300:- och då får man ju nyttja anläggningen när inga kurser pågår.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar