Argument mot SD

Sv: Argument mot SD

Hittills har jag bara mött argumenteringar som berör etiska o moraliska skyldigheter att ta in asylanterna.

Inga förklaringar hur vi ska bära de ekonomiska konsekvenserna....

En grupp som vi måste sätta press på där är arbetsgivarna. Det glöms bort helt i debatten. Det räcker med fel namn så har man inte ens chans att komma på intervju i många fall.

Hittills har jag bara mött argumenteringar som berör etiska o moraliska skyldigheter att ta in asylanterna.

Inga förklaringar hur vi ska bära de ekonomiska konsekvenserna....

Det är för att du var kamrer i ett tidigare liv,
så att du inte klarar av att se på saker på ett annat sätt än den karakteristiska landsbygdsbosättet:
Först ska vi ta bort all initiativförmåga och framtidstro ur ankommande flyktingar, för att sedan konstatera att de ekonomiskt sett är en belastning för vårt samhälle.

Driver du jordbruk på samma sätt som du resonerar, är även du en belastning för samhället.

Du kan inte titta på resultatet, och dra slutsatser av det.
För att det ska bli en god skörd av ditt utsäde måste du ge utsädet förutsättningar att gro, att växa, att frodas - innan du försöker dig på att skörda det.

Sorry i dagens jord o skogsbruk krävs det specefika kunskaper. datakunskap,maskinkunskap, behörigheter av olika slag så som gatsopare är det nog lättare att placera dem

(...)

Du måste kunna svenska + körkort+datakunskap, vilket innebär att du även måste kunna räkna o skriva
Se vilka hinder du ställer upp framför dig!
Du är ingen problemlösare, du är en problemställare.

Jag tror att det är för många av din sort i dagens samhälle.

*Svarar alla*
Tack för alla inlägg och svar. Har svårt att hinna läsa igenom nu, återkommer!
God jul :)

Det är för att du var kamrer i ett tidigare liv,
så att du inte klarar av att se på saker på ett annat sätt än den karakteristiska landsbygdsbosättet:
Först ska vi ta bort all initiativförmåga och framtidstro ur ankommande flyktingar, för att sedan konstatera att de ekonomiskt sett är en belastning för vårt samhälle.
De flesta som kommer har uppvisat både mod o initiativförmåga, men det hjälper föga om de inte har nycklarna till att komma in i samhället = rätt kompetens, rätt språk o rätt förmåga vad det gäller att läsa, skriva o räkna.
Driver du jordbruk på samma sätt som du resonerar, är även du en belastning för samhället.

Du kan inte titta på resultatet, och dra slutsatser av det.
Den bonde som inte är resultatsmedveten blir snabbt en belastning för sig själv. Få näringar binder så höga kapitalvärden i förhållande till utfallet. Marginalerna är minimala
För att det ska bli en god skörd av ditt utsäde måste du ge utsädet förutsättningar att gro, att växa, att frodas - innan du försöker dig på att skörda det.

Sorry för att utsädet ska gro måste du först ha ett bra bruk, sedan måste du ha ett bra utsäde sedan ska det i jorden vid rätt tillfälle.

Och att så med ett utsäde som inte har rätt förutsättningar ger dålig eller ingen skörd så det var ett dåligt exempel du valde.

Men återigen, du snackar om känslor, dessa betalar inte för vård o omsorg eller ens dina egna räkningar....

Se vilka hinder du ställer upp framför dig!
Du är ingen problemlösare, du är en problemställare.

Jag tror att det är för många av din sort i dagens samhälle.

Jävla hinder, för att få lov att köra lastbil måste jag ha både ckort o trafiktillstånd, piloter måste ha sina patent och sjökaptener sina.

Hur tusan tror det skulle se ut utan kompetenskrav?:D

Jävla hinder, för att få lov att köra lastbil måste jag ha både ckort o trafiktillstånd, piloter måste ha sina patent och sjökaptener sina.

Nej, patent är sånt som jag har - och inte tusan ger det mig rätt att framföra flygplan eller fartyg.

Fast frågan är relevant. Ska man först ställa krav och sedan se om det finns nån ide? Eller först kolla om det finns någon ide och sedan tillföra de krav och den kunskap som behövs?

Det senare är mer människovänligt och effektivt.

Fast frågan är relevant. Ska man först ställa krav och sedan se om det finns nån ide? Eller först kolla om det finns någon ide och sedan tillföra de krav och den kunskap som behövs?

Det senare är mer människovänligt och effektivt.
Som jag sagt vi har en behovsinvandring som täcker landets behov av arbetskraft.

Asylhanteringen ska göras av humanitära skäl med riksdagsbeslut bakom, beslut som även grundar sig på den betalningsförmåga som man förvänta att folket har.

Fortfarande ingen som kommit med argument som biter mot de ekonomiska farhågor SD pekar på?

KL
En annan myt som verkar spridas effektivt är att så många är analfabeter.

Det är inte sant. Noggrannare undersökningar visar annat.

Dessutom - det är idiotiskt att tro att bara för att någon är analfabet så är de ointelligenta. Det finns massor av personer (jag har träffat ett antal) som är väldigt brighta och snabblärda och snabbtänkta. De har bara aldrig haft möjligheten att lära sig läsa. När möjligheterna öppnar sig går det fort.

Ett lysande exempel är Mustafa som seglade igenom SFI på tre månader. Jag var övertygad om att han var akademiker. Det visade sig att han köpt sig två års privatundervisning i tonåren för att lära sig läsa. Han hade haft ett av mångmiljonerstaden Mogadishus största varuhus när han flydde. Hans dröm är att driva en affär i ICA Maxi-storlek. Jag tvivlar inte på att han kommer att lyckas. Han är inte 30 än.

Om vi undantar FN kvotflyktingar, som ju ofta kommer från olika flyktingläger och ofta har dålig utbildning et c, och som får hjälp av FN att komma hit.

Många av våra asylsökande är människor med stora resurser, personellt och/eller ekonomiskt i sitt hemland.
Det är inte de som har minst kapacitet som faktiskt tar sig hit.

Det glömmer vi ofta, och sätter våra asylsökanden i en knipa.
de får inte söka jobb, de får inte jobba medan asylprocessen pågår.
SFI utgår jag från att de får och ska delta i.
Vi "lär" våra asylsökande individer att bli tämligen passiva och fantasilösa vilket är ett problem.

Många av dessa människor, med starka personella resurser, skulle må bättre av att finna meningsfull sysselsättning på dagarna.

Reglerna är ändrade nu får man jobba under asylprocessen. Man får ett samordningsnummer hos skatteverket.

KL
En annan myt som verkar spridas effektivt är att så många är analfabeter.

Det är inte sant. Noggrannare undersökningar visar annat.

Dessutom - det är idiotiskt att tro att bara för att någon är analfabet så är de ointelligenta. Det finns massor av personer (jag har träffat ett antal) som är väldigt brighta och snabblärda och snabbtänkta. De har bara aldrig haft möjligheten att lära sig läsa. När möjligheterna öppnar sig går det fort.

Ett lysande exempel är Mustafa som seglade igenom SFI på tre månader. Jag var övertygad om att han var akademiker. Det visade sig att han köpt sig två års privatundervisning i tonåren för att lära sig läsa. Han hade haft ett av mångmiljonerstaden Mogadishus största varuhus när han flydde. Hans dröm är att driva en affär i ICA Maxi-storlek. Jag tvivlar inte på att han kommer att lyckas. Han är inte 30 än.

Pratar man med företrädare för sfi och yrkesutbildningar så säger de att några av de svårare problemen framgent är just svårigheten för de som kommer utan att ha adekvata kunskaper i språk , läsning o matte.
Naturligtvis har inte det något med intelligens att göra.

General Patton brukade berätta en historia: En general dog och kom till himlen, talade med vår Herre och önskade träffa den mest talenterade fältherren genom tiderna. Vad han fick träffa var en skoputsare från Alexandria som var född 1000 år före Kristus.

Alltså, mitt minne är inte riktigt vad det borde vara.
Kan inte du säga i vilket inlägg jag förordat att en nyanländ flykting ska bli lastbilschaufför eller pilot eller sjökapten, så kan jag bemöta din kritik med lite mer substans, än vad jag har inom mig just nu?

Alltså, mitt minne är inte riktigt vad det borde vara.
Kan inte du säga i vilket inlägg jag förordat att en nyanländ flykting ska bli lastbilschaufför eller pilot eller sjökapten, så kan jag bemöta din kritik med lite mer substans, än vad jag har inom mig just nu?

Fakta är väl att en normalinkomsttagare behöver ca 40 år för att arbeta ihop till en dräglig pension.

Fakta är väl att det tar ca 10 år för en person från en icke urban miljö, med bristfälliga kunskaper i läsning,matte o engelska att integreras i det Svenska samhället dvs med egen bostad o egen försörjning.

Att då måste konkurrera med inhemska arbetssökande som har ca 15 års utbildning bakom sig?

Att den, som kommer hit i 40:års åldern, med ovan beskrivna brister i sin kompetens, måste få ett höglönearbete för att överhuvudtaget få en chans att arbeta ihop till sin pension. Annars tvingas staten bekosta både boende o uppehälle.

Så därför frågar jag igen, vad ska vi prioritera bort för att vi ska få fram de resurser som krävs till detta.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 479
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 018
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 502
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar