Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Vimsan: så fin han är på filmerna! Bilder gör honom verkligen inte rättvisa :love:

@MattiZ Härliga bilder!

Kl
Det här med glädjebockningarna så fort tempot ökas till galopp har börjat släppa lite, idag har vi faktiskt mycket mer galopp än bockningar otroligt nog ;) kanske hon börjar fatta att det är roligare att ta sig fram än stutsa på stället. Jag börjar bli van vid henne nu och vet ungefär vad hon hittar på så när hon börjar hålla på sitter jag mest och fnissar åt henne och försöker få ner henne på jorden igen. Idag hade vi inga stopp och på hemvägen kunde hon näästan skritta hela vägen nerför alla backar (dock repade hon sin stackars matte i en buske när hon försökte springa). Pigg som bara den är hon, men lyssna riktigt bra på skänklar och tygeltag (tja, förutom i galoppen då), så jag tror jag ska försöka ge mig ut på ridtur med annan häst igen i helgen

@Vimsan Vad Roligt! Calle bjuder fint ute i skogen men ridhuset är onödigt tycker han! - och jag förstår honom ;) han söker sig neråt i skritten men inte i trav och galopp. Men han är ju bara riden 15-20 gånger som max så jag är supernöjd. Jag vet att både formen och bjudningen i ridhuset kommer komma allt eftersom. Men det blir höstens projekt för han ska åka på ett välförtjänt bete om ca 2v :)

@Vimsan Vad Roligt! Calle bjuder fint ute i skogen men ridhuset är onödigt tycker han! - och jag förstår honom ;) han söker sig neråt i skritten men inte i trav och galopp. Men han är ju bara riden 15-20 gånger som max så jag är supernöjd. Jag vet att både formen och bjudningen i ridhuset kommer komma allt eftersom. Men det blir höstens projekt för han ska åka på ett välförtjänt bete om ca 2v :)

Klart det kommer med tiden!
Wall är inte riden mer än 20-25 gånger så du är inte så långt efter oss ;)

Dunder går inte heller i form i trav och galopp än mer än tidvis.

Men vi har haft problem med att hitta rätt bett och träns till honom. Han är väldigt känslig i munnen. Men nu har vi hittat ett träns som han funkar super på, självklart ett Micklemträns så förutom sadeln ska jag köpa ett sådant med. Engelsk nosgrimma går det inte alls med och för tillfället rider jag med remonttränset och det funkar han helt okej på, men var en helt annan häst med micklemtränset.
Har testat många olika bett också och han funkar allra bäst på ett tredelat eggbett.

Han är inte heller någon häst man får något gratis av. Hallå, tonårsponny ;)

Men nu verkar det som att jag hittat rätt utrustning till honom som tur är :)
Började nästan få gråa hår över att hitta det han trivs med.

Vad roligt att det går så fort för er :) Och jag som tyckte det har gått fort för mig ;)
Calle är riden i trav 3 gånger och både trav och galopp 2 :) utan ledare kanske totalt 10 så jag är jättenöjd. Med ledare blir det nog ganska exakt 15 då räknar jag med när jag hängde på honom. Så jag är nöjd. Jag har heller inte tömkört mer än i skritt ut i skogen förutom i lördags! :) Tömkörde i trav och galopp för första gången i ridhuset i lördags och det gick bra :) hoppade lite på bakbenen i början men sen släpper det. Btw. Imorgon har jag ägt honom 2 månader ♡

Nu blir det en inoff utställning den 7 juni nästa helg och sen en officiell den 29 juni. Ska bli roligt :bump:
Funderar faktiskt på att visa honom själv den 29. Min vän som visade på treårs ska visa den 7 men det vore roligt att göra det själv med någon gång.

Nu blir det en inoff utställning den 7 juni nästa helg och sen en officiell den 29 juni. Ska bli roligt :bump:
Funderar faktiskt på att visa honom själv den 29. Min vän som visade på treårs ska visa den 7 men det vore roligt att göra det själv med någon gång.

Utställningar är perfekt träning, de är ju inte "inte in a lifetime" som treårs osv är.

Utställningar är perfekt träning, de är ju inte "inte in a lifetime" som treårs osv är.

Nä, precis. Jag ser det som en roligt grej. Fast jag hoppas det går super när vi ska vara med på riksutställningen senare i sommar!
Då kommer vi upp till sthlm :)

Nä, precis. Jag ser det som en roligt grej. Fast jag hoppas det går super när vi ska vara med på riksutställningen senare i sommar!
Då kommer vi upp till sthlm :)

Jag håller på att träna upp husse, jag är för fet för att orka springa ordentligt nog.

Har förr visat fram både gångartsdiplom, avelsdiplom, BIS och bäst i sin årskull på Riks.

Den ponnyn var iofs ett snäpp bättre än den jag har nu.

Jag håller på att träna upp husse, jag är för fet för att orka springa ordentligt nog.

Har förr visat fram både gångartsdiplom, avelsdiplom, BIS och bäst i sin årskull på Riks.

Den ponnyn var iofs ett snäpp bättre än den jag har nu.

Jag är nöjd så länge jag får med mig en rosett hem :D

Igår fyllde Amaranthe 3 år :love:
Och idag tog jag med mig min kompis (som red storasystern) och tog en premiär tur utanför hagen :banana:
Nightwish är 5 år gammal och de är helsyskon

Första galoppen utanför hagen :D

Amaranthe, Jag och Nightwish
10308251_811243678886098_9175993283209445988_n.jpg

Amaranthe, Hannah och Nightwish
10342899_811243585552774_1193348358439374828_n.jpg

10169325_811243495552783_4288165353322803334_n.jpg

10352319_811243662219433_5822871212604753635_n.jpg

10349969_811243502219449_1028662140494208178_n.jpg

Jag har lite Ågren över det här med sommarpremieringen. Russet åker till Arvika för att träffa den domare som dömde i lördags, de poängen räcker till diplom så det vore ju dumt att byta :p

Connemaran har fått 8 på alla bedömningspunkter men inte samtidigt och den domaren som gett högst total dömer inte sommarpremieringar.

Förutom det så är närmsta bedömningarna på dagar då jag jobbar. Den allra närmsta är mitt i sommaren och då är det svårt att byta. Den näst närmsta är i september och då kan jag säkert få semester om jag inte är sjukskriven då som jag borde.

MEN hur stor kommer hon vara efter betet om hon är 147 nu?!

Jag tror (tyvärr) att du kan släppa hoppet att hon ska stanna som ponny.. Just för att hon bara är tre år och ponnyras, känns orimligt att hon inte ska växa mer än 1 cm de närmsta åren..
Det gör inget!
Men i år och nästa vore det bra om hon höll sig som ponny så i kan ta oss igenom kvalitets och några dressyrstarter bland ponnyer.

Sen kvittar det, jag är ju ändå för gammal.

Men Lime mättes till 126cm och hon var 121 på sommarpremieringen. Det känns lite skumt med 5cm på ett år :eek:

Jag tror att en riktig mätning med mer tid att låta hästarna slappna av ger ett annat resultat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka