Vi har hunnit med både första träningen och Abbe har bjudit på första flygturen, så det går framåt!
Just nu har vi (eller eg jag) ett jättestort problem. Abbe har alltid haft lite bråttom iväg när man suttit upp, men inte mer än att man kunnat ta i tygeln och få till en halt innan man sitter upp. För ett tag sedan lyckades vi med konststycket att en pytteliten snökocka (i storlek större vattendroppe) ramlade ner från ridhustaket på Abbes rumpa just när jag satt upp vilket resulterade i en liten rodeoshow. Allt gick bra den gången, men efter det började jag oroa mig vid uppsittning och vill ha någon som står bredvid när jag hoppar upp. Och efter det har Abbe börjat steppa, snurra runt, gå iväg och krångla utav bara den när jag ska upp vilket gör att jag blir ännu mer stressad och han trampar ännu mer. Så fort jag är inställd på att bara öva på att stå still vid pallen är han jätteduktig och jag kan hoppa i stigbygel och hänga och klänga bäst jag vill utan att han går.
Men så kommer jag till de gånger som jag ska upp på ryggen, tänker uppsittning, blir nervös och Abbe börjar trampa. Blir så less på mig själv som inte bara kan hoppa upp utan att bli nervös. Det blir en sådan ond spiral att det är uppsittningen jag har ont i magen för, så fort jag är uppe på ryggen känns det mycket lugnar och jag kan andas ut.
Vad ska jag göra?
Smyger in från 10: orna!
Min häst hade (har?) sadeltvång som nyinriden. Det löste sig med att longera innan,spänna gjorden,longera,spänna,longera,hoppa upp. Jag hann dock få mig några åkturer innan jag kom på knepet. Alltid vid uppsittning,precis när man satte ner rumpan så kände man hur han sköt rygg och sen drog han iväg. Det satt kvar i huvudet på mig,även fast det är 2 år sen senaste explosionen.
Longeringen funkade som sagt och han slutade helt med detta,däremot så satt det så hårt på mig så jag var skitnervös varje gång jag satt upp,så jag tog faktist hjälp av en NH-tränare tillslut. Mer för min skull än för hans.
Det första hon ville var att jag skulle sitta upp,och göra precis som jag brukade. Tog fram pallen,kortade tyglarna,satte foten i stigbygeln. Kommer på att pallen stå lite dumt,så ut med foten,av från pallen,flytta den,sen samma procedur igen. Nu stog pallen bra,men jag måste korta tyglarna mer,ur med foten igen. Hästen började trampa,av och flytta efter pallen igen. Tillslut så sa tränaren: Vet du vad du utstrålar för energi nu?
Och det visste jag såklart! Jag var nervös/orolig,varpå hästen blev orolig/otålig. Hon tog hästen och svingade sig upp,såklart inga problem alls,utan en väldigt nöjd och lugn häst. Av igen,sen skickade hon upp mig på pallen igen. Där så skulle jag slå/trumma hårt på sadeln,ruska på den,slå med sliglädrerna på sadeln osv. Göra mig så stor som möjligt,låta mycket,ruska på sadeln,osv. Jag började och hästen brydde sig inte det minsta. När jag gjort det en liten kort stund så bad hon mig sätta i foten i stigbygeln och bara hoppa upp,med lösa tyglar,gjorde det och hästen står och sover fortfarande,vilket ALDRIG har hänt,utan det har alltid varit lite spänt,även fast han hade slutat exploderat.
Jag blev väldigt förvånad faktist.
Hon menade på att med allt detta innan så blir själva uppsittningen ingen stor grej,utan då har den stora grejen redan varit. Det gjorde mig mycket tryggare,och nu kan jag sitta upp utan en klump i magen. Blir jag osäker nån dag så grejar jag innan,kör trumsolo på sätet,snärtar med stigläder osv,sen bara svingar jag mig upp utan den där klumpen. En mycket lugn och avspänd häst vid uppsittning.
Som hon sa,vill du inte att hästen ska vara rädd för en gråsparv,så visa den en örn. Tyckte det var väldigt klokt,och har med mig dom orden på många andra saker vi gör.