Att bli kallad för tjockis - ok eller inte?

Gnarpis

Trådstartare
Fråga:
Tycker ni det är okej att bli kallad för "Tjockis" under graviditeten?

Folk på mitt jobb, läs att de dessutom själva är föräldrar, verkar tycka det är helt okej att kalla mig tjockis när jag vaggar fram! Och när jag påtalar att jag inte tycker det känns ok så får man svaret "jo, men det är ju nu man får säga tjockis" :eek:

Den enda som får kalla mig tjockis är maken för han gör det med kärlek i blicken :love:

En person har hållit med mig och det är min syster! Är ni fler därute??

Sv: Att bli kallad för tjockis - ok eller inte?

Jag hade svarat med en litet syrligt "jag har ju iaf en ursäkt, vilken är din?" eller något liknande. Särskillt om du påpekat att du inte tycker det är ok.

Din kropp är inte tjock, den har ett syfte. Bär dina kilon med stolthet och låt dig inte tryckas ner!

Varför skulle jag tycka det är okej att säga tjockis till någon? Spelar roll om man är gravid eller ej!

Jag tycker inte det är okej bara för att man är gravid.

Jag blir så störd på folk som gnäller på att jag hör dåligt. Jaha? Det är ju samma sak som att jag skulle gnälla på någon för att denne vaggar fram när hon är gravid.

Jag sa nåt liknande till min pappa. Han säger inte sånt för att medvetet såra, men tror inte att han fattar att det är sårande med tjockisskämt och liknande.

Jag fick också den kommentaren.

Svarade samma sak varenda gång.

Nej jag är inte tjock, jag är GRAVID

Jag gillade inte alls att bli kallad tjockis som gravid. Lagom kul när man har lite skruvad kroppsuppfattning redan från början, och ätstörningar i bagaget. Så jag brukade svara med att jotack, jag ska snabb-banta om några veckor. Tio kilo på några dar, kallas förlossning och är skiteffektivt.

Nej det tycker jag inte, och när min chef sade så till mig en gång så talade jag om att jag absolut inte vill bli kallad för det för då kommer jag bli sur. Hon förstod och såg sedan till att resten av arbetsgruppen inte heller skojade om sin flodhästliknande arbetsterapeut!

Nu ska jag gå emot strömmen och säga att jag faktiskt tycker det är helt okej att bli kallad tjockis :)
Men det beror nog på att jag vet att det sägs med glimten i ögat och på ett trevligt sätt, plus att jag alltid varit väldigt smal och haft rätt dåligt självförtroende på grund av det, alltså känns det lite roligt att bli kallad tjockis.
Sen vet jag ju också att jag är just gravid, inte tjock, och att jag snart blir av med kulan och får en liten skatt istället :love:

Om du inte vill bli kallad tjockis så är det inte okej.

Jag har inte brytt mig.

Kunde vart mina ord! Folk får gärna kalla mig tjockis med glimten i ögat.

Skulle någon däremot på tåget eller i affären säga "Hörrö tjockis kan du flytta på dig" hade jag blivit galen.

Min mamma kallade mig tjockis, jag blev inte arg, jag blev ledsen. Jag är tjock innan och min mamma kämpar med att gå upp i vikt så hon hade ingen förståelse för att jag tog illa vid mig att bli kallad tjockis.
Min moster sa det någon gång också, annars så slapp jag höra det.

Eftersom jag var rund (eller ok då, tjock :angel:) redan innan tror jag folk har passat sig för att säga det. Det jag fått höra är istället "oj vilken fin mage" eller "vilken stor mage". Den enda som kallat mig tjock är sambons 7-åriga dotter och hon menar ju inget med det så det har inte satt sig på psyket direkt ;).

Hade nog inte uppskattat att få höra det till och från av människor som inte står mig så nära. Eller inte av de närstående heller för den delen, vi är ju inte tjocka, vi bygger ett nytt liv!

Jag är kanske okänslig, men jag bryr mig inte heller om någon kallar mig tjockis, så länge det sker på rätt sätt. Men om du klart sagt till att du inte vill det ska de självklart respektera detta!

Jag bryr mej inte så mkt heller, men min mammas sambo ska alltid kommentera vikt oavsett om man inte setts på 1 vecka eller 1 år, så bara måste han säga nåt om man gått upp i vikt lite, gärna innan man hunnit säga hej ens.
När han kommenterade min mage när fjärde barnet var 3 veckor sa jag : Jag har haft 4 barn i min, vad har du i din? Lite irriterande då han själv hade begynnande ölmage..

Bär dina kilon med stolthet och låt dig inte tryckas ner!

Nja, nu har jag ju lite svårt att bära kilona med stolthet då jag tycker jag ser grotesk ut! Det verkar bara vara jag som tycker det, men nu är det så och jag har svårt att ändra på det!

Jo fast nu vet ju folk att jag är gravid och kallar mig tjockis därav!

Jag gillade inte alls att bli kallad tjockis som gravid. Lagom kul när man har lite skruvad kroppsuppfattning redan från början, och ätstörningar i bagaget. Så jag brukade svara med att jotack, jag ska snabb-banta om några veckor. Tio kilo på några dar, kallas förlossning och är skiteffektivt.

Folk verkar inte tänka sig för! Det är ju så många kvinnor som har en "skruvad" kroppsuppfattning, så det är väl klart att det blir ännu jobbigare under en graviditet även om man vet att det kommer nåt fantastiskt sen!

Nu ska jag gå emot strömmen och säga att jag faktiskt tycker det är helt okej att bli kallad tjockis :)
Men det beror nog på att jag vet att det sägs med glimten i ögat och på ett trevligt sätt, plus att jag alltid varit väldigt smal och haft rätt dåligt självförtroende på grund av det, alltså känns det lite roligt att bli kallad tjockis.
Sen vet jag ju också att jag är just gravid, inte tjock, och att jag snart blir av med kulan och får en liten skatt istället :love:

Good for you ;)

det är också oändligt många människor som hela tiden frågar om jag är gravid eller lindar in det, ex; "Vilken mage du har där, är det nåt på gång?" eller liknande!

I början var det okej, men nu börjar jag bli galet trött på detta! Funderar på att skicka ett all mail till hela stället (150 personer) och säga att jag är gravid så dom inte behöver fråga, för jag har börjat svara ironiskt att "nej, jag har bara blivit tjock!"

Är det hormonerna som spelar mig spratt?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 503
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar