Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fyller mitt spöke 3 år:bump:

10308314_458954030874488_2961101264555659265_n.jpg

@Maja_Kandi Tack!! :)
Gick helt strålade på 3 års igår! Visade helt själv utan medhjälpare och Magnus hoppade in ett hoppdiplom 8.5/8.5 och 45p klass 1 dressyr! :) 9/9 på ridningen! ! :) och Roxi hoppade också in ett Diplom 8/8 och 45p klass 1 ridningen så var det slut på kronor för roxi men vi genomförde ridprovet godkänd! Mycket nöjd med hästarna och mig själv :)

@Fragile

Det är ju inte någons fel. Om man inte klickar så gör man inte. Så du får ju hitta den lösningen som är bäst för er. Inget är rätt eller fel, det ska kännas rätt för en själv :)

@Vimsan Grattis till din fining! :D

@oanki Gud vad roligt! Vilka fina hästar du har alltså!!

KL
Bestämde mig för att ta en liten ridtur idag med eftersom vi inte hann vidare långt igår. Det blev ingen rodeo eller stegringar, men ett flertal diskussioner angående huruvida vi skulle gå längs med stigen eller inte. Jag vann och fick henne att fortsätta varje gång, men eftersom Nangijalas åsikt var av annat slag hämnades hon genom att nästan varje gång vika bak huvudet och bita mig i foten innan hon gick fram :rofl: Första travsträckan gick bra, hon var bara väldigt pigg. Efter en stund kommer vi till en lätt backe så jag smackar på och får henne i galopp. Så värst mycket galopp blev det inte, mest små glada skutt på stället :p kul att hon gillar att ridas, men matte önskar att hon kunde hålla sig i skinnet lite tills hon kan broms, gas och styrning.

@Fragile så tråkigt att du och Nasse inte klickar, han verkar vara en trevlig häst.

Kl
Jag red idag på min filur efter att äntligen fått tag på en sadel som passar tillräckligt bra för att inte flytta sig när den väl ligger på. Känns jätte bra att skippa Westernsadeln för han arbetade på mycket bättre och ryggen kom upp ordentligt. Sadeln ser nästan ut att ligga lite i bakvikt när han bara står stilla, men märks när man sitter på att den kommer upp så fort han rör på sig ^^ Super nöjd med dagens pass!

@MattiZ

Så jag är inte ensam i sadeldjungeln. Dunder har precis växt ur sin prestige nu så nu får jag börja leta igen. Men stübben verkar funka så ska låna hem några såna. Så som det såg ut så passar dom och det tackar jag för, så slipper jag leta land och rike runt efter en sadel så som jag gjorde i höstas.

@MattiZ

Så jag är inte ensam i sadeldjungeln. Dunder har precis växt ur sin prestige nu så nu får jag börja leta igen. Men stübben verkar funka så ska låna hem några såna. Så som det såg ut så passar dom och det tackar jag för, så slipper jag leta land och rike runt efter en sadel så som jag gjorde i höstas.

Jag är också i sadeldjungeln, ska ta gamla sadeln till sadelmakaren på omstoppning idag, så får vi se hur den ligger sen. Förhoppningsvis kan jag köpa en ny av samma bomvidd och märke, återstår att se.

Tar ni ut sadelutprovare eller litar ni på er egen förmåga?

Jag är också i sadeldjungeln, ska ta gamla sadeln till sadelmakaren på omstoppning idag, så får vi se hur den ligger sen. Förhoppningsvis kan jag köpa en ny av samma bomvidd och märke, återstår att se.

Om det är en lätt häst gör jag själv, annars hjälp.
Jag velar mellan något bomlöst/flexibom till min eller en Childeric.

Men hon rids in i min luftstoppade hubertus flexline och sen nästa höst sisådär blir det ny sadel, jag vill vara närmre min målvikt och att hon ska vara mer färdig även om hon ser rätt färdig ut nu, lär dock bredda sig!

Jag fixar det själv. Så många sadlar som jag provade och kikade på förra gången så känns det som en enkel match denna gången. Svårt att hitta en bomvidd som passar bara eftersom han är så bred. Dom är svåra att hitta begagnade.

@oanki Herregud vilka fina bilder!! Bilderna på huvuderna är vansinnigt fina, särskltt Roxis! :love:

Sadeljungeln ja... jag har ju tur att mammas och systers ponnyer är ungefär lika stora som Nangijala (just nu) så jag lånar ju från dem när jag rider. Syrrans ponny är den som är mest lik, men den sadeln ligger inte riktigt optimalt ändå , den glider lite så därför har jag använt mammas sadel som sitter rätt bra. Men i helgen testade jag hennes gamla syntetsadel som följde med när hon köpte sin ponny, och jag tycker den sitter bäst av alla tre så jag tror jag knycker den ett tag :) i höst/vinter ska vi åka och prova ut en särskilt till henne, tror hon kommer växa en del i sommar så då måste vi nog ändå byta.

Det verkar som att jag hittade en sadel idag :bump:
Lastade Dunder och körde land rike runt för att hitta en idag. Hann kolla på 230 sadlar och så passar 1!

Självklart den dyraste av alla dom jag provade och helt ny. Vilket jag inte är helt förtjust i. Blir ju bara att jag inte vågar använda den :p
Har Provridit den idag och den ligger jättebra på ponnyn och jag älskade den :love:
Men ska testa en bomvidd större först och se hur den sitter innan jag bestämmer mig. Ska väl gå att beställa hem det. Frågan är bara hur länge jag får vänta innan den dyker upp.
Stort plus är att han tar min i inbyte och drar av vad jag får för den på nya sadelns prislapp :)

@Matmissbrukaren Ja de är inte lätt de där med sadlar. Kul att du hittat en! Min var inte dyr, får låna den av en vän i ett år. Men känns som om han kommer växa ur den innan dess ;) haha

kl.
Älskar verkligen den här hästen mer och mer, verkligen den härligaste och börjar även ge med sig mer i ridningen/inte lika bestämd i sina åsikter xD Känns som om han är lättriden lix, skönt, lugnt och framåt på eget bevåg utan att springa igenom passet med stress. Kommer bli en underbar pålle när han är lite världsvan också ;) <3

@Vimsan Grattis till Walle från WallE, glömde skriva när min fyllde 3 kom jag på nu, vilket han gjorde 4/5 hihi! :D

Jag är glad att jag så enkelt hittade en sadel som passar Grålle.
Provade den på den gamle herren och den låg kanon även på honom.
Så nu har även han fått en ny sadel!
Smidigt att båda kan ha samma sadel, en brun och en svart så kan jag variera färger och träns som jag vill :D

10342783_459375007499057_4335523989298033107_n.jpg

Walle testar sitt nya träns (som för övrigt matchar sadeln PERFEKT) som han ska ha på söndag.

10367742_459375050832386_3668772048368441155_n.jpg

Å eftersom den gamle breda hästen kan ha samma bomvidd som den unga smalare varianten av samma ras, hoppas jag att Walle kan ha sadeln lääääänge :idea:

Vi är av det lata slaget och har inte kommit igång med ridningen så värst mycke..han kan ha ryttare på och gå en liten sväng med där tar det stop.
Han blir 3 den 24/5 och är nu ca 143..å söt som få..(enligt mig)
Å han får bara inte börja växa..

Här är han med sin kompis..
Å täcket är för att det kryllar av äckliga flugor som dessa herrar inte gillar..
Flugtäckena va mögliga så nya ska köpas..

2014-05-19-502.JPG

2014-05-19-595.JPG

2014-05-19-575.JPG

2014-05-19-551.JPG

Ja, nu är flugskrällena här.. Calle har gått med flugmask i snart en vecka, och jag byter varannan dag modell av flugmask för att motverka skavsår. Och det är väl i princip vad jag gör med honom just nu med? Han sommarvilar ju nu, vilket innebär att jag nästan svimmar av abstinens...:crazy: Men i slutet av juli kör vi igång igen och med tanke på hur fort tiden går så borde jag väl kunna hitta saker att göra under tiden.. Som att städa stallskåp och putsa upp allt läder..;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka