Arv,f-kassan och soc

Vad händer om man får avslag och måste söka om? Får man då retroaktivt från första sök tillfället?

Googlade lite snabbt och jag tolkar det som att du överklagar ju ett beslut (inte söker om) och det som omprövas då är ju din ursprungliga ansökan, alltså det är det datumet du från början sökt som normalt sett gäller.

Fast jag tror sånt är ganska ovanligt om man inte missköter sig. Min handläggare sa att det oftast är folk som typ gör av med alla pengar på systembolaget och sånt som de försöker ha extra koll på. Jag upplevde att det blev lite "friare" när jag visat att jag "sköter mig". Har skitdåliga erfarenheter av soc från när jag var barn men som vuxen så gick det mesta lätt och smidigt även om det är drygt att känna sig smått omyndighetsförklarad.

Det tror jag oxå. Har gått på soc med och har aldrig varit med om att dom ens har frågat om att få komma hem till mig. Dock hade jag 2 konton då och dom fick konto utdrag till båda varav ena var matkonto, så det var nog lätt att hålla koll på mina matkostnader eftersom dom alltid låg på matkontot och det bara var matbutiker och nåt pasta/pizza ställe draget därifrån :D

Min kontakt person har skrivit remissen. Pga jag hamnat mittemellan eller utanför vad man nu vill kalla det så har hon inte kunnat fixa en läkartid. Jag har frågat henne varje gång vi träffats om hur det går med läkare. Orkar inte kriga längre. Vill lixom bara ge upp. Det har varit lite för mycket motgångar det här året...

Boka en tid till vårdcentralen så kan de antingen fixa intyget eller skriva en remiss till psyk. Kontaktpersonen borde väl ha fixat remiss i september redan, suck.

Boka en tid till vårdcentralen så kan de antingen fixa intyget eller skriva en remiss till psyk. Kontaktpersonen borde väl ha fixat remiss i september redan, suck.

Kp har sagt om jag går till vc så får jag dra hela min sjukdomshistoria för dom har inte tillgång till hela min journal och berättat varför jag inte kommer kunna jobba under nästa år.

Det tror jag oxå. Har gått på soc med och har aldrig varit med om att dom ens har frågat om att få komma hem till mig. Dock hade jag 2 konton då och dom fick konto utdrag till båda varav ena var matkonto, så det var nog lätt att hålla koll på mina matkostnader eftersom dom alltid låg på matkontot och det bara var matbutiker och nåt pasta/pizza ställe draget därifrån :D

Men har dom alltså så stor koll på vad man använder pengarna till? Tycker ändå att det borde vara upp till var och en om man vill lägga sina pengar på mat, kläder, alkohol, djur osv

Jo jag har stress pga jag inte fått nå läkarintyg än. Remiss är skriven. Men vården är ju inte fullt fungerande alla gånger... Jag vet inte mer vad jag kan göra för att skynda på det hela. Tips om det mottages tacksamt.

Jag ser det ändå inte som om att jag lurar soc för att jag vill betala tillbaka ett lån och fira jul med min familj.
Förstår det! Har varit där själv, den där stressen kring byråkratin har förstört mycket genom åren och definitivt segat ner processen att bli arbetsför.
Vet inte hur det funkar riktigt men nog borde man kunna söka på andra vårdcentraler och så?

Nej betala lån och fira jul med familjen är ju inte att lura soc, att hemlighålla pengarna däremot är det.

Jag har fått både akt.ers. och bostadstillägg över ett halvår retroaktivt. Man kan ju få från tiden man skickat in ansökan (deras handläggningstider kan ju inte den sökande lastas för) och man kan ansöka tre månader "bakåt i tiden".
Ah ja nu när du säger det så ringer det en liten klocka långt bak i minnet... :)

Kp har sagt om jag går till vc så får jag dra hela min sjukdomshistoria för dom har inte tillgång till hela min journal och berättat varför jag inte kommer kunna jobba under nästa år.
Kan din psykkontakt skriva ner relevant info som du kan ta med till läkaren då tro? Det har underlättat mycket för egen del när jag krånglat med intyg, och underlättar säkerligen även för läkaren.

Men det är ju bara att begära ut din journal och lämna till vc, om de inte kan se den i journalsystemet. Berätta varför du inte kommer kunna jobba kommer du ju behöva göra oavsett vilken läkare du träffar.

Nej betala lån och fira jul med familjen är ju inte att lura soc, att hemlighålla pengarna däremot är det.

Men svaren jag fått så kommer jag bli nekad bidrag om jag gör det.

Kp kommer nog bli med till läkaren då jag har väldigt svårt för att prata med folk, så hon kan ju framföra sina synpunkter då.

Men det är ju bara att begära ut din journal och lämna till vc, om de inte kan se den i journalsystemet. Berätta varför du inte kommer kunna jobba kommer du ju behöva göra oavsett vilken läkare du träffar.

KP sa att om jag träffat en psykiatriläkare på sjukhuset på en gång så kan denne bara uppdatera det gamla läkarintyget och jag behöver på så sätt inte berätta så mycket. Finns ju inte så mycket att säga för mitt mående är detsamma som sist jag sökte.

KP sa att om jag träffat en psykiatriläkare på sjukhuset på en gång så kan denne bara uppdatera det gamla läkarintyget och jag behöver på så sätt inte berätta så mycket. Finns ju inte så mycket att säga för mitt mående är detsamma som sist jag sökte.

Ta med det gamla intyget och visa läkare på vårdcentralen då. Antingen får ju vårdcentralen hjälpa dig eller så får de jaga på psyk.

Men svaren jag fått så kommer jag bli nekad bidrag om jag gör det.

Kp kommer nog bli med till läkaren då jag har väldigt svårt för att prata med folk, så hon kan ju framföra sina synpunkter då.
Ja det kan hända. Men hellre nekad än både nekad och åtalad alternativt åtalad och återbetalningsskyldig. Personligen hade jag nog i det läget kollat om jag kan skjuta fram återbetalning av lån tills det är löst med FK iom att du om du beviljas antingen får det i tid eller iaf får pengar retroaktivt. Men det är vad jag hade gjort och jag är inte speciellt ekonomiskt lagd heller iofs så det kanske är dumt, vad vet jag :p

Ah, bra! Då borde det ju bara vara att jaga på andra vårdcentraler också för att få en tid så snabbt som möjligt?
Uppdatera gamla intyg kan väl vanliga läkare på vc också göra, så gjordes iaf för mig sist jag skulle förnya aktivitetsersättning. Var in 10 min, konstaterade att läget är likadant och så plitade läkaren ner ett intyg utefter det gamla bara. En vecka senare var chocken ett faktum när FK hade beviljat aktivitetsersättningen med rekordfart :D

Min kontakt person har skrivit remissen. Pga jag hamnat mittemellan eller utanför vad man nu vill kalla det så har hon inte kunnat fixa en läkartid. Jag har frågat henne varje gång vi träffats om hur det går med läkare. Orkar inte kriga längre. Vill lixom bara ge upp. Det har varit lite för mycket motgångar det här året...

Vart har din kontaktperson riktat remissen?
Vårdens organisation är många gånger svår att förstå sig på, även för oss som jobbar där.
"min" lokala psykiatri fungerar också dåligt där personer som går inom psykiatrin för behandling, hänvisas till vårdcentralen för sjukintyg. Enligt FK är det behandlande klinik som ska stå för bedömning av arbetsförmåga.
Sådant kan stöka till en hel del också.

Jag tror inte du ska nöja dig med att vänta på kallelse.
Om du hör till psykiatrin, som det verkar utifrån dina inlägg, så behöver du själv ringa till en mottagning, antagligen besvaras ditt samtal av en rådgivningssjuksköterska, och begära läkartid pga behov av sjukintyg. Och du behöver antagligen ringa flera gånger och påtala ditt behov.

Om du bara ger upp, kommer du sannolikt inte att få någon läkartid inom det tidsutrymme du behöver.

Är det fråga om LOH?

[QUOTE="gul_zebra, post: 17202057, member: 1175"
Ah, bra! Då borde det ju bara vara att jaga på andra vårdcentraler också för att få en tid så snabbt som möjligt?
Uppdatera gamla intyg kan väl vanliga läkare på vc också göra, så gjordes iaf för mig sist jag skulle förnya aktivitetsersättning. Var in 10 min, konstaterade att läget är likadant och så plitade läkaren ner ett intyg utefter det gamla bara. En vecka senare var chocken ett faktum när FK hade beviljat aktivitetsersättningen med rekordfart :D[/QUOTE]

Normalt sett är det behandlande klinik som ska utfärda intyg.
Det normala är att vårdcentralerna inte utfärdar intyg gällande personer som behandlas inom psykiatrin, även om undantag antagligen görs.

Jag är tjatig.
Men det är behandlande klinik som ska utfärda intyg.
Det är inte "bara att" begära av en läkare i "fel" specialitet att utfärda intyg.
Det låter inte som vårdcentralens uppdrag utan som psykiatrins uppdrag.

Jag är tjatig.
Men det är behandlande klinik som ska utfärda intyg.
Det är inte "bara att" begära av en läkare i "fel" specialitet att utfärda intyg.
Det låter inte som vårdcentralens uppdrag utan som psykiatrins uppdrag.
Nej, det som var "bara" var att begära ut journalen. Inte att begära något av vc. Problemet är ju att när psyk vägrar ge en tid så måste man vända sig till vc till slut.

Jag föreslår ju också att vc kan skriva remiss till psyk för att jaga på.

Vart har din kontaktperson riktat remissen?
Vårdens organisation är många gånger svår att förstå sig på, även för oss som jobbar där.
"min" lokala psykiatri fungerar också dåligt där personer som går inom psykiatrin för behandling, hänvisas till vårdcentralen för sjukintyg. Enligt FK är det behandlande klinik som ska stå för bedömning av arbetsförmåga.
Sådant kan stöka till en hel del också.

Jag tror inte du ska nöja dig med att vänta på kallelse.
Om du hör till psykiatrin, som det verkar utifrån dina inlägg, så behöver du själv ringa till en mottagning, antagligen besvaras ditt samtal av en rådgivningssjuksköterska, och begära läkartid pga behov av sjukintyg. Och du behöver antagligen ringa flera gånger och påtala ditt behov.

Om du bara ger upp, kommer du sannolikt inte att få någon läkartid inom det tidsutrymme du behöver.

Är det fråga om LOH?

KP har skickat remiss till psyk, om hon nu ens skickat iväg den än. Hon är tydligen inte heller så snabb...
Jag har pratat med min handläggare på fk och enligt henne kan jag vända mig till vc men att vc kanske inte har så stor kunskap om min diagnos för att skriva ett ordentligt intyg. Vad är LOH?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 348
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka