Att dra sitt strå till stacken

Om vi tittar på problemen generellt så ser vi att det finns de som har mer problem än andra, men det blir ett ännu större problem om man börjar ta saker och ting personligt. Försöka se det från ett mer objektivt perspektiv kan vara en idé som i längden kan ge positiva lösningar. Jag blir förvånad över hur många som går in i försvar för saker som inte gäller dom? Som jag ser det är just funktionärsbiten ett problem som finns i stort sett inom alla grenar/sporter mer eller mindre. Till syvende och sist tjänar vi alla på om vi kan komma på ett sätt som gör att fler vill lägga tid på sin klubbs aktiviteter oavsett vad det handlar om.

Om vi tittar på problemen generellt så ser vi att det finns de som har mer problem än andra, men det blir ett ännu större problem om man börjar ta saker och ting personligt. Försöka se det från ett mer objektivt perspektiv kan vara en idé som i längden kan ge positiva lösningar. Jag blir förvånad över hur många som går in i försvar för saker som inte gäller dom? Som jag ser det är just funktionärsbiten ett problem som finns i stort sett inom alla grenar/sporter mer eller mindre. Till syvende och sist tjänar vi alla på om vi kan komma på ett sätt som gör att fler vill lägga tid på sin klubbs aktiviteter oavsett vad det handlar om.

Men alltså. @HeddaVovven startar tråd för att få pysa ur sig frustration över situationen. Flera av oss andra föreningsaktiva stämmer in i kören och berättar hur det ser ut. Bemöts av inlägg som insinuerar saker om skam, skuld, att vi skulle vara arga och bittra och måste tänka på hur vi ber om hjälp. Givetvis tar jag det personligt, jag är inte gjord av sten.

Jag är inte ens medlem i någon lokal BK för tillfället, bla pga flytt, men håller ändå lite koll på vad som händer i min gamla klubb för att kunna hjälpa till om de har behov en dag när jag kan. Ett problem är dock att jag jobbar varannan helg vilket gör det svårt. Däremot är jag aktiv i rasklubben, sitter med i lokalavdelningens styrelse och hjälper till med lite allt möjligt. Vår avdelning har aldrig haft problem med att få hjälp på våra arrangemang. En anledning är att dyker det upp nya ansikten så är de "gamla" snabbt framme och hälsar de välkomna och svarar på frågor, informerar om andra aktiviteter osv. En annan anledning, tror jag, är att oavsett hur lite man än hjälper till så visas uppskattning för hjälpen. Och sista gångerna har funktionärerna fått små gåvor som tack för hjälpen vilket har varit väldigt uppskattat. Jag tror att det är oerhört viktigt att ta sig tid att tacka och visa uppskattning för den hjälpen man får.

Sen tror jag att det kan vara lättare att få hjälp i en rasklubb då alla har rasen som gemensamt intresse. I en BK finns det ju flera grupper/grenar och jag tror det lätt blir så att man hjälper till när det man själv sysslar med/är intresserad av arrangeras och glömmer bort att man faktiskt kanske behöver hjälpa till även inom andra grenar för att klubben ska kunna arrangera tävlingar.

Men alltså. @HeddaVovven startar tråd för att få pysa ur sig frustration över situationen. Flera av oss andra föreningsaktiva stämmer in i kören och berättar hur det ser ut. Bemöts av inlägg som insinuerar saker om skam, skuld, att vi skulle vara arga och bittra och måste tänka på hur vi ber om hjälp. Givetvis tar jag det personligt, jag är inte gjord av sten.
Självklart förstår jag frustrationen men önskar att man över lag försöker se till problemet i stort och försöka komma till en lösning,.

"Be om hjälp" var bara ett retoriskt exempel. Vi uppmärksammar, informerar, frågar, ber och allt däremellan, givetvis. Återigen en sak jag trodde var självklar, att vi "angriper" frågan på flera olika sätt.

Men tagga ner. :) Jag gör ingen analys av dig och den verksamhet som du engagerar dig i. Jag reflekterade över ett av de misstag man (inte nödvändigtvis du) ofta gör när man försöker få folk delaktiga - eftersom just det exemplet nämndes. Att be om hjälp är en dålig strategi, det var allt jag ville säga.

Nej, jag gör inga alls anspråk på att förklara varför medlemmarna i din klubb har så dålig känsla av tillhörighet och samhörighet att så många låter bli att hjälpa till utan några som helst godtagbara anledningar.

Om man inte tror att den irritation som märks av här i tråden, från de som drar det tunga lasset skiner igenom irl så får man nog tänka om, för många människor märker sånt även om man inte är ohövlig/otrevlig.

Tycker @Snurrfian kommer med bra förslag, baserat på hur hon märkt av sånt hos sig själv och hur hon jobbat med just den biten och tagit det positiva med det med sig in i föreningen :up:

Men tagga ner. :) Jag gör ingen analys av dig och den verksamhet som du engagerar dig i. Jag reflekterade över ett av de misstag man (inte nödvändigtvis du) ofta gör när man försöker få folk delaktiga - eftersom just det exemplet nämndes. Att be om hjälp är en dålig strategi, det var allt jag ville säga.

Nej, jag gör inga alls anspråk på att förklara varför medlemmarna i din klubb har så dålig känsla av tillhörighet och samhörighet att så många låter bli att hjälpa till utan några som helst godtagbara anledningar.

Skapligt slag under bältet. Kul tråd.

Jösses människa, lugna ner dig. Vad hakade du upp dig på nu? Vad var ett slag under bältet?

Men varför sitter du och tycker att jag ska "tagga ner" bara för att jag påpekade att vi angriper frågan på olika sätt, inte bara ber om hjälp? Ditt sista stycke tycker jag är ett slag under bältet, och ganska taskigt förhastade slutsatser. Men jag sätter nog punkt här, för jag orkar inte höra att jag skulle vara otrevlig mot folk IRL eller att klubbens sammanhållning skulle vara så kass när allt jag ville var att ge uttryck för frustration för stunden.

Men varför sitter du och tycker att jag ska "tagga ner" bara för att jag påpekade att vi angriper frågan på olika sätt, inte bara ber om hjälp? Ditt sista stycke tycker jag är ett slag under bältet, och ganska taskigt förhastade slutsatser. Men jag sätter nog punkt här, för jag orkar inte höra att jag skulle vara otrevlig mot folk IRL eller att klubbens sammanhållning skulle vara så kass när allt jag ville var att ge uttryck för frustration för stunden.

Du skriver upprört och läser upprört och insinuerar saker som ingen har påstått.
Jag tycker att det är rimligt att diskutera och komma med förslag eller säga hur man själv jobbar i föreningen för att få folk delaktiga. Det är ett diskussionsforum. Och ja, jag tror att det har med att få folk att känna sig delaktiga, känna samhörighet och vilja göra något för klubben - vilket näppeligen behöver ha något med sammanhållningen att göra.

Om man inte tror att den irritation som märks av här i tråden, från de som drar det tunga lasset skiner igenom irl så får man nog tänka om, för många människor märker sånt även om man inte är ohövlig/otrevlig.

Tycker @Snurrfian kommer med bra förslag, baserat på hur hon märkt av sånt hos sig själv och hur hon jobbat med just den biten och tagit det positiva med det med sig in i föreningen :up:

Så problemet för alla föreningar som kräver ideella insatser är att de som är aktiva har fel inställning? Hade de (vi) bara varit mer positiva hade folk strömmat till och anmält sig till olika ledarutbildningar så att inte allt hängde på ett fåtal personer?

Så problemet för alla föreningar som kräver ideella insatser är att de som är aktiva har fel inställning? Hade de (vi) bara varit mer positiva hade folk strömmat till och anmält sig till olika ledarutbildningar så att inte allt hängde på ett fåtal personer?
Kan det inte vara lite både och? Nog törs jag påstå att vissa faktiskt har fel inställning. Det kommer alltid finnas de som bara vill träna/tävla och börjar man andas om att det behövs hjälp till egna klubbens tävling slutar dessa tävla på de lokala tävlingarna. Jag har sett det, absolut! ...och nog har jag tappat humöret efter att ha slitit häcken av mig när en medlem klagat över att det brustit någonstans p.g.a för lite funktionärer...jag är ju människa:cautious:...men någonstans finns ju de som på nåt sätt ror hem det hela och jag är jätteintresserad av hur olika klubbars strategier ser ut.

Vem har sagt det? Svar; Ingen.

Däremot har det kommit in en hel del bra förslag här i tråden på hur man kan öka viljan hos andra att hjälpa till.
Konkreta tips som du/ni skjuter ner och tolkar helt galet. Hur kan man tolka "folk i allmänhet gärna hjälper till om de får tydliga uppdrag som fungerar utifrån deras förutsättningar" och andra liknande tips som personlig kritik ens :confused: Det är ett åsikt, ett tips baserad på personlig erfarenhet liksom, inte nån kritik.

Men jösses. Varför är folk så bitska. Jag läser kommentarerna på ett helt annat sätt och ser inte alls att någon blivit anklagad för nånting alls. Tvärtom ser jag tips om hur man kan tänka och hur folk kan tänkas uppleva saker.

Handen på hjärtat, ni som tävlar, tränar eller går kurser på brukshundklubben, hur mycket hjälper ni till att ta ansvar för verksamheten?
Är ni utbildade tävlingsledare, tävlingssekreterare, mh-figurant, instuktör, sitter med i styrelsen eller något annat?
Jag är så innerligt trött på att folk bara skiter i att ta ansvar för något och hjälper till endast på egna villkor eller inte hjälper till alls.
Vi har flera tävlingsledare och tävlingssekreterare som flaggat för att de inte tänker hjälpa till i år. Det innebär att jag och några till med mig måste ta ansvar för ännu fler tävlingar än de vi redan tackat ja till. Jag tycker helt ärligt att om man ska tävla borde det vara krav på att vara tävlingsledare eller liknande för att få tävla. Varför är någon annans tid värd mer än min?
Så irriterad just nu.
Är ordförande i klubben, utbildad instruktör och hållet på att utbilda mig till tävlingsledare men möter precis samma som du. "jag jobbar ju och har barn så hur skulle jag orka det?" ja jag har också barn och jobbar 45timmar i veckan men vill man ha verksamhet i kommunen så måste nån dra i det. Om alla gjorde lite så skulle man inte alls behöva lägga så många min i veckan på själva föreningsverksamheten men eftersom så många andra anser att deras tid är mer värd så blir det sjukt mycket på oss i styrelsen för att typ få ihop en tävling eller en kurs.

Nu är ju inte jag nån klubbmänniska öht på så vis, men varför räkna med/tro att alla medlemmar som är tränings/tävlingsintresserade också ska vara intresserade av att sköta delar av verksamheten?

Lite som när barnen är med på nån typ av fritidsaktivitet och därmed är medlemmar i nån typ av klubb, så räknas det med att alla föräldrar ska vara intresserade av att ställa upp och gratisjobba för något som de faktiskt betalar för att barnen ska vara med på.

Ytterst märkligt fenomen det där.

Vi brukar göra lite skillnad på medlemmar som enstaka gång går en kurs (då tackar man för pengarna typ) och de medlemmar som varje vecka är med på öppna tränger, nyttjar anläggningen och tävlar regelbundet men
Alltså vi pratar om Klubbar här, ideella föreningar inget företag som du köper en tjänst av. Själva grejen med en klubb är ju att medlemmarna bygger upp den och dess verksamheten Tillsammans.
Generellet så säljer ju inte klubbarna rena tjänster utan man erbjuder människor att bli medlem i klubben.

Vill man inte vara en del av klubben så kanske man inte ska nyttja klubbens verksamhet och anläggning heller.

Generellet så säljer ju inte klubbarna rena tjänster utan man erbjuder människor att bli medlem i klubben.

Vill man inte vara en del av klubben så kanske man inte ska nyttja klubbens verksamhet och anläggning heller.

Det där stämmer ju inte ,om inte reglerna ändrats sen jag var aktivt tävlande,då var man tvingad att vara medlem i en klubb för att kunna tävla,lite samma på hästsidan.
Jag är ingen klubbmänniska,dock har jag flera utbildningar i bakfickan både inom hund o häst,hjälper till om någon ber mig och jag har tid.
Men tiden räcker inte till när man är singel/särbo,har tävlande hundar och uppfödning + 3-5 tävlande hästar på nationell nivå.Till det kommer arbete,vänner,hus o hem och om det fortfarande finns tid sexlivet/andra hälften.

Jag är just nu inte med i någon (hund)klubb och därav inte engagerad.

Det Jag upplevt när man kommer som ny medlem i en klubb är att man inte riktigt vet vad man ska göra och vilken kunskap som krävs. Ett exempel från hästtiden är sladdningen av ridbanan, är inte svårt men det krävs ändå ofta att någon gammal rent fysiskt visar nya tillskott vars allt finns och hur man gör. Folk är ofta rädda för att göra fel och gör då hellre ingenting.
Är det lättare för folk som redan är inne i klubbens gemenskap (den sk inre aktiva klicken") att ta sig an nya saker för då har man det sociala på det torra och att göra fel då inte känns lika hemskt.
Tror dessutom många upplever det svårt att ta sig in i gemenskapen i klubbarna, speciellt som nybörjare inom aktiviteten och speciellt om det finns en mindre tajt klick.
Generaliserar stort här ;)

Tror klubbar skulle ha nytta av att ha "välkommen till klubben dagar" för nya medlemmar. Introduktion till träning, info om klubben, rutiner på klubben, visa vad medlemmarna gärna regelbundet får ta tag i och hur de gör de olika sakerna, hur man kan engagera sig i övrigt (ta intresselista redan då) eller vad som nu passar klubbens behov.

Att sedan be om hjälp med väldigt specificerade uppgifter som någon i tråden skrivit om tycker jag fungerar mycket bra. Istället för att bara be om hjälp/engagemang rent allmänt.

Det där stämmer ju inte ,om inte reglerna ändrats sen jag var aktivt tävlande,då var man tvingad att vara medlem i en klubb för att kunna tävla,lite samma på hästsidan.
Jag är ingen klubbmänniska,dock har jag flera utbildningar i bakfickan både inom hund o häst,hjälper till om någon ber mig och jag har tid.
Men tiden räcker inte till när man är singel/särbo,har tävlande hundar och uppfödning + 3-5 tävlande hästar på nationell nivå.Till det kommer arbete,vänner,hus o hem och om det fortfarande finns tid sexlivet/andra hälften.
Man måste vara medlem för att tävla eftersom det är något man man få ta del av som MEDLEM det är inte en tjänst vi säljer utan något medlemmar skapar för medlemmar. Så att ta del av tävlingarna betyder ju också att man ska va en den av att skapa tävlingarna annars kanske man heltenkelt ska lägga tävlandet på hyllan.

Hadde det varit en ren tjänst så skulle nog inte många vara beredd att betala priset för vad en tävling skulle kosta med betalda funktionärer. Den summa man idag betalar går ju till rena omkostnader i klubben så som hinder och apport bockar mm som behövs för att hålla en tävling....

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?