Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gör inget!
Men i år och nästa vore det bra om hon höll sig som ponny så i kan ta oss igenom kvalitets och några dressyrstarter bland ponnyer.

Sen kvittar det, jag är ju ändå för gammal.

Men Lime mättes till 126cm och hon var 121 på sommarpremieringen. Det känns lite skumt med 5cm på ett år :eek:

Jag tror att en riktig mätning med mer tid att låta hästarna slappna av ger ett annat resultat.

Lime tror jag vad som helst om, men annars håller jag med dig ;)

Fast några dressyrstarter som ponny - varför då? Hon kan ju lika gärna gå mot storhästarna, är ju nada skillnad i bedömning etc? Dessutom slipper hon då gå utom tävlan om hon går med överårig ryttare då (eller hade du ponnypilot?) Hoppningen däremot är ju en annan femma..

Lime tror jag vad som helst om, men annars håller jag med dig ;)

Fast några dressyrstarter som ponny - varför då? Hon kan ju lika gärna gå mot storhästarna, är ju nada skillnad i bedömning etc? Dessutom slipper hon då gå utom tävlan om hon går med överårig ryttare då (eller hade du ponnypilot?) Hoppningen däremot är ju en annan femma..

Förhoppningen var ju att kunna låna ut henne för tävling i ett par år men det blir ju svårt om hon växer över :)

Sticker in med kort uppdatering. Vill först och främst gratulera alla som visat sina hästar på treårstest, väldigt bra gjort och kul med fina resultat! :)

Balder går fortfarande som sällskap åt en liten räddharig ettåring. Han får gå in ett par timmar/dag bara för att hon ska bli hanterad. Han har vuxit ikapp sig nu och blivit riktigt snygg i kroppen, så jag hoppas kunna rida in honom i sommar. Det kommer inte bli någon lång semester för honom, då kommer han rulla fram. Då får han hellre semester i vinter. Igår blev han iaf verkad och var dummare än på länge och skulle hoppa loss och ha sig. Tråkigt med honom är att man får ta i så mycket fysiskt för att han ens ska märka att man sagt nåt... Jag tycker inte om att ta i...

Nu är min avmaskad och har tillsammans med kompisarna fått börja vänja sig någon timme om dagen vid gräs!
Han verkar inte riktigt uppskatta vilan, är helt översocial så fort jag kommer ut till hagen.

10354153_462009517235606_5118653338806290413_n.jpg

Va kul med alla 3års och det verkar som alla fick fina resultat också :)

Vi rider mest ut, har hoppat en stock i skogen o det va första gången jag hoppat uppsuttet. Nasse tyckte de va jättekul och skötte sig kanonbra!
MEN, på bara en vecka har han blivit alldeles för fet och jag vet inte om jag vågar släppa upp honom på betet igen. Hans mankam är hård, fet mage, bajsade typ 3 gånger när vi red igår och har fetveck vid svansen...
Så nu står han i sjukhage (har inte visat nån antydan på fång)
Det ska släppas upp 3 hästar till på samma bete han gått på nu (de är 3st sen innan med Nasse) men antar att det inte kommer göra så mycket skillnad? Har ingen koll på storleken på hagen tyvärr...

@Fragile

Hej, hor inte hemma i denna trad men foljer pga. intresse. Personligen skulle jag inte vara bekymrad over lite sommarknubbighet. Da graset ar energirikt blir manga hastar ganska runda. Gar de sen pa bete anvander de ocksa mycket energi, ror sig mycket osv.
Fang ar daremot nagot att halla noga kolla pa, det vill man ju inte ha alls.

Kan inte ge ett battre rad an att sta ut med lite sommartjockis, sa lange hasten mar bra och ar frisk. Vikten brukar ju forsvinna ganska fort nar de kommer in igen och man kan reglera vad de ater. Nar de ar unga ar lite vikt uder sommaren inte sa allvarligt, man har ingen tavlingsform att halla eller sa. Bara de inte ar tjocka ar efter ar, och sa lange de ar friska sa far man sta ut med knubbiga hastar om de ater gras. (Sager hon som har en sjalvreglerande hast som vagrar bli tjock.. :angel: )

@Wine-tee
Även fast mankammen är stenhård?
Jag vet inte riktigt, kanske övverreagerar men har grym fångest :crazy:

Jag skulle nog ha grym fangest ocksa. Men sen har ju fang inte bara samband med deras vikt sa det ar lite forradiskt pa det viset. Jag vet inte om jag vagat slappa pa bete om jag inte kunnat kolla halsan varje dag, eftersom det ar viktigt att upptacka fangen snabbt. Men samtidigt behover deras unga hjarnor vila och det ar psykiskt bra for dem att leva hastliv ett tag.

Man kanske kan finna magert bete, eller vanta med losdriften tills varsta fetgrastiden ar over?

@Wine-tee
Även fast mankammen är stenhård?
Jag vet inte riktigt, kanske övverreagerar men har grym fångest :crazy:

Med depåer på det viset skulle jag vara väldigt försiktig. Lite allmän fläskighet är väl inte så kul heller men inte lika "kritiskt".

Mitt gamla (22år) russto blir hård i mankammen när gräset kommer men har inga andra depåer kvar. Hon får beta och blir det fång tas hon bort, jag orkar inte krångla med en senior, utan fungerar bete (i rimliga mängder) får hon vara kvar tills hon blir dålig på något sätt.

Idag har jag kört Walle till sin inridare. Han var såå duktig och klev på transporten och stod stilla och fint.
Lite stressad när han var framme och på boxen men inte värre än att han åt sitt hö...
Nu väntar jag med spänning på uppdateringar. Måtte han sköta sig...:nailbiting:

Phuuuu!!! Det tog sin lilla tid att läsa ikapp... ;)

GRATTIS till alla fina resultat på 3-års!! Vad roligt!!

Calle vilar sig i form ett tag till, men idag hade jag med kameran för att dokumentera lite iaf ;)
10378257_10204133635807560_952417146117189356_n.jpg

Dagsform

1959494_10204133635607555_3368805772815329750_n.jpg

Tror att överbenet på kindbenet nästan är helt borta nu? :)

10411267_10204133636327573_7163023690901524278_n.jpg

Med bäste farbror B.

10426702_10204137104494275_7665704038413728614_n.jpg

Ja.. Och så här kommer vi att ha det fram till mitten av juli.. Calle verkar dock inte klaga ;)

Duktig kille som var lite spänd men ändå lugn. Tyvärr drabbade det främsr gångarterna för han blev stel.
Typ 8
Huvud/hals/bål 7,5
Extremiteter 7,5
Skritt 7,5
Trav 6
Galopp 7,5

Gångarter 43,5

Teknik och förmåga 6
Temperament 6

Hoppning 42,5

Jag är supernöjd med hans insats med tanke på förutsättningarna. ♡♡♡ till kvaliteten ska vi vara i fas.

@Matmissbrukaren Tack! Nä, jag fick visa honom själv och jag har fortfarande sjukt ont i bröstkorgen och har svårt astma av pollen så åkte hem. Dessutom mellanväggen hade lossnat från taket :S så vi hade lite att göra inför den ca 3h långa resan hem så vi prioriterade om. Han skötte sig så bra ändå så ville avsluta positivt. Ridningen skulle ha skett utomhus men jag är säker på att han hade skött sig :)

Här händer det lite roliga saker! Idag åkte Tummen till seminstationen och hon är redo att semineras imorgon! =) Och eftersom det ska krånglas lite så skickar inte hingstägaren på helgen och flyg skulle kosta 2500kr extra. Så det blev ett snabbt byte ;)
Fighting Alpha blir hingsten och imorgon kl 9.00 semineras Tummen! =)

@hjarterdam

Ridprov är ju frivilligt och det ska ju kännas hundra med både ryttare och häst om man tänkt genomföra det :)
Hade det varit ridprov för Dunder detta året så hade jag hoppat det. Han är inte redo. Vi har ju precis kommit underfund med vad han funkar på för bett och träns. Så det är först nu det går att jobba honom.

Btw så åkte vi en tur till veterinären idag och vaccinerade. Det gick bra även om han visade tydligt att det inte var roligt.
Sen kom nya sadeln idag så har provridit i den. Den ligger bra och är skön att rida i. Helt okej avtryck på schabraket med men måste ut en tur till med den för att få sitta i den en timma och känna efter. Nu blev det bara 10 min trav i paddocken och det säger ju inte så mycket. Men otroligt nog hittade jag en tillräckligt bred sadel. Jag mätte honom till 115 grader..

lääängesen vi visade oss här, men nu har jag en fungerande dator igen. mycket trevligare än att skriva från telefonen :) nisse har tagit det lugnt nån månad då paddocken inte varit särskilt fin efter vintern.. men nu är vi på G igen! jag har hängt och suttit på honom två gånger, det fixade han fint, så nu har en liten tjej fått rida på honom ett par gånger. bättre att han får lära sig balansera sig själv och en liten ryttare innan jag sitter upp igen( jag är knappast för tung, men längden märker han av). Vi har varit ute i skogen med min gamling som sällskap och här om dagen blev det travpremiär för att undkomma bromsarna... Han sköter sig super! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat