Att bli kallad för tjockis - ok eller inte?

Sv: Att bli kallad för tjockis - ok eller inte?

Är det vanligt att folk kallar gravida för tjockis? :crazy:
Jag hade tveklöst svarat tillbaka: "Jag är gravid, det är du som är tjock" om personen i fråga hade några extrakilon.

Jag bryr mig inte det minsta faktiskt. De flesta säger det med glimten i ögat och de menar ju inte att man är fet direkt.

Nej jag tycker inte att det spelar någon roll för min del :D

Jat tycker det beror lite på vem som säger det på vilket sätt... vissa kan låta så illa spydiga o vissa är ganska gulliga när de säger att man blivit en tjockis, att oj vad fet du blivit osv, men vissa säger det så man helst vill slå ihjäl dem! BPM brukar jag säga till dem då... BPM = Bredast På Mitten!:idea:

Nej jag tycker inte att det är ok att kalla någon för tjockis någon gång.

Jag minns när jag berättade för min lärare att jag var gravid (jag gick i skolan då och berättade när jag var i sjunde månaden) och hon svarar spydigt att hon tyckte väl att jag hade fått så bred röv:eek: min bakre form hade inte ändrat sig ett dugg:grin:

Till saken hör att ingen hade sett att jag var gravid, det började synas först i vecka 32. Men istället för att säga något positivt så var hon tvungen att vräka ur sig något nedvärderande:mad: Men hon blev ju lite förvånad när jag sa när bf var:grin: hon trodde ju att det var relativt nytt.

Jag tycker inte att det är ok. Inte om man dessutom sagt att man inte tycker om det! Varför skall man sluta ha respekt för varann bara för att någon är gravid? :confused:

kl

Enda gången jag blev kallad tjockis var när sambons bror frågade hur det var med familjens favorittjockis. Men det var bara sagt av omtanke så det var helt ok. Men hade andra sagt tjockis och inte varit familj sas hade jag blivit sur

Jo fast nu vet ju folk att jag är gravid och kallar mig tjockis därav!

:rofl: det är ju det som är poängen.

Jag hade bara mage så det gick inte att ta minste på tjock vs gravid och ändå var det någon som kallade mig tjockis :D

Tillägg:

Eftersom jag har otroligt snedvriden kroppsuppfattning och varit helt besatt i träning efter den perfekta kroppen så tog jag åt mig illa även om det absolut aldrig var menat att såra.

Dvs det sas med glimten i ögat.

Senast ändrad:

Tillägg:

Eftersom jag har otroligt snedvriden kroppsuppfattning och varit helt besatt i träning efter den perfekta kroppen så tog jag åt mig illa även om det absolut aldrig var menat att såra.

Dvs det sas med glimten i ögat.

Jo jag har oxå bara mage och folk började reagera på att det syntes för max två veckor sen (jag är nu i 30:e veckan).

Dom säger det inte heller för att såra, utan det är med glimten i ögat, men jag tycker ändå inte att det är okej! Jag går ju inte runt och säger tjockis till överviktiga ens med glimten i ögat!

Nej precis, för mig är det skitsamma om det sägs med glimten i ögat för jag tycker inte att man säger så :)

Jag tycker att det är principiellt fel att folk på arbetsplatsen kommenterar ens kropp, gravid eller inte. Visst kan det sägas mer eller mindre med glimten i ögat, men tjockis är på det stora hela taget en kommentar som väldigt få har någon nytta av eller gläds åt.

Fråga:
Tycker ni det är okej att bli kallad för "Tjockis" under graviditeten?

Folk på mitt jobb, läs att de dessutom själva är föräldrar, verkar tycka det är helt okej att kalla mig tjockis när jag vaggar fram! Och när jag påtalar att jag inte tycker det känns ok så får man svaret "jo, men det är ju nu man får säga tjockis" :eek:

Den enda som får kalla mig tjockis är maken för han gör det med kärlek i blicken :love:

En person har hållit med mig och det är min syster! Är ni fler därute??

Om det inte är OK för dig är det klart att du ska säga ifrån. Men för mig har tjockis ingen negativ klang. Gravid eller inte- varför är det förnedrande att vara tjock?

Joda men jag svarade alltid "Ja men det här är enda gången det är okej att kalla mig tjock så passa på ;)" Typ!

Jat tycker det beror lite på vem som säger det på vilket sätt... vissa kan låta så illa spydiga o vissa är ganska gulliga när de säger att man blivit en tjockis, att oj vad fet du blivit osv, men vissa säger det så man helst vill slå ihjäl dem!

Jag haller med - det beror vem som sager det och hur det sags. Nar jag var gravid med tvillingarna sa sade min mamma alltid "men OJ vad FET du ar" varje gang vi sags :crazy: och envisades ocksa med att beratta hur hon minsann kommit i sina gamla jeans samma dag som hon akte hem fran sjukhuset (sen kom det fram att hon stannat hela 10 dagar, och att detta bara gallde grav 1 for efter 2:an gick hon upp betydligt mer....).
Jag gick i princip bara upp pa magen men hon tyckte val att det var underbart att antligen fa kalla mig tjock.....och inte pa ett bra satt......

Sa jag blev nog lite overkanslig pga det :(

Jag hatade när någon kallade mig för tjockis, svarade alltid; Nej, jag är GRAVID!!!

Tycker det är så okänsligt att säga att någon är tjock gravid eller inte. Det är så mycket trevligare om man säger -Vad fin du är, jag uppskattade det desto mer. De flesta gravida är ju faktiskt jättevackra oavsett vikt.

Det verkar finnas massor med människor som gillar att säga "tjockis" till gravida. Jag tror de allra flesta säger det med glimten i ögat.

Men jag fattar ändå inte varför. Att ha en stor, hård, spänd mage har väl inget med tjockhet att göra? Att vara tjock förknippar jag med att vara mjuk, och ha massor med fett överallt på kroppen.

Stor, tycker jag passar bättre: "Vad stor du har blivit nu!" Eller ännu hellre: "Vad stor magen har blivit nu!"

Det verkar finnas massor med människor som gillar att säga "tjockis" till gravida. Jag tror de allra flesta säger det med glimten i ögat.

Men jag fattar ändå inte varför. Att ha en stor, hård, spänd mage har väl inget med tjockhet att göra? Att vara tjock förknippar jag med att vara mjuk, och ha massor med fett överallt på kroppen.

Stor, tycker jag passar bättre: "Vad stor du har blivit nu!" Eller ännu hellre: "Vad stor magen har blivit nu!"

Ja, kanske det, men jag börjar bli less på att folk måste kommentera överhuvudtaget!

Jag blev ofta kallad tjockis med glimten i ögat när jag var gravid. Det var inget jag brydde mig om men jag brukar inte ta illa upp för så mycket. Men jag tror nog inte att jag skulle kalla någon annan för tjockis när den var gravid ifall hon inte skulle gilla det.

Om det inte är OK för dig är det klart att du ska säga ifrån. Men för mig har tjockis ingen negativ klang. Gravid eller inte- varför är det förnedrande att vara tjock?

Det här är vad jag satt och tänkte också. Har ni inget bättre för er än tycka att det värsta som kan hända är att någon kallar er tjock. Herreminje vad förskräckligt. Dom flesta dessutom vittnar om att det sägs i en positiv ton.

I de fall där någon sagt det för att klanka ner verkar det vara psykiga personer som ändå hade hittat något att nedvärdera - skoval eller jackfärg.

Fråga:
Tycker ni det är okej att bli kallad för "Tjockis" under graviditeten?

Folk på mitt jobb, läs att de dessutom själva är föräldrar, verkar tycka det är helt okej att kalla mig tjockis när jag vaggar fram! Och när jag påtalar att jag inte tycker det känns ok så får man svaret "jo, men det är ju nu man får säga tjockis" :eek:

Den enda som får kalla mig tjockis är maken för han gör det med kärlek i blicken :love:

En person har hållit med mig och det är min syster! Är ni fler därute??

Jag tror det beror på hur man ser på sig själv om man accepterar att bli kallad det eller inte. Jag tog inte åt mig negativt när vissa på jobbet sa så under min graviditet. Men hade jag varit överviktig och varit missnöjd med mig själv hade jag nog tagit åt mig av det och inte som ett skämt om bebben i magen.

Har ni inget bättre för er än tycka att det värsta som kan hända är att någon kallar er tjock.

Fast det är väl ändå ingen som påstått att det är bland det värsta som kan hända?!

Om vi bara får diskutera det absolut värsta som kan hända (och annars bara sånt som är käckt och roligt) kan vi lika gärna stänga ner forumet.;)

Jag skulle verkligen vilja veta poängen med att säga "hej tjockis!" till någon. Oavsett om personen faktiskt är tjock eller ej. Jämför med:
Hej brunhårig!
Hej smalis!
Hej grönögd!
Hej du med utåtstående öron!
Hej 37 i skostorlek!

Varför liksom??! Man vet ju hur man själv ser ut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 503
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar