Arv,f-kassan och soc

Ditt ultimatum om att om du inte får resa så kommer du minsann hamna på behandlingshem gör det än mer märkligt för mig att din familj ens överväger att åka utan dig. Det här är inte ett problem som soc ska lösa, så att du får pengar fastän du lagt dina pengar på resa och häst utan det här är ett problem som du bör ta med vården eller din familj.

Det här känner jag också är så man häpnar och storknar. Familjen skiter i att TS sitter ensam över julen och mår skitdåligt, och kommer att gå ner sig i ångest, depression och få sjukhusvård p g a att de åker utomlands. De är ursäktade.

Men SOC ska bry sig och bekosta kalaset, för att annars kostar det mer för samhället med sjukvården? Är det någon form av utpressning? (mot oss att ändra åsikt?)

Är det inte bättre att fundera över hur sund relationen med familjen är (och hur det bidrar till ångest , depression och psykvård) när de kan njuta av en utlandssemester medan del av sagda familj är m e m självmordsbenägen p g a resan?

I ditt läge hade jag inte ens funderat på utlandsresa. Eller rättare sagt, jag förstår att du funderar, men det låter ju bara som plåster på såret. Det vettigaste borde vara fullt fokus på att reda upp din situation - dvs få till ett läkarbesök. Hur ska du kunna rehabiliteras och komma tillbaka i arbete om du inte ens har någon läkarkontakt? Det låter ju bara som om du famlar omkring i tillvaron med din häst som din mamma får bekosta och nån släpfot till kontakt på psyk som inte gör sitt jobb. Du behöver ju en doktor. Kontinuerligt. Så att du kan bli frisk.

Var glad om arvet gör att du slipper soc. Och använd en del av det till att betala skulden till din mamma.

1. Nej.

2. Fk har inte haft synpunkter på att en del av mina pengar går till hästen... Lika lite som dom haft synpunkter på att en kompis lägger allt på hundutställningar, en annan festar varje hel och en tredje köper datorer och spel mm för pengarna.
Fast det är skillnad på att ha ersättning från fk och få försörjningstöd.
Försörjningstödet är sista utvägen.

I ditt läge hade jag inte ens funderat på utlandsresa. Eller rättare sagt, jag förstår att du funderar, men det låter ju bara som plåster på såret. Det vettigaste borde vara fullt fokus på att reda upp din situation - dvs få till ett läkarbesök. Hur ska du kunna rehabiliteras och komma tillbaka i arbete om du inte ens har någon läkarkontakt? Det låter ju bara som om du famlar omkring i tillvaron med din häst som din mamma får bekosta och nån släpfot till kontakt på psyk som inte gör sitt jobb. Du behöver ju en doktor. Kontinuerligt. Så att du kan bli frisk.

Var glad om arvet gör att du slipper soc. Och använd en del av det till att betala skulden till din mamma.
Exakt vad jag funderat på.
TS borde ju ha en läkare till hjälp i kontakten med FK. Dessutom borde väl sjukskrivande läkare göra upp en plan med TS.
Det måste ju finnas någon som har kontakt med TS?

Givetvis. Precis som att jag kan läsa vad du tycker och tänka "herrejisses".

Jag har inte sagt att du ska avliva din häst, inte ens att du ska göra dig av med den. Jag säger bara vad jag hade gjort i din situation. Jag kommer aldrig begripa alla på Buke som hävdar att de "måste" ha sitt djur fastän de faktiskt inte kan betala för dem. Hur man kan välja sådan ekonomisk instabilitet är obegripligt för mig.

Ditt ultimatum om att om du inte får resa så kommer du minsann hamna på behandlingshem gör det än mer märkligt för mig att din familj ens överväger att åka utan dig. Det här är inte ett problem som soc ska lösa, så att du får pengar fastän du lagt dina pengar på resa och häst utan det här är ett problem som du bör ta med vården eller din familj.

Ditt resonemang känns bortskämt tycker jag.
Fast jag har inte ställt nå ultimatum att det kommer att bli. Skriver ju vad som kan hända och vad som har hänt tidigare år...

Exakt vad jag funderat på.
TS borde ju ha en läkare till hjälp i kontakten med FK. Dessutom borde väl sjukskrivande läkare göra upp en plan med TS.
Det måste ju finnas någon som har kontakt med TS?
Har endast en kontaktperson som egentligen tillhör ett helt annat team, hon hänger bara kvar som samtalskontakt. Jag har ingen läkare alls kopplad till mig.

Nu får jätte gärna komma med konkreta tips hur jag ska löda situationen. Och då inte bara skit i resan. Jag har förstått det och jag ska inte. Och om ni då tycker att jag är bortskämd för att jag tycker att det känns piss så får ni tycka det. Men det löser ändå inte situationen. Hästen går inte att sälja gammalt skadat varmblod, så då är det slakt som gäller.

Men vem har sjukskrivit dig?

Nån läkare för jättelänge sen som inte jobbar kvar. Sen har psyk gjort massa omgrupperingar mellan bup, unga vuxna och vuxen psykiatrin och nånstans där är jag borttappad. Sist jag sökte a-ersättning så fick jag beviljat 2 år framåt, behövde då heller inget nytt intyg utan set räckte med att min KP kompletterade lite. Men nu har jag en ny handläggare och hon vill ha ett nytt intyg.

Hur kan du vara sjukskriven sedan flera år, som du skriver i startinlägget?
Jag vet inte ens om jag är sjukskriven. Jag var det först och fick då a-ersättning och sen har jag fortsatt få det. Så har bara tagit för givit att jag är sjukskriven då. Kanske finns nån annan benämning

Jag vet inte ens om jag är sjukskriven. Jag var det först och fick då a-ersättning och sen har jag fortsatt få det. Så har bara tagit för givit att jag är sjukskriven då. Kanske finns nån annan benämning
Det låter helt sanslöst. Som att de har tappat bort dig totalt. Det låter verkligen inte som du skrev: Meningen är ju ändå att jag ska få vård och rehabiliteras för att kunna komma ut i arbetslivetigen.

Det låter helt avgörande att du får en läkarkontakt igen, kontinuerlig, så att du kan få behandling med sikte på att du faktiskt ska bli bättre. De gör dig ju till lallare helt utan styrsel - det skulle jag i alla fall jag bli, med den hanteringen.

Nån läkare för jättelänge sen som inte jobbar kvar. Sen har psyk gjort massa omgrupperingar mellan bup, unga vuxna och vuxen psykiatrin och nånstans där är jag borttappad. Sist jag sökte a-ersättning så fick jag beviljat 2 år framåt, behövde då heller inget nytt intyg utan set räckte med att min KP kompletterade lite. Men nu har jag en ny handläggare och hon vill ha ett nytt intyg.

Som jag förstått det är det nya regler hos FK. Så det är väldigt svårt att få igenom längre sjukskrivningar. Därför sjukskriver läkare idag bara några månader i taget. Trots att de vet att vissa patienter garanterat behöver mer tid borta än så eller rent av aldrig kan komma ut i arbetslivet.
Det går att sjukskriva längre. Men det blir ett jäkla trassel med fk. Så istället måste läkaren träffa patienten vid varje sjukskrivning och sjukskriva på nytt.
Det kan man ju fundera på om det inte är slöseri med statens pengar.. Men så har jag förstått att det ser ut idag..

Så jag skulle råda dig att se till att de skakar fram en läkare till dig. För är det så att du bör vara sjukskriven mer än 2-3 månader kommer du behöva till läkaren igen, tror jag.
Däremot tror jag inte de brukar vara omöjliga i att fixa fram läkartid om du förklarar ditt läge.
Så ring du mottagningen och förklara hur det är och att det är ont om tid. :)

Nu får jätte gärna komma med konkreta tips hur jag ska löda situationen. Och då inte bara skit i resan. Jag har förstått det och jag ska inte. Och om ni då tycker att jag är bortskämd för att jag tycker att det känns piss så får ni tycka det. Men det löser ändå inte situationen. Hästen går inte att sälja gammalt skadat varmblod, så då är det slakt som gäller.
Bra! Nu ser vi lite ödmjukhet och vilja att förändra! Då är det på rätt spår!

Det viktiga tror jag är att få en läkarkontakt.
Och att ni börja göra upp en plan.

Som jag förstått det är det nya regler hos FK. Så det är väldigt svårt att få igenom längre sjukskrivningar. Därför sjukskriver läkare idag bara några månader i taget. Trots att de vet att vissa patienter garanterat behöver mer tid borta än så eller rent av aldrig kan komma ut i arbetslivet.
Det går att sjukskriva längre. Men det blir ett jäkla trassel med fk. Så istället måste läkaren träffa patienten vid varje sjukskrivning och sjukskriva på nytt.
Det kan man ju fundera på om det inte är slöseri med statens pengar.. Men så har jag förstått att det ser ut idag..

Så jag skulle råda dig att se till att de skakar fram en läkare till dig. För är det så att du bör vara sjukskriven mer än 2-3 månader kommer du behöva till läkaren igen, tror jag.
Däremot tror jag inte de brukar vara omöjliga i att fixa fram läkartid om du förklarar ditt läge.
Så ring du mottagningen och förklara hur det är och att det är ont om tid. :)
Men hur gör man då med a-ersättningen den söker man ju årsvis?

Ang sjukskrivning behöver man mig veterligen inte vara sjukskriven för att ha aktivitetsersättning. Jag har då iaf aldrig sjukskrivits och har haft aktivitetsersättning de senaste 7-8 åren. Aktivitetsersättning får man inte baserat på sjukdom utan på bristande arbetsförmåga.
Däremot är det ju viktigt att det finns någon form av behandling (något som inte nödvändigtvis innebär att det finns en behandlande läkare) och det brukar FK också kräva för att man ska ha rätt till aktivitetsersättning. I det här fallet kontaktpersonen?

Hur som helst så ring psyk för att fixa en tid, det är inte hållbart att vänta på kp hur länge som helst. Eller ring FK och be de begära ett intyg som någon (kryddelydd?) nämnde, det lät praktiskt!

Vad vill du själv?
Vill du försöka få förlängt det du har nu?
Eller vill du utbilda dig? Komma ut i "vanligt " arbete?

Vad kan kontaktpersonen hjälpa till med?
Jag har redan skickat in ansökning för ett år men måste komplitera med läkarintyg för att få det godkänt. I januari har jag en praktikplats jag ska få arbetsträna på det vet fk om. Så nästkommande år ska ju bli ett rehabiliteringsår för att se om jag klarar av arbetslivet igen.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 350
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka