Sv: Argument mot SD
kl
Ibland tror jag knappt det hjälper att argumentera mot SD och deras anhängare. Jag tror nästan att de skiter i om deras argument inte håller, då argumenten (
t ex "invandrarna tar våra jobb", "lever på bidrag" , "begår brott", "kostar samhället massa pengar", "farlig religion", "vi måste hjälpa våra 'egna' först och bla bla.." ) bara är svepskäl..
De bryr sig eg. inte om att de äldre ska ha större pension, de har aldrig varit med om att en invandrare har tagit deras jobb, osv.
De försöker enbart rättfärdiga sina rasistiska åsikter. De försöker bara hitta en väg till att "bli av" med alla som inte har blont hår och blåa ögon..
Och SD's anhängare har ju förstått att SD är deras enda chans till detta.. Jag skulle gissa på att merparten av SD's väljare var helt ointresserade/okunniga om politik innan SD var på väg till riksdagen, och hade inte ens tänkt tanken på att rösta dessförinnan.
Givetvis finns det säkert de väljare som
verkligen köpt SD's propaganda och inte har några rasitiska baktankar, men de är i minioritet.. Och dessutom fattar jag ändå inte hur de kan rättfärdiga att rösta på SD med tanke på hur många människor det finns i partiet med rasistiska bakgrunder.
Men de klassiska argumenten, som
''Vi tar in massor med invandrare vilket är skit för att de bidrar till att...
- våra äldre inte har mat på bordet/kan äta sig mätta
- barn som går och lägger sig hungriga
- invandrarna lever på bidrag
- invandrarna tar våra jobb
- invandrarna begår brott."
Etc..
Då brukar jag fråga, nämn EN person eller ETT äldreboende där de inte får äta sig mätta? Min erfarenhet säger mig snarare att en hel del mat slängs på boenden..
Eller nämn ett barn som svälter i Sverige?
Nämn en invandrare du känner till och dennes situation som gör att den lever på bidrag? (Jag kan nämna flera svenskar som lever på bidrag för att de helt enkelt inte gitter ta tag i sina liv
) Oavsett om man är född i Sverige eller är invandrare så kan det finnas befogenhet för bidrag, men om man går på bidrag av "fel" anledningar så är det INTE invandrares fel utan systemet. Det är liksom inte invandrarna som sätter reglerna..
Nämn en invandrare som har tagit ett jobb för dig? Och även om så skulle vara fallet (vilket är föga troligt) har denne person fått jobbet före dig så var h*n antagligen mer lämpad för det än du! (om inte så är det arbetsgivaren som gjort fel INTE invandrarna!!!)
Och nej invandrare begår inte brott, INDIVIDER begår brott oavsett etnisk bakgrund! Blåa som brunögda! Invandrare föds inte med ngn speciell gen som gör att de har större fallenhet för brott än någon annan!
Och den här sandlådedebatten om pepparkaksgubbar och tomtar i luciatågen, och rätten att säga n*g*rbulle.. Och skolavslutningar i kyrkan..
- Ja min första fråga där; HUR GAMLA ÄR NI EGENTLIGEN? Detta kommer ju oftast från människor som gått ur skolan för ett bra tag sedan, och som inte ens har några egna barn. Så vad rör det dem i ryggen? Och vem bryr sig om vad man kallar ett j*vla bakverk? Hur kan en vuxen människa sura över något sådant?
Och skolavslutningar som inte hålls i kyrkan.. Ja BRA tycker jag. Jag är ateist som många är idag och tycker inte religion och avslutning skall gå hand i hand.
Och ja tomtar och pepparkaksgubbar i luciatåg, ja jag kan väl tycka att det är rätt töntigt om det plockas bort.. Men fortfarande, vad har INVANDRARE med detta att göra? Det är fortfarande inte de som bestämt sådana saker..
Och så min favorit av alla.. "Vi skall hjälpa våra egna först"
Vadå, "våra egna?" Ens egna kan man möjligen räkna sin familj och vänner.
Men varför i hela fridens namn skulle man värdera en främmande gubbe i Kiruna högre, än en främmande gubbe i Iran?
Troligen är gubben i Iran dessutom mer behov av hjälp med tanke på landet han bor i..
Sverigedemokrater gör inget annat än klagar. Enligt dem så lever människor i misär i Sverige, pga. invandrarna.
När de pratar om t ex uteliggare i Sverige så vill man bara skratta. Inte åt uteliggarna, men åt argumentet. En uteliggare i Sverige har oftast haft ett hem tidigare. Ofta ett jobb med. Och anledningen att de hamnat på gatan är oftast de själva, pga. till exempel missbruk. Och även om de inte har ngt hem så har många en vän de kan "låna soffan av", det finns härbärgen där de får gratis mat. I Sverige finns det GRATIS utbildningar, man kan t.o.m. med få lån och BIDRAG för att kunna försörja sig under utbildningen.
Antalet hemlösa i statistiken är inte bara folk som lever på gatan. De är många av dessa människor som bor i ett hem även om det inte står så på pappret..
Uteliggare i u-länder är i många fall BARN. De kan ofta vara födda på gatan. Rotar i sopor efter mat, utsätts säkert för både misshandel och våldtäkter.. Lägg då till att det kanske är ett krigsdrabbat land barnet lever i...
Så nej, jag tycker inte "våra egna" - dvs folk som bor och är födda i Sverige skall sättas före / värderas högre än någon annan. De som har det värst borde prioriteras.
Skriver "invandrare" i mitt inlägg x antal gånger. Men jag kunde eg. typ skrivit muslimer , människor med muslimsk bakgrund, eller helt enkelt människor med ett östeuropeiskt utseende eftersom det är dem som SD i första hand hyser agg mot.. En engelsman som har invandrat till Sverige är ju inte samma sak. Eller