Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla!
Minns ni oss?
Vi har fortfarande vintervila.
Har hunnit med en hovböld och i morgon ska vi åka till veterinären för en tandkontroll.

10891661_543431619093395_6749044733812392910_n.jpg

Tog en skogspromenad igår med gammelhästen för att kolla av hur mycket vildhäst han hunnit bli... :p

(nu ska jag bara försöka läsa ifatt lite också....!)

Jag känner att jag gör lite tvärtom som sätter igång min nu :rofl:

För mig passar det bra med längre vila under sommaren, dels de 5 veckor jag jobbar då vi jobbar så långa dagar på sommaren att jag inte orkar något annat och sen har vi så galet med broms här att det inte är roligt att hålla på.

Kl
Tjoho, idag har jag ridit Balder igen! Insåg att det var första gången sen i höstas när han snubblade och dök. :p Min medis följde med på ponnyfröken. Helt galet pigg pålle! Ledde honom första biten för att kolla av. Sen hade vi en diskussion om huruvida man får springa iväg när matte ska sitta upp eller ej. Dumma matte vann. Sen när jag väl kom upp var det 120 knyck direkt. Han var så himla glad! Pulsade på med snabba steg i snön, skakade sådär busigt på huvudet hela tiden och ville springa. Jag fick bromsa hela tiden.
Lite vingligt blir det, han går typ dit han tittar. :p

När vi kom ut på vägen provade vi trava. Lite tveksam först, han vill verkligen gå först men när det var trav blev han lite osäker. Men när ponnyn kom upp bredvid och förbi försökte han springa på henne i äkta busmanèr och sprang förbi, väntade in henne och gjorde samma igen. Tok... Gick inte alls långt, och när vi vände hade han hunnit tagga upp ponnyn ordentligt också så det var lite spännande. :p Han skrittar så satans fort! Inte så värst långa kliv men snabb som tusan. Ponnyn fick trava för att hinna med. Vi travade en bit till och då var han riktigt i gasen och satte fart ordentligt! Jag fick bromsa och bromsa hela tiden, annars vet jag inte vart det hade slutat, haha. :D Ponnyn fick galoppera för att hinna med. :angel: Sen skrittade vi och jag tordes äntligen ge honom lite längre tygel. Travade en kort bit till på lägdan i lite snö och det var en fin och lagom trav. Duktig. :) Lite jobbigt när man måste bromsa hela tiden, men jag försöker ge och ta hela tiden så man inte fastnar i handen.

Vi var ute typ 20 minuter, och hela hästen var jättesvettig! :o I helgen tar jag fram klippmaskinen! När jag sadlade fick jag byta från en 120 till en 140gjord för att få runt den, och ändå är han mycket mycket smalare nu än i somras när jag red sist, men han har sån sjukt tjock och lång björnpäls så det är inte klokt... Efter ett tag hade jag ju dragit gjorden 4 hål på båda sidor liksom. O_o

Ang foder så får han 4x2,5 kg hö, 1dl mineraler och lite lusern.

KL
Här kommer en presentation av Imbra
Imbra är min egen uppfödning u. Felisia (50) som jag köpte som 4-åring från Bollerup och som nu är 23 år. Fullständig stam på Imbra: e. Belamour – Flamingo – Ralmé Z- Indus – Lansiär.
Imbra är väldigt godhjärtad och arbetsvillig. Men hon har humör och är mkt bestämd, hittills har hon dock inte visat sina tuffa sidor i ridningen.
Jag red in Imbra redan sommaren 2013 för det var då jag kunde få proffshälp, sedan har hon vilat mycket. I april 2014 skadade sig Felisia och jag började då ta Imbra på mina dressyrlektioner så hon är ganska mycket dressyrriden vid det här laget. Hon är påbörjad i den uppsuttna hoppningen. Hon är mycket tömkörd och i inkörningen så drog hon en svängel med motstånd innan jag tog paus för det arbetet. Just nu vintervilar hon och ska snart börja ridas igång i skogen. Hon är väldigt snäll att rida ut på och jag lastar henne själv, de sista gångerna har hon tom gått in när jag bara lett upp henne på lämmen. Jag har eget stall och lastar för att åka till ridhus och ta lektioner så hon har åkt mycket.
Jag har inte bestämt om jag ska visa henne på kvaliteten 2015 eller kanske bara åka ut på någon LC dressyr i vår för att miljöträna lite. Imbra är liten ca 158 och har inga exceptionella gångarter eller hoppkapacitet så därför kanske jag skippar kvalitetstävlan. Visade inte på 3 års just av dessa skäl.
imbratoumlmkoumlrning_zpsd35363a3.jpg

Tror detta var tidig höst 2014
ihhopslaumlppjuni2014197_zps67eae556.jpg

Felicia närmast kameran och Imbra längst bort sommaren 2014
imbra088_zpsfab7149e.jpg

Maj 2014
Imbrahstlshoppning013.jpg

Höst 2011
IMG_3547.jpg

11 maj 2011

Skriver inte ofta här men kan presenter mig ändå. :)

Har ett sto född 11, Julia e Cohiba u Svante. Mormor är c-ponny Bridge News, vet inte om någon känner till henne i detta forumet?
Julia är en helt fantastiskt snäll häst som har varit lite för enkel med allt. Satt upp baracka första gången och det var i februari 14. Reds ca 2dgr /v till slutet på mars sedan vila.
Satte igång nu i oktober och då reds hon två mån och vilat till årsskiftet.
Har en född 02 med och ska sälja en så ev blir det julia. Om inte, är drömmen att hon är redo till youngster men det får tiden utvisa.
Varit väldigt sammarbetsvillig med allt så det kanske inte är omöjligt :)

Vi var ute typ 20 minuter, och hela hästen var jättesvettig! :o I helgen tar jag fram klippmaskinen! När jag sadlade fick jag byta från en 120 till en 140gjord för att få runt den, och ändå är han mycket mycket smalare nu än i somras när jag red sist, men han har sån sjukt tjock och lång björnpäls så det är inte klokt... Efter ett tag hade jag ju dragit gjorden 4 hål på båda sidor liksom. O_o

Ang foder så får han 4x2,5 kg hö, 1dl mineraler och lite lusern.

ehum.. Jag har faktiskt också fått byta sadelgjord till Calle.. Från 130 till 140.. Och då får man kämpa för att knäppa.. :o Men han har ett sadelläge som ligger en bit bak, vilket gör ganska stor skillnad på omfånget. Dock tror jag att det är första gången någonsin som jag behövt köpa en 140-gjord..

Skriver inte ofta här men kan presenter mig ändå. :)

Har ett sto född 11, Julia e Cohiba u Svante. Mormor är c-ponny Bridge News, vet inte om någon känner till henne i detta forumet?
Julia är en helt fantastiskt snäll häst som har varit lite för enkel med allt. Satt upp baracka första gången och det var i februari 14. Reds ca 2dgr /v till slutet på mars sedan vila.
Satte igång nu i oktober och då reds hon två mån och vilat till årsskiftet.
Har en född 02 med och ska sälja en så ev blir det julia. Om inte, är drömmen att hon är redo till youngster men det får tiden utvisa.
Varit väldigt sammarbetsvillig med allt så det kanske inte är omöjligt :)

Aha,, då delar faktiskt min 11:a hage med Julias halvbror. (Också efter Cohiba men året yngre än våra.)

Mina har vilat 2 månader så dom ska igång :)

Idag var det Magnus tur att åka till ridhuset. Han gick på transporten direkt och när vi kom in i ridhuset var det helt tomt. Så jag släppte lös han och jäklar vad han bockade,sparkade och galopperade.. helt galen! :p när han sprungit av sig red jag några varv innan han fick ställa sig i gästboxen i ridhuset och titta på när jag red en annan häst. :)
Han skötte sig superbra :)

Imorgon blir det Roxi som får åka :)

Nu har min vilat ganska exakt 1 månad, tagit några skogspromenader sista veckan men annars vila ( hur mycket vila det nu är på lösdrift med 4 unghästar).

Red idag, longera lite först och sedan upp och red i alla gångarter utan problem , älskar min coola häst. Till saken hör att vi byt stall, så från att enbart gått i ridhus, finns nu bara paddock med stolösdrift (10 hästar) precis intill. Och han är hur cool som helst i nya situationer.

Kan tyckas som simpla saker, men min gamla häst (numera i himlen pga skada) var inget enkelt, man fick vara minst 10 steg för men gärna 1 dag före i sin tanke.

Så är himla glad att min nya är "enkel".

Hej! Här är min 11a, även han kallad calle ;) Men egentligt namn Cash is King. Appaloosavalack som jag köpte i maj 2014. Han var westerninriden när jag köpte honom men vi håller oss till största del till engelskt.

Provridning i april
Screenshot_2014-05-09-17-48-31_zps4bfzjxxf.png

Oktober
calle_zps950d5073.jpg

Ska se om jag kan ordna några nya bilder snart :)

Jag funderar på kvalitets.
Ska jag skrapa ihop pengar och lämna bort? Eller vara nöjd med att vi åker dit?

Va roligt med lite nya 11 or!

Vi var hos veterinären igår för att kolla tänderna.
Walle har vilat ett tag och inte åkt släp på en månad.
Han gick rätt in och resan gick bra fram tills vi kom till en korsning och fick en lastbil bakom oss.
Han blev jätterädd och skuttade runt lite.
Framme hos veterinären skötte han sig mycket bra.
Lugn och följde snällt med trots att det var första gången.
Fick lugnande och placerades i "båset".

10891878_544098075693416_4026549206374030891_n.jpg

Han hade bra tänder utan hakar och inga vargtänder. Lite vassa kanter på kindtänderna som raspades försiktigt.
MEN så hade han en färsk skada på två framtänder. Han hade slagit bort de två mjölktänderna som han skulle byta nu.
Förmodligen gjorde han det i släpet när lastbilen kom för det var ingen skada på läpparna som det borde blivit om han fått en spark.
Så nu hoppas vi att de nya tänderna inte tagit någon skada...

Tre sprutor med lugnande fick det bli för han var väldigt envis och ville inte gapa :p
Sen blev han väldigt trött...

10929563_544112272358663_8616533256226554862_n.jpg

Han piggnade snabbt till när vi var klara och vi kunde åka hem utan några lastbilar som stressade honom.
Nu får han ha semester ett par veckor till innan vi sätter igång med ridningen igen.

Vi hade bokat in en sadelutprovning idag men det kom så mycket snö så tiden blev ändrad till imorgon i stället.
Sadeln han har nu är förra hästens och den är för lång för honom och trycker lite runt manken och eftersom han måste muskla upp ryggen lite vill jag ha en sadel som inte hindrar musklerna.

Förhoppningsvis hittar vi en sadel som inte kostar en hel förmögenhet för vi kommer säkert få prova ut ny om några månader igen. alternativt en sadel som är för bred som vi kan lägga en padd under som då kanske kan passa även när han musklat upp ryggen:grin:

Hur gör ni med sadlar till era ungisar? Har ni varit hos sadelutprovare eller hittat en sadel själva?

Vi hade bokat in en sadelutprovning idag men det kom så mycket snö så tiden blev ändrad till imorgon i stället.
Sadeln han har nu är förra hästens och den är för lång för honom och trycker lite runt manken och eftersom han måste muskla upp ryggen lite vill jag ha en sadel som inte hindrar musklerna.

Förhoppningsvis hittar vi en sadel som inte kostar en hel förmögenhet för vi kommer säkert få prova ut ny om några månader igen. alternativt en sadel som är för bred som vi kan lägga en padd under som då kanske kan passa även när han musklat upp ryggen:grin:

Hur gör ni med sadlar till era ungisar? Har ni varit hos sadelutprovare eller hittat en sadel själva?

Jag hade turen hitta en som passar rätt bra :) Första han hade växte han ur på en vecka :o Andra kunde han ha hela inridningen med padd under sen muskla han ur den. Nu har han en som följer hans rygg bra men liiite för vid då han tappade muskler under vilan. Så den är paddad tills han musklat sig. Sen är det bara hoppas den är ok då med för jag älskar den ;) Annars blir det byta. Valt köpa själv, beggade till bra priser (ingen över 4k). Och när de inte passar längre bytt. Men sen har jag provat ut sadlar i.. 15 år själv så har ett hum om hur de ska ligga och vad som passar när jag känner och klämmer.

Ska komma en utprovare till vårt stall i slutet av mån så då ska hon få kika på den han har :) Mest för få bekräftelse.

@Halvblodet
Jag har två hoppsadlar jag varierar mellan. En Bruno och en Versaille. Brunon är normal mot vid och Versaillen 35a. Jag har bara padd framtill då de är lite vida men annars ligger det kanon.:)

Jag brukar åka och prova ut så snart de är styrbara hyfsat. Men den här har jag inte gjort det med, han ändrar sig så i ryggen så det som passar ena veckan passar inte nästa (lätt överdrift).

Jag har två hopp-/allroundsadlar åt honom, utpassade själv med onlinehjälp av sadelutprovare,, passar inte den ena brukar den andra göra det. En M&N i bomvidd 33 och en Cliff Barnsby i fit 4 (vid). Jag är själv inte så förtjust i Barnsbyn, den har lite för lite stöd, men..
Sen har jag om det kniper en dressyrsadel med läderbom med som passar honom men som jag tycker bygger för mycket höjd iom att jag redan är lång på honom.

Min hoppsadel duger så länge, i sommar ska jag köpa en dressyrsadel för skattepengarna, hos utprovare.

I övrigt har jag bestämt att lämna iväg henne för utbildning och visning, frågan är bara till vem...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 720
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 212
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte