Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle rida med mamma och syrran en bit på deras skogstur igår, första sedan vilan. Jättekul tyckte Nangijala och gick raskt på. I med mamma red sin ponny kunde jag inte ta hennes sadel som hon brukar så jag tog syntetsadeln som sitter sämre. Dessutom hade jag rengjort sadeln och satte på fel sadelgjord med orkade inte byta bara för att den var lite lös. Tjoho, det gjorde att jag var en hårsmån från att dimpa i backen när min syster plötsligt sätter av i full fart och min blev så glad att hon skulle bralla innan hon satte av :meh: Fick hoppa av och sadla om. Red en bit till innan jag hoppade av och ledde henne hem. Tur mamma är snäll och säger att jag får ta hennes när vi rider hädanefter så tar hon syntetsadeln helt enkelt.

Länge sedan jag var inne, men så kul att läsa om alla duktiga hästar här! Och en massa blågula rosetter har börjat förära tråden! :D

Abbe går fortsatt på bete och mår *peppar, peppar* bra. Har vuxit ikapp lite med framändan så nu är manken högre än baken. Har fått börja stödfodra men hoppas ändå att han kan gå kvar och njuta i ett par månader till.
F9471DB2-A5FF-46D8-BBDB-7C5DCC210BC5_zpsjgwnc23d.jpg

1017412_10152603609173094_6838502614985850111_n.jpg

Sista turerna med WallE nu <3 Han kommer vara grymt saknad, men har hittat ett ställe där han inte ska köpas utan endast vara på foder för 2år :) Han är hemma i 2veckor till, sedan kör jag ner honom te skåneland, tror han kommer trivas faktsikt! Hoppas i alla fall!

I förra veckan red jag Celia utan ledare för första gången. Vi hade först lite kommunikationsproblem men hon fattade snabbt vad jag menade.

Igår fick hon löshoppa för tredje gången i sitt liv. Första gången som föl, andra gången i maj i år och så igår. En liten film.

Hennes 24-åriga mamma fick också hoppa och hade jättekul!

Jag var ute på tur med Calle igår jag. Vi fick med oss en betydligt mer erfaren kusk, varpå jag fick en hel del tips och idéer. Och då gick Calle som en klocka. Nu är vi anmälda till träning i början av september. Hoppas på att kunna få den dokumenterad. :) Ett pass tömkörning i morgon, ett pass ridning på onsdag och sista passet som blir på fredag är förärat körning. Sedan vilar Calle en hel vecka.

Vilket upplägg har ni andra på träningen till vardags? Jag har kommit på att jag får lov att välja.. Sikta på körning eller ridning veckovis. Som mest hinner jag två pass av det som jag lägger fokus på under en vecka. För jag vill ju inte tappa det andra helt heller. Jag har valt att låta Calle vila helt varannan dag. (Han kommer att gå på lösdrift i minst ett år till)

Var med ute på tur igår :D gick jättebra här med och hon tog galoppfattningarna rätt båda gångerna och inga rodeosprång. Nästa gång hoppas jag att jag får ridsällskap så då får jag vara mer alert för då bockar hon ju oftast :p

W har vilat då han dels växt och dels känts lite avig.
Apropå galopp så han tar båda ute men har svårt för höger på böjt spår.

Bytt kompis igen har han med och kamperar nu med @lil-sis sällskapsfarbror.

Ska sättas igång nu om min rygg fixar det (blev sparkad i ryggen av Ponnystoet som var här).

Sen har jag köpt mig en welsh partbred, pappa welsh och mamma 50% fbl och andra halvan Cardentoblod - av årsmodell 2014 - med. Fast det vet inte W om än ;)

Varit iväg på utställning idag och domaren var ett släkte för sig!

Han börjar med att säga att Dunder är för stor, och sen var han för liten. För en Welsh cob ska vara större. Men det kanske ska vara så. Han tyckte inte han var så rastypisk heller och sen klämmer han ur sig "men jag vet ju inget om welsh" :banghead:
Dunder är en welshponny av cobtyp. Inte en Welsh cob. Han är kat. C som han ska vara med sina 135 cm. Welsh cob är från D och uppåt, finns ingen övre gräns.
Det står ju i papperna vad han är.
Jag blir så matt bara!
Nu var det en utställning öppen för alla renrasiga ponnyer. Hoppas det går bättre på Welshriks om två veckor, med domare som vet något.
Trots domaren så lyckades han skrapa ihop 37 poäng.
Håller oss nog till welshutställningar i fortsättningen!

10601895_356246931191243_587808040_n.jpg

10584701_749607731749635_1512122115_n.jpg

1597762_358489774302190_2122258824_n.jpg

Han börjar med att säga att Dunder är för stor, och sen var han för liten. För en Welsh cob ska vara större. Men det kanske ska vara så. Han tyckte inte han var så rastypisk heller och sen klämmer han ur sig "men jag vet ju inget om welsh" :banghead:
Dunder är en welshponny av cobtyp. Inte en Welsh cob. Han är kat. C som han ska vara med sina 135 cm. Welsh cob är från D och uppåt, finns ingen övre gräns.
Jag blir så matt bara!
Nu var det en utställning öppen för alla renrasiga ponnyer. Hoppas det går bättre på Welshriks om två veckor, med domare som vet något.

En sekt C ( och för all del är det samma maxmått för en sekt B) får vara max 137.2 cm. (Är alltså inte samma sak som kat C). Sek D (=welsh cob) ska vara minst 137.2 cm.

Men är dunder 135 cm i mkh håller han sig ju under gränsen. Och är stor om något - inte liten.

En sekt C ( och för all del är det samma maxmått för en sekt B) får vara max 137.2 cm. (Är alltså inte samma sak som kat C). Sek D (=welsh cob) ska vara minst 137.2 cm.

Men är dunder 135 cm i mkh håller han sig ju under gränsen. Och är stor om något - inte liten.

Jo, dom gränsena vet jag om :)
Om att han max ska vara 137,2. Jag hoppas på 1 cm till :p
Men han är ju bara tre och blir nog maxad welsh C.

Edit; Han var 134,7 cm på treårs i början på maj.

Jo, dom gränsena vet jag om :)
Om att han max ska vara 137,2. Jag hoppas på 1 cm till :p
Men han är ju bara tre och blir nog maxad welsh C.

Edit; Han var 134,7 cm på treårs i början på maj.

Såg ut som du blandade ihop kategori och sektion bara :)

Min Lillen var ju welshponny (sekt B). Och maxad D-ponny. Han läste inte riktigt det där om maxmåttet för sektionen ;)

Och jag klagade inte - visste redan när jag köpte honom han skulle gå över. Även om jag då inte vågade hoppas på så mycket över <3

Tänk om W - som också är sekt B/welshponny kunde dra iväg lite ;P

• Gilla
Reactions: MM
Jag känner bara att om man inte kan döma vissa raser så borde man inte döma på en utställning för alla renrasiga ponnyer. Då får man hålla sig till raserna man kan.

Det kändes bara såhär :confused: när han sa att han inte kan något om welsh och sen uttalar sig en massa och sen säger att han inte vet om det stämmer.

Lite bak och fram liksom.

@Alexandra_W Va roligt med ny häst :) låter som en bra blandning med! Synd med ryggen..

Här är det lite vemodigt men försöker hålla humöret uppe!
En kompis som måste ta bort båda sina hästar... tycker så synd om henne :(
Och sen så har vi inga inhyrda kvar knappt i stallet o då vet ja inte hur det blir med hagsällskap eller boxsällskap heller för den delen om de inte kommer någon ny...

Nasse fungerar redan som utbildare ;) han lär min syster rida o lita på hästar

här sa jag precis till henne o släppa tyglarna istället. Han står alltid still vid uppsittning

Senast ändrad:

Jag blir så matt bara!

Utställning är personlig tycke och smak, så det kan gå hur som helst ;)

Min 00:a fick 33 och 40 med kort mellanrum.

*kl

Lime var galet Övertaggad och på dåligt humör idag så det blev för mycket galopp = diskvalificerad. Men den traven hon har när hon är lite lugnare är så himla klockren! Och den visade hon stundtals idag också.

Lugn som en filbunke i stallet och kvaltiden är inget problem.

Nästa vecka blir det sommarpremiering.

Utställning är personlig tycke och smak, så det kan gå hur som helst ;)

Min 00:a fick 33 och 40 med kort mellanrum.

*kl

Lime var galet Övertaggad och på dåligt humör idag så det blev för mycket galopp = diskvalificerad. Men den traven hon har när hon är lite lugnare är så himla klockren! Och den visade hon stundtals idag också.

Lugn som en filbunke i stallet och kvaltiden är inget problem.

Nästa vecka blir det sommarpremiering.

Jo tack, det kan man säga :p
Men det märktes på domaren vilken typ av häst han gillade, för dagen var det lätta sportmodeller med fina färger och Dunder är ju bred och vanlig brun.
Men så kollade jag upp vilken ras domaren är mer inriktad på och welsh är inte hans grej.

Nästa gång blir det iaf welshdomare :)
Tar hellre dålig kritik från någon som kan rasen än någon som inte verkar ha koll alls.
Nu fick han ju helt okej poäng ändå men domaren uttryckte sig så konstigt bara om storleken på honom och allt det där. Han kanske inte hade koll på att det finns 4 kategorier utan färre? Han kanske läste snabbt och fick det till cob och inte cobtyp.

Vad tråkigt att hon blev diskad men det går bättre nästa gång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30