Att bli kallad för tjockis - ok eller inte?

Sv: Att bli kallad för tjockis - ok eller inte?

Ja det verkar vara svårt att sätta sig in i hur andra känner sig..

Ingen i tråden har väl yppat något om att det skulle vara det värsta som hänt, vad får du det ifrån?

Av vilken anledning ska man kalla en gravid för tjockis?

Nej verkligen inte det värsta som kan hända, vad fick du det ifrån?

Jag förmodar att du själv tycker det är ok att bli kallad tjockis!?
Drog slutsatsen eftersom du verkar tycka diskussionen är löjlig ;)

Men vad är vitsen med tjockiskommentaren? Det är ungefär som de jobbiga som tror att man vill bli informerad om att man ser trött/sliten ut för tillfället. Helt ok från närmaste familjen och vänner som man känner väl men från arbetskompisar som man inte har en privat relation med - varför?

Jag har aldrig och kommer sannolikt aldrig att kalla någon för tjockis, oavsett anledning.
Varför ska man?

Jag skulle heller ALDRIG någonsin peta på någons gravidmage, utan att först fråga om det är ok.

Jag skulle verkligen vilja veta poängen med att säga "hej tjockis!" till någon. Oavsett om personen faktiskt är tjock eller ej. Jämför med:
Hej brunhårig!
Hej smalis!
Hej grönögd!
Hej du med utåtstående öron!
Hej 37 i skostorlek!

Varför liksom??! Man vet ju hur man själv ser ut.

Men de säger väl inte Hej tjockis för att någon är tjock? De säger det väl för att man har en stor mage? Stor mage= tjock mage i mina öron. Tjock behöver inte betyda fet. En tjock bok är inte fet. En tjock vaniljsås är inte nödvändigtvis fet. Men den är inte tunn. Om man har en gravidmage har man en tjockmage i min hjärna. Varifrån kommer uttrycket "att vara på tjocken"?

Däremot vet jag att det kan såra människor så det är verkligen inget jag slänger ur mig till någon, jag tror själv jag sagt det en enda gång i mitt liv, till en gravid väninna som definitivt inte är tjock. När jag själv var gravid fick jag höra det många gånger och tog aldrig illa vid mig.

Däremot tycker jag det borde vara förbjudet att säga "gud vad trött/sliten/blek du ser ut idag". Speciellt om man verkligen inte känner sig sådan.

Svarar alla - jag anser inte tjockis vara ett förolämpande ord. Jag är tjock och bryr mig faktiskt inte om om någon beskriver mig som just tjock. Återigen - för många av er verkar det vara FRUKTANSVÄRT att bli kallad tjock - fullt jämförbart med att bli kallad idiot eller rasist - något nedvärderande negativt.
Se till hur det sägs istället för att hänga upp er på ett ord. Några har ju faktiskt blivit kallade det för att någon vill vara taskig - och då skulle jag reagera jag med.

När man är gravid har man en tjock o go mage.
Jag har faktiskt aldrig sagt det till någon men det är nog bara för jag använder ett annat ord om gravidmagar.

När man är gravid har man en tjock o go mage.

Det hade inte jag. Jag hade en stenhård, jättestor mage som stod rakt ut. Det riktigt spände i skinnet. Ibland önskade jag att jag hade varit lite tjockare, för jag tänker mig att magen blir lite mjukare och goare då. I alla fall om man är den typen som ansamlar fettet främst runt magen. Men det är väl mest män som gör det...

Stor mage= tjock mage i mina öron. Tjock behöver inte betyda fet. En tjock bok är inte fet. En tjock vaniljsås är inte nödvändigtvis fet. Men den är inte tunn.

En bok kan väl inte vara fet?

En tjock sås tolkar jag som trögflytande och liksom fluffig. En tunn sås är rinnig. Jag kan inte riktigt överföra de begreppen till människor. En smal människa = en rinnig, lättflytande människa?:rofl:

För mig är en tjock människa någon som har mycket fett på kroppen. Det behöver inte sitta just på magen, men det ska vara mjukt. Det finns människor som är stora pga att de har en massa muskler. De är inte tjocka, i mina ögon. Inte heller de som enbart har en stor mage - t ex gravida kvinnor eller undernärda barn.

Jag reagerar inte främst för att det skulle vara elakt att säga tjockis till en gravid. Utan för att det är fel. (Om hon inte samtidigt är både tjock och gravid.) Det stämmer liksom inte.

Och om hon råkar vara tjock på riktigt - då kan man väl lika gärna kalla henne tjockis även när hon inte är gravid, om man har behov av att påtala det? Men vad vinner man på det???

Jag reagerar inte främst för att det skulle vara elakt att säga tjockis till en gravid. Utan för att det är fel. (Om hon inte samtidigt är både tjock och gravid.) Det stämmer liksom inte.

Och om hon råkar vara tjock på riktigt - då kan man väl lika gärna kalla henne tjockis även när hon inte är gravid, om man har behov av att påtala det? Men vad vinner man på det???

Ah i mina öron stämmer det, om jag har en stor gravidmage så tycker jag att det är en tjock mage. Inte så att den är fet, för där är ju en bebis i den. Men precis som att såsen kan vara tjock utan att vara fet så kan jag också det :D

Nä jag brukar aldrig kommentera mina vänners utseende så länge det inte är positivt. Jag tror helt enkelt vi resonerar olika om samma ord och därför tar vissa illa upp och andra inte. Därför säger jag inte Hej tjockis till någon heller (ja förutom min väninna då, men hon tog inte illa upp det vet jag).

Jag skulle heller ALDRIG någonsin peta på någons gravidmage, utan att först fråga om det är ok.

Nej, där har vi ytterligare en grej som inte jag förstår. Har tack och lov inte blivit utsatt för det av okända människor (finns risk för att jag skulle utdela en fet smäll), men min ena syster har! Vad är det om?

Jag hänger upp mig på det eftersom jag mår väldigt dåligt psykiskt av att vara gravid! Jag tycker inte det finns nåt som är det minsta trevligt med detta och jag tycker absolut inte att jag har en tjock och go mage :crazy:
Jag hänger även upp mig på folk som måste fråga "hur det är med magen", därför att jag skulle vilja vara ärlig, men vet att folk inte gärna vill veta hur dåligt man mår egentligen!

Men nej, jag tycker inte det är FRUKTANSVÄRT och självklart finns det värre saker att bli kallad, men nu är det inte det denna tråden handlar om. Skapa en ny om du undrar över det!

Ord har verkligen olika betydelse för olika människor. En tjock jacka, en tjock plånbok. Tjock är omkretsen - inte fettfylld. Även om vi då kan tvista till det och säga att en fet plånbok inte är så dumt. Eller en fet lön.

jag har samma problem...det är en tjejkompis till mig som kallar mig tjockisen och det känns.. man vill verkligen inte höra sånt för man blir faktist ledsen av det.

Jätteledsamt att du inte kan säga hur du verkligen mår.
Jag är den eviga optimisten som alltid kan se silverkanten på molnet.

Så om jag nu kommer med glada tillrop om att inte ska du bry dig om vad andra säger så hjälper det inte ett skit.
Jag hoppas du hittar någon att prata med.

Jag hänger även upp mig på folk som måste fråga "hur det är med magen", därför att jag skulle vilja vara ärlig, men vet att folk inte gärna vill veta hur dåligt man mår egentligen!

Är det så? Vill folk i allmänhet inte att man ska svara ärligt? I så fall är jag ett undantag. Jag tycker till och med att problemfyllda svar är intressantare än ett hurtigt "allt är fin-fint!"

Är det så? Vill folk i allmänhet inte att man ska svara ärligt? I så fall är jag ett undantag. Jag tycker till och med att problemfyllda svar är intressantare än ett hurtigt "allt är fin-fint!"

Då är jag med ett undantag, "allt är bra"-svar är jättejobbiga tycker jag!

Om nu allt är bra, så vill jag åtminstone höra lite om vad som är så bra, och är allt inte på topp så lyssnar jag gärna på det med!
Jag frågar ju för att jag bryr mig! :)

Nej det kanske det inte är! Det kanske i själva verket är jag som tycker det är jobbigt att behöva förklara! Vad vet jag :cool:

Jag tycker detta är jobbigt och jag är evigt tacksam att jag har så många människor i min omgivning som jag kan prata med, även nära kollegor som jag umgås privat med, för jag har då verkligen inga problem att tala om vad problemet är.

Jätteledsamt att du inte kan säga hur du verkligen mår.
Jag är den eviga optimisten som alltid kan se silverkanten på molnet.

Så om jag nu kommer med glada tillrop om att inte ska du bry dig om vad andra säger så hjälper det inte ett skit.
Jag hoppas du hittar någon att prata med.

Fast man ska alltid fortsätta komma med glada tillrop ;) en vacker dag vänder det väl (som när magen försvinner för att bebisen har kommit ut) :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 503
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar