Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@oanki Underbara bilder på härliga hästar!!!

Min ser ut så här typ hela tiden :p

10468125_477021989067692_4329967702567762285_o.jpg

Hej på er!
Var ett tag sen jag var in gär på buke, men kul att ni är flitiga och håller igång tråden här inne :)

Just nu händer det inte mycket med min lilla tjej, hon har gått på bete sens första Juni och kommer gå till sista helgen i Augusti.. Då byter vi stall där det finns ett stort ridhus så då blir det ordning på ridningen igen :)

love_53a0999ee087c356d188f3e4.jpg

1an_538f31ef9606ee1306760870.jpg

Hoppades på att hon skulle växa på sig lite under betet, men jag tror nog mest det blivit på bredden ;)

Hej på er!
Var ett tag sen jag var in gär på buke, men kul att ni är flitiga och håller igång tråden här inne :)

Just nu händer det inte mycket med min lilla tjej, hon har gått på bete sens första Juni och kommer gå till sista helgen i Augusti.. Då byter vi stall där det finns ett stort ridhus så då blir det ordning på ridningen igen :)

love_53a0999ee087c356d188f3e4.jpg

1an_538f31ef9606ee1306760870.jpg

Hoppades på att hon skulle växa på sig lite under betet, men jag tror nog mest det blivit på bredden ;)

Jäääättefina bilder!

Hittade Trollis med värsta tovan i manen idag så efter massvis med pälsglans och 10min utredning fick jag äntligen isär den. För att förhindra fler såna jättetovor så fick hon flätor i manen. Manen är verkligen jättelång nu! Mittenpartiet räcker ner till frambenet. Försökte fota lite idag innan tömkörningen, men det var som vanligt halvt omöjligt :p Har ni sett hur brun hon är?

dsc04936_53c536c62a6b226a9f8d6c26.jpg

dsc04951_53c536f22a6b220fa8c29b00.jpg

dsc04961_53c537639606ee71e039b282.jpg

Tjock är hon också som ni ser ;) fin mage...
dsc04965_53c5378e9606ee5fa1f06086.jpg

Jag och syrran hjälptes åt att löshoppa våra ponnyer ikväll. Vi var inte där förrän 9 så det var härligt svalt och hästarna var pigga och framåt. Nangijala började och sprang på som in i vissa stunder och verkade tycka att det var superkul att hoppa :up::D:eek: Högt över var hon också med fina språng och för första gången hoppade hon 1m. "Åh, jag vill till treårstestet" kände jag då men sen såg jag henne trava runt :meh: bakhög, kort hals och typ lite "framåtlutad" (den korta halsen fel tror jag). Ingen vidare snygg syn alltså, till och med min syster anmärkte det och sa själv att hon inte skulle anmält henne till treårstest. Vad jag minns har hon varje sommar sett ut så fram till typ september då hon snyggat till sig igen så i år är väl inget undantag. Nej, vi skippar nog treårstestet för det lär inte hända mycket innan 8/8 då anmälningstiden går ut.

Conny börjar bli stor! Inte bara att han mätte 1,67 på 3-års utan det börjar bli häst av honom! Hälsade på han i helgen, han har det superbra! Rids lite men tränas mycket från marken, de leker fram lite rörelser o tempoväxlingar, helt fantastiskt att se deras samarbete!

10448689_10152270036605748_521641256956686119_o.jpg
10518344_10152270036600748_7466756583064505216_o.jpg

Exoticz: Tack!
Åhh vad fin hon har blivit och så himla söt! Hur tycker du hon funkar på PS-tränset? (Om man får diskutera de här?).

Mariaauto: Wow vilken snygging :love: Maffig!

LÄngtar tills jag får ta in min donna och flytta henne så vi kan börja med löshoppningen igen :D Dock tror jag jag kommer åka på att köpa ny sadel hur nu det ska gå till att passa in när hon är rund som en tunna :banghead:

baby_53c789eb2a6b228bc23f6978.jpg

Exoticz: Tack!
Åhh vad fin hon har blivit och så himla söt! Hur tycker du hon funkar på PS-tränset? (Om man får diskutera de här?).

Mariaauto: Wow vilken snygging :love: Maffig!

LÄngtar tills jag får ta in min donna och flytta henne så vi kan börja med löshoppningen igen :D Dock tror jag jag kommer åka på att köpa ny sadel hur nu det ska gå till att passa in när hon är rund som en tunna :banghead:

baby_53c789eb2a6b228bc23f6978.jpg

Nangijala fungerar bra på det tränset, har ett novabett till :) älskar själv att man inte har käkrem för det är mycket smidigare att bara spänna vid nosen och dessutom lättare att dra på ;) men sen vet jag inte riktigt om det gör någon skillnad då jag hittills inte provat det gamla hon hade vid ridning.

jag är inte så flitig i den här tråden, så jag får väl sammanfatta lite...:p

Jag har börjat med lite tömkörning av Lovis, det ska väl såsmåningom bli inkörning, ska bara hitta tid till det...

10502532_10152229509247404_6073501558263111796_n.jpg

I början av juni var vi på utställning, då blev hon klassvinnare och sen champion ungsto med 42 p

10446633_10152196808102404_294713289331701511_n.jpg

Och idag har vi varit iväg på premiering på förmiddagen, så numera kan hon titulera sig diplomsto :love:

10561587_10152279317587404_1657919879105007289_n.jpg

Om en vecka är det Riks :nailbiting:

För X alltså. Russens är väl idag i Tingsryd och jag jobbar så Lime får definitivt inte åka dit.

Som tur är blir hon visad av en van visare :love: Jag är dels för tjock men ffa skadad efter en vagnsvurpa med 98:an och husse är ju inte van.

Om en vecka är det Riks :nailbiting:

För X alltså. Russens är väl idag i Tingsryd och jag jobbar så Lime får definitivt inte åka dit.

Som tur är blir hon visad av en van visare :love: Jag är dels för tjock men ffa skadad efter en vagnsvurpa med 98:an och husse är ju inte van.
Aj då.. Krya på dig! Visningen kommer säkert att gå som en dans :)

Kl.

Idag blev första tömkörningen efter sommaren med Calle. Han var så himla duktig! Ingenting hade han tappat av det han lärt sig, utan snarare kändes han mer klar, som om han smälte allt han lärde sig i våras först under sommarlovet och nu tagit till sig det på riktigt. :) Jätteroligt!

På bilden ser ju allt lite sisådär ut. Svårt att hålla tömmar, driva, fokusera på kameran och knäppa när man bara har två händer.. ;)
version-5852aa313b98c8f0f46ec243ff3eaad5

På måndag blir första turen med vagn sedan i maj..

Kl.

Idag blev första tömkörningen efter sommaren med Calle. Han var så himla duktig! Ingenting hade han tappat av det han lärt sig, utan snarare kändes han mer klar, som om han smälte allt han lärde sig i våras först under sommarlovet och nu tagit till sig det på riktigt. :) Jätteroligt!

På bilden ser ju allt lite sisådär ut. Svårt att hålla tömmar, driva, fokusera på kameran och knäppa när man bara har två händer.. ;)
version-5852aa313b98c8f0f46ec243ff3eaad5

På måndag blir första turen med vagn sedan i maj..

Jag tömkörde också för första gången efter en lång vila. Samma här, stabil och gjorde allt rätt :-) hoppas få på skor snart, idag var vi på en gräsbama så det gick ju bra även utan skor.

Länge sedan man var inne på buke nu känns det som :p Ai har i stort sett haft semester tror hon arbetades 3-4 gånger under mina 4 veckors semester. Har antingen regnat och varit kallt eller stekhetta. Idag red vi där emot för en ny tränare, si så där 3 veckor efter vi hade planerat in :p Lagom svettigt att köra ett pass i 30 graders värme, men vi kämpade oss igenom. Så har nu en lista med saker vi behöver träna på. Hon är ganska stel på volt, särskilt i högervarvet. så fått order om mycket ställande och volter för att lyfta bogen och få henne mer smidig. Sedan går hon för mycket på innertygeln och flyttar sig inte för den yttre så det fick vi med order om att träna på. Om 2 veckor ska han ha 2 dagars träning på westernklubben så hoppas vi kan va med då annars blir det en privat lektion om en månad igen tror jag :) Men han tyckte hon var en trevlig liten häst iaf.

Här kommer lite bilder från när kompisen fotade i fredags när vi red :)

DSC_1984-2.jpg

DSC_1975-2.jpg

DSC_1893.jpg

DSC_1959-2.jpg

Länge sedan man var inne på buke nu känns det som :p Ai har i stort sett haft semester tror hon arbetades 3-4 gånger under mina 4 veckors semester. Har antingen regnat och varit kallt eller stekhetta. Idag red vi där emot för en ny tränare, si så där 3 veckor efter vi hade planerat in :p Lagom svettigt att köra ett pass i 30 graders värme, men vi kämpade oss igenom. Så har nu en lista med saker vi behöver träna på. Hon är ganska stel på volt, särskilt i högervarvet. så fått order om mycket ställande och volter för att lyfta bogen och få henne mer smidig. Sedan går hon för mycket på innertygeln och flyttar sig inte för den yttre så det fick vi med order om att träna på. Om 2 veckor ska han ha 2 dagars träning på westernklubben så hoppas vi kan va med då annars blir det en privat lektion om en månad igen tror jag :) Men han tyckte hon var en trevlig liten häst iaf.

Här kommer lite bilder från när kompisen fotade i fredags när vi red :)

DSC_1984-2.jpg

DSC_1975-2.jpg

DSC_1893.jpg

DSC_1959-2.jpg
Känner igen mig ;) Nangijala har vilat från ridning sedan midsommar och jag hade bestämt mig för att fokusera på tömkörning under juli. Men har inte blivit mer än 3-4 ggr för först åskade det och spöregnade om vartannat i två veckor och sedan kom värmen :meh: och nu kommer värmen igen och jag jobbar kvällar så jag tror inte hon kommer sättas igång i slutet av juli som planerat..

@ameo Gud va roligt! Och vilka fina poäng hon fick! =D Jag har själv varit på en del utställningar med shettisar och det är väldigt roligt och speciellt =) Jag tävlade i agility och körning med min gamla shettis som nu är 19 år :P

Hur har ni planerat in hösten/vinterns träning med hästarna?
Magnus och Roxi kommer gå 3 gånger i veckan varav 1 gång i paddock med bommar/små hinder dom andra 2 gångerna är det uteritt som gäller för kondition och framåtbjudning.

Tummen som är dräktig kommer börja ridas lite efter hon passerat dygn 60. Hon kommer jag inte ha några speciella mål med utan hon ska bara få tycka att livet är kul och må så bra som möjligt,så lite barbacka turer i skogen och mysa, så tar vi upp ridningen igen efter fölet är avvant nästa vinter =) ( åå vad jag längtar och hoppas det blir en föl nästa år!:D )

I med att Nangijala inte ridits särskilt mycket var planen att vila från till början av augusti ungefär (längre om det var varmt) och sedan rida ett par, tre gånger i veckan. Tanken är att främst ha tömkörning på ridbanan och istället vara ute i skogen för att få upp konditionen. Det blir några enveckors vilor med jämna mellanrum i höst för jag vet redan att det kommer komma veckor då jag varken kan hitta ridsällskap, tid eller ha bra väder :p sen hoppas jag att hon drar in i en växtperiod någongång för jag låter henne hemskt gärna stå pga av de ;) (väx Nangijala, väx!)

För tillfället vilar min Walle och ska göra så ca 3 veckor till.
Därefter ridning/ aktivering ca tre gånger i veckan.
Planen är att rida mestadels i skogen i höst dels för bjudningens skull men också för balans och styrka...
Löshoppningstränaren tyckte också att jag skulle löshoppa några gånger till i höst så att han slappnar av lite mer... Så det blir det väl förhoppningsvis.

Jag längtar....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar