Men som jag förstått det så har TS ingen behandlande läkare på psyk just nu, och är inte heller säker på att det faktiskt skickats någon remiss från kontaktpersonen. Blir det då dubbelremiss att vända sig till VC i förhoppning att de kan skicka en rätt?
Ärligt menad fråga, alltså. Jag förstår inte riktigt hur man ska komma vidare i TS läge? Vända sig till kontaktpersonens överordnade, kanske?
Ja, det blir en dubbelremiss.
TS behandlas inom psykiatrin, som enligt tidigare inlägg är den klinik hon haft kontakt med. Hon har ingen specifik läkare eftersom hennes vårdbehov lösts med kontaktperson i stället för läkemedel. Men det är fortfarande psykiatrin som är behandlande klinik och då är det deras ansvar att skaka fram en läkare.
Jag satt som DL i en liknande kontrovers för ett par veckor sedan: en person som vårdas av psyk och har en planerad uppföljning där hade hänvisats att kontakta vårdcentralen för sjukskrivning. Jag hänvisade tillbaka. Psyk hänvisade till att man inte hade lediga mottagningstider och hänvisade patienten till vårdcentralen.
Jag surnade till och ringde till psykjouren som fixade intyget åt patienten, och så skickade jag en avvikelserapport till ledningen gällande hänvisningen.
Jag hade tre telefonsamtal med patienten, helt i onödan, på grund av att psykiatrin inte skötte sitt jobb. Det blev väl sammanlagt, inklusive den tid det gick åt för att "köra över" psykjouren ungefär en timmes jobb på vårdcentralen, som i stället kunde ha använts till att bedöma en nyinsjuknad person eller två.
Man kan ibland skriva en påstötningsremiss vilket jag gjorde i ett helt annat ärende till en helt annan klinik förra veckan. Fick helt korrekt min nya remiss avvisad eftersom kliniken redan sköter patientens (i detta fall) ledsjukdom. Dock fick min extraremiss avsedd verkan. I det fallet var patienten hos mig för en vanlig årskontroll av diabetes men visade sig ha fått hemsk psoriasis vilket med 99% sannolikhet berodde på en av de mediciner patienten fick för sin ledgångsreumatism.
I det fallet gick det inte åt extra tid på vårdcentralen för "någon annans" jobb, utan det blev mest ett meddelande om att "patienten har förresten biverkningar av era läkemedel". Borde nog formellt ha skickats som brev angående patienten i stället för remiss, om man ska vara petig.
Att komma vidare i TS läge handlar rimligen om att TS själv ringer till psykmottagningen och ber om en tid för lärkarintyget i fråga. Eller att TS övertygar FK om att de ska begära intyget (vilket de kan göra; FK kan skicka en begäran om sådant intyg till en sjukvårdsinrättning som då är skyldiga att hjälpa till). Så om TS har god kontakt med sin handläggare på FK så kan en begäran därifrån sätta lite fart på karusellen.