Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@happyrider Va roligt att du fått hem honom :) ska du hålla igång ridningen nu ett tag?
Jag har tänkt att rida ett par gånger hemma och sedan ge honom en rejäl betesvila.
Det har varit fem intensiva veckor för honom och jag ser på honom att han är trött.
Han har även fallit ur så han behöver äta upp sig lite.
Men jag är full av beundran över arbetet inridaren gjort. Imponerande!!

Kl.

Läser här och blir så sugen på att sätta igång med Calle igen. Men nu på onsdag blir det framskor på. Sedan kommer Equiterapeuten på fredag och checkar läget innan vi börjar att träna igen veckan efter.

Calle har som vanligt lagt på sig lite vikt under sin vila..

Ett lyxfetto vilar sig i form...
10527908_10204438429867221_948238572852285077_n.jpg

Men snart kommer vi att terra er med utbildningsbilder igen! :D

Fy tusan vad glad jag är!!
Idag har jag gjort allt själv på hemmaplan: Linade lite i båda varv, klev upp, skrittade och prövade lite sväng och halt. Därefter trav och galopp. Rätt galopp båda gångerna!!
Otroligt lycklig över min lilla häst. Idag kändes det precis sådär okomplicerat som det ska.
Rider ett kort pass imorgon också och därefter vila...

Då var vi redo för utställning imorgon :)
Dunder har fått sig ett bad idag och står inne och torkar och vilar upp sig inatt. Vi måste köra senast halv sju imorgon :wtf:
Det blir jag själv som visar denna gången så är galet nervös men vi får göra vårat bästa båda två :)

10520190_1449245181991371_2132564883_n.jpg

Då var vi redo för utställning imorgon :)
Dunder har fått sig ett bad idag och står inne och torkar och vilar upp sig inatt. Vi måste köra senast halv sju imorgon :wtf:
Det blir jag själv som visar denna gången så är galet nervös men vi får göra vårat bästa båda två :)

10520190_1449245181991371_2132564883_n.jpg
Det klarar du galant!
Håller tummarna att det går bra!

• Gilla
Reactions: MM
@Matmissbrukaren Åh vad kul! Stort grattis till Dunder! :D

@happyrider Nu kommer du längta efter att rida så länge han vilar haha ;) förstår hur kul det måste vara att tillslut rida honom.

@Quimero Haha, han ser verkligen ut att vara sommartrind på första bilden :p

Min donna äter och vilar mest nu. Har haft mer än en vecka fylld med åska och åskskurar om vartannat så hon har mest fått stå. Nu kom värsta värmen istället :p nu börjar hon blekas rejält av solen, öronen är mest kakaobruna och det lär ju en stor del av kroppen med bli

dsc04352_53ab30c99606ee168b3d2d58.jpg

Åh, jag glömde berätta att jag ska på självmorduppdrag imorgon. Jag ska BADA min häst :nailbiting: jag gjorde det som ettåring och då stod hon och svischade argt med svansen och bankade med hovarna i marken. Förra sommaren tvättade jag bara svansen (och manen kanske?) och hon var ännu argare och viftade hotande med bakbenen. I år har vi ju redan haft incidenten med tjärsalvan så jag tror jag behöver klä in mig i 2dm skyddsutrustning, skaffa hörlurar och binda fast alla hovar i marken om jag ska överleva :meh:

Min Walle har lite sommarlov nu.
Men vi passar på att träna lite andra saker än just ridning.
Igår tränade vi på att vara själva i stallet och det har gått från typ hysterisk till att äta hö, vandra ett varv i boxen, titta ut, äta hö igen... Det går alltså framåt!
Sötnöten:

Nu är min man hemma igen från utlandsjobbet vilket innebär att han kan sitta hemma med ungarna så kan jag äntligen ta en ridtur på Dunder igen :bump:
En hel månad har han skrotat i hagen nu och abstinensen ligger på topp :p

Har hittat en till utställning vi nog ska på i början på augusti. Med poängbedömning. Det var det ju inte i söndags.

Min hästskötare fick till några fina bilder på oss.

bild_53bad721ddf2b37e6fc3b0d3.jpg

img_20140708_133000_53bbd926ddf2b3355da00d20.jpg

Det är så roligt att följa er allihop. Jag har inte gjort nånting med Balder så det har inte funnits nåt att uppdatera om. I förrgår var det verkning och han skötte sig faktiskt exemplariskt för första gången! (Sen att han sprängde staketet när jag tog ut ponnyn innan honom var en annan sak) :meh: Passade på att mäta honom efteråt och han var 143 fram och 148 bak... Vad tusan, jag som tyckt att han sett jämn ut! O_o

Anledningen till att han inte gjort nåt var ju att lilla ettåringen var här, hon kunde inte lämnas själv. Men igår åkte hon hem så nu hoppas jag vi kan börja om igen! :) Han har gått på bete utan munkorg ett tag och blivit rund, men nu är mitt bete så nerätet så det ser ut som en golfbana så det är perfekt åt mina tjockisar! ;) Hoppas att han kanske hinner gå ner lite tills det är premiering i augusti. Men med lite ridning nu framöver också så kanske kanske.... :angel:

Det är så roligt att följa er allihop. Jag har inte gjort nånting med Balder så det har inte funnits nåt att uppdatera om. I förrgår var det verkning och han skötte sig faktiskt exemplariskt för första gången! (Sen att han sprängde staketet när jag tog ut ponnyn innan honom var en annan sak) :meh: Passade på att mäta honom efteråt och han var 143 fram och 148 bak... Vad tusan, jag som tyckt att han sett jämn ut! O_o

Anledningen till att han inte gjort nåt var ju att lilla ettåringen var här, hon kunde inte lämnas själv. Men igår åkte hon hem så nu hoppas jag vi kan börja om igen! :) Han har gått på bete utan munkorg ett tag och blivit rund, men nu är mitt bete så nerätet så det ser ut som en golfbana så det är perfekt åt mina tjockisar! ;) Hoppas att han kanske hinner gå ner lite tills det är premiering i augusti. Men med lite ridning nu framöver också så kanske kanske.... :angel:
Nämen, han är ju lika bakhög som Nangijala, fast på henne syns det tydligt ;) och hon har inte vuxit nåt alls sen ty mars-april :meh:

Vi har haft massa sommarvärme och jag har inte orkat ta mig upp till stallet på dagen, än mindre ge mig in i en tvättkamp så Nangijala har bara fått gå och skrota i hagen med någon avborstning och så får det nog vara tills det blir lite svalare. Det här är typ ända gången hon inte bryr sig om att vila utan faktiskt gillar den:p
Men nu är det så att jag är i valet och kvalet om treårstestet. Det är i slutet av augusti och jag som alltid velat göra det, har börjat tveka och ångra mig. Dels för att hon är så bakhög (även om det "bara" är 4cm syns det mycket) och dels för att jag inte tycker att hon har några särskilda gångarter (nu är jag inte bra på sånt men ändå), är så himla fin att se på (förutom det söta huvudet) samt att hon fortfarande inte tycker hoppning är mer än okey. Sen att mitt ridhuskort går ut 31 juli och det skulle bli dö-varmt att träna där är också en anledning ;)värme och hoppning är ingen bra kombo för trollis... sen har vi ju hennes fantastiska humör att räkna in med :devil: visserligen gör jag ju det isåfall bara för skojs skull, men just nu känns det mest som att vi kommer göra det och få dagens lägsta betyg, så nä, känner mig inte riktigt pepp längre :p

Börjat tömköra igen. Hon protesterar förstås en del när vi inte är överens men det minskar. Är ganska spänd men det kommer ge med sig när hon är lite mer med på vad det är jag vill.

Fullt styrbar, stannar och startar fint. Har börjat trava lite också.

Ska bära ner bommarna till banan också så att vi har något mer att sikta på än bara spåret :p

Den äldre är snart inkörd så i höst blir det turer i snöre efter vagnen också, det gjorde hon som åring hos uppfödaren så det borde klicka snabbt!

Kl:
Bra att lyssna på sin magkänsla ibland. Man borde göra det oftare.. Calle visade för ett par veckor sedan svårigheter med att vända åt höger i stallgången. Vänster, inga problem. Höger, tvärnit och började att backa. Jag har stretchat honom och numera vänder han åt höger med, men inte lika enkelt och smidigt som åt vänster. Därav var jag bestämd med att equiterapeuten skulle kolla honom innan vi kör igång.

Och visst hade han en låsning. Nu vet jag inte vad som är hönan och vad som är ägget, men han är öm i vänster sida av ländryggen och ngt högre i höften på höger sida. Han fick några akupunktur-nålar isatta och blev masserad innan han lossades i höften. Knak.. Belåten häst tuggade en hel del...

Nu har jag fått massageläxa. Calle är inte helt missnöjd med det.. Igår masserade jag i 20 minuter, lät honom stå med massagepadden i 30 min och masserade därefter i en kvart till.. Varmt...
version-ed3dbe0ed8cd5d9fdd96926db2866cb4

(Kolla, han ser inte lika tjock ut här ;) )

version-866595b3e3f621c12213b1d6107038f6

( Fast det gör han här...:eek:.. Snacka om att vinklar kan vara mer eller mindre fördelaktiga..)

I nästa vecka ska vi kicka igång lite försiktigt med körning, ridning och tömkörning över bommar. ET:n kommer igen i slutet av juli för check och avstämning.

Jag var och kollade mina smådjur nu på morgonen och hade med mig kameran, en granne kom ut och sa att dom låter så konstigt, och det visade sig att mina halvdöda hästar ligger och snarkar på betet.. Inte konstigt att folk tror att det är någon fel på dom när dom inte ens reagerar när man går fram till dom ;)

Hur skulle ni reagera om hästen låg så här när ni kommer fram? :P

sovande_unghastar_098_53c39eede087c30fe8ed1b5b.jpg

sovande_unghastar_079_53c39ed69606ee34e86ec2f0.jpg

Jaha, det var bara du matte, då somnar jag om :P
sovande_unghastar_020_53c39f63ddf2b31886db2dac.jpg

Tummen orkade nästan lyfta huvudet innan hon somnade om.
sovande_unghastar_042_53c39fa12a6b22980cbe8b62.jpg

Roxi ser så jäkla nöjd ut :P
sovande_unghastar_058_53c39fb0e087c311c507c155.jpg

Flugor finns det tyvärr gott om nu på sommaren :/

Har anmält Dunder till en utställning i början på augusti och har fyllt i anmälan till Welshriks i sthlm i slutet på augusti idag så skickar in den i veckan :)

Var ute och red första ridturen i förrgår på en månad och han gick som en kloka :love:
Tänkte försöka komma ut idag med för det är dags att komma igång lite nu igen så han har ork att springa på utställningarna. Vill inte ha en överjäst häst som inte orkar ta ett travsteg :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar