Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja nej det är supertrist men nu har han gått i hage sen i maj och veterinären sa att håller han inte ens för att gå i hage så finns inget mer att göra. Han är redan behandlad med allt som går. Ska stå några dagar till och låta svullnaden lägga sig. Sen ultras han igen för att kika på senan, är den skadad som den med all säkerhet är så blir han utdömd och tas bort.. Så jäkla trist!! Allt har ju känts så bra och gått åt rätt håll senaste tiden.

Men fy fan :( Lider med dig-

@supercassie
Tack, kul att det är fler som ser att det händer något :D Jag hoppas ju att hon blir minst lika bra som sin mamma, hon gick falsterbo som 6 och 7 åring.
Lite OT, men måste bara slänga in en bild på Felicity från Falsterbo -99, när hon var 7 år (banan ligger på 140 cm .)
Jag_och_mamma_aker_till_Falsterbo_idag_D_Bilden_ar_pa_Flisan_och_Lotte_nar_de_tavlade_i_Falsterbo.jpg

@tramp Men nej ;( Håller tummarna stenhårt att det är falskt alarm med senan.

@Ackio Min äter bara silage. Och en högst symbolisk giva lucern (2 dl torrvolym) för att blanda mineraler och tillskott i..

@Ackio Nangijala blir tjock bara av att titta på mat. Får någon näve kraft på kvällen för mineralernas skull och sedan 5kg hö varje dag + lite halm. Och ändå är hon så rund att man nätt och jämnt känner revbenen :p (och då har hon ändå smalnat lite under dessa 2mån ridning). Dessutom full av energi.

@tramp så tråkigt :(

@Nepenthe Nä, vad dåligt att de snurrat ihop maten så! Är det många hästar i ert stall? Är tacksam jag står i ett stall med 4 boxar, alla ponnyer och alla får ungefär lika mycket mat.

@Nightwish lik sin mamma tycker jag :)

KL
Här är det frusen lera-bucklig-mark. Mm.. jätteroligt! Hästarna går ju och lagrar energi. Tog en promenad med Trollungen idag och i slutet (när vi var i vår skog påväg hem) provade jag att släppa henne lös igen. Är ju nästan ett år sedan sist och egeeentligen hade jag tänkt sluta med det (så självständig som hon är numera) men hon behövde göra av med energi trodde jag. Det funkade faktiskt bra :) precis som föregående år så kom hon efter i trav/galopp (med inslag av rodeo idag) och njöt av att få röra på sig.

@tramp Får beklaga så hemskt mycket! Åh vad trist på sådan fantastisk häst...

@supercassie Tack för att du delar med dig av fantastiska bilder och från en helt främmande (men fascinerande) värld för mig.
Tror också jag blev lite kär i Buzz... Himla underbart uttryck!

Ja nej det är supertrist men nu har han gått i hage sen i maj och veterinären sa att håller han inte ens för att gå i hage så finns inget mer att göra. Han är redan behandlad med allt som går. Ska stå några dagar till och låta svullnaden lägga sig. Sen ultras han igen för att kika på senan, är den skadad som den med all säkerhet är så blir han utdömd och tas bort.. Så jäkla trist!! Allt har ju känts så bra och gått åt rätt håll senaste tiden.
Fyyy vad tråkigt, fina killen. Beklagar såklart, men du är både stark och vettig om det blir det tråkigaste slutet

@tramp Får beklaga så hemskt mycket! Åh vad trist på sådan fantastisk häst...

@supercassie Tack för att du delar med dig av fantastiska bilder och från en helt främmande (men fascinerande) värld för mig.
Tror också jag blev lite kär i Buzz... Himla underbart uttryck!

Det är jättekul att det är uppskattat! För ett par år sedan fick jag väldigt mkt kritik för att jag ( som ju är " ridhästmänniska" från början ) ens beblandade mig och stöttade det "djurplågeri" som är galoppsport... Om jag postade någon annanstans än på just " galopp" vill säga. ( sidospårsvarning) jag tycker ju snarare att det är bra att jag som inte lärde mig rida och hantera unghästar/ hästar överlag " på banan" har ett saying när vi rider in, samtidigt som jag har mkt att tacka för från galoppen, balans, lätt lätt hand och fingertoppskänslan som det faktiskt innebär när man generellt rider in hästar tidigt.

Och buzz ja, han är charmig. Dock skulle han nog helst av allt stå på lösdrift, hatar att vara inne.

Min kille är ren igen :love: så nu har jag mindre panik över detta. Gjorde precis byte av försäkringsbolag pga att andra bara strulat i 1½ år samt visade sig att han varit oförsäkrad i 9 mån pga deras strul :eek: Så han har karens nu på 20 dagar. Typiskt att han skulle börja halta då. Men var nog som jag trodde att han sträckte sig lite i löshoppningen för nu syns inget alls :) Så han har egen hage några dagar innan han får busa med flocken igen.

Igår fick Xanthus vila för jag stod i monter på MyDog, han blev borstad och fick prova ett nytt träns på kvällen, ett Micklem. Idag blir det en lugn tur ute eftersom marken är frusen igen :meh: Jag vill ha bra väder så vi kan vara lite i padocken och öva på lite kavaletti, nu blir det väldigt mycket ut vilket är bra men det blir mest samma saker hela tiden..

Här är en bild på tränset. Aldrig passat in ett micklem och är inte helt säker på om det sitter helt rätt, någon som vet?:)
IMG_4716_zps17205ddc.jpg

Tömkörde X idag, lugn och fin, kunde tom skruva i en tappad brodd inkl gräva ur hålet.

Inte så långt pass eftersom det är så hårt. Skrittade av längs med vägen som vanligt och tränade lite enligt onlinekursen jag går.

Efteråt kunde jag tom klä av alla skydd utan att hon lyfte en hov! Ställde sig och vilade :love:

Här är min lilla.. numera rätt stora Calle.
Mr Charming
Warsteiner - Bal du Seigneur xx.
Jag köpte honom i slutet på mars då min andra valack bröt bäckenet och jag fick panik ifall han inte skulle klara sig.
Calle hade haft sadel på sig två gånger men inget annat, jag köpte honom från uppfödaren där han hade levt ett mysigt och skyddat liv. Här är en bild på honom första gången jag såg honom.
1472748_10152098462758789_1229050286_n_zpsd1990610.jpg

För skojsskull satsade jag på att visa honom på 3års testet där han presterade över förväntan med de knappa förberedelserna han fick. Jag hann väl löshoppa honom 4-5gånger och träna åka transport tre gånger inkl resan hem.
Red in honom innan betet. Dessvärre fick han en pinne genom tåsträckarsenan in i kotleden i somras och fick opereras. Han verkar dock helt återställd. Men vi har tagit det väldigt piano.
Bild från treårstestet
20140529_173122_zps58a1731f.jpg

Årets mål är att visa honom kvalitén för skojsskull och komma ut och tävla pay and ride och kanske nån lokal dressyr till hösten. Han är född på sommaren så våren blir nog rätt lugn eftersom han bara är 3,5år men vi ska köpa en dressyrsadel och börja rida för tränare varannan vecka. Annars rider vi mest ut tillsammans med hundarna och myser samt tömkör. Har inte så många nya bilder mer än halsbilder. Men här är den senaste ridfilmen innan vintervilan då vi provade en dressyrsadel som tyvärr inte passade mig eller Calle. Red honom idag för första gången efter vilan och han var så duktig! I veckan ska vi prova en Röösli dressyrsadel så jag hoppas att den passar.

Vad äter era hästar nu? Jag behöver få min häst att.. fluffa lite utan att få energi mer än vad han har.

Just nu har jag kapat allt kraftfoder medan han vilat. Ändrade om med hösilaget idag. Så nu får han 10 i boxen och sen 5-6 kg i hönätet att pussla med så han inte skulle ha tråkigt då han stått på boxvila några dagar. Frågan är vad man ska ge.. för få hjälp bygga muskler och lite mer hull utan att få i för mycket energi. Tycker det mesta innehåller energi hit och dit :(

Fri tillgång på hösilage och så halm i lösdriften. 100g potatisprotein, 2dl betfibermix och en skvätt mineraler.

Hoppas att de ändå hittar något de kan fixa.

Det är så trist när man väntat och väntat och så går det ändå inte bra!

Min kille står på stall där fri tillgång = svårt. Men han får 3 kg morgon, 2 kg i hagen vid lunch, 4 kg in, 4 kg kväll + hönät.
Inget kraft atm.

Tömkörde på parkeringen vid vägen. Lite gapig men hyfsad.

Sen lastade jag lite. När hon tänkt klart gick hon på utan krusiduller. Vet inte om hon kom på att det inte var någon bil kopplad...

Hej alla!
Minns ni oss?
Vi har fortfarande vintervila.
Har hunnit med en hovböld och i morgon ska vi åka till veterinären för en tandkontroll.

10891661_543431619093395_6749044733812392910_n.jpg

Tog en skogspromenad igår med gammelhästen för att kolla av hur mycket vildhäst han hunnit bli... :p

(nu ska jag bara försöka läsa ifatt lite också....!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 720
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 212
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare