Arrenderar mark, kan man "hyra" ut utan markägarens tillstånd?

Taken

Trådstartare
Har fått tillgång att arrendera ganska mycket betesmark och känner att det är mycket mark till våra hästar.

Funderar på att "hyra" ut till nästa år, men kan man göra det utan att fråga markägaren? Ska gå med våra hästar.

Ska så klart försöka få tag i markägaren, som är lite svår att få tag i, men det kanske är som när man hyr en lägenhet i andra hand. Ägaren måste veta..? Kan man ta betalt eller ska det då vara gratis då man själv arrenderar?

Det blir ju daglig tillsyn, vatten mm.

Får man "hyra" ut utan att markägaren vet något?

Sv: Arrenderar mark, kan man "hyra" ut utan markägarens tillstånd?

Ok, ingen som vet? Ser att några kikat i tråden, men ännu inget svar.

Får kika i morrn, då jag ska jobba fm. Måste sova.

Är det lagligt att hyra ut utan markägarens samtycke? Har haft ett par hästägare på mig i sommar som vet att jag fått arrendera denna mark, men har inte haft tanke på att hyra ut, men efter ett tag, då man funderat lite så...

Klart att man ska skriva kontrakt osv...

Tror inte att du behöver berätta för markägaren hur många djur som ska beta på den mark du arrenderar.
Det är ju ganska vanligt att man arrenderar mark för att bedriva näringsverksamhet på. Förmodar att du driver ett hästföretag och därmed redovisar ev intäkter i form av betesavgift.
Om vi istället tänker att du hade arrenderat marken för att producera foder - självklart hade inte markägaren med att göra om du behöll fodret för egen del eller sålde det.

Att tala om det hör till god ton om du är rädd om arrendet, förklarar nedan...

Markägaren har arrenderat ut mark till dig och du har ingen skyldighet att tala om att du kommer hyra ut till annan hästägare i din tur. Det markägaren är intresserad av är att få betalning för arrendet och att marken lämnas tillbaka i samma skick som när du tog arrendet dvs du får inte bygga något på marken om inte denne sagt ja till det eller plantera nya träd/buskar.

Men ett gott råd är att ändå tala om det lite fint, det gynnar dig i längden, "det blev nog för mycket mark ändå för mina pållar att beta av så ..."
Riktigt gamla markägare kan bli lite småknarriga ibland om de hålls utanför sån information detta fastän man betalt arrendeavgiften, om man först sagt en sak och sedan gäller en annan ja då kan man hoppfallera stå där utan arrende då detta ska förnyas. Det kan även vara känsligt med mer trafik på vägen etc bättre lägga korten på bordet i förväg är mitt råd.
Du behöver ju inte säga hur mycket du kommer ta betalt i din tur, det har denne inte med att göra men om de frågar så säg att du får hjälp får hjälp med arrendeavgiften iallafall ;)

Riktigt gamla markägare kan bli lite småknarriga ibland om de hålls utanför sån information

Och med all rätt. Arrendelagstiftningen säger att arrendatorn inte har rätt att upplåta nyttjanderätt, för hela eller del av arrendestället, till någon annan. Vad som är nyttjanderätt är inte alltid helt enkelt, så ett godkännande av markägaren är absolut att rekommendera. Om detta står i Jordabalken som är (borde vara) obligatorisk läsning för de som äger eller arrenderar en fastighet.

Ok, ska såklart prata med bonden som arrenderar ut marken till mig. Lite svår att få tag på, ingen mobil har han...

Kommer antagligen ta ett par hästar här nu i sommar, en lite kortare hyres/betesperiod. Fast till nästa år blir det lite fler hästar, så jag har god tid på mig att prata med bonden. De som är intresserade av att ha sina hästar på detta bete vet att jag gärna vill ha bondens godkännande.

Annars perfekt bete med rinnande vatten bla och skogsdungar. Vet att bonden har några "flyttbara" skjul som han har till sina kor. Kanske kan "hyra" ett till hästarna? Blir nog bra detta..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 675
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka