Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gått och plockat kvistar. En snubbe i styrelsen kom ut med motorsåg för infarterna var bommade av stora träd. 2 hagar förstörda. Suck. Rullat undan telefonledning mm.. Men men. Vi kan i alla fall ha andra hagar. En kompis ute på landet.. hennes alla hagar rasade som domino :(

Oj, det lät inte roligt att alla hagar rasade.
Mina var ute i stormen (nackdelen med lösdrift) och var betydligt lugnare i morse i jämförelse mot sent igår kväll.
Men vi är ju rätt vana vid att det blåser här nere i Blekinge.

Kl
Vi klarade oss från storm, blåste visserligen men bara runt 12 sekundmeter i byarna. Hade drivit branog igår kväll men inte kommit just nån snö. Men så öppnade jag dörren imorse och kom ut till en vit värld med fortsatt fint snöfall! :love: Och det ska snöa mer imorrn, äntligen!

Idag klippte jag och E hästarna i stallet. Balder fick stå och lyssna första hästen sen var det hans tur. Det var såååå äckligt tyckte Balder och slängde sig och halvreste sig och hade sig i början. Då åkte bomull i öronen och min sambo stod och klep åt runt snoken. Då stod han still medan jag började klippa och sen kunde han släppa näsan och det fortsatte gå bra. Klippte dock inte så mycket utan bara under magen, bringan, under halsen och lite ovanför frambenen. Inte blev det vackert, men himla bra! Red efteråt en sväng med E och hennes häst och Balder var så lycklig! Pinnade på som vanligt i 190 knyck och travade snabbt och försökte busa. Ledde honom kanske halva tiden i omgångar, var ute typ 30 minuter. :) Men sen var han faktiskt lite trött! Hurra! Hade jag inte klippt honom hade han varit dyngsur för han var fuktig ändå. :p

IMG_20150111_162110_zpsikgihzgp.jpg

Nu jävlar är det snöstorm här. Dessvärre ligger den rakt på stallporten, så jag är seriöst fundersam på hur jag ska få in dem sen...

Här i Småland har det blåst som bara den inatt.
Stall och hagar har klarat sig som tur är!
Nu är det ett tjockt snötäcke överallt:), så härligt!

Nu jävlar är det snöstorm här. Dessvärre ligger den rakt på stallporten, så jag är seriöst fundersam på hur jag ska få in dem sen...
Jag hade det däremot klurigt i morse när de skulle ut.. Det var inga lugna hästar som såsade till hagarna inte... Men jag lyckades till och med genomföra en tömkörningsträning med mycket vilja och kläder på.. ;)

Vi har klarat oss bra i stallet och med hagarna trots 33-34 m/s i byarna! Blåste fortfarande ganska mycket på morgonen och avtog lite vid lunch. Red ut i skogen idag för där brukar det inte blåsa och där verkade det bara vara ett träd som ramlat men det var redan söndersågat och låg bredvid vägen. När vi var påväg tillbaka till stallet började det blåsa upp lite igen och det blåser fortfarande litegrann men inte så hemskt farligt.
Ingen snö här dock, vilket jag tycker är jättebra för här brukar det bara komma ett par cm blötsnö med stenhård mark under så det brukar inte vara särskilt bra ridunderlag, det var länge sedan vi hade ett tjockt lager pudersnö att galoppera i:meh:

Ikväll tog jag ett samtal med veterinären igen (så skönt att ha haft samma veterinär i 9år nu!!). Vi kom överrens om att det var att kasta pengar i sjön att ultraljuda om Dino eftersom han med 98% chans dragit upp senan igen. Så nu har vi tagit ett beslut, till månadsskiftet flyttar Dino 10mil till ett fantastiskt stuteri. Där ska han få gå på lösdrift med unghingstar i till att börja med 6månader. Sen blir det återbesök på kliniken. Dinos lillebror Disel (f.14) flyttar även ner till samma stuteri samtidigt fast in i en annan, yngre flock. Skönt att ha bägge mina killar på samma ställe. Kommer bli superjobbigt dock att ha dom så långt bort, kommer bli hästlös ju... Vad gör man då?? Har redan ångest för det..

Åh, vet inte hur jag ska göra!

Det hade varit superkul om Dunder kunde gå någon engelsk ridklass i sommar på welshutställningarna. Det finns lite olika klasser. Bla en med bara skritt och trav som man kan starta med.
Men jag vill inte rida honom så måste ha någon annan som gör det och då tänker jag medryttare så hen kan rida honom kontinuerligt. Men det är ju bara det att alla medryttare är dumma i huvudet :o
Men det måste ju finnas någon ponnyryttare som skulle tycka det var kul. Hitta rätt människa bara :crazy:

Jag vill ju inte tävla alls utan håller mig till mina utställningar. Där går gränsen för att jag visar upp mig inför publik :p

Skrittade idag. Tokpigg. Tänkte minsann inte skritta ut på ängen som jag ville men innan hon hann resa sig alltför mycket så ryade jag i och så gick vi.

Husse håller i snöre men han är ingen bra hjälp egentligen, alldeles för rädd och oerfaren. Inte rädd för hästarna men vad som kan hända.

Och visst, jag har ett präktigt ärr på vänster ben från körincidenten men ridning är en helt annan sak för mig. Och några decimeter snö är trevligare är grus :p

Vi fick väääldigt mycket snö här helt plötsligt efter stormen, men det är bättre än stenhårt/knöggel/is som vi har haft innan. Så hästarna har sprungit runt och busat i snön som små glada barn :) Robin klarade sin första tandkoll för några veckor sen och det gick jättebra. Utan lugnande också :) Han har några envisa regnskållor på ryggen så jag har inte vågat lägga på sadel på ett tag.
Kanske också ska köra en liten presentation igen då. Min 11 heter Robin och är korsning lusitano-kallblodstravare. Lite otippat köp då jag skulle ha ett halvblod men har inte ångrat mig en sekund ;) Var ca 154cm och halvvild när jag köpte honom, nu är han nog större men under 160 iaf. Är tänkt att bli en fin liten dressyr och ha-kul häst vilket jag tror han blir :)
Ursäkta den dåliga bildkvaliteten, taget med telefonen...
När jag var och tittade på honom för ett år sedan:
Robbie3_zpsb50d273c.jpg
September förra året, haft honom i ca 8 mån:
Robbie1_zps2016eec1.jpg

Förra veckan, hästselfie ;)
IMG_4299_zps06fa3edb.jpg

Igår i all snön
Haumlstarna1_zps63cea8ff.jpg

Idag satt jag upp på Walle för första gången efter vilan.
Det var en tokladdad pålle som var ganska spänd för att det regnade och blåste på ridhuset.
Men, men jag genomförde och red även några varv i trav...

Kunde gått bättre, men även sämre så jag är hyfsat nöjd ändå...

Vilka fina pollar alla har! :love:

Får väl presentera min 11a också.

Gydine,
Mylord Carthago - CalvaroZ - Nimmerdor.

Köpte henne i slutet på Oktober, oinriden, inte mycket hanterad men löshoppad iaf 1gång vad jag vet. Blev ett inpulsköp då ägarna till hästen jag red hade andra planer för henne. Visste först inte om jag skulle köpa nån nya häst då jag har en F.10, men så hade iaf mamma hört av sig till en bekant som köper in en del från Holland. Hon visste en som nog hade passat mig då jag helst ville ha en 4-5åring, så fick se en löshoppningsfilm och den såg super ut lite dålig trav men hoppa kunde den. Tyvärr va den lite dyrare så det blev inte den. Men så sa hon att hon hade en 3åring hemma, så hon skickade en film på henne och fatta om jag blev mäkta förvånad :o Precis det stoet blev jag döförtjust i när jag kollade på lite klipp på YT från samma säljare som den andra hästen! Stod att hon va såld till Sverige, så där försvann mina förhoppningar. Men blev helt eld och lågor när det visade sig vara vår bekant som köpt den och ville att jag skulle köpa henne! Så på 2h hade jag bestämt mig och vi hämtade henne samma kväll :D

Nu är hon både tam och inriden. Supersnäll, dock lite nerv, men otroligt lättlärd. Satte igång henne idag efter 2v vila och trodde det skulle gå vilt till men icke. Lite spänd o sådär men inga dumheter alls! Änsålänge (pepparpeppar) har jag inte ramlat av när hon busat till det :p
Har kommit så långt som att vi hoppat bana på 70cm och siktar på att komma ut i skogen så fort som möjligt så vi kan bygga kondis och muskler :) Tanken är att försöka kvala henne till championatet i höst :)

Lite dåliga bilder, tror jag haft henne nån dag här bara.
10462907_10152407770086074_8270170460432065109_n.jpg

Försäljningsvideon på henne.

Film från träningen i mellandagarna

Det här med sadel ja.

Hoppsadeln glider väldigt lätt, vågar jag testa en antiglid?

Den glider i sidled alltså, inte framåt eller bakåt. Ponnyn störs inte men jag känner viss tveksamhet inför bäbisgalopp i ridhus med den sadeln...

Ikväll ska jag träna!:bump:
Blir dressyrträning tillsammans med min "träningskompis" som jag inte tränat med sedan förra hästen blev behandlad i bakknät, det var i september. Ska bli kul att komma igång med dressyrträning varannan vecka, sedan hoppas jag på att det ska vara tillräckligt bra väder så jag kan börja använda mer cavaletti hemma i padocken så kanske vi kan vara med på några hopplektioner framåt våren:)

Igår red jag lite i padocken och han blev väldigt avslappnad och trevlig efter en stund så jag skrittade och travade bara, imorgon får han en lugn tur ut och på torsdag får han vila helt.

Idag red jag Walle igen.
De första tio minuterna började jag tro att han glömt att han är inriden..
Han ruskar på huvudet, skyggar och är orolig i munnen.
Jag försöker bara vara stadig och rida på framåt och det löste sig faktiskt :up:.
Sista stunden kändes han hyfsat fin så jag galopperade i båda varv också :).
Blev ändå ett bra pass tillslut!

Jag känner att Nangijalas vila hamnade vd helt rätt tillfälle. Vädret har varit BEDRÖVLIGT sedan nyår. Är det inte blött, regnigt, snöslask eller geggigt är det frusen lera :( har aldrig behövt åka till ridhuset så ofta med de andra två som nu. Varenda gång man tänker " snart är ridbanan så torr att jag kan longera i ena änden" så faller vattnet från himlen :yuck:Nangijala är uttråkad och rastlös så i lördags fick det bli en löspromenad igen. Ponnyn for runt i galopp och bockningar, helt överlycklig över att få röra på sig.

En positiv sak är iallafall att jag numera kan stå och titta på henne i hagen och tänka "åh vad vacker hon är", stället för att tänka "usch som hon ser ut" :D hon har vuxit i kroppen de senaste veckorna. Har en sjuåring (som jag hjälper mycket) som rider stallets shettis sedan 3 månader. Shettisen är ursöt verkligen, man smälter bara man ser honom och alla vet vi ju att det är den egna hästen som är bäst och vackrast i våra ögon. Men även om flickan tycker shettisen är jättesöt är hon heeelt förtrollad av Nangijala (stjärnögonblicken ni vet) :p paxar alltid att packa hennes höpåsar och protesterar högljutt om hon inte får mocka hennes box med :laugh: Har lovat att hon ska få rida henne när vilan är slut (vilket ju är en evighet att vänta i hennes ögon) Hon har fått hjälpa mig borsta men fått låta bli bakdelen för där litar jag inte på min häst ifråga än. Hon är bara snäll mot folk hon känner vid skötsel :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 721
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 271
Senast: ako
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 669
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar