Argument mot SD

Sv: Argument mot SD

Den argumenteringen går hem i en diskussion där man tar etiska o mänskliga hänsyn. Men du får betydligt svårare, ja närmast omöjligör dig i en diskussion baserad på ekonomi, så som SD gör.

Och det var ju med fakta vi skulle motargumentera sd inte med känslor o åsikter;)

Nedanstående ur inlägg #5 har mer med ekonomi än etisk o mänsklig hänsyn att göra, framför allt fetad mening. Även om man i mångt och mycket kan få dem att gå hand i hand.
Vi gör alltså fel från timme ett när vi tar emot asylsökande.

Dessa drömmar plockar vår politik, och våra strömmar i samhället effektivt ned i sina beståndsdelar.
Jag skulle vilja påstå att det är inte så samhällsekonomiskt bright.

Vi ska istället se på varje individ som just en egen individ, fråga oss vad denne kan göra för att förbättra vårt samhälle - och sedan ge denne verktygen för att göra så.

kl

Ibland tror jag knappt det hjälper att argumentera mot SD och deras anhängare. Jag tror nästan att de skiter i om deras argument inte håller, då argumenten (t ex "invandrarna tar våra jobb", "lever på bidrag" , "begår brott", "kostar samhället massa pengar", "farlig religion", "vi måste hjälpa våra 'egna' först och bla bla.." ) bara är svepskäl..
De bryr sig eg. inte om att de äldre ska ha större pension, de har aldrig varit med om att en invandrare har tagit deras jobb, osv.
De försöker enbart rättfärdiga sina rasistiska åsikter. De försöker bara hitta en väg till att "bli av" med alla som inte har blont hår och blåa ögon..
Och SD's anhängare har ju förstått att SD är deras enda chans till detta.. Jag skulle gissa på att merparten av SD's väljare var helt ointresserade/okunniga om politik innan SD var på väg till riksdagen, och hade inte ens tänkt tanken på att rösta dessförinnan.

Givetvis finns det säkert de väljare som verkligen köpt SD's propaganda och inte har några rasitiska baktankar, men de är i minioritet.. Och dessutom fattar jag ändå inte hur de kan rättfärdiga att rösta på SD med tanke på hur många människor det finns i partiet med rasistiska bakgrunder.

Men de klassiska argumenten, som
''Vi tar in massor med invandrare vilket är skit för att de bidrar till att...
- våra äldre inte har mat på bordet/kan äta sig mätta
- barn som går och lägger sig hungriga
- invandrarna lever på bidrag
- invandrarna tar våra jobb
- invandrarna begår brott."
Etc..

Då brukar jag fråga, nämn EN person eller ETT äldreboende där de inte får äta sig mätta? Min erfarenhet säger mig snarare att en hel del mat slängs på boenden..
Eller nämn ett barn som svälter i Sverige?
Nämn en invandrare du känner till och dennes situation som gör att den lever på bidrag? (Jag kan nämna flera svenskar som lever på bidrag för att de helt enkelt inte gitter ta tag i sina liv :meh: ) Oavsett om man är född i Sverige eller är invandrare så kan det finnas befogenhet för bidrag, men om man går på bidrag av "fel" anledningar så är det INTE invandrares fel utan systemet. Det är liksom inte invandrarna som sätter reglerna..
Nämn en invandrare som har tagit ett jobb för dig? Och även om så skulle vara fallet (vilket är föga troligt) har denne person fått jobbet före dig så var h*n antagligen mer lämpad för det än du! (om inte så är det arbetsgivaren som gjort fel INTE invandrarna!!!)
Och nej invandrare begår inte brott, INDIVIDER begår brott oavsett etnisk bakgrund! Blåa som brunögda! Invandrare föds inte med ngn speciell gen som gör att de har större fallenhet för brott än någon annan!

Och den här sandlådedebatten om pepparkaksgubbar och tomtar i luciatågen, och rätten att säga n*g*rbulle.. Och skolavslutningar i kyrkan..
- Ja min första fråga där; HUR GAMLA ÄR NI EGENTLIGEN? Detta kommer ju oftast från människor som gått ur skolan för ett bra tag sedan, och som inte ens har några egna barn. Så vad rör det dem i ryggen? Och vem bryr sig om vad man kallar ett j*vla bakverk? Hur kan en vuxen människa sura över något sådant?
Och skolavslutningar som inte hålls i kyrkan.. Ja BRA tycker jag. Jag är ateist som många är idag och tycker inte religion och avslutning skall gå hand i hand.
Och ja tomtar och pepparkaksgubbar i luciatåg, ja jag kan väl tycka att det är rätt töntigt om det plockas bort.. Men fortfarande, vad har INVANDRARE med detta att göra? Det är fortfarande inte de som bestämt sådana saker..

Och så min favorit av alla.. "Vi skall hjälpa våra egna först" :cautious: :banghead:
Vadå, "våra egna?" Ens egna kan man möjligen räkna sin familj och vänner.
Men varför i hela fridens namn skulle man värdera en främmande gubbe i Kiruna högre, än en främmande gubbe i Iran?
Troligen är gubben i Iran dessutom mer behov av hjälp med tanke på landet han bor i..

Sverigedemokrater gör inget annat än klagar. Enligt dem så lever människor i misär i Sverige, pga. invandrarna.
När de pratar om t ex uteliggare i Sverige så vill man bara skratta. Inte åt uteliggarna, men åt argumentet. En uteliggare i Sverige har oftast haft ett hem tidigare. Ofta ett jobb med. Och anledningen att de hamnat på gatan är oftast de själva, pga. till exempel missbruk. Och även om de inte har ngt hem så har många en vän de kan "låna soffan av", det finns härbärgen där de får gratis mat. I Sverige finns det GRATIS utbildningar, man kan t.o.m. med få lån och BIDRAG för att kunna försörja sig under utbildningen.
Antalet hemlösa i statistiken är inte bara folk som lever på gatan. De är många av dessa människor som bor i ett hem även om det inte står så på pappret..

Uteliggare i u-länder är i många fall BARN. De kan ofta vara födda på gatan. Rotar i sopor efter mat, utsätts säkert för både misshandel och våldtäkter.. Lägg då till att det kanske är ett krigsdrabbat land barnet lever i...

Så nej, jag tycker inte "våra egna" - dvs folk som bor och är födda i Sverige skall sättas före / värderas högre än någon annan. De som har det värst borde prioriteras.

Skriver "invandrare" i mitt inlägg x antal gånger. Men jag kunde eg. typ skrivit muslimer , människor med muslimsk bakgrund, eller helt enkelt människor med ett östeuropeiskt utseende eftersom det är dem som SD i första hand hyser agg mot.. En engelsman som har invandrat till Sverige är ju inte samma sak. Eller :meh:

Vilka fatastiska inlägg!

Man kan även hänvisa till situationen i europa just nu, de länder som krymper är de som har det tungt med ekonomin. Vi, som växer, har betydligt bättre ekonomi.

Sen, om man vill vara svensk, så är vi toleranta och fredliga genom historien.

Och så min favorit av alla.. "Vi skall hjälpa våra egna först" :cautious: :banghead:
Vadå, "våra egna?" Ens egna kan man möjligen räkna sin familj och vänner.
Men varför i hela fridens namn skulle man värdera en främmande gubbe i Kiruna högre, än en främmande gubbe i Iran?

(Svaret även till TS)

Här tror jag du är något på spåren. Frågan är var gränsen för ens empati och välvilja går. Om man som SD bestämmer sig för att etik inte är intressant som argument, vad talar då för att samhället kommer att blomstra? Oavsett om vissa grupper av invandrare kostar eller inte så kommer det alltid finnas grupper som kostar mer än andra, det kommer finnas grupper som inte gärna kallas "de egna". Med retoriken att etik inte är viktigt kommer Sverige att förvandlas till ett land där djungelns lag och den starkes rätt gäller, snarare än att blomstra. Att ett land är rikt betyder inte per automatik att orättvisorna minskar. Att ett land är rikt och för en framgångsrik välfärdspolitik betyder att medborgarna har det bra ställt. Och på ett djupare plan kan välfärdspolitik inte föras utan en generös invandringspolitik.

Något som är viktigt i sammanhanget är tycker jag hur det såg ut i Tyskland innan Andra världskriget. Då den ekonomiska krisen blev påtaglig blev judarna lätta att göra till syndabockar. Retoriken att Sverige skulle blomstra utan invandring är liknande.

Men hur argumenterar man med SD-anhängare? Jag vet inte. SD är lågstatus och utskällda av hela mediasverige, nästan alla tycker de är korkade och onda. Jag tror att den utanförpositionen är stärkande för gruppen, samtidigt som det ofta rör sig om människor som känner sig otrygga och illa behandlade. Det är lätt att drabbas av lust att gå till attack, men frågan är om det är vettigt. Kanske istället fånga upp deras oro, ta den på allvar och erbjuda andra ideologiska alternativ? Vädja till deras storhet som medmänniskor, som de säkert någonstans har en vilja till. Inte sällan kommer argument som våldtäkter, brottslighet och resurser till gamla upp som argument från SD-anhängares sida. Kanske är det bara svepskäl från deras håll, men jag är inte så säker alltid. Kanske ska denna gest av empati från deras håll ändå fångas upp och utvidgas?

Nedanstående ur inlägg #5 har mer med ekonomi än etisk o mänsklig hänsyn att göra, framför allt fetad mening. Även om man i mångt och mycket kan få dem att gå hand i hand.
Vi gör alltså fel från timme ett när vi tar emot asylsökande.

Nej vi gör inte fel från timme ett.
Vi har en etisk skyldighet att ta emot hjälpsökande.
Vad jag pekar på är att vi inte får blunda inför det faktum att varje uppehållstillstånd är en förbindelse av den svenska staten att den som erhållit tillståndet har rätt till all den sociala hjälp, all den sjukvård o omsorg som stat o kommun kan uppbåda, på samma villkor som en svensk medborgare.

Det innebär att besluten till slut kokar ner i ett ekonomiskt ställningstagande.

Till vilken nivå är vi som stat beredda att hålla med de ekonomiska resurserna.

Och kom då inte in med argument om arbetsbrist o brist på folk, dessa brister kan vi mer än väl täcka med den behovsstyrda invandring som sker idag.

En familj,med 4 barn som lever på staten kostar väl en 30 000 per månad.
Det är nästan(1/2) vad en plats på långvården kostar per månad för 1 person

Hur argumenterar man mot det?
Eftersom resurserna är ändliga måste vi prioritera någonstans.

KL.
Jag såg ett youtube-klipp på en intervju av en SD-politiker i Karlstad.
Har man sådana partikamrater, behövs inga argument.
Hennes svar gick ut på att hon inte visste...
hon hade suttit i kommunfullmäktige (tror jag det var) i tre år och tyckte att det var alldeles för kort tid för att sätta sig in i partiets politik,
på frågan om vilken politik de för, svarade hon "det ska du inte fråga mig om"...:banghead:

Nej vi gör inte fel från timme ett.

( ... )

En familj,med 4 barn som lever på staten kostar väl en 30 000 per månad.
Det är nästan(1/2) vad en plats på långvården kostar per månad för 1 person

Du var mig en rolig prick, full av motsägelser.
HUR kan du säga att vi gör RÄTT från timme ett, när du i nästa andetag ger ett exempel på att vi gör FEL från timme ett?

Jag föreslår att tar av dig de glasögonen du har på dig nu, återgår till mitt inlägg #5, och försöker finna vad jag menar.

Igår lade jag sex timmar på ett annat forum att diskutera med din brorsa. Idag är det julafton. Därför tänker jag inte lägga några mängder av tid på detta spörsmål.

Såg ni George Scott när han var med i Malous program? Jag höll på att sätta kaffet i fel strupe och förmodligen hon också när samtalet tar oväntad vändning.

Detta är inte citat men han sa något i stil med att nu börjar vi utlänningar rösta på SD för äntligen är det någon som lyssnar på oss. Det går bra att ta hit oss, men sen är det ingen som bryr sig mer.

Klippet ligger kanske kvar.

Du var mig en rolig prick, full av motsägelser.
HUR kan du säga att vi gör RÄTT från timme ett, när du i nästa andetag ger ett exempel på att vi gör FEL från timme ett?

Jag föreslår att tar av dig de glasögonen du har på dig nu, återgår till mitt inlägg #5, och försöker finna vad jag menar.

Igår lade jag sex timmar på ett annat forum att diskutera med din brorsa. Idag är det julafton. Därför tänker jag inte lägga några mängder av tid på detta spörsmål.
Roligt att du inte inser att vi ska ta etiska beslut på ekonomiska villkor.

Jag frågar hur du ska argumentera mot detta faktum.

Att argumentera med känsla, ja det är naturligt för de flesta, men att argumentera med hårt slående argument är värre.

Vad ska man svara när argumentet är solklar?

En person som inte har kunskaperna som krävs i ett modernt samhälle kan knappast bidraga till sin egen försörjning än mindre till stat o kommuns kostnader utan han kommer enbart att kosta pengar.

Att svara, -jag känner att vi måste hjälpa, låter bra, men hur ska vi på sikt finansiera kalaset?

KL.
Jag såg ett youtube-klipp på en intervju av en SD-politiker i Karlstad.
Har man sådana partikamrater, behövs inga argument.
Hennes svar gick ut på att hon inte visste...
hon hade suttit i kommunfullmäktige (tror jag det var) i tre år och tyckte att det var alldeles för kort tid för att sätta sig in i partiets politik,
på frågan om vilken politik de för, svarade hon "det ska du inte fråga mig om"...:banghead:
Ja och ungefär lika onyanserat svarar mången välmenande svensk när sd frågar, hur ska vi finansiera det hela.

Såg ni George Scott när han var med i Malous program? Jag höll på att sätta kaffet i fel strupe och förmodligen hon också när samtalet tar oväntad vändning.

Detta är inte citat men han sa något i stil med att nu börjar vi utlänningar rösta på SD för äntligen är det någon som lyssnar på oss. Det går bra att ta hit oss, men sen är det ingen som bryr sig mer.

Klippet ligger kanske kvar.

Det är väl känt att boxning ger hjärnskador...

Varför ska du övertyga dem att de har fel? Vi har väl, än så länge, åsiktsfrihet i detta land?
Varför ser du det som din uppgift att "rädda världen"?

Man ser ju bara på fb vilken sorts länkar/bilder SDare delar. En normalbegåvad människa förstår liksom själv att siffror osv är tagna ur luften.

Jag har många SDare på min facebook och ingen av dom delar sådant. De är alla kloka och skulle aldrig dela löjliga bilder.
Har däremot ett par andra vänner som någon gång delar diverse populära anti-invandringsbilder och då brukar jag ifrågasätta källan bakom dessa bilder.

Jag tycker inte man ska dra alla över samma kam, oavsett vad det handlar om.

En person som inte har kunskaperna som krävs i ett modernt samhälle kan knappast bidraga till sin egen försörjning än mindre till stat o kommuns kostnader utan han kommer enbart att kosta pengar.

Men då ser man till att ge denne de kunskaper som behövs, samtidigt som man ger denne ett arbete, kanske som dräng hos landsbygdsbo, eller vad sägs om ett eget vargspan vid en vägpost?, som både samhälle och individ känner som meningsfullt.

För idag har vi rationaliserat bort massvis med sysslor som ändå verkligen skulle behöva göras. Inom vård och omsorg finns det massvis med arbete som ingen svensk vill ha, inom kommunen likaså. Och för att inte tala om privata företag.
Samtidigt har vi regler som hindrar dessa människor att ta sådana jobb - medan facket skulle gått i spinn om de inte skulle få lön enligt deras avtal från dag ett.

Vi har satt upp hur mycket barriärer som helst, som förhindrar en sömlös integration. Och därför dödar vi den drivkraft varje individ har som nyanländ asylsökande vi skulle utnyttjat från början.

Jag vet att du inte förstår vad jag pratar om.
Du ser bara ekonomiska aspekter, sedda med den verklighet vi har idag.
Det jag pratar om är att ändra de ekonomiska aspekterna genom att göra om/göra rätt med flyktingmottagandet.

Vi har satt upp hur mycket barriärer som helst, som förhindrar en sömlös integration. Och därför dödar vi den drivkraft varje individ har som nyanländ asylsökande vi skulle utnyttjat från början.

Det jag pratar om är att ändra de ekonomiska aspekterna genom att göra om/göra rätt med flyktingmottagandet.

En av de sakerna vi bör ändra är sättet vi "tar om hand" de nyanlända. De skottas hit och dit som en skock får. Egna initiativ och egen drivkraft finns det ingen plats för. Gå hit, gå kursen där, prata med lotsen här, åkt på kursen i grannstaden nu. De får inte välja och de har bara att följa med när myndigheterna vallar runt dem.

Varför är somalier andra länders entreprenörer och "gnosjöare" medan de i Sverige ses som ett bekymmer? Kan det möjligen bero på hur vi ser på dem?

Varför ska du övertyga dem att de har fel? Vi har väl, än så länge, åsiktsfrihet i detta land?
Varför ser du det som din uppgift att "rädda världen"?

Nej, nej. Rädda Sverige och rädda individen från sin rädsla är vad det handlar om. Det handlar om människor man umgås med och som man vill väl. Inte vill man att ens vänner ska leva i konspirationsteorier och konfliktskapande miljöer, när det finns andra sätt att leva?

Sedan är det givetvis upp till var och en att välja hur man vill leva. Och vilka åsikter man har och vill torgföra.

Men SJÄLVKLART vill man ta debatten - om inte annat för att visa andra ev. medverkande runt bordet att man har en tydlig åsikt som går på tvärs mot hatet och rasismen.

Men då ser man till att ge denne de kunskaper som behövs, samtidigt som man ger denne ett arbete, kanske som dräng hos landsbygdsbo, eller vad sägs om ett eget vargspan vid en vägpost?, som både samhälle och individ känner som meningsfullt.
Sorry i dagens jord o skogsbruk krävs det specefika kunskaper. datakunskap,maskinkunskap, behörigheter av olika slag så som gatsopare är det nog lättare att placera dem
För idag har vi rationaliserat bort massvis med sysslor som ändå verkligen skulle behöva göras. Inom vård och omsorg finns det massvis med arbete som ingen svensk vill ha, inom kommunen likaså. Och för att inte tala om privata företag.
Samtidigt har vi regler som hindrar dessa människor att ta sådana jobb - medan facket skulle gått i spinn om de inte skulle få lön enligt deras avtal från dag ett.
Du måste kunna svenska + körkort+datakunskap, vilket innebär att du även måste kunna räkna o skriva;)

Vilket innebär att lönerna för hjälparbetare/handräckningsarbetare sjunker långt under försörjningsnivå. Inse att tillgången på arbetare och löner är kommunicernande kärl

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 479
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 018
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 502
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar