Arv,f-kassan och soc

Men samla ihop dom inbetalningarna och fakturorna, då ser man att hon har betalat. Skriv ett dokument där du ansvarar för att fakturorna betalas av dig och att hennes betalning är ett lån till dig som ska återbetalas.

Fakturorna är ju adresserade till mig, borde inte det räcka som dokument? Sen är det ju bara kolla mitt konto att jag inte betalt dom själv.

Fakturorna är ju adresserade till mig, borde inte det räcka som dokument? Sen är det ju bara kolla mitt konto att jag inte betalt dom själv.
Det är inte fel att ha både hängslen och livrem ibland. Ta du kopior på hennes inbetalningar så att du kan visa på papper hur du har organiserat det och vem som betalat. F ö så kan ju den som betalat dem gjort det som en gåva, eller hur?

Att systemet ser ut som det gör beror på alla som har fuskat. Det är till dem du ska rikta dina klagomål på systemet.

Försörjningsstöd ska inte ses som lön som man kan spendera som man vill utan som något som ska hjälpa en med det allra nödvändigaste under en övergångsperiod.

Att systemet ser ut som det gör beror på alla som har fuskat. Det är till dem du ska rikta dina klagomål på systemet.

Försörjningsstöd ska inte ses som lön som man kan spendera som man vill utan som något som ska hjälpa en med det allra nödvändigaste under en övergångsperiod.
Jo jag vet. Men om jag tar den lilla nöjesdelen man får och lägger på min häst istället för andra nöjen ( om mamma nu skulle betala resten, inte för att det skulle ske men om). Gör jag då fel?

Det är inte fel att ha både hängslen och livrem ibland. Ta du kopior på hennes inbetalningar så att du kan visa på papper hur du har organiserat det och vem som betalat. F ö så kan ju den som betalat dem gjort det som en gåva, eller hur?

Ja soc ser väl det som gåva. Mamma har ju bara sagt att jag får betala tillbaka när jag kan. Så vi har ju det bara muntligt att det är ett lån.

Hej buke-folket!

Ni brukar ju ha koll på det mesta och komma med goda idéer. Skapade ett nytt nick för att inte bli igenkänd.

Min far gick hastigt bort i somras och nu kommer vi syskon få ärva hans pension. Rör sig inte om nån jättesumma direkt.

Men nu till den viktiga frågan. Jag är sjukskriven från många år tillbaka och få aktivitetsersättning och bostadsbidrag från f-kassan. Jag blir dessutom utförsäkrad i dec om fk inte får in en nytt läkarintyg, har jagat läkartid sen i aug. Så ev kommer jag få söka soc istället. Blir det soc så vet jag att jag kommer få göra slut på pappas pengar innan jag får nåt från dom. Men hur funkar det om jag blir beviljad aktivitetsersättning igen? Ryker bostadsbidraget då?

Jag funderar på om jag ska föra över pengarna till mamma istället. Men jag vet inte om jag får byta kontonummer från bolaget som betalar ut pengarna.

Nån som har någon ide? Som sagt är det ingen jättestor summa, jag känner mest att det skulle vara kul att följa med mamma med familj bort över jul och faktiskt ha råd att göra något annat än betala räkningar.
Till saken hör att jag har en häst som varit skadad större delen av året och att jag fått lånat pengar av mamma sålänge för att betala vet.kostnader.

Tacksam att kommentarer om att hästen borde tas bort/ säljas inte förekommer. Hästen är min räddning för att klara vardagen. Alla andra tips mottages tacksamt.
Jag blir ärligt ledsen och sorgsen av denna tråden.
Din inställning verkar vara att utlandsresa och häst är självklarheter. Och du verkar tycka att det är självklart att du ska få göra detta genom att leva på bidrag. Jag tror du behöver anpassa din livsstil till din verklighet.

Jag fullkomligt älskar att vi har ett trygghetssystem i detta landet.
MEN- pengarna ska inte gå till att ha häst och resa utomlands. Pengarna ska gå till de som inte har mat, kläder etc.

Systemet kommer rasa samman om folk börjar vilja ha soc för att kunna åka på utlandsresa. Mängder av människor har aldrig varit utomlands trots att de försörjer sig själva.

Jag blir ärligt ledsen och sorgsen av denna tråden.
Din inställning verkar vara att utlandsresa och häst är självklarheter. Och du verkar tycka att det är självklart att du ska få göra detta genom att leva på bidrag. Jag tror du behöver anpassa din livsstil till din verklighet.

Jag fullkomligt älskar att vi har ett trygghetssystem i detta landet.
MEN- pengarna ska inte gå till att ha häst och resa utomlands. Pengarna ska gå till de som inte har mat, kläder etc.

Systemet kommer rasa samman om folk börjar vilja ha soc för att kunna åka på utlandsresa. Mängder av människor har aldrig varit utomlands trots att de försörjer sig själva.

Jag har mist min pappa och min mamma ska bort över jul. Är det då så konstigt att jag vill använda en del av arvet till att följa med? Det handlar inte om nån lyxresa som innebär 3 veckor i caribien. Det handlar om att jag ska slippa spendera min jul inne på psyk.

Jag har i vanliga fall aktivitetsersättning och vad som framgår av svaren så påverkas inte den alls av arvet.

Jag har mist min pappa och min mamma ska bort över jul. Är det då så konstigt att jag vill använda en del av arvet till att följa med? Det handlar inte om nån lyxresa som innebär 3 veckor i caribien. Det handlar om att jag ska slippa spendera min jul inne på psyk.

Jag har i vanliga fall aktivitetsersättning och vad som framgår av svaren så påverkas inte den alls av arvet.
Jag har också nyligen mist min pappa. Men om man vill resa utomlands får man skälv spara pengar.
Samhället kan inte ge dig en utlandsresa. Förstår du att mängder av människor aldrig åker utomlands.

Ja soc ser väl det som gåva. Mamma har ju bara sagt att jag får betala tillbaka när jag kan. Så vi har ju det bara muntligt att det är ett lån.
Enligt soc så innebär det att du inte kan betala tillbaka pengarna nu eftersom du behöver dem till att leva på.
Man tar inte hänsyn till skulder.
Du vet redan nu att du kanske behöver söka bistånd. Du vet om att du kommer få in pengar. Du behöver alltså planera för att använda dina pengar för ditt uppehälle.
Visst kan det kännas riktigt surt när man äntligen får lite extra, men hur skulle det annars vara? Det är trots allt den sista utvägen.

Är det så att ditt behov av bistånd är extremt kortvarigt så kan det vara möjligt att du får ett skäligt rådrum innan du måste sälja hästen eftersom den sannolikt är en tillgång.

Man brukar räkna med att man blir ha lite drygt 410kr till fritid när normen täckt basbehoven. Lyckas du hålla en häst på det så...
Sen är det ju så att man inte brukar lägga sig i exakt vad personen gör med pengarna somman får inom normen. Vill man bara leva på havregrynsgröt och lägga matpengar på ridlektioner tex. Men jag har oerhört svårt att se att det skulle gå att ha häst på försörjningstödet utan att antingen fuska eller att det riskerar att gå ut över hästen.

Det tråkigaste med denna tråden är inte att du, @Okantnamn, inte kan åka utomlands, utan att du inte får den kontakt med vården du har behov av. DET borde fungera, och om det inte gör det är det ditåt din egen och andras kraft borde riktas. Socialbidrag ska vara en nödlösning under en tid tills andra lösningar hittats, för att folk inte ska stå utan mat och tak över huvudet. Då säger det sig självt att utlandsresor och hobbys får vänta tills man själv har en inkomst att betala det med.

Jag förstår att det känns trist att inte kunna göra det man vill och att för just dig just här och nu så känner du att resan skulle göra dig gott. Men vänd på dig, när du får tillbaka aktivitetsersättningen, vill du då höja din skatt för att andra som lever på socialbidrag ska kunna resa utomlands och ha de hobbys de tycker gör dem gott? Är du själv villig att sänka din inkomst då, för att andras socialbidrag ska höjas och kontrollen av vart pengarna går ska minskas? Om andra ska ha rätt till samma resor och nöjen, och att sätta undan sina pengar till konton utan insyn och kontroll från soc, så krävs mer pengar.

Att vara hemma ensam när familjen åker iväg över julen kan kännas riktigt tråkigt, men det finns faktiskt en lösning till och det är att familjen stannar hemma alternativt betalar resan om det är en familjemedlem som inte kan vara med på firandet annars.

Om jag avsäger mig arvet och mina syskon bjuder mig på resa och betalar för min häst då? Då kan man alltså lagligt sett se det som gåvor. Och jag gör inge pengafusk eftersom pengarna aldrig hinner komma in på kontot.

Det är inte ett dugg konstigt eller svårbegripligt att du VILL det.
Det kan vi nog alla sympatisera med.

Men det är helt enkelt så att försörjningstödet är sista utvägen när man försökt lösa det på egen hand men inte kan. Du KAN lösa det, även om det känns fördjäkligt. Tro mig, jag har har perioder i mitt liv utan mat i kylskåpet och frusit om fötterna i kassa skor. Jag är väl medveten om hur jobbigt det är.

Men för att vi ska kunna ha ett skyddsnät som försörjningstödet så behöver det finnas regler. Och grundkravet är att man utömt sina resurser.

Fast vart har dag sagt att samhället ska ge mig en resa?

Därför att det är vi andra, genom vår skatt, som samlar ihop till de pengar du antingen 1. Reser för eller 2. Bekostar mat, boende och andra levnadskostnader med.

Så som socialbidraget ser ut är det ett bidrag man kan ansöka om när man inte har någon annan utväg. Det är inte ett bidrag som automatisk träder in när man inte har något annat bidrag. Om du vill ha ett sådant system istället så är det det du ska argumentera för, men då måste vi hitta en finansiering för det också, t ex genom att öka skatten. Så den frågan du egentligen ställer är "Hej Buke. Jag vill resa utomlands till jul, vill ni hjälpa mig med pengarna till det?" En del kommer att svara ja på den frågan, och en del kommer att svara nej. Men det är frågan du faktiskt ställer här, om man renodlar den.

Om jag avsäger mig arvet och mina syskon bjuder mig på resa och betalar för min häst då? Då kan man alltså lagligt sett se det som gåvor. Och jag gör inge pengafusk eftersom pengarna aldrig hinner komma in på kontot.
Fast det gör du ju. Kanske kommer de inte på dig men du har ju fortfarande fuskat.

Jag fattar inte att din familj åker utan dig om du inte kan pröjsa själv när de vet att du inte ens kan försörja dig själv. Särskilt om du garanterat kommer ligga på psyk över jul om du inte får följa med.

Det tråkigaste med denna tråden är inte att du, @Okantnamn, inte kan åka utomlands, utan att du inte får den kontakt med vården du har behov av. DET borde fungera, och om det inte gör det är det ditåt din egen och andras kraft borde riktas. Socialbidrag ska vara en nödlösning under en tid tills andra lösningar hittats, för att folk inte ska stå utan mat och tak över huvudet. Då säger det sig självt att utlandsresor och hobbys får vänta tills man själv har en inkomst att betala det med.

Jag förstår att det känns trist att inte kunna göra det man vill och att för just dig just här och nu så känner du att resan skulle göra dig gott. Men vänd på dig, när du får tillbaka aktivitetsersättningen, vill du då höja din skatt för att andra som lever på socialbidrag ska kunna resa utomlands och ha de hobbys de tycker gör dem gott? Är du själv villig att sänka din inkomst då, för att andras socialbidrag ska höjas och kontrollen av vart pengarna går ska minskas? Om andra ska ha rätt till samma resor och nöjen, och att sätta undan sina pengar till konton utan insyn och kontroll från soc, så krävs mer pengar.

Att vara hemma ensam när familjen åker iväg över julen kan kännas riktigt tråkigt, men det finns faktiskt en lösning till och det är att familjen stannar hemma alternativt betalar resan om det är en familjemedlem som inte kan vara med på firandet annars.

Men det sura är att jag vet folk som får en massa bidrag för att kunna göra saker och att jag då inte ens ska kunna få använda ett arv. Om vården inte skulle vara helt fuckedup så skulle den här situationen aldrig ha uppstått. Vilket gör att det är samhället dom sviker mig från första början...

Fast det gör du ju. Kanske kommer de inte på dig men du har ju fortfarande fuskat.

Jag fattar inte att din familj åker utan dig om du inte kan pröjsa själv när de vet att du inte ens kan försörja dig själv. Särskilt om du garanterat kommer ligga på psyk över jul om du inte får följa med.

Mammas familj åker alltid över jul och jag har aldrig kunnat följa med. Men jag har varit helt fine med det då jag har prioreterat min häst och jag och pappa har haft det mysigt över jul ändå.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 350
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka