Att amma eller inte...

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

Då "vad ta med till bb?" tråden spårade ur så startar jag en ny tråd för fortsatt diskution. Varsågoda!
 
Sv: Att amma eller inte...

Du kanske bör ange specifikt vad tråden ska handla om? För de som inte läst "vad ta med till bb?"?
 
Sv: Att amma eller inte...

av bananabambi "Hur garanterar man sig mot risken att kanske bajsa på sig under krystningarna? Torde vara värre än att behöva visa brösten"

Om man har fobi för ormar men inte spindlar så är ju ormar värre oavsett.

Bara för att du tycker det är värre att skita på dig än att visa brösten betyder ju inte det att alla andra tycker det.

Sen så behöver man ju inte skita i allt bara för att "man kommer ju ändå skita på sig" Jag vill inte visa brösten för alla för det. det blir ju bara ännu mer hemska saker.
 
Sv: Att amma eller inte...

Rubriken är väl rätt så informativ? ;)
 
Sv: Att amma eller inte...

Risken att man bajsar på sig så att det lackerar väggarna är något överdriven. Dels ser kroppen för det mesta till att tömma sig i god tid före förlossningen, dels kan man få lavemang om man är orolig och sen så är BM vana och beredda. De torkar bort ev små kluttar eller kladdar när det behövs.

Förresten så är det väldigt bra för bebisen att få lite av mammans bajs på sig under förlossningen! Det ympar in bakteriestammar och förbättrar immunförsvaret och t.o.m. minskar risken för framtida allergier och annat skit hos bebisen. ;)
 
Sv: Att amma eller inte...

inte_ung:

Men dom kan ju inte tvinga dig att vara näck! sen så tycker jag att det är stor skillnad på bh och tröja. en bh är ju inte direkt i vägen.

Sen kan man säkert få "utbildning" hur man använder en bröstpump utan att visa brösten.
 
Sv: Att amma eller inte...

Nja, jag blev faktiskt avklädd och påsatt en sjukhussärk. Barnmorskorna var både skickliga och snabba! Min förlossning var i full gång och jag kan lova att man tänker inte på mycket annat när man väl är mitt uppe i det.
 
Sv: Att amma eller inte...

Men nu är väl du lite dum ändå? Du skapar en tråd om amning för den befintliga tråden handlar för mycket om amning. Sedan inleder du med ett citat från mig: "Hur garanterar man sig mot risken att kanske bajsa på sig under krystningarna? Torde vara värre än att behöva visa brösten".

Kan du tala om för mig vad det har med amning att göra?
 
Sv: Att amma eller inte...

Men dom kan ju inte tvinga dig att vara näck! sen så tycker jag att det är stor skillnad på bh och tröja. en bh är ju inte direkt i vägen.
Tvinga och tvinga.
Men det plagg som man har på sig får man räkna med att offra.
De kan behöva klippa sönder det för att det är ivägen.
Om de sätter dropp, så får man inte säkert av sig det blodiga och kladdiga plagget utan att de måste använda saxen.
Och om det går tokigt så att man måste snittas akut, så måste privata plagg bort.
Så då blir det saxen även där.

Och jag ville hellre ha kvar min tröja. Hel.

Sen kan man säkert få "utbildning" hur man använder en bröstpump utan att visa brösten.
Nej, de behöver visa just hur brösten skall sitta i pumpen för att det skall komma mjölk och inte skall göra ont.
De behöver också passa in själva tratten så att det blir rätt storlek för just det aktuella bröstet.
Och storleken har inte med bröstets eller bröstvårtans rtorlek att göra, utan hur mjölkgångarna går.
Jag med minibröst med micro-bröstvårtor drog största storleken.
Det hade jag aldrig trott.
En liten storlek hade givit mig mjölkstockning.
Ingen skulle ju komma på iden att lära ut mjölkning utan kor med juver.
 
Senast ändrad:
Sv: Att amma eller inte...

Människor har verkligen behov att lägga sig i andras ammning eller inte! Annars skulle inte denna tråd skapas... Jag lägger ner det här nu så kan ni kasta era åsikter vidare...
 
Sv: Att amma eller inte...

Ogenom tänkt inlägg av mig... Det var ju naggur som startade tråden.. Ja ja jag lägger ner detta nu i alla fall...
 
Sv: Att amma eller inte...

jag är inte intresserad av att diskutera detta. jag skapade bara tråden för att min andra tråd började handla om nått helt annat än vad den startades för.
Jag tycker att man gör precis som man vill. så vitt jag vet så finns det inget som bevisar att barn som ammats länge är friskare eller mår bättre än dom som inte ammats.
 
Sv: Att amma eller inte...

nej det har inget med ammning att göra. men jag ville svara på ditt inlägg utan att förstöra min andra tråd ännu mer.
 
Sv: Att amma eller inte...

Jag må vara barnlös men några saker har jag förstått:
Ex huruvida man vill amma eller inte är något som mamman till 100% själv bestämmer oavsett omgivnings åsikter så det är väl inte så mkt att orda om.
 
Sv: Att amma eller inte...

Det där är man inte säker på nej.
Men man vet att barn som ammas alls klarar av tidiga infektioner bättre.
Och man vet att prematura barn blir mätbart intelligentare om de föds upp på bröstmjölk än om de föds upp på ersättning.
Det har med de artspecifika proteinerna att göra.

Man tror därför att det spelar roll för utveckling och tillväxt om barnet ammas eller ej de första månaderna.
Första 2 veckorna skall visst vara absolut viktigast.
Och ett par månader mycket gynsamt.
Sedan så vet man inte.
 
Sv: Att amma eller inte...

För egen del tyckte jag det var värre att visa hela mitt anus för de som fanns i rummet. Alltså, jag födde mitt andra barn stående på knä i sängen med ryggen mot publiken för att ta stöd mot den uppfällda sängen.

Det fick till resultat att den övervakning som kunde ske, vilket med förlov sagt var exakt så lite som jag ville ha, skedde bakifrån. Och vid utdrivningen vidgar sig ALLT. Fick jag reda på senare.

Och eftersom saker kan gå ganska snabbt under en förlossning är det inte alltid läge att hinna säga: "Nej, jag vill inte."

Så det finns mycket man kanske inte vill göra men som sker i alla fall. Just för att vi inte kan kontrollera förlossningar. De sker.

Sen vad gäller att visa brösten så känns det lite ofrånkomligt liksom. Barnet ska ju till bröstet så fort som möjligt.

När jag tänker efter riktigt noga så kändes brösten väldigt baturligt exponerade i förlossningssammanhang. Det var lite jobbigare att ligga på en akutbår, på rygg (med taxöron nånstans i armhålorna) med ett helt läkarteam runt omkring som tar av en kläderna för att undersöka om bröstben och revben är intakta. Men återigen, inte så mycket att välja på.

Fast det ska sägas, jag fick en filt omkring mig när polisen/hockeydomaren Rådbjer kom in för att fråga hur jag mådde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 539
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 667
Senast: gammalek
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Bexzor
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 767
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp