Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mattiz@ Vilka underbara bilder!!

Min ska ju bli en dressyrstjärna.
Men eftersom han även hoppar kanon ska han få en chans på hoppbanan också (dock inte med mig i sadeln)
Igår var vi och löshoppade för sista gången inför testet. På fyra vändor var han uppe på 130 cm och hoppade riktigt bra.
Tyvärr låste jag in bilnycklarna när vi kom fram till ridhuset så det blev varken bilder eller film :o

Jag vill önska alla som ska visa i helgen massor med lycka till!!
Om ni håller till i mina trakter så får ni fantastiskt väder också, och det skadar ju aldrig...:)

Hmm, eller var det nästa helg ni skulle visa??:confused::banghead:

Jag tänkte också rida någon dag i veckan tills semestern på Nasse
Ska kolla av idag formen i traven (som han har lite svårt för) men galoppen är underbar :love: Jag tränar ute i naturen eftersom han dör lite i paddocken
Kanske lägger in en tömkörning i trav där någon dag. Nu går de även ute dygnet runt igen!
Har även pratat med uppfödaren så får se hur länge han är kvar hos mig...

Idag gick det så bra, är superstolt över min lilla plutt
Red utan lina för första gången och lyckades även få in lite trav:love: uppsittning och avhopp gick super det med (lite morötter gjorde susen ;))

10325269_804953922848407_7699129122874962375_n.jpg

@MattiZ Vilka underbara bilder! Jag vill med ha såna! :love: Och så bra han passar i sån där klippt man!

@Nightwish Vad bra det ser ut :)

@Fragile Uppfödaren ska ta tillbaka Nasse alltså?

@Matmissbrukaren När du rider en timme, hur rider du då? Mycket skritt?

Har ingen särskild plan för Nangijala. I framtiden är planen att vi ska rida mycket i skogen, lektion en gång i veckan, tävla lite klubbtävlingar, eventuellt någon lokal. Fälttävlan vore kul att testa på med. Helt enkelt inga särskilda planer ;) Jag och syrran har pratat lite grand om att hon ska ta ut och tävla Nangijala i ungponnytävlingarna i hoppning om ett par år i med att jag är för gammal för ponnytävling. Men jag misstänker att de två nog kanske inte kommer komma så bra överrens så vi får väl se :p

Kl
Borstade min pålle blank idag, förutom att hon fortfarande har lite brunskiftande vinterpäls är hon nu svart igen så det gick! Mamma hjälpte mig att ta lite uppställningsbilder men hon är ju bakhög igen vilket syns, men idag var det så varmt att hon snällt stod stilla medan vi höll på :)

Idag hade Nangijala mycket åsikter och tankar kring vår ridtur. Vi skulle hänga med min mamma och syster en bit ut i skogen och sedan gå hem igen. Jag tror våra bådas första tanke var "wihoo, det här blir kul!", men Nangijala tog det lite till överdrift och börjar glatt tjuta och sparka bakut mot mammas ponny när vi börjar gå. Så vi hamnar sist vilket uppenbarligen inte var roligt för 20m senare sätter Nangijala av i trav, travar förbi systers ponny som låg nästsist, och stannar sedan upp och sparkar bakut mot dem samtidigt som hon piper högt :confused: :eek: Skönt nog lyckades hon inte träffa ponnyerna, men syrran var mindre road för hon fick en spark på foten. Sen gick det bra i 5min förutom att tempot var aaaalldeles för segt tyckte min häst, och envisades med att gå med nosen i hästens före rumpa samt ruska på huvudet och vilja gå förbi. Sen blev det värre... i första backen stegrade hon en gång (jag hatar stegringar) och gick motvilligt med på att sansa sig. På toppen av den lossnade pannbandet på tränset. Av, sätta fast den samtidigt som hon stutsade omkring och gjorde levader. Får gå en bit då de andra stampar omkring pga alla mygg. Sen upp igen och innan jag hunnit hejda henne har hon tagit sikte och försöker sparka mammas ponny igen (som hon ju älskar i hagen?!). Stuts, stuts på stället. Huvudkastningar, ministegring, nåt bocksprång. Säger åt de andra att trava så att Nangijala får göra av med lite energi. Och visst gör hon av med energi för hon brallar glatt iväg :meh: Drog upp huvudet men rätt var det var lättade frambenen eller så började hon ruska på huvudet och dra ner det och börja om igen. Av travsträckans 50m travade hon väl ordentligt kanske 15m... Sen hoppade jag av eftersom de andra inte uppskattade vårt sällskap särskilt mycket och så ledde jag henne hem. Tog några minuter att lugna henne men sen traskade hon lugnt med mig hem. Söta ponnyskrälle...

@Exotizc

Det finns ett par olika rundor som jag varit ute på. 20 min rundan skrittar man runt och med ett tillfälle till trav en kort bit.
Kyrkrundan som jag red igår består av mycket skritt. 20-25 fram till kyrkan och sen runt kyrkan finns det fina väggar att galoppera och trava på. Sedan 20-25 min skritt hem igen.

En annan av dom korta rundorna ger mest skritt den med. Den tar väl en halvtimma. Ska man trava får man göra det på cykelvägen så det blir inte så mycket mer än skritt.

Sista rundan jag varit på så kunde vi varva trav och skritt en del tycker jag, men sista biten hemåt fick man skritta typ 20 min. Den tog 40 min.

Vill man ut på en riktig tur i skogen så måste man förbi kyrkan som det var typ 25 min att skritta till. Sen kommer alla fina rundor där där man får fina trav och galoppsträckor och kan rida i timmar.

Så det beror på vilken runda vi tar :)
Inget speciellt avancerat alls.

. Calle och jag hade en ca 1h fight om lastningen innan han gick på. Då lastade jag också ensam. Kostade mig lite brännblåsor då den unge herren behagade hoppa på bakbenen och grejja och jag hade inga vantar. Smart chey! När han väl var på åkte vi till ett stall ca 1h bort där min konvalescent står. Så jag passade på att pussa på honom - Det gjorde Calle också! Dom fick hälsa på varandra och min andra grabb fastnade direkt. Sen när vi skulle lasta på för att åka hem så gnäggade dem efter varandra!
Lastningen hem tog 15 min innan han gav upp och gick in och ställde sig i transporten. Lastade själv då också sen fick han följa till Ica och handla innan det stängde - stod som ett ljus och tuggade hö. Väl hemma lastade jag ut själv kostade mig brännblåsor men guld med hästar man kan lasta själv. <3
Bildbomb på mina hjärtor!

20140517_190525_zps7edc9838.jpg

20140517_190538_zps22ad7c48.jpg

20140517_190534_zps00b8f08a.jpg

20140517_191627_zps3caaa8b0.jpg

20140517_191616_zpseb18ee86.jpg

Är så otroligt lycklig och stolt över mina två hästar. Finns inte ord så mycket jag älskar dom.

@Exotizc
Hon heter Dolly, är en kallblodstravare. :)

Har inte hunnit läsa igenom allt ni skrivit, men kikat på alla fina bilder, @MattiZ , dina bilder var helt underbara! :love:

Ang framtidsplaner så är väl min plan att Balder ska bli inkörd så småningom. Han ska bli min lilla skogsmyshäst, gårdshäst och helst körhäst. Klart jag kommer rida lite "vanligt" på honom också, han ska nog tillochmed få hoppa lite. ;) Men tills vidare är det väl inridning som står på agendan.

Vill passa på att skicka ett STORT GRATTIS till @oanki också idag, superba resultat på treårs! Du är så värd det!

@Maja_Kandi Tack!! :)
Gick helt strålade på 3 års igår! Visade helt själv utan medhjälpare och Magnus hoppade in ett hoppdiplom 8.5/8.5 och 45p klass 1 dressyr! :) 9/9 på ridningen! ! :) och Roxi hoppade också in ett Diplom 8/8 och 45p klass 1 ridningen så var det slut på kronor för roxi men vi genomförde ridprovet godkänd! Mycket nöjd med hästarna och mig själv :)

@Cat_and_rat

Då vi inte har någon gummisnodd, graman eller liknande hemma så har vi tagit en martingal och fäst den i en deltatygel. Det är pga att när jag har hängt/suttit på henne så har hon fått för sig att slänga upp huvudet och kasta sig bakåt/stegra. Hon har hållit på med detta i ca 1,5 månads tid och i början för att hon var rädd/osäker. Vi ville få bort det innan det blev en olat/dumhet istället.

Detta var andra gången vi använde oss av denna inspänningen och förhoppningsvis behöver vi inte använda den fler gånger:)

@oanki Grattis! Magnus är en pärl. Väntar på bilder :D

@Exotizc Gud va hon glänser :love:
Vi diskuterar lite just nu, förhoppningsvis köper hon tillbaka honom. Får se vad hon säger om mitt pris men jag tycker att de är högre nu än när jag köpte då han inte hade haft bett i munnen äns..... allt känns bara jobbigt o tråkigt o känner mig skyldig för att jag inte har de känslorna jag borde för honom

Igår va det tydligt, har vilat nu och jag har inte varit uppe i hagen på mer än ett dygn o när jag ropar kommer hans två kompisar fram och hälsar, vill bli klappade o ett tag står båda o slickar på mina händer och Nasse står 5 meter bort och bryr sig inte

@Fragile

Vad tråkigt att det är så :(
Dunder kommer alltid springandes/gåendes mot mig och det är ju roligt när det är så.
Men kan säga att jag hade en häst som inte alltid ville komma fram till mig på sommaren, han vände och gick åt motsatt håll istället. Gräset var bättre :p

@Maja_Kandi Tack!! :)
Gick helt strålade på 3 års igår! Visade helt själv utan medhjälpare och Magnus hoppade in ett hoppdiplom 8.5/8.5 och 45p klass 1 dressyr! :) 9/9 på ridningen! ! :) och Roxi hoppade också in ett Diplom 8/8 och 45p klass 1 ridningen så var det slut på kronor för roxi men vi genomförde ridprovet godkänd! Mycket nöjd med hästarna och mig själv :)

Grattis!!
Va roligt att det gick så bra men vi hade inte förväntat oss något annat heller.
Du och dina hästar är ju otroligt duktiga!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka