Arv,f-kassan och soc

@Okantnamn, jag tror i vilket fall att det bästa för dig just nu är att lägga all din energi på att försöka få fram ett läkarintyg från rätt ställe, snarare än på att det är surt att "en massa andra" kan göra saker du inte kan. Om läkarintyget kommer fram tills decembermötet så har du inte längre något problem, låter det som. Jag förstår att det kan vara svårt att tänka rationellt och hitta orken för att tjata och ligga på, men det är nog det absolut mest konstruktiva du kan göra just nu.

Edit: Det verkar inte vara intyget som behövs, utan läkarutlåtande, men tid för att få ett sådant då.

Jo det är ett utlåtande och inte ett intyg, det bara låter som amma sak i mina öron. Jag har ju varit på min KP hur länge som helst nu att hon ska fixa en läkartid eller skicka remiss. Men eftersom jag har hamnat i ett mellan läge och står utan läkare så tar allt sån himla tid. Och jag har lixom inte så mycket ork till att kriga.

Har du provat att bara ringa receptionen på psyk och förklara läget? Och be dem ordna en läkartid fort?
De brukar ofta ha någon akuttid inplanerad.

Nej det har jag faktiskt inte gjort. Det är min KP som sagt att hon ska fixa allt och att det går snabbare att ta det genom henne än att boka själv.

Jag skulle bara vilja påpeka att TS, du har ju faktiskt inte råd att ha häst. Nu är det ju din mamma som får rycka in och betala vissa kostnader. Det är ju inte att klara att ha häst på de bidrag du får. Du har heller inte råd att återbetala pengarna, får du kan inte lägga undan. Du ligger alltså konstant back.

Det är jättetrist att inte ha råd med det man vill. Jag hade som yttersta strategi att göra av med hästen när jag gick ut i arbetslöshet och var arbetslös tre månader utan något annat än min slutlön att leva av. Det var ju enda sättet att minska kostnaderna, efter att jag dragit ner maten till 1000 kr/månad, bilen till ett minimum och sagt upp allt som gick att säga upp. Visst mådde jag bra av att komma ut till hästen, men det var ju inget jag kunde ha råd med utan någon inkomst.

Jag skulle bara vilja påpeka att TS, du har ju faktiskt inte råd att ha häst. Nu är det ju din mamma som får rycka in och betala vissa kostnader. Det är ju inte att klara att ha häst på de bidrag du får. Du har heller inte råd att återbetala pengarna, får du kan inte lägga undan. Du ligger alltså konstant back.

Det är jättetrist att inte ha råd med det man vill. Jag hade som yttersta strategi att göra av med hästen när jag gick ut i arbetslöshet och var arbetslös tre månader utan något annat än min slutlön att leva av. Det var ju enda sättet att minska kostnaderna, efter att jag dragit ner maten till 1000 kr/månad, bilen till ett minimum och sagt upp allt som gick att säga upp. Visst mådde jag bra av att komma ut till hästen, men det var ju inget jag kunde ha råd med utan någon inkomst.

Fast nu hade jag ju häst nör allt detta drog igång och jag har haft råd hittills utan problem. Hon skadade sig illa i hagen och fick genomgå en mindre operation i vintras. Mamma vet vad hästen betyder för mig och gör för mitt mående därför har hon lånat ut pengar till vet. Min förhoppning är att komma tillbaka till arbetslivet och då ha råd att försörja mig och min häst ordentligt. Varken psyk eller fk har haft synpunkter. Jag har tom fått skjuts ut till stallet av personal när jag varit inlagd för att kunna träffa min häst.

Det förekommer massor av folk som har häst på a-ersättning även här på buke...

Fast nu hade jag ju häst nör allt detta drog igång och jag har haft råd hittills utan problem. Hon skadade sig illa i hagen och fick genomgå en mindre operation i vintras. Mamma vet vad hästen betyder för mig och gör för mitt mående därför har hon lånat ut pengar till vet. Min förhoppning är att komma tillbaka till arbetslivet och då ha råd att försörja mig och min häst ordentligt. Varken psyk eller fk har haft synpunkter. Jag har tom fått skjuts ut till stallet av personal när jag varit inlagd för att kunna träffa min häst.

Det förekommer massor av folk som har häst på a-ersättning även här på buke...
Men tycker du inte själv det är fel att vi andra ska betala så du kan åka utomlands och ha häst?
Vi själva som jobbar har inte råd att betala detta till oss själva men ska betala för dig?

Men tycker du inte själv det är fel att vi andra ska betala så du kan åka utomlands och ha häst?
Vi själva som jobbar har inte råd att betala detta till oss själva men ska betala för dig?
Men forfarande har jag inte bett er om det. Jag förstår att jag måste leva på mitt arv om jag inte får förlängd ersättning. Och vad jag gör med ersättningspengarna ska främja mitt mående vilket min häst gör. Nog om soc nu! Förhoppningsvis behöver jag inte vända mig dit.

Men forfarande har jag inte bett er om det. Jag förstår att jag måste leva på mitt arv om jag inte får förlängd ersättning. Och vad jag gör med ersättningspengarna ska främja mitt mående vilket min häst gör. Nog om soc nu! Förhoppningsvis behöver jag inte vända mig dit.
Om du lägger arvet på resa och häst o sen ansöker om soc och bidrag för att klara hyra, mat etc. Ja då betalar vi andra din häst och resa.
Istället kan du lägga arv på hyra o h mat.

Om någon mår skitdåligt om denne inte får flyga jetfighter och vaska Dom Perignon, ska då det göras undantag för av soc?

Som del av vårdplanering, visst kan hästar vara positivt och erbjudas i terapeutiskt syfte. Men inte att äga om man inte själv kan bekosta det med inkomster.

Om du lägger arvet på resa och häst o sen ansöker om soc och bidrag för att klara hyra, mat etc. Ja då betalar vi andra din häst och resa.
Istället kan du lägga arv på hyra o h mat.

Hade jag inte haft arvet hade soc fått rycka in iaf. Helt ärligt hade du inte vilja göra samma sak? Jag har insett att det bara är för mig att bita i det sura äpplet och leva på arvet ett par månader om det nu blir aktuellt med soc.

Hade jag inte haft arvet hade soc fått rycka in iaf. Helt ärligt hade du inte vilja göra samma sak? Jag har insett att det bara är för mig att bita i det sura äpplet och leva på arvet ett par månader om det nu blir aktuellt med soc.
Jag hade aldrig haft häst om jag inte haft råd.
Jag hade inte ens tänkt på utlandsresa.
Jag har varit sjukskriven och haft pissdålig ekonomi. Men nej jag gick inte till soc. Istället hade jag extremt låga utgifter. Betalade bara boende, räkningar och billig mat. Inga dyra nöjen.

Om någon mår skitdåligt om denne inte får flyga jetfighter och vaska Dom Perignon, ska då det göras undantag för av soc?

Som del av vårdplanering, visst kan hästar vara positivt och erbjudas i terapeutiskt syfte. Men inte att äga om man inte själv kan bekosta det med inkomster.
1. Nej.

2. Fk har inte haft synpunkter på att en del av mina pengar går till hästen... Lika lite som dom haft synpunkter på att en kompis lägger allt på hundutställningar, en annan festar varje hel och en tredje köper datorer och spel mm för pengarna.

Jag har insett att det bara är för mig att bita i det sura äpplet och leva på arvet ett par månader om det nu blir aktuellt med soc.
Du får ursäkta men nu blir jag fan irriterad. Hur är det att bita i det sura äpplet?? Du har fått ett arv - hur sorglig anledningen till det än är så är det trots allt så att du nu kan försörja dig själv två månader innan du behöver söka ekonomiskt bistånd. HUR är det att bita i det sura äpplet? Det är så många människor i världen som lever i länder där det inte finns nåt jädra bistånd, vi har effing TUR i Sverige som har det stödet. Och nu muttrar du över det faktum att du inte kan få lägga pengarna på en resa istället. Alltså förlåt men :banghead:. Jag brukar aldrig nånsin klaga över att folk är bortskämda i Sverige men nu är jag bra jäkla nära kan jag säga.

Om jag hade varit du: Ångest panik och oro över risken att inte kunna försörja mig själv utan behöva söka soc (samt frustration över skräpvården som inte fungerar i detta fall), lättnad att jag får in en summa som gör att jag kan försörja mig ett litet tag. Lättnad att jag kan söka soc när pengarna tagit slut.

Hästen hade jag gjort mig av med för länge sedan.

Jag hade aldrig haft häst om jag inte haft råd.
Jag hade inte ens tänkt på utlandsresa.
Jag har varit sjukskriven och haft pissdålig ekonomi. Men nej jag gick inte till soc. Istället hade jag extremt låga utgifter. Betalade bara boende, räkningar och billig mat. Inga dyra nöjen.
Blir jag utförsäkrad måste jag vända mig till soc.... Jag har haft a-ersättning flera år som innebär kraftigt begränsad ekonomi och har heller aldrig tänkt tanken på resa.

Du får ursäkta men nu blir jag fan irriterad. Hur är det att bita i det sura äpplet?? Du har fått ett arv - hur sorglig anledningen till det än är så är det trots allt så att du nu kan försörja dig själv två månader innan du behöver söka ekonomiskt bistånd. HUR är det att bita i det sura äpplet? Det är så många människor i världen som lever i länder där det inte finns nåt jädra bistånd, vi har effing TUR i Sverige som har det stödet. Och nu muttrar du över det faktum att du inte kan få lägga pengarna på en resa istället. Alltså förlåt men :banghead:. Jag brukar aldrig nånsin klaga över att folk är bortskämda i Sverige men nu är jag bra jäkla nära kan jag säga.

Om jag hade varit du: Ångest panik och oro över risken att inte kunna försörja mig själv utan behöva söka soc (samt frustration över skräpvården som inte fungerar i detta fall), lättnad att jag får in en summa som gör att jag kan försörja mig ett litet tag. Lättnad att jag kan söka soc när pengarna tagit slut.

Hästen hade jag gjort mig av med för länge sedan.
Fast jag har rätt till min åsikt hur fel ni än tycker att den är. Men ta scenariot att jag avlivar hästen och stannar hemma över jul, går kanske ännu djupare ner i depressionen hamnar på psyk/behandlingshem igen. Vem bekostar då allt det?

1. Nej.

2. Fk har inte haft synpunkter på att en del av mina pengar går till hästen... Lika lite som dom haft synpunkter på att en kompis lägger allt på hundutställningar, en annan festar varje hel och en tredje köper datorer och spel mm för pengarna.

Men försäkringskassan och socialen är inte samma sak. Socialbidrag får man ta del av när alla andra möjligheter till försörjning är uttömda. Ersättning ifrån försäkringskassan får man när man pga sjukdom/skada inte kan arbeta. Det enda försäkringskassan bryr sig om är att du ska bli frisk såfort som möjligt och då kan hästsällskap vara oerhört positivt om det i sig gör att du blir snabbare frisk och kan börja arbeta. Skulle du däremot lägga ersättningen från försäkringskassan på destruktiva saker som gör dig sämre/sjukare så lovar jag att du hade blivit av med din ersättning eftersom du då inte strävar efter att bli arbetsför igen. Man uppbär inte ersättning ifrån försäkringskassan utan krav heller även om du är friare att göra vad du behagar med pengarna du får ut.

Fast jag har rätt till min åsikt hur fel ni än tycker att den är. Men ta scenariot att jag avlivar hästen och stannar hemma över jul, går kanske ännu djupare ner i depressionen hamnar på psyk/behandlingshem igen. Vem bekostar då allt det?
Givetvis. Precis som att jag kan läsa vad du tycker och tänka "herrejisses".

Jag har inte sagt att du ska avliva din häst, inte ens att du ska göra dig av med den. Jag säger bara vad jag hade gjort i din situation. Jag kommer aldrig begripa alla på Buke som hävdar att de "måste" ha sitt djur fastän de faktiskt inte kan betala för dem. Hur man kan välja sådan ekonomisk instabilitet är obegripligt för mig.

Ditt ultimatum om att om du inte får resa så kommer du minsann hamna på behandlingshem gör det än mer märkligt för mig att din familj ens överväger att åka utan dig. Det här är inte ett problem som soc ska lösa, så att du får pengar fastän du lagt dina pengar på resa och häst utan det här är ett problem som du bör ta med vården eller din familj.

Ditt resonemang känns bortskämt tycker jag.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 350
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka