Kl
Tjoho, idag har jag ridit Balder igen! Insåg att det var första gången sen i höstas när han snubblade och dök.
Min medis följde med på ponnyfröken. Helt galet pigg pålle! Ledde honom första biten för att kolla av. Sen hade vi en diskussion om huruvida man får springa iväg när matte ska sitta upp eller ej. Dumma matte vann. Sen när jag väl kom upp var det 120 knyck direkt. Han var så himla glad! Pulsade på med snabba steg i snön, skakade sådär busigt på huvudet hela tiden och ville springa. Jag fick bromsa hela tiden.
Lite vingligt blir det, han går typ dit han tittar.
När vi kom ut på vägen provade vi trava. Lite tveksam först, han vill verkligen gå först men när det var trav blev han lite osäker. Men när ponnyn kom upp bredvid och förbi försökte han springa på henne i äkta busmanèr och sprang förbi, väntade in henne och gjorde samma igen. Tok... Gick inte alls långt, och när vi vände hade han hunnit tagga upp ponnyn ordentligt också så det var lite spännande.
Han skrittar så satans fort! Inte så värst långa kliv men snabb som tusan. Ponnyn fick trava för att hinna med. Vi travade en bit till och då var han riktigt i gasen och satte fart ordentligt! Jag fick bromsa och bromsa hela tiden, annars vet jag inte vart det hade slutat, haha.
Ponnyn fick galoppera för att hinna med.
Sen skrittade vi och jag tordes äntligen ge honom lite längre tygel. Travade en kort bit till på lägdan i lite snö och det var en fin och lagom trav. Duktig.
Lite jobbigt när man måste bromsa hela tiden, men jag försöker ge och ta hela tiden så man inte fastnar i handen.
Vi var ute typ 20 minuter, och hela hästen var jättesvettig!
I helgen tar jag fram klippmaskinen! När jag sadlade fick jag byta från en 120 till en 140gjord för att få runt den, och ändå är han mycket mycket smalare nu än i somras när jag red sist, men han har sån sjukt tjock och lång björnpäls så det är inte klokt... Efter ett tag hade jag ju dragit gjorden 4 hål på båda sidor liksom.
Ang foder så får han 4x2,5 kg hö, 1dl mineraler och lite lusern.