Sv: Argument mot SD
Ett problem därvidlag är att på ett utanonserat jobb går det kanske 200 sökande.
Om varje personlig kontakt tar ca 1 timme och arbetsgivaren är beredd att avsätta en arbetsdag i form av kostnader o tid på processen så måste en utgallring av minst 190 ske innan.
Då siktar han kanske in sig på en åldersgrupp, ett kön och eller han väljer bara svenska namn. Behåller kanske ett 20:tal cv som han granskar ordentligt för att sedan ta ut de 8. Lagligt? njea..görs det ja!
Det där låter som en variant på att "x antal slängdes i papperskorgen och 20-30 stycken blev kvar i urvalet. För man ville inte anställa folk som inte hade tur!"
Jag som jobbar med personalfrågor (inte som huvuduppgift rekrytering numera dock) tänker ju att det där nog till största del är en skröna. Klart det finns någon/några enstaka som gör så, men förmodligen en väldigt liten procent. Och skulle någon person med någorlunda relevant kunskap omkring rekrytering och/eller en utbildad personalare göra så så skulle jag bli STORLIGEN förvånad. Inom min profession är det generellt så att rekryteringsprocesser ses som något som är viktigt och inte alls bör lämnas till slumpen på det vis du beskriver.
Normalt sett tar det heller inte evigheters evighet att gallra bland 200 ansökningar. Jag satt en gång som rekryterare av sommarvikarier i telefonväxel/reception. Vi hade omkring 30 sommarvik och 300 sökande. Har man bara basic kunskap om hur man skriver en annons så faller åtminstone hälften bort ganska direkt även i ett sådant förhållandevis "enkelt" arbete. Har man (som vi hade) skrivit att det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av en eller flera olika sorters växlar och/eller receptionsarbete så sållar man ju utifrån det.
Alltså: sortera i tre högar: ingen erfarenhet alls av någotdera, någon erfarenhet av endera saken, erfarenhet av både och.
Sen börjar man i sistnämnda högen och sållar vidare: en hög med dem som har kunskap av flera olika sorters växlar (i och med att arbetet var som konsult ute hos olika kunder), gärna dem som vi hade hos oss, en hög med dem som har erfarenhet av färre sorters eller mindre vanligt förekommande växelsystem.
SEN tittar man på längden av erfarenhet; har någon bara en vecka i en viss växel så kan de inte den fullt ut. Därefter börjar man sållningen utifrån det personliga brevet.
Har man ställt upp vissa grundkriterier på viss yrkeskunskap eller utbildning i annonsen så är det inte så himla svårt att sålla. Om kriterierna bara handlar om en "trevlig prick" så blir det förstås väldigt svårt. Men det är ju ganska få arbeten som ser ut så.
Sen att det diskrimineras i urval; absolut! Det är jag övertygad om att det gör; i de allra flesta fall troligen helt omedvetet.