Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade min tjej med dundersvullet ben vid insidan av hasen i fredags, fick ringa ut vetrinären som kunde konstatera att det förmodligen är en stickskada. Fick ta in henne på box och satt in inflammatoriskt och hippotrim då det varar ur såret. Svullnaden har gått ner en del men fortf rätt svullen runt just sticket dock sä'ger vet att det kan ta rätt lång tid för en sån stor svullnad att sjunka tillbaka.. Idag har hon fått gått ut i sjukhage hoppas på att svullnaden går ner mer när hon får röra sig lite, annars blir det att ringa vetrinär på torsdag så får dom skära upp och se om det finns nån flisa kvar i såret. Känns ju inte helt optimalt i den här värmen att börja karva då såret redan är infekterat :banghead::(

Tänk att jag alltid har otur med mina hästar O_o:(

Min lilla donna har haft sommar vila nu några veckor :D I fredags fick hon skor på framhovarna och i dag satt jag upp igen, trodde att hon skulle vara lite pigg och busig men nope, hur lugn och trevlig som helst :love: Blev en skritt runda på ca 10-15 min

Här är hela familjen samlad: Amaranthe först till vänster, i mitten mamma Felicity och till höger helsyrran Nightwish
Amaranthe_Felicity_och_Nightwish.jpg

Såhär såg familjen ut för 3 år sen :D Ami till vänster
580697_412149602128843_1254451837_n.jpg

Efter en varm vecka och att ponnyn stått inne på kvällarna ska vi börja ta tag i den där magen. Så har sakta börjat trappa upp motionen

@tengstrom Sticksår är så jobbiga! Min mammas ponny fick en på insidan av frambenet, halvvägs upp till bogen och drog på sig lymfangit i maj... och svullnaden var nog inte försvunnen förrän iallafall 3 veckor senare.

@Nepenthe Gör samma här ;) finns mycket mage att jobba bort

Min lille plutt har nu vilat fyra veckor.
Jag är så sugen på att sätta igång nu men planen är att ge honom en vecka till.

Han drog på sig ett fult sommarsår på ena bak för ett tag sen men nu börjar det äntligen ge sig...

Dunder har ju haft vila ett ex antal veckor nu i sommar så nu har vi kört igång igen. Var ute en tur i skogen igår.
Galopperade en del. Han ville själv inte sluta, han tyckte det var jättekul att få racea på lite. Så vi körde fullt ös vid sidan av en åker några hundra meter. Han ville köra på sjätte växeln men det fick han inte :p
Mest för att jag är mesig ;)
Han har verkligen världens härligaste galopp!

Å imorgon flyttar vi till nytt stall. Hoppas det ska bli bra :)

img_20140729_190733_53d7fd3de087c32e28508dc6.jpg

Idag har Nasse fått massage! Efter trippighet i traven i höger varv på liten volt har jag funderat lite hur det står till och jo! Han är sne i bogen och det löste hon upp idag. Nu ska jag knåda lite själv och sen blir det återbesök om en månad :) ska bli spännande o rida! Känna om det är någon skillnad

Russet (den gamla jag har som sällskap...) har kostat nästan 20.000kr i vetvård sedan oktober :crazy:

Det lilla russet ska kvala på Solvalla nästa söndag :nailbiting: och veckan efter premiering i Arvika. Går det bra så blir det några lopp i höst också.

Idag har Nasse fått massage! Efter trippighet i traven i höger varv på liten volt har jag funderat lite hur det står till och jo! Han är sne i bogen och det löste hon upp idag. Nu ska jag knåda lite själv och sen blir det återbesök om en månad :) ska bli spännande o rida! Känna om det är någon skillnad

X har fått massage två gånger och jag tänkte boka in en till innan inridning. Känns vettigt att kolla av läget med jämna mellanrum speciellt på en med humör, så man vet att det är huvudet som spökar och inte kroppen!

Det märktes skillnad idag :) tömkörde en liten stund och gick sen ut med honom. Imorgon ska jag rida!
Det va lite kul att jag känner tjejen som kom ut och masserade med. Hon och jag var aktiva i ridtravarföreningen när jag hade min travare för ca 8 år sen :D

Gud vad jag kommer sakna den här hästen :'( en på miljonen typ. Vilket driv! Så positiv och lätt lärd. Underbar häst, gud vad han kämpar för att göra rätt varje pass.. Otrolig färgbunkte i mitt liv.. Haha

Ska dock flytta så jag ska låna ut min stjärna på foder i 2år. Saknad kommer han bli. Ska försöka få bilder osv från fodervärd och när jag hälsar på så ni får se honom ibland, men för övrigt kommer jag vistas mindre här :)

Vad tråkigt @MattiZ, hoppas på några uppdateringar ändå.

Kl
Här har det inte hänt nåt just. Balder går på bete med min ponny och får titt som tätt lära sig veta hut när han är för "på". Bara bra för min dunderklump som verkar tåla hur myckey stryk som helst... Han har äntligen lärt sig att backa undan i tid och börjat förstå gränserna, men förut gick han på som ett lokomotiv och stod sen och såg ömklig ut när bruden sparkades... :meh:

Jag har ridit honom två gånger och det har gått jättebra! Han är helt lugn med av- och uppsittningar och skrittar helt avslappnat, glad att äntligen få kliva på i sin egen räserfart. Han går helst först då han tycker ponnyn går för sakta. ;) Ikväll red jag och min medis på ponnyn ut en sväng och traskade runt längs en "stig/väg" (en sån som blir efter stora skogsmaskiner) i skogen. Det var mycket att lyfta fötter och det blev brant som tusan en sväng. Maken till stadig treåring har jag aldrig träffat. Inte ett snedsteg i skogen, även fast jag ju fick luta mig lite åt alla håll för att undvika grenar och sånt så märktes det aldrig på honom, han är verkligen som en klippa! Jag red både uppför och nerför den branta backen, ojämn och slingrig som alla såna vägar, märktes inte alls. Sen att han snubblar på sig själv på grusvägarna var en annan sak. :p

Bjuder på öronbild!
IMG_20140802_211717_zpsduzzktxf.jpg

@MattiZ åh så tråkigt :( men låter som om du redan hittat någon att låna ut honom till?

@Maja_Kandi Vad roligt! :D

Jag skrev ju att jag skippar treårstest eftersom Nangijala såg så ful ut i kroppen och bakhög sedan länge. Det var ju tråkigt, men jag har släppt tanken helt på det och tänkt att vi drar igång med ridningen igen. Tror ni inte jag får äta upp det där nu? Skulle löshoppa igår och insåg till min häpnad att hästen ser helt okey ut proportionerligt igen :rofl: alltså... nä jag orkar inte ta tag i treårstest igen så det får vara ändå.

dsc05093_53de09cf9606ee1d307b17c2.jpg

dsc05141_53de0a61ddf2b30d089b7679.jpg

dsc05168_53de0a9f9606ee7cba221611.jpg

dsc05126_53de0a1eddf2b32fd8edd1f0.jpg

dsc05122_53de09f5e087c37de4d4e7e8.jpg

@Maja_Kandi Ja ska verkligen försöka med uppdateringar :)

@Exotizc Ja det är förvånansvärt många som vill ha min färgklick på foder, från alla håll och kanter. Har två st som jag tycker extra mycket om, men vi får väl se. De måste komma hit och provrida först innan något bestäms :)

Dunder flyttade till nytt stall i förra veckan och det har gått bra. Han säger inte så mycket om det som tur är :)
Var ute på en ridtur igår, plaskade i en å och hoppade över en stock i skogen två ggr.

10538002_663147343769524_901339128_n.jpg

10518207_1474439506139051_1100074236_n.jpg

10576195_1448579192077904_1414796843_n.jpg

Utställning på söndag och så är han anmäld till treårstestets riksfinal nu.
Å bara några veckor kvar till Welshriks :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar