Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min hoppsadel duger så länge, i sommar ska jag köpa en dressyrsadel för skattepengarna, hos utprovare.

I övrigt har jag bestämt att lämna iväg henne för utbildning och visning, frågan är bara till vem...

Kan du inte vänta med att bestämma det tills du sett hur hon reagerar på krav från träning, och då inte protestmässigt utan om verkar blir stressad av det. Om ja - L. Om nej så J & R. Tycker jag =)

Kan du inte vänta med att bestämma det tills du sett hur hon reagerar på krav från träning, och då inte protestmässigt utan om verkar blir stressad av det. Om ja - L. Om nej så J & R. Tycker jag =)

J & R är tillfrågade, måste ju veta pris och så. Hon svarade ju bra på deras variant på löshoppningen iaf! :)

Tanken är typ en månad i vår och så ett par veckor strax före.

Provade en sadel på Calle igår.. Jag satt gudomligt skönt i den! En röösli som är omvärmningsbar (över 30år gammal)
Min naturliga tanke var att den satt bra och kändes bra. Dock blev jag lite osäker när jag kollade framme vid manken.. Hm... Så gjorde en tråd får vi se vad kloka buke säger. Däremot så var han väldigt duktig med galoppfattningarna idag igen - dock kom ett ganska rejält bocksprång i galoppen från ingenstans.. Hmm.. Osäker på om den är på snudden till för smal.. Oh well. Visst är han för sööt!
callee_zps2137033c.jpg

Callebus_zps5c745f44.jpg

Caalle_zps1f2073df.jpg

Jag har en Equipe hoppsadel på Walle. Hade kvar den från min förra häst och tyckte själv att den låg riktigt bra.
Har för säkerhets skull låtit två personer som är mycket sadelkunniga titta på den (vid olika tillfällen) och de tyckte den låg kanon.
Har även en äldre Sadel som jag använt litegrann i början osv..

Idag har jag linar Walle en liten stund för första gången på sju veckor.
Han var så glad och ruskade på huvudet glatt ett par varv i början sen skötte han sig toppen!
Banne mig om han inte såg änmer balanserad ut nu....
Sen gjorde skorna bak inte det hela sämre precis, oj vad han travade :love:
Är riktigt glad och stolt över min lille häst!

Tänkte sätta igång Allis nu med efter att jag fått ganska bra ordning på muggen och hon har lugnat sig såpass! Idag stod jag o myste med henne i paddocken både innan och efter longering och hon va jätteduktig! I höger varv i galoppen bockar hon och sparkar bakut massor :D
Hon får ca 15 kg hö och några deciliter lucern med olja
Sadeln hade jag en jäkla tur med och hitta en som sitter riktigt bra med padd. Men efter att hon börjat gå mer (vilket blir i sommar förhoppningsvis) får vi väl se efter en ny kanske.
Vill gärna ha en hoppsadel också

Igår var Roxi billig!!
Skulle åka till ridhuset,men så såg jag att hon hade en bajshög fastfrusen i svansen. ( hon ligger ner och bajsar på sig :yuck:)
Och jag skulle backa in henne i duschspiltan så hade hon glömt bort hur man backar, och som den halv åsna hon är så tog det en bra stund att backa in henne..
Sen till nästa problem lastningen, har aldrig varit något problem men idag var den som att det bodde krokodiler i transporten.. En förstörd lädergrimma, uppvisning i passage och en lina runt rumpan så var hon inne. ( sen fick hon gå in och ut ur transporten tills jag var nöjd!:devil:
Tänkte att jag kanske skulle ge mig där och skita i ridhuset, men orkar hon bråka så orkar hon springa några varv med mig på ryggen.
Sagt och gjort hon skötte sig super! Red bara 10-15 min och sen fick hon stå i boxen i ridhuset. Medans jag red en annan häst. Sen när jag skulle lasta så tog hon full fart in själv :D
Så hon var duktig trots att hon glömde bort att tänka med valnöten i början! ;)

Min häst får guldstjärna av mig idag! Jag hade förväntat mig en super-stressad häst som inte skulle kunna stå på fyra ben inne på sadelutprovningen men han var lugn, bara lite bufflig med huvudet.
Utprovningen gick bra, vi har kvar samma sadel men har gjort den lite smalare så den skulle ligga mer still och inte trilla ner på manken. Sadelprovaren tyckte inte det gjorde så mycket att den är lite lång eftersom det är rundbossor på sadeln och stoppningen är dessutom väldigt mjuk. Jättebra tycker jag eftersom det då blir mer pengar över till ny sadel lite längre fram när han breddat sig ännu mer. :D
Efteråt åkte vi till klubbens ridhus och red lite och Xanthus var lugn trots att det blåste och regnade småspik.

@happyrider
Ja man ska väl lyckas ha alla typer av hästar :p Hon måste tycka det är varmt och mysigt med skit hela röven.. Hon skulle kunna ha haft en hur tjock och fin svans som helst men nu är det mer eller mindre klasar av fastfruset bajs. Som man måste tina bort i duschen varje dag... Men som sagt hon började med det här redan som 1 åring.

Vad kul med lite flera att följa :)

Fick med mig min mamma till stallet idag som filmade lite när jag hoppade Amaranthe. Tyvärr så gillar inte min kamera grannens ridhus-ljus och mamma glömde bort att filma ibland så blev bara en liten filmsnutt.
Hindren ligger på ca 80 cm

Senast ändrad:
Här är stormen utbytt mot snö. 2 hagar förstörda av träd och elledning.
Som tur var gick det fixa in hästarna i andra hagar. Suck.

Men trevligt med snö i alla fall (positiv)

Här är stormen utbytt mot snö. 2 hagar förstörda av träd och elledning.
Som tur var gick det fixa in hästarna i andra hagar. Suck.

Men trevligt med snö i alla fall (positiv)

Vi slapp ju stormen. Blåst en del inatt men inte så farligt. Blåser värre nu, inte storm men 18 - 20 m/s i byarna. Dock bara lite avbrutna grenar och nåt enstaka träd som blåst ner (än iaf). De små liven tycks inte bry sig så mycket - förutom att deras hösilage blåser all världens väg. Men jag bor ju så högt upp att vi slapp drabbas regelrätt av Egon

Vi slapp ju stormen. Blåst en del inatt men inte så farligt. Blåser värre nu, inte storm men 18 - 20 m/s i byarna. Dock bara lite avbrutna grenar och nåt enstaka träd som blåst ner (än iaf). De små liven tycks inte bry sig så mycket - förutom att deras hösilage blåser all världens väg. Men jag bor ju så högt upp att vi slapp drabbas regelrätt av Egon

Jag har gått och plockat kvistar. En snubbe i styrelsen kom ut med motorsåg för infarterna var bommade av stora träd. 2 hagar förstörda. Suck. Rullat undan telefonledning mm.. Men men. Vi kan i alla fall ha andra hagar. En kompis ute på landet.. hennes alla hagar rasade som domino :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 721
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 271
Senast: ako
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 669
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar