Så roligt att läsa om era fina hästar. Idag har vi travat och galopperat över bom för första gången. Fullkomligt okomplicerat tummen upp! På söndag planerar jag att introducera ett hinder
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Smyger in från 10: orna!
Min häst hade (har?) sadeltvång som nyinriden. Det löste sig med att longera innan,spänna gjorden,longera,spänna,longera,hoppa upp. Jag hann dock få mig några åkturer innan jag kom på knepet. Alltid vid uppsittning,precis när man satte ner rumpan så kände man hur han sköt rygg och sen drog han iväg. Det satt kvar i huvudet på mig,även fast det är 2 år sen senaste explosionen.
Longeringen funkade som sagt och han slutade helt med detta,däremot så satt det så hårt på mig så jag var skitnervös varje gång jag satt upp,så jag tog faktist hjälp av en NH-tränare tillslut. Mer för min skull än för hans.
Det första hon ville var att jag skulle sitta upp,och göra precis som jag brukade. Tog fram pallen,kortade tyglarna,satte foten i stigbygeln. Kommer på att pallen stå lite dumt,så ut med foten,av från pallen,flytta den,sen samma procedur igen. Nu stog pallen bra,men jag måste korta tyglarna mer,ur med foten igen. Hästen började trampa,av och flytta efter pallen igen. Tillslut så sa tränaren: Vet du vad du utstrålar för energi nu?
Och det visste jag såklart! Jag var nervös/orolig,varpå hästen blev orolig/otålig. Hon tog hästen och svingade sig upp,såklart inga problem alls,utan en väldigt nöjd och lugn häst. Av igen,sen skickade hon upp mig på pallen igen. Där så skulle jag slå/trumma hårt på sadeln,ruska på den,slå med sliglädrerna på sadeln osv. Göra mig så stor som möjligt,låta mycket,ruska på sadeln,osv. Jag började och hästen brydde sig inte det minsta. När jag gjort det en liten kort stund så bad hon mig sätta i foten i stigbygeln och bara hoppa upp,med lösa tyglar,gjorde det och hästen står och sover fortfarande,vilket ALDRIG har hänt,utan det har alltid varit lite spänt,även fast han hade slutat exploderat.
Jag blev väldigt förvånad faktist.
Hon menade på att med allt detta innan så blir själva uppsittningen ingen stor grej,utan då har den stora grejen redan varit. Det gjorde mig mycket tryggare,och nu kan jag sitta upp utan en klump i magen. Blir jag osäker nån dag så grejar jag innan,kör trumsolo på sätet,snärtar med stigläder osv,sen bara svingar jag mig upp utan den där klumpen. En mycket lugn och avspänd häst vid uppsittning.
Som hon sa,vill du inte att hästen ska vara rädd för en gråsparv,så visa den en örn. Tyckte det var väldigt klokt,och har med mig dom orden på många andra saker vi gör.
Modiga ni är som rider ut själva! Vi har ju varit ute mycket i skog och mark själva, men i ridningen liter jag inte på att det inte kommer något luftsprång när jag minst anar det. Som tur är har jag ju mammahästen att ta med som sällskap (och oftast är det hon som brallan mest ).@oanki
Är så avis på ditt mod! Skulle så gärna rida barbacka på Balder men han är ju en luftakrobat i hagen så jag törs inte riktigt.
@supercassie
Roligt med uppdatering från dig! Men himla tråkigt med grannstallet. Förstår att det känns lite vemodigt när det är så nära.
Kl
Jag och Balder har varit ute själva och pulsat djupsnö och galopperat idag! Gick ner på den upp-plogade banan och satt upp där. Han stod som ett ljus tills jag sa framåt, duktig kille! Sen gick vi iväg på en 20 min skogstur på en helt orörd väg med snö till knäna. Han var jättetaggad i början och ville bara trava hela tiden men efter ett tag blev det visst lite jobbigt så då kunde han minsann skritta på lång tygel tillochmed. På hemvägen tog vi en galopp uppför en backe, men det mina vänner var skitjobbigt så han orkade bara en liten bit. Han bjuder fint när man fattar och tar för sig framåt direkt men sen blir det soppatorsk, inte så konstigt med djup snö i uppförsbacke kanske? Han hade iaf inte ork att bocka så jag var nöjd!
Efter lite skritt ville han trava, okej sa jag och herregud.. . Han kan som sagt aldrig göra nånting halvdant, ska de va så ska de va. Höga knälyft i ökad trav så han nästan sköt mig ur sadeln. Goaste gladskiten. Sen kunde han skritta på lång tygel hela vägen hem! Duktig!!
Försökte ta kort men det guppade lite så det blev suddigt.
Hmm, just nu är det svårt att få snö innanför byxorna här i mörka Småland.Klart ni vågar rida barbacka! I värsta fall får man snö innanför byxorna!
@Maja_Kandi Klart du ska prova på Balder!
Tänk va mysigt med en varm nordis rygg!
Man behöver ju inte galoppera barbacka
Men är du inte orolig för att hamna i backen och ha en häst som drar all världens väg? Har jag mammahäst med kommer ju Abbe iaf tillbaka om jag hamnar i diket och han drar en egen galoppsväng.Jag rider ju ut dem från dag ett, och själv.
Men rida barbacka - skulle jag inte ens våga i hagen :O