Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Vimsan vad kul! Det är så roligt när man kan börja hoppa lite uppsuttet.
Minns min förra som jag tog första skutten med i skogen. Jisses vilka språng. Mantag är ett måste!

Har ni någon koll på vilken galopp era 11or tar? Och försöker ni variera?

Har tänkt på det innan och Nasse tar gärna höger galopp o vi rider mest rakt fram ute så har inte trixat en massa. Nu idag red jag på en stor volt på fältet så då kunde jag ta båda men på lina tar han bara höger galopp...

Har tänkt på det innan och Nasse tar gärna höger galopp o vi rider mest rakt fram ute så har inte trixat en massa. Nu idag red jag på en stor volt på fältet så då kunde jag ta båda men på lina tar han bara höger galopp...

ALLT funka bättre till höger :p
När han väl fattar vänster så är det inga problem men får han välja själv så blir det höger.

Roxi har lika lätt åt båda håll, och Magnus har lättare är höger =)

I förrgår släppte jag ut hästarna på ett nytt bete så det andra får vila lite. Men jäklar vad varmt det är nu :/ Hästarna dricker mer än 250 liter /dag på 4 hästar. Det blir ingen ridning dom här dagarna för dom utan dom får vila nu tills det blir lite svalare =)
Så här såg det ut när jag släppte dom på nya betet :p
10527414_10152316306583460_414556559426452581_n.jpg
10329042_10152316306608460_6281710676035343217_n.jpg
10428235_10152316306573460_888552266367954366_o.jpg

Vimsan: Åhh gud va kul att få börja skutta lite :D

oanki: Så där ser vårat bete också ut bitvis, halvkul att gå runt och leta efter hästarna i shorts i så högt gräs :banghead:;) Lite rädd att stöta på huggormar bara!

Vi har faktiskt inga ormar alls på vår del av ön, vilket är väldigt skönt! Men nej det är inte ett dugg härligt att gå i högt gräs barbent :P

Kul att läsa om alla hästar.

Calle har dragit vagnen igen för första gången i måndags. Var som om vi aldrig haft ngt uppehåll.. Sist vi körde var 2:a maj..

Igår kom jag ut till en häst med diarré och telefonstolpar till bakben. Han har antagligen ätit ngt, och veterinären kunde inte göra mer än att hjälpa mig med nattliga omslag och några tröstande ord. Typ. Jag får vara glad åt att han verkar må bra i övrigt, är Ohalt och rör sig obehindrat på grus. (Och gräs, nu tänkte jag mest ömhet, fångest...)

Hur som helst. Har gått igenom hagen utan att hitta ngt skumt, håll tummarna för att det bara var en engångsgrej. Vi byter hage om ngn dag, för att vara säkra..

Veterinären ordinerade rörelse, så idag hoppade jag upp på hans rygg och skrittade i tio minuter efter att vi promenerat för hand i 30 min. Inga problem. Verkade faktiskt bry sig MINDRE än i våras?!

Så nu hoppas jag bara att benen ser helt ok ut imorgon igen...

Kanske ska tillägga att diarrén också är ett minne blott.. Idag var magen helt ok igen.
Vad skönt att det verkar ordna sig!

Min kille har ett ganska fult sommarsår på ena bak. Började som relativt litet skrapsår som i dessa rötmånadstider vuxit och blivit större.
Min stallägare är dessbättre veterinär så hon har hjälpt till så nu verkar det ändå bli bättre. Håller mina tummar...

@Nepenthe Hoho, tänkte faktiskt på det idag när jag red. Han tar båda ute på rakt spår men tar Höger oftare. På volt tar han alltid rätt, vet dock inte hur han gör på longeringsvolt då han inte går att longera i den hastigheten ännu så att säga ;)

Kl. Var ute på ännu en barbackatur i mörkret, underbara fina häst har plötsligt kommit på att man inte behöver vara stenhård i munnen. Han sökte superfin kontakt när han väl var varm i kläderna och gick i jätte fin form i traven. Super nöjd. Som om en lampa plötsligt tändes. Han älskade att få beröm och travade på ännu bättre då! :D Härligt!

Jag har ingen koll alls på vilka galopper Dunder fattar. Sitter inte och tänker på det när jag rider :p

Dunder har haft semester nu ett litet tag eftersom jag varit bortrest några dagar och har självklart tappat två skor. Så hovslagaren kommer på måndag och slår på dom igen.
Så han får vila tills dess och sen kör vi igång igen.

Nu laddar vi inför utställningen den 10 augusti. Det blir min vän som springer med honom den gången. Hon springer bättre än mig och jag vill ha upp poängen så låter henne springa med honom.

Nästa vecka flyttar vi till ett nytt stall. Ridhus :love:
Hoppas vi kommer trivas där.

Sedan welshriks i sthlm i slutet på augusti.

Så ser våran månad ut :)

Ingen aning här heller om galoppen :p i skogen har jag ju fullt sjå att sitta kvar och avbryta glädjeskutten, har inte tid att glo efter galopp ;) är hon lös på ridbanan väljer hon alltid rätt iallafal och byter hon varv byter hon snyggt galopp (såg henne göra galoppombyten i varje steg 3gr en gång).

Jag ääälskar sommar och värme, men nu har det varit så illa att man knappt orkar till stallet för att borsta hästen :p jag hade tänkt börja rida henne så smått igen för en vecka sedan för nu har hon vilat 5v (var tog den tiden vägen?!) men har inte orkat.

Vi kom fram när klassen innan gick på ring :eek:

Husse fick sprinta till sekretariatet och jag ändrade nummerlappar och tränsade under tiden.

Lämnade sen över till visaren som X aldrig träffat innan men accepterade och lyssnade fint på röst osv.

88787 idag och den andra treåringen fick 40, så vi lastade in och åkte hem igen.

X var tjock och trött men reagerade på applåder osv.

Till premieringen ska hon motioneras och skos!

Jag hoppas bara att mitt skrapsår läkt, gör så jäkla ont!

Kollade Calle idag när jag körde. En av vardera blev det. Han fattar oftast rätt vid tömkörning och verkar inte ha svårt för någon :)

KL:
Idag har vi kört på riktigt igen. Det är en helt fantastisk känsla att sitta bakom sin häst i skritt, trav och galopp. Och inte behöver medryttaren gå bredvid heller.. För hon kan ju åka med!!:)

Blev 30 minuter idag. Svettig häst. Känner dessutom att jag verkligen skulle behöva gå på kurs i detta med körning. Få ordning på min tömföring så att ställningen fungerar bättre. Ska börja leta tränare med möjlighet att komma ut och hjälpa mig. :idea:

Har bokat inridning igen och hoppas att russinet håller sig friskt!!! 7500kr i vetvård under juni... Och 3000kr i maj.

Mitt ben är numer mest stelt så snart kan jag aktivera X igen :)

Lime travar på hos fodervärden!

@lil-sis Usch vad det är trist med de där utgifterna. Ibland känns det som att man hamnar i en ond cirkel. Är hästarna friska kan de vara friska i flera år men börjar det krångla så kommer det oftast mer och mer...

Har egen erfarenhet från min förra häst. Inte roligt.

Men nu hoppas jag givetvis att du slipper fler utgifter till veterinären :up:

@lil-sis Så trist med veterinärräkningar. Vissa drar på sig sak efter sak medan andra aldrig får något (tur min tillhör den senare).

Igårkväll var det äntligen lite svalare ute så när jag masat mig upp till stallet bestämde jag mig för att ta en skrittur på trollis. Det blev en sådan där härligt oplanerad ridtur i shorts, ridstrumpor upp till knäna och ingen väst :p Var 5v sedan sist och Nangijala har ju inte vuxit nåt på höjden sedan april, men hon har tydligen ägnat denna vila åt att länga och bredda sig :up: När jag hoppat upp kom snabbt första upptäckten: "wow! halsen har ju blivit mycket längre!" varpå jag kikade ner och "oj, hon har ju fått mer bringa också ju!" för att sedan nöjt skritta iväg med känslan att jag inte kände mig så lång längre, så ryggen har väl breddat sig med :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar